wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:16

dat vind ik dus ook Lachen

Laatst liet mijn instructriese een paar foto's zien van haar in de Z. Ze had een goudkleurig stang en trens goude gespjes goude knoopjes op haar jas. Ik zeg zo dan wil ik ook goudkleurige sporen. Waarop zij aan mij vraagt op er tegenwoordig veel haflingers in de Z zijn. Waarop ik zeg ja redelijk veel. Zecht zi ok dan gaan we daar voor!! Haha! Ikke trots en een complimentje voor de stevigere rassen Haha!

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:25

Ik vind het super wat sommige fjorden kunnen bereiken Lachen
Fjorden zijn echte veelzijdige paarden. Dat houdt dus in dat ze dressuur, springen, cross etc. allemaal wel aankunnen. En tegenwoordig moet dat al helemaal geen probleem zijn want ze zijn ook nog 'chique' ontwikkeld. Dus waarom zou dan een fjord ineens niet mogen meedoen aan een bepaalde sport? Alleen omdat ze er 'ruiger' uitzien? of omdat het minder mooi lijkt?
Vind ik absoluut niet, ik vind fjorden geweldig wat ze allemaal met hun lichaamsbouw kunnen! Complimentje aan diegenen die hun fjord zo ver kan schoppen!

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:22

ik vind het echt super om te zien, wat ze allenmaal wel niet kunnen.
En soms kunnen ze hetzelfde als een gewone pony, echt leuk

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:24

xchanel01 schreef:
ik vind het echt super om te zien, wat ze allenmaal wel niet kunnen.
En soms kunnen ze hetzelfde als een gewone pony, echt leuk

Ze kunnen alles van een gewone pony ook Knipoog Alleen hebben ze het lichaam er niet voor

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:47

en daarom denken dat de ruigere rassen het niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:41

Ze kunnen het wel, maar een Fjord niet op hoog niveau. Héél zeldzaam als een Fjord Z haalt Ja

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:44

ik denk dat dat dus wel mee valt. Er zijn er mee dan genoeg op z nivo... 99% zit alleen niet op bokt Tong uitsteken

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:46

Yamcha schreef:
Ze kunnen het wel, maar een Fjord niet op hoog niveau. Héél zeldzaam als een Fjord Z haalt Ja

Nou het zijn er al aardig wat ! *LOL*
Dressuur meer dan springen natuurlijk.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:47

Yamcha schreef:

Het zijn er ondertussen wel redelijk veel, maar niet iedere ruiter heeft ook die ambitie.
Naar mijn mening kan (bijna) elk (gezond) paard Z worden of het nou een warm of koudbloed is, maar wat wel belangrijk is dat het paard er ook plezier in heeft, maar dat hebben de meeste koudbloeden volgens mij ook wel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:51

dat zeg ik net Tong uitsteken Haflingers en friezen worden ook steeds minder zeldzaam in de z. Nu woord het zz-licht en zwaar Clown

Oh echt wel die van mij heeft een werklust waar je niet goed van word... veel fjorden hebben dat ook. Een oud instructiece van me zei een keer dat je met een fries bijna niks kan omdat ze zo sloom zijn. Hier ben ik het helemaal niet mee eens er zijn er een heleboel die echt super voorwaards zijn... En het zijn de kunde van de ruiter die het paard maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:54

Ik bedoelde als je kijkt naar hoeveel Fjorden er zijn, en hoeveel % daarvan de Z haalt. dat percentage ligt laag imo.

Maar denk idd dat veel Fjordenrijders die ambitie niet hebben. Geeft ook niks, als je je basis goed voor elkaar hebt, en paard loopt mooi recht op 4 benen, is dat prima.
Zó belangrijk is het Z nou ook weer niet Knipoog

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 20:57

nee maar dat zeg ik ook niet... kijk ik heb die ambitsie dus weer wel... maar ik hamer er niet op. Ik ben nu al bijna 2 jaar bezig met de basis en het is nogsteeds niet wat ik wil. Vornamenlijk de gallop. De stap en draf doet ze nu heel erg netjes en daarbij zijn we nu ook beezig met een beetje wijden en schouder binnewaarts. Wijken gaat steeds beter ze blijft netjes recht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:02

Galop is mss ook wat moeilijker voor koudbloeden, ik hoor dat ook veel over Friezen.
Maar goed toch dat je bezig bent met de basis, dat is toch het belangrijkste, wat voor paard je ook rijdt Lachen

Weet je, als jij wel die ambitie hebt, moet je er gewoon voor gaan imo. Je hebt een gave Haf, heb ik al eerder gezegd. Ik blijf vinden dat het overgrote deel van de koudbloeden niet geschikt is voor dat niveau, maar er zijn gewoon die het wel kunnen Lachen

Niks mis mee om het te proberen Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:07

niet proeren... gewoon doen Tong uitsteken dat is net zoiets als proberen op te staan als je zit. Dan sta je ook niet op...

Sorry moest er even uit Bloos

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:15

Ik scoor met mijn fjord juist beter op de galop en de stap dan de draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:19

Dat hoor je niet vaak Haha!

Cool! Ja

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:40

bij mij zijn het tegenwoordig de stap en draf... dan krijg je zo iets. De gallop wil ik nu eerst op mij kont zitten en dan komt de ontspanning wel. Nu hou ik wel contact maar doe er niet zo veel mee. Ik wil eerst dat ik goed zit.

[HAW] Mara de maffo aan het werk.
Zoiets krijg je dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:47

Je moet er nog wel flink aan werken... hou haar actief, dat die rug mooi bol wordt. Galop vind ik er nog niet zo verkeerd uitzien... Bloos

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:48

ja ik zeg ook niet dat het erg perfect uit ziet. Maar de foto's in de winter zijn nog al vertekenent als in de zomer. In de zomer ziet het er gewoon een stuk beter uit doordat ze dan niet zo'n raare dikke vacht heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:52

Het was geen kritiek hè... gewoon tips.... Lachen

Ik kijk trouwens wel door de vacht heen Ja

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:59

Vachten haha weet er veel van *LOL*

Als ik met Fjordy op zon Springwedstrijd voor Paarden kom, des te raarder kijken ze haha. Echt zon kleine teddybeer die zo van de wei komt.

Maar goed, stuur ons naar dressuurwedstrijd en we komen met zowat Verliespunt thuis. Bloos

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:03

erg is dat he... Maar doordat bij haar de haaren zo lang worden drukt het de manen ook een beetje in een positie waardoor je denkt dat ze in een valse knik loopt maar dat is niet zo. Mischien moet ik een beer foto's laten maken met vlechten in. Dan zie je wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:39

Ik had het over de rug, ik zag daar een deukje. Geen valse knik zag ik Lachen

vjenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:45

ja het is vast een discussie die nog vaak gaat komen helaas

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:49

Fjorden in de dressuursport vind ik soms wel grappig om naar te kijken. Maar dan moet je wel een goede fjord er tussen hebben. Verder dan grappig/aardig kan ik het jammer genoeg (voor de fjorden liefhebbers) niet vinden. Daarvoor missen ze maat, gangwerk, buiging en elasticiteit. Maarja (het gebrek) aan deze dingen kenmerkt een fjord ook. Het is maar net waar je van houdt. Geef mij maar een knap warmbloed paard in de dressuurring, vind ik aantrekkelijker om naar te kijken.