Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:02

Waarom zou hij om moeten springen? In contragalop kan je je paard toch ook ombuigen naar de andere kant?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:17

Een nog niet verreden paard zal omspringen als je hem van achter omstelt. Dat is dan ook de meest natuurlijk hulp voor een changement. Je andere achterbeen wordt dan binnenbeen!

Zo leren wij (klassiek/academisch) de galopwissels. Eerst in stap, later draf en galop schouderbinnenwaarst inzetten, dan travers over diagonaal (=appuyeren) naar de overkant, doorgaan in zelfde buiging (renvers dus contra (galop) en dan omstellen naar travers. In Galop en met de juiste timing en voldoende sprong en impuls is dat het moment van de wissel. Vanuit travers weer schoudebinnenwaarts inzetten is dan weer om hem recht te richten.
Zo leer je ook de wissel zonder ze eerst uit balans te brengen.

Waarom zou je een paard in conta de verkeerde kant op willen laten buigen? Zo maak je de voorhand los van de rest van het paard, krijg je dus rare kronkels en spanningen in zijn ruggegraat en kan je deze natuurlijke (klassieke) hulp niet meer toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:29

Ik leer een paard ook een changement vanuit de contragalop, door een (minimale!) renvers/travers omstelling. Naarmate de wissel beter bevestigd raakt is minder sprake van omstellen en blijft het paard dus recht.

Ik vind dat het toepassen van verschillende gradaties van buiging en stelling geen rare kronkels en spanningen oplevert, maar souplesse vergroot. Ik wil dat een paard recht op eigen benen rond gaat, als ik hem 1 kant op buig mag hij niet naar de andere kant gaan overhellen. Een paard dat de neiging heeft om in de buitenschouder te hangen stel je ook naar buiten om de schouder weer naar binnen te brengen. Dat is hetzelfde principe.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:04

MissEvil schreef:
http://cgi.nos.nl/cgi/player/?mpurl=htt ... ex_av.html

Ik vond ook dat de 'sparkle' er een beetje vanaf is.
En ligt het nu aan mij, of is het achterbeengebruik bij de piaffe aan de mindere kant? (dat is een serieuze vraag Lachen )
Citaat:

In de piaffe zijn de voorbenen onder massa (richting achterhand geplaatst) ; deze ovenemen het gewicht van het paard, dus het paard draagt gewicht op de voorhand.
De voorbeen moet recht onder de voorhand (vertikaal).

Verder heb ik geprobeerd beelden af en toe stop te zetten.
Het paard vertrekt af en toe (uitgestrekte draf ?) eerder met zijn achterbeen .
De ene voorbeen maait naar boven, terwijl de beide achterbenen in de lucht zijn - dus de andere voorbeen draagt het gewicht.
Dus onregelmatig en op de voorhand.

Ik denk dat dit is het punt wat een 'klassiek' ruiter nooit zal toestaan (akademische of franse school), met andere woorden - in klassiek absoluut ongewenst. (Onregelmatig en op de voorhand.)
Dan liever maar minder spectaculair .

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:21

liberty22 schreef:
om te reageren op het trainingsschema van vido wil ik wel effe reageren hoe ik het doe ik doe de opleiding van Bent branderup.
Ik ben natuurlijk niet van een zo hoog niveau maar hier komt ie.
Vaak begin ik met aan de hand werken zodat het paard rustig los kan komen en ik kan zien wat er gebeurd(wat ik toch makkelijker vind als voelen)
Ga eerst met stelling buiging langs de hoefslag om te kijken of paard bekkenpunt naar voren brengt.
Dan begin ik met een travers op de andere hand waar het paard het minst zijn bekken naar voren bracht , op die manier probeer ik beidde kanten even goed te krijgen wissel natuurlijk vaak af.
is het beoogde resultaat nog niet bereikt zijn er nog andere oefeningen om de gedragenheid te bevorderen.
Soms stap ik er op als iets niet lukt omdat je dan meer macht over het paardenlijf hebt(beetje zwart wit gezegd) dan als je er naast staat.
Als ik met aan de hand werken klaar ben(15 min)
Ga ik rijden wederom kijk ik of het paard op de hoefslag zijn bekken mee wil nemen of een schoudervoor wil geven aan de hand van hoe dat lukt vul ik de rest van mijn training in soms gaat het heel erg goed en ga ik lekker mijn oefeningen rijden en verzamelen.
Mocht er een been /bekken het niet doen zoals ik het graag wilde dan gebruik ik allerlei oefeningen om hier verbetering in te brengen.tussen de oefeningen door kijk ik altijd of het paard naar de hand is door voorwaarts neerwaarts te gaan.
zo ziet het er bij mij dus uit maar een standaart heb ik dus echt niet .
Misschien is dat een groot verschil???

ps ik heb veel aan de oefening renvers maar zie hem in de huidige dressuur nooit voorkomen , klopt dat dat hij daar niet voorkomt of heb ik dat verkeerd???
zo wijken we ook nooit omdat het in ik zeg maar even klassieke ogen geen gymnastiserende oefening is het paard erg gemakkelijk over de schouderweg kan maar op http://www.paardenbegrijpen.nl staat er een uitgebreidde uitleg over dat is ook wel een verschil he???

Dit is nou leuk om te vergelijken.
- Nee, ik werk nooit aan de hand. Dat is dus een groot verschil.
- Controleren of het paard nog 'met je hand mee' gaat is heel belangrijk natuurlijk, een overeenkomst dus.
- Renvers gebruik ik, maar niet heel vaak. Schouderbinnenwaarts en dan rechter stellen (dus bijna renvers) en juist weer met veel buiging (in de GP zit geen schouderbinnenwaarts meer, ik rij deze oefening ook nog alleen als voorbereiding voor appuyeren of pirouette).
- Wijken zie ik ook niet zo zitten nee, een keertwendig om de voorhand veel meer. Het doel is natuurlijk dat een paard leert om gaan voor je been ipv voorwaarts, maar ja
- Travers vind ik nou een onlogische oefening, vooral omdat dit al in het M2 wordt gevraagd (de meeste paarden kunnen dan nog niet zo goed dalen in hun binnenheup) en na de Z2 verdwenen is. Appuyeren is logischer.
Don_Marcello schreef:
Een nog niet verreden paard zal omspringen als je hem van achter omstelt. Dat is dan ook de meest natuurlijk hulp voor een changement. Je andere achterbeen wordt dan binnenbeen!

Zo leren wij (klassiek/academisch) de galopwissels. Eerst in stap, later draf en galop schouderbinnenwaarst inzetten, dan travers over diagonaal (=appuyeren) naar de overkant, doorgaan in zelfde buiging (renvers dus contra (galop) en dan omstellen naar travers. In Galop en met de juiste timing en voldoende sprong en impuls is dat het moment van de wissel. Vanuit travers weer schoudebinnenwaarts inzetten is dan weer om hem recht te richten.
Zo leer je ook de wissel zonder ze eerst uit balans te brengen.

Waarom zou je een paard in conta de verkeerde kant op willen laten buigen? Zo maak je de voorhand los van de rest van het paard, krijg je dus rare kronkels en spanningen in zijn ruggegraat en kan je deze natuurlijke (klassieke) hulp niet meer toepassen.

Hier zie ik een groot verschil: ik leer mijn paarden wissels op een rechte lijn, vanuit absolute rechtgerichtheid. Ik zal dus nooit omstellen voor een wissel, echt nooit. Overigens krijg je een probleem als je dat wel doet: in de series wordt het rommelig en de kans op een scheef springend paard is groot (in de eners wordt t helemaal een rommel dan).

Dat buigen zie ik, net als jij, ook niet zitten. Ik ben nog nooit een oefening of situatie tegengekomen, waarbij ik daar profijt van zou hebben. Wel heb ik sinds kort geleerd om extra buiging te vragen, door mijn binnenhand naar buiten te brengen in een appuyement of pirouette (of twee handen naar buiten). Werkt erg mooi, maar het zal denk ik niet klassiek zijn...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:55

- Travers vind ik nou een onlogische oefening, vooral omdat dit al in het M2 wordt gevraagd (de meeste paarden kunnen dan nog niet zo goed dalen in hun binnenheup) en na de Z2 verdwenen is. Appuyeren is logischer.

Nou dit vind ik dan natuurlijk ook leuk om even op te reageren want bij ons is de travers natuurlijk ook van wezenlijk belang net zoals ik eerder had genoemd is dit een mooie oefening om je paard 1 been tot dragen te maken net als schoudervoor als hij op deze manier sterk genoeg is gemaakt kan het tot dragen van beidde achterbenen gevraagt worden of bijv. op de ene hand zijn bekken niet naar voren brengt zal hij dit natuurlijk wel in een travers doen als je dan stapje voor stapje terug gaat naar een schoudervoor kun bijv vaak een paar goede passen verkrijgen op deze manier.
Zou kun je het schoudervoor met travers afwisselen ene moment binnenbeen veel dragen andere moment buiten been waarmee je veel soeplesse en kracht kun verkrijgen.
dit is dus ook wezenlijk verschil ik kan mij paardrijden zonder travers niet indenken en vido vind onlogisch leuk om zo de verschillen te ontdekken

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:02

nog even vraagje vido wat ik vergeten was hoe leer jij je paard een pirroutte te doen als je niet zo fan bent van de travers is bij mij DE voorbereidding van een pirroutte ik zie het zo
een piroutte(volgens mij schrijf ik steeds verkeerd)
is voor mij een ieniemienie traversvolte grof gezegd dan.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 02:52

Vido schreef:

Appuyeren en travers is precies hetzelfde. In het duits heet het ook hetzelfde. Als je van hand verandert over de diagonaal en dan travers inzet, heb je je appuyement.

Ook een pirouette is niks anders dan een kleine volte in travers.

Op de hoefslag is het wat makkelijker aan te leren of te bevestigen omdat dan de wand als buitenbeen fungeert en ook omdat je makkelijker je lijn kunt vasthouden.

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:49

Wanted2003 schreef:
Zep schreef:

Tuurlijk moeten die mensen het moderne wel blijven doorvoeren, aangezien 90% van de concurrentie met moderne methodes rijdt.

Daarnaast blijf ik mijn punt houden over staartgezwiep: lang niet al het staartgezwiep duidt op VERZET. Als je echt verzet wilt zien, denk dan aan Gribaldi tijdens Eindhoven.

Deze stelling verwoordt toch juist de vraag, hoe ver ga je?
Want ik vind geen reden om een paardvriendelijke methode opzij te zetten omdat de concurrentie een andere methode gebruikt, die ogenschijnlijk beter werkt. (Ik zal Anky's rijvaardigheid niet in twijfel trekken, maar ik zie ze niet graag rijden, evenmin als haar leerlingen. Er zijn nog gelukkig nog genoeg(ook GP ruiters) die niet die weg opgaan...

Ivm het topic, ik denk dat klassieke dressuur en Grand Prix volledig kunnen samen gaan.
Het belangrijkste is volgens mij dat je een paard met respect opleidt en dan zijn de proeven uiteraard een test om te weten hoever je staat.
Ik vind ook niet dat je alle GP ruiters over één kam kan scheren. Er zijn GP ruiters die met heel veel en dan spreek ik echt van heel veel respect hun paarden beleren en verzorgen en er zijn er die dan andere zaken belangrijker vinden.
Maar de echte paardenmensen, die echt veel kennis hebben van alles wat met paarden te maken heeft, daar zijn er echt maar weinig van.
Ik vind het dan ook zinloos om beide termen tov elkaar te stellen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:14

Ben het eens met bovengenoemde maar misschien dat de juryleden toch anders opgeleid moeten worden dan want daar staat of valt het toch mee zoals eerder genoemd in dit topic word niet meer zozeer de kwaliteit beoordeelt maar als je maar een heel spectaculair voorbeen hebt (beetje kort door de bocht gezegd)ben je al een heel eind.
Mijn mening is dat als het jureren weer eens goed onder de loep genomen moet worden en dan niet alleen in GP maar ook de lagere klassen moeten er hogere eissen aan de jury worden gesteld want als je soms het commentaar op de briefjes leest kun je toch wel huilen of zitten mensen er gewoon compleet naast en staan er heel onlogische dingen op .
Dat is dan mijn ervaring niet dat ik alles over een kam scheer er zijn ook hele fijne juryleden die de tijd nemen iemand te beoordelen en geen vooroordelen heeft.Dit is mijn ervaring want zo kreeg ik toen ik nog in de L reed regelmatig het advies om mijn paard letterlijk meer bij zijn kop te pakken.ipv je paard moet meer van achteruit gereden worden zodat je meer oprichting verkrijgt.Of toen ik in de M reed ik de schouderbinnenwaarts netjes op drie sporen reed maar er geen hoge punten voor kreeg terwijl toen ik hem op vier sporen ging rijden en het paard eigenlijk een klein beetje begon te wijken ik er wel hoge punten voor kreeg terwijl het doel dat de oefening had dan ver te zoeken is.Maar dit zijn dan pers.ervaringen
daarom vind ik dat het jureren anders moet bij ons .
De ruiters laten toch zien wat de jury graag wil anders scoor je toch niet??
vind dit wel een goed punt om over na te denken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:24

liberty22 schreef:
Mijn mening is dat als het jureren weer eens goed onder de loep genomen moet worden en dan niet alleen in GP maar ook de lagere klassen moeten er hogere eissen aan de jury worden gesteld want als je soms het commentaar op de briefjes leest kun je toch wel huilen of zitten mensen er gewoon compleet naast en staan er heel onlogische dingen op .

Daar ben ik het mee eens, maar dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant van het verhaal is dat met name ruiters in de basissport ook wat kritischer naar zichzelf moeten durven kijken. Hoe vaak is het eerste wat je hoort als een ruiter een aanwijzing krijgt van een instructeur, jury of wie dan ook 'ja maar...'?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 21:40

Zep schreef:
QQ: heb je wel eens naar de beenzetting in de pirouette gekeken? Als hij niet viertakt wordt valt je paard om Knipoog
Jahoor en ik heb 'm vaak genoeg in 3-takt mogen aanschouwen (i.i.g. niet een 4-takt die zonder enige moeite met het blote oog (= zonder slow-motion) te herkennen is).
jirina schreef:
Verder heb ik geprobeerd beelden af en toe stop te zetten.
Het paard vertrekt af en toe (uitgestrekte draf ?) eerder met zijn achterbeen .
De ene voorbeen maait naar boven, terwijl de beide achterbenen in de lucht zijn - dus de andere voorbeen draagt het gewicht.
Dus onregelmatig en op de voorhand.

Ik denk dat dit is het punt wat een 'klassiek' ruiter nooit zal toestaan (akademische of franse school), met andere woorden - in klassiek absoluut ongewenst. (Onregelmatig en op de voorhand.)
Dan liever maar minder spectaculair .
Dat is wat ik bedoel met een draf, die geen draf is. Daar zou naar gepunt moeten worden...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:43

Ik weet niet wie hier de hoefslag heeft? In de kerstpecial staat een heel artikel over John Swaab (oud GP ruiter, nu 80 jaar) en Chantal van Lanen (juniorenruiter, 19 jaar). Het artikel heet: Zestig jaar verschil, gelijke visie. Een heel interessant stuk over paardensport en dressuur van vroeger en nu. Waar het op neer kwam: vroeger was er minder competitie (er waren maar enkele GP ruiters) en nu ligt het niveau van de sport veel hoger en is de kwaliteit van de paarden beter. Daarentegen staat dat nu weer veel jonge paarden kapot gereden worden (o.a. in pavo cup) en dat veel ruiters basisbeginselen overslaan.

Opmerkelijk was dat John Swaab het jammer vond dat veel ruiters geen opleiding naast de paarden volgden (en dus ook in het bedrijfsleven zouden werken) Volgens hem zou je dan als ruiter veel beter kunnen relativeren en kritisch naar jezelf kunnen kijken. Al met al een heel goed artikel dat aangaf dat het niet allemaal zwart-wit is. Vroeger was niet alles beter, en anno 2007 bestaan weer hele andere valkuilen.

Bijvoorbeeld de betere kwaliteit van de paarden tegenwoordig. Veel paarden lopen uit zichzelf al heel goed in de oprichting met een goed achterbeen en een mooi voorbeen. Dan lijkt het heel wat als er een ruiter op zit, maar deze heeft geen controle over de houding. Ook opmerkelijk was dat een ruiter van de oude stempel al John Swaab pro LDR/dieprijden is. Zijn argument wat dat juist de paarden van nu die uitzichzelf al in die mooie houding lopen, dat je het lef moet hebben die in een andere/diepere houding te rijden en hem daarna op initiatief van de ruiter weer in de 'juiste' houding rijdt zodat je controle krijgt en dat de paarden de kans krijgen hun rugspieren te ontwikkelen.

Ook stond er iets in dat Anky geen messias is, niet alles wat zij doet werkt voor een ander. En dat je volgens een bepaald systeem kunt trainen, maar dat je als ruiter open moet staan voor alle invloeden. Dat je moet durven vragen. Dat het wel leek of vragen tegenwoordig minderwaardig is en dat de meeste mensen alleen maar op 'uitzenden' staan.

Al met al: een erg interessant (en lang!) artikel, een aanrader voor iedereen die dergelijke topics als deze volgt. Een heel helder artikel, zonder dat er gelijk met een beschuldigende vinger werd gewezen.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:49

Ik weet niet hoeveel mensen hier een beetje bekend zijn met de Duitse taal, maar er is een paar maanden gelden een DVD uitgekomen "Klassisch contra Classique". Heel interessant, want je krijgt helemaal zelf de mogelijkheid een beeld te maken over 'goed' of verkeerd.
Er wordt begonnen met een gesprek tussen Christoph Hess (FN, zeg maar Duitse KNHS) en Philippe Karl (Frans klassieke dressuur).
Daarna stelt ieder van hun een 'eigen' combinatie voor.
Op het einde heeft ieder de mogelijkheid een onbekende ruiter een les te geven, waarbij ik wel moet zeggen dat P. Karl zelf het paard voor een groot deel rijdt, omdat het anders erg veel tijd en les voor de opleiding van de ruiter had gekost, die er niet was.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:22

jasmijn78 schreef:
Ik weet niet wie hier de hoefslag heeft? In de kerstpecial staat een heel artikel over John Swaab (oud GP ruiter, nu 80 jaar) en Chantal van Lanen (juniorenruiter, 19 jaar). Het artikel heet: Zestig jaar verschil, gelijke visie. Een heel interessant stuk over paardensport en dressuur van vroeger en nu. Waar het op neer kwam: vroeger was er minder competitie (er waren maar enkele GP ruiters) en nu ligt het niveau van de sport veel hoger en is de kwaliteit van de paarden beter. Daarentegen staat dat nu weer veel jonge paarden kapot gereden worden (o.a. in pavo cup) en dat veel ruiters basisbeginselen overslaan.

Opmerkelijk was dat John Swaab het jammer vond dat veel ruiters geen opleiding naast de paarden volgden (en dus ook in het bedrijfsleven zouden werken) Volgens hem zou je dan als ruiter veel beter kunnen relativeren en kritisch naar jezelf kunnen kijken. Al met al een heel goed artikel dat aangaf dat het niet allemaal zwart-wit is. Vroeger was niet alles beter, en anno 2007 bestaan weer hele andere valkuilen.

Bijvoorbeeld de betere kwaliteit van de paarden tegenwoordig. Veel paarden lopen uit zichzelf al heel goed in de oprichting met een goed achterbeen en een mooi voorbeen. Dan lijkt het heel wat als er een ruiter op zit, maar deze heeft geen controle over de houding. Ook opmerkelijk was dat een ruiter van de oude stempel al John Swaab pro LDR/dieprijden is. Zijn argument wat dat juist de paarden van nu die uitzichzelf al in die mooie houding lopen, dat je het lef moet hebben die in een andere/diepere houding te rijden en hem daarna op initiatief van de ruiter weer in de 'juiste' houding rijdt zodat je controle krijgt en dat de paarden de kans krijgen hun rugspieren te ontwikkelen.

Ook stond er iets in dat Anky geen messias is, niet alles wat zij doet werkt voor een ander. En dat je volgens een bepaald systeem kunt trainen, maar dat je als ruiter open moet staan voor alle invloeden. Dat je moet durven vragen. Dat het wel leek of vragen tegenwoordig minderwaardig is en dat de meeste mensen alleen maar op 'uitzenden' staan.

Al met al: een erg interessant (en lang!) artikel, een aanrader voor iedereen die dergelijke topics als deze volgt. Een heel helder artikel, zonder dat er gelijk met een beschuldigende vinger werd gewezen.

Was i.d.d. een goed artikel. De dingen werden benoemd en er werd niet omheen gedraaid.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:53

zipje71 schreef:
Was i.d.d. een goed artikel. De dingen werden benoemd en er werd niet omheen gedraaid.
Klinkt interessant, heb 'm helaas nog niet gezien...

Wellicht ook interessant in de context van dit topic is dit verhaal, over verschillen in "psychologische aanpak".

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:22

Kun je die hoefslag nog ergens krijgen, of ligt die allang niet meer in de winkels??

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:47

is volgens mij van 2 weken terug? Ik heb 'm thuis liggen maar daar hebben jullie niks aan natuurlijk.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 15:33

Misschien kun je 'm inscannen? Lachen

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 17:19

heb geen scanner. Wellicht kan je 'm nog bestellen via De hoefslag?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:12

Om voor iedereen een beeld te vormen van het verschil tussen de vele GP ruiters en een klassiek ruiter, heb ik 3 foto's boven elkaar geplaatst.
De twee bovenste zijn hooggeplaatste GP ruiters, de onderste foto is Nuno Oliveira, een van de beste 'klassiekers' van de vorige eeuw.
(Om de beste met beste te vergelijken..) Duivel

Afbeelding
Wat ik direct kan waarnemen is een overdrijven werking van de voorbenen bij GP paarden (stekend in de lucht) terwijl de achtebenen lijkt vergeten te zijn.., onregelmatigheid in de gang = te zien aan de te snel vertrekkende achterbeen (foto1) (wat betekent dat het paard op de voorhand en onregelmatig is , de GP ruiters die beide ACHTER de beweging zitten ipv IN de beweging en steunen daardoor te veel in de beugels en op de bit; om door de sporen sterk opgewekte beweging van het paard nog te kunnen opvangen.
Volgens mij heeft dressuur van deze dagen veel verloren - ondanks zo bijzonder mooie en machtige paarden van tegenwoordig..

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:50

Vind dit wel mooie foto's als voorbeeld, erg duidelijk Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:50

hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:51

Lielle schreef:
hm, ik weet wel dat ik niet onder de indruk was van het grootste deel van de training in Jerez een paar weken terug. Veel ruk- en plukwerk, weinig opbouw in een training, een schimmel die niet fatsoenlijk kon draven of galopperen, een 7jarige die met grof geweld in een piaffe gedwongen werd en een paar ruiters die nog niet eens naar mijn paard mogen kijken. Overigens ook een paar ruiters die wel heel fijn konden sturen. Ik kon niet er enthousiast worden over dit voorbeeld van klassieke dressuur eerlijk gezegd.

Tja, ik denk dat zoiets altijd wel erg moeilijk blijft... ook op beroemde rijscholen kunnen ook mensen rondlopen die een slecht voorbeeld geven. Ik kan nog wel een slecht voorbeeld noemen hoor:
Een aantal jaren geleden ben ik naar een optreden van de Spannse Rijschool (Wenen) in Rotterdam geweest. Daar brak tijdens het rijden de neusriem van een van de hengsten en die deed toen behoorlijk gek, zodat hij zelfs uit de ring moest. Kijk, dat vind ik persoonlijk een slecht voorbeeld, als je paard goed getraint is op een niet te strakke neusriem hoeft zoiets niet te gebeuren. Zat de neusriem te strak??? Verward

Maar als ik kijk naar hoe de echte klassieke meesters trainen EN hun trainingsmethoden doorgeven aan leerlingen, en je gaat dit vergelijken met Grand Prix, of 'Engelse dressuur'.... dan kies ik toch vor het eerste. In de klassieke rijkunst vind je bijvoorbeeld veel meer rust in de trainingen en veel meer kennisoverdracht. En dan bedoel ik niet alleen een (unzinnig) rijtje opsommen zoals "takt, losgelassenheit, anlehnung, schwung, geraderichten und versammlung", maar ook de redenen WAAROM je zo traint (inclusief biomechanica etc.) - of misschien heb alleen ik daar zo veel geluk mee gehad..? - Om het maar niet te hebben over de verschillen tussen "sportmachines" en echte paarden...

En bij perfectionisten (it's me Bloos ) blijft dan altijd nog de vraag: waarom moet ik dan ueberhaupt nog klassiek trainen? Er zijn ondertussen ook genoeg bewijzen dat je je paard helemaal zonder bit tot hetzelfde doel kunt brengen... Moeilijke kwestie...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:54

Basje98 schreef:
Maar als ik kijk naar hoe de echte klassieke meesters trainen EN hun trainingsmethoden doorgeven aan leerlingen, en je gaat dit vergelijken met Grand Prix, of 'Engelse dressuur'.... dan kies ik toch vor het eerste. In de klassieke rijkunst vind je bijvoorbeeld veel meer rust in de trainingen en veel meer kennisoverdracht. En dan bedoel ik niet alleen een (unzinnig) rijtje opsommen zoals "takt, losgelassenheit, anlehnung, schwung, geraderichten und versammlung", maar ook de redenen WAAROM je zo traint (inclusief biomechanica etc.) - of misschien heb alleen ik daar zo veel geluk mee gehad..? - Om het maar niet te hebben over de verschillen tussen "sportmachines" en echte paarden...

grappig dat je dat zegt, ik zag dus nauwelijks les (ook niet aand e leerlingen, waarvan er een paar echt zaten te plukken), en wat losrijden en opwarmen heb ik ook niet gezien. Bovendien kon ik geen opbouw in de training herkennen, en ook maar correctie als een oefening niet goed ging. Ik was echt heel erg teleurgesteld in het meeste wat ik zag en het verhaal dat het allemaal zonder dwang gaat heb ik daar ook niet echt kunnen herkennen.