Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:42

[[/quote]

...de paarden worden nog steeds oud en er is geen sprake van schade..(zie bovenstaand)[/quote]

Paarden passen helaas nog steeds niet in een MRI scanner, weke delen zie je nl. niet op een rontgenfoto.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:45

Schangah schreef:
[

...de paarden worden nog steeds oud en er is geen sprake van schade..(zie bovenstaand)[/quote]

Paarden passen helaas nog steeds niet in een MRI scanner, weke delen zie je nl. niet op een rontgenfoto.[/quote]

Ohw, dacht dat er juist wel zoiets op die paarden van toepassing was?
Met echo zien ze toch meer?

Mij is idd ooit aangeraden om een paard met ernstige nekklachten niet op de foto te laten zetten, omdat het probleem dan meestal niet zichtbaar wordt.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:46

Citaat:
Je hebt gelijk. Alleen is dat nou net de methode waar veel mensen over vallen en waardoor zij Anky NIET als hét schoolvoorbeeld van 'hoe het moet' beschouwen.

Het is ook niet de bedoeling dat wij het gaan nadoen.
Buiten deze methode is er dus volgens mij wel een heleboel waarin Anky als schoolvoorbeeld kan dienen. Zie het lijstje hierboven.

Salinero is langer, maar zijn achterbenen komen wel verdomd dicht bij de voorbenen, dus daar is wel degelijk sprake van verzameling. Verder heeft ze hier geen 10 gekregen omdat de neus er iets verder uit moet. Maar ik zie hier nog steeds geen enkele onderbouwing van de schade die Salinero van deze piaffe heeft opgelopen.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:48

Tja.... Of Anky voor iemand wel of niet de top is, daar kun je ééuwig over discussiëren.
Dat je je irriteert aan de vergelijking tussen jezelf en Anky, dat is weer zo'n (voor deze vraag) irrelevante discussie.

Feit is, dat Anky resultaten heeft behaald die op dit moment beschouwd worden als de top. Zij heeft in die categorie van de sport, op die manier, de top behaald. Er zijn genoeg andere manieren en andere doelen die iemand voor ogen kan hebben. Maar zij heeft gepresteerd in de categorie die op dit moment (nog??) erkend wordt als dé manier en dé sport.

"Je bent zo lelijk als het achtereind van een koe" (om even een leuke te pakken Haha!). Ik weet nog wel lelijkere dingen te verzinnen, en soms vind ik de kont van een dier best aantrekkelijk hoor, bij een dikke shet kan ik mezelf niet inhouden om even op zijn kont te kloppen....
Dus hoewel je het niet eens bent met het feit dat het achtereind van een koe lelijk is, snap je wel wat bedoelt is, ook al ben JIJ het er persoonlijk niet mee eens.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:48

randalinpony schreef:
Schangah schreef:
[

...de paarden worden nog steeds oud en er is geen sprake van schade..(zie bovenstaand)

Paarden passen helaas nog steeds niet in een MRI scanner, weke delen zie je nl. niet op een rontgenfoto.[/quote]

Ohw, dacht dat er juist wel zoiets op die paarden van toepassing was?
Met echo zien ze toch meer?

Mij is idd ooit aangeraden om een paard met ernstige nekklachten niet op de foto te laten zetten, omdat het probleem dan meestal niet zichtbaar wordt.[/quote]

echo is totaal iets ander dan MRI.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:52

Anky is goed in wat ze doet. Heel goed. Alleen wat ze doet, is niet de voorkeur van iedereen. Ze is goed in haar tak van sport en de methode die ze hanteerd. Ze is niet de beste in alle methoden rondom het paardrijden, gewoon haar methode. Lachen
Zoals Parelli dat misschien in zijn tak is, of een springruiter in zijn tak van paardensport.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:53

Imitador schreef:
Tja.... Of Anky voor iemand wel of niet de top is, daar kun je ééuwig over discussiëren.
Dat je je irriteert aan de vergelijking tussen jezelf en Anky, dat is weer zo'n (voor deze vraag) irrelevante discussie.

Feit is, dat Anky resultaten heeft behaald die op dit moment beschouwd worden als de top. Zij heeft in die categorie van de sport, op die manier, de top behaald. Er zijn genoeg andere manieren en andere doelen die iemand voor ogen kan hebben. Maar zij heeft gepresteerd in de categorie die op dit moment (nog??) erkend wordt als dé manier en dé sport.

"Je bent zo lelijk als het achtereind van een koe" (om even een leuke te pakken Haha!). Ik weet nog wel lelijkere dingen te verzinnen, en soms vind ik de kont van een dier best aantrekkelijk hoor, bij een dikke shet kan ik mezelf niet inhouden om even op zijn kont te kloppen....
Dus hoewel je het niet eens bent met het feit dat het achtereind van een koe lelijk is, snap je wel wat bedoelt is, ook al ben JIJ het er persoonlijk niet mee eens.

Juist ja! Wat de ene perfect vindt wil nog niet zeggen dat ik die kont van de dikke shet aantrekkelijk vindt.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:57

Schangah schreef:
Juist ja! Wat de ene perfect vindt wil nog niet zeggen dat ik die kont van de dikke shet aantrekkelijk vindt.

Wilde je daar soms mee zeggen dat je dat níet aantrekkelijk vindt Nors opkijken
Sigaar

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:00

maar ook al zien ze niets op rontgenfoto's...een paard wat stijf staat van de pijn in zn nek kan op dat niveau echt niet meedraaien (die kan helemaal niet meer draaien)..dan kan je nooit het allehoogste van een paard verwachten..en daarbij, wie gaat zn toppaard nu de kreukels in laten lopen??..het is namelijk al top, dan ben je er juist toch voorzichtig mee!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:05

Dat zei ik een pagina terug ook, Jasmijn. Knipoog

Als een dier chronische pijn heeft, gaat ie echt wel in verzet.
In de ring zijn de paarden van Anky mooi stil in de aanleuning, dat kan alleen als alles lekker aanvoelt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:08

Citaat:
Salinero is langer, maar zijn achterbenen komen wel verdomd dicht bij de voorbenen, dus daar is wel degelijk sprake van verzameling. Verder heeft ze hier geen 10 gekregen omdat de neus er iets verder uit moet. Maar ik zie hier nog steeds geen enkele onderbouwing van de schade die Salinero van deze piaffe heeft opgelopen.

Piaffe is extreme verzameling. Bij klassieke dressuur is het normaal dat een paard bij de piaffe zo extreem verzameld dat hij uiteindelijk letterlijk door zijn achterbenen zakt en van voren omhoog komt: de levade.

Afbeelding
Wat Salinero doet is op de plek draven, met geen extra bekken kanteling en niet meer oprichting. Het gevolg daarvan is dat de piaffe soepeler gaat, wat de jury en publiek weer mooi vind en ze extra punten krijgt. Maar het is geen correcte piaffe, een correcte piaffe kan namelijk nooit zo gladjes uitgevoerd worden. Een paard moet namelijk eerst zijn gewicht verplaatsen, vervolgens de piaffe uitvoeren, en zijn gewicht weer verplaatsen om vervolgens weer weg te draven. Salinero komt leuk aangepuppelt, gaat even huppelen op de plek en huppelt weer verder, zonder gewichtsverplaatsen. Wat dus een soepeler beeld geeft.

Het feit dat de benen dicht bijelkaar staan zegt helemaal niks over de collectie, meer over het ontbreken van die collectie. Op de foto treden de achterbenen niet voldoende onder (wat logisch is want daar is ie niet opgetraind) om dit te compenseren moet hij zijn voor benen meer onder zijn lichaam schuiven (anders valt hij om). De benen komen dus wel dichter bij elkaar maar niet omdat hij verzameld is. Hierdoor komt er dus weer meer druk op de voorhand wat dus weer schadelijk is.

om nogmaals het verschil te laten zien:
Afbeelding
Zie daarbij het voorbeen die schuin naar achteren staat.
Afbeelding
En hier een plaatje zoals het hoort, met een vertikaal voorbeen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:10

verticaal? Ik zie geen verticaal voorbeen hier, spijt me zeer. Kijk maar naar de lijn achter het voorbeen langs Knipoog

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:11

Ik snap het nut van dit soort discussies nooit echt eigenlijk maar goed. Ik vind er geen klap aan om naar een combinatie te kijken die bv western rijdt, maar om er nu een uit te pikken, af te zeiken en te veroordelen? Verward Nee dat snap ik niet echt....

Visconti schreef:
En dan hier een correcte piaffe om even het verschil aan te geven:
http://www.doma-artistica.nl/assets/images/Cap0018.jpg
Het paard zakt in zijn kont, zoals het hoort. Wat Salinero doet is op de plek draven, geen piaffe...

Lips are sealed Lips are sealed Wat heeft dit met een correcte piaffe te maken? Paard tegen de muur parkeren, S&T in het giecheltje, dressuurzweep er bij en tikken maar. Kijk voor de grap eens naar de oren en de staart van dit paard... niet echt een happy athlete denk ik zo....

Persoonlijk heb ik wel heel veel respect voor Anky. Niet dat ik het met alles wat ze doet eens ben, maar ze doet het toch maar. Ze is momenteel de beste amazone in haar discipline en werkt daar keihard voor. En dat terwijl zo'n beetje de hele paardenwereld over haar schouders meekijkt. Ik doe het haar niet na hoor! (Niet dat dat mijn ambitie is, die ligt in een andere tak van de sport Knipoog)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:14

en ook op die foto trouwens geen verticaal voorbeen, als we dan toch aan het muggenziften zijn.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:15

Het plaatje is een tekening, de schimmel hierboven heeft zijn voorbeen ook schuin naar achteren staan, terwijl het toch een barok paard is.

Onderzoek heeft aangetoond dat er niet meer gewicht op de voorhand komt bij de door Anky gehanteerde trainingsmethode (is gepubliceerd in Bit).

Zie nog steeds geen bewijs voor schade bij Salinero.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:22

Moeilijke discussie hoor.
Ik heb absoluut niks met de topsport, en de manier waarop toppaarden gehouden worden. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat, al was het mijn ambitie geweest, ik nooit dat niveau zou kunnen behalen.

Ik krijg les van een instructeur die zegt op de Anky manier les te geven. Dat is op een manege, op manege paarden, dus we houden ons vooral bezig met lang, laag, en ontspannen rijden, nog best een klus op een manegepaard. Veel dingen kan ik me in vinden, sommigen ook totaal niet.
Nu moet ik zeggen dat ik vrij negatief bevooroordeeld was. Maar laatst was ik naar een Anky clinic, ze reed er met Nelson. (niet de clinic waar ze er af viel). En ik verbaasde me over de simpelheid, waarop het ging. Ze legde doodsimpel uit hoe het te werk ging. Natuurlijk heeft ze hier lang naartoe gewerkt, maar toch. Dus ik geloof ook dat er een verschil is tussen de mensen die op de Anky manier rijden, en de manier waarop ze zelf rijd. Wat mij op viel was dat de mensen die met hun paarden meededen aan de clinic stuk voor stuk veel lomper reden dan zij zelf (bit, sporen, etc).
Mijn mening is eigenlijk een stuk neutraler geworden nadat ik haar zo gezien heb.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:25

Citaat:
Wat heeft dit met een correcte piaffe te maken? Paard tegen de muur parkeren, S&T in het giecheltje, dressuurzweep er bij en tikken maar. Kijk voor de grap eens naar de oren en de staart van dit paard... niet echt een happy athlete denk ik zo....

foto was om de bekken kanteling aan te geven, niet meer en niet minder. Heb trouwens het paard in het echt aan het werk gezien en kan je vertellen dat het paard wel plezier in zijn werk heeft Knipoog (dit is trouwens een oude foto, paard was hier nog bezig in het reveladatie proces)

Citaat:
Onderzoek heeft aangetoond dat er niet meer gewicht op de voorhand komt bij de door Anky gehanteerde trainingsmethode (is gepubliceerd in Bit).

En de bit verkondigd uiterraad altijd de waarheid Clown Ik denk dat iedereen die logisch na kan denken wel kan bedenken dat een paard dat heel diep ingesteld wordt, zo diep dat hij niet meer goed met zijn achterhand kan dragen, zijn voorhand meer belast. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen Lachen

@Lielle: voorbeen is idd niet volledig vertikaal, maar wel een stuk meer vertikaal dan bij Anky en dat was een beetje mijn punt. Er wordt in ieder geval gestreefd naar een vertikaal voorbeen, of het lukt is een tweede.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:28

Visconti schreef:
Citaat:
Wat heeft dit met een correcte piaffe te maken? Paard tegen de muur parkeren, S&T in het giecheltje, dressuurzweep er bij en tikken maar. Kijk voor de grap eens naar de oren en de staart van dit paard... niet echt een happy athlete denk ik zo....

foto was om de bekken kanteling aan te geven, niet meer en niet minder. Heb trouwens het paard in het echt aan het werk gezien en kan je vertellen dat het paard wel plezier in zijn werk heeft Knipoog (dit is trouwens een oude foto, paard was hier nog bezig in het reveladatie proces)

Ok, een foto is natuurlijk een momentopname. Al vraag ik me wel af wat een piaffe doet in een revalidatie proces? Verward Het heeft in ieder geval niets met een rijtechnische piaffe te maken en is dus ook niet te vergelijken met een piaffe onder het zadel....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:30

Vraag me af hoe vloeiend de overgang piaffe/ levade is?

Is dat niet een aangeleerd kunstje?

Of gaan Grand Prix paarden automatisch op de achterbenen als ze té ver doorverzameld worden?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:33

Citaat:

ik durfde het niet te noemen, maar dat viel me inderdaad ook op. ik zie daar geen blij paard.
en daarbij vind ik dat je een barok gebouwt paard (vierkantmodel) niet kunt vergelijken met een bijvoorbeeld een salinero (duidelijk rechthoekmodel)
en daarbij vind ik dat je een paard dat grondwerk doet ook niet kunt vergelijken met een gereden paard. dus zou ik graag een foto zien van een gereden paard in de perfecte piaffe.

Citaat:
Vraag me af hoe vloeiend de overgang piaffe/ levade is?

Is dat niet een aangeleerd kunstje?

en die van de spaanserijschool, daar wordt ik ook niet happy van.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:35

spaanse rijschool, toevallig gisteren geweest...mwah..er valt ook nog een hoop aan te twijfelen en als Anky zo lekker dat zweepje liet kletsen..maiomai..was nu heel nederland en duitsland over haar heen gevallen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:35

@ SGWOllie : Paard wordt getraind op de klassieke wijze, daar is het volkomen normaal dat een paard eerst aan de hand te trainen en er pas veel later op te stappen. En het heeft alles te maken met een rijtechnische piaffe, alleen niet een piaffe die Anky uitvoert. Een klassieke correct uitgevoerde piaffe wordt geleerd vanaf de grond vanuit stilstand. Ik vind het opzich super, want ze trainen een paard net zolang tot hij zo gespierd en sterk is dat hij lichamelijk een mens kan dragen, meestal stappen mensen er maar gewoon op en het paard moet daarna leren hoe hij een mens moet dragen. Vaak klungelen ze in de begin periode maar wat aan, waardoor het paard leert zijn spieren verkeerd te gebruiken wat eigenlijk best zonde is.

@randalinpony: Levade is absoluut geen kunstje, het is geen vrijheidsdressuur ofzo. Piaffe is een voorstadium van de levade, ze gaan steeds meer verzamelen tot het dier uiteindelijk door de benen zakt en van voren omhoog komt. Gewoon een rijtechnische oefening dus.

@marloezzke: euuh paard is een oldenburger, zoveel verschillen die nou ook weer niet van een hannoveraan Clown

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:38

ik had het niet over dat paard op de foto van het handwerk. had misschien iets duidelijker moeten zijn.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:41

Visconti schreef:
@ SGWOllie : Paard wordt getraind op de klassieke wijze, daar is het volkomen normaal dat een paard eerst aan de hand te trainen en er pas veel later op te stappen. En het heeft alles te maken met een rijtechnische piaffe, alleen niet een piaffe die Anky uitvoert. Een klassieke correct uitgevoerde piaffe wordt geleerd vanaf de grond vanuit stilstand. Ik vind het opzich super, want ze trainen een paard net zolang tot hij zo gespierd en sterk is dat hij lichamelijk een mens kan dragen, meestal stappen mensen er maar gewoon op en het paard moet daarna leren hoe hij een mens moet dragen. Vaak klungelen ze in de begin periode maar wat aan, waardoor het paard leert zijn spieren verkeerd te gebruiken wat eigenlijk best zonde is.

Dat je een paard eerst sterk genoeg maakt om een ruiter te dragen vind ik alleen maar prima hoor. Ik zeg alleen dat een piaffe vanaf de grond niet te vergelijken is met een piaffe onder het zadel.
En ik blijf erbij dat het geen fijn beeld geeft wat je laat zien met deze foto.

Kun je me trouwens alsnog vertellen waarom een paard dat aan het revalideren is een piaffe uitvoert?

Ik denk dat Marloezzz haar opmerking sloeg op de eerdere voorbeelden die gegeven werden met Barokke paarden. Die kun je imo ook niet vergelijken met een paard als Salinero.(Edit: lees dat ik hier al te laat mee ben... Nagelbijten / Gniffelen sorry)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:44

randalinpony schreef:
Dat zei ik een pagina terug ook, Jasmijn. Knipoog

Als een dier chronische pijn heeft, gaat ie echt wel in verzet.
In de ring zijn de paarden van Anky mooi stil in de aanleuning, dat kan alleen als alles lekker aanvoelt.

solly Bloos