Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
aerdenhout1 schreef:Misschien om het wat duidelijker te maken...je kan h.k.o, artrose enz niet ECHT genezen, maar je kan het wel zo verhelpen door rijden dat het paard er bijna, of geen, last meer van heeft. Dat zo'n paard dan misschien nog wat voelt, dat zal best wel, maar daar is, net als bij mensen, goed mee te leven.
En dat sommige paarden kreupel lopen als ze een 2tje hebben en andere paarden met een 4tje nog doorgaan, dat ligt helemaal aan het karakter van je paard. Blijft een paard echt kreupel dan is het gewoon einde verhaal, zo simpel is het. Maar ik persoonlijk zou ze toch altijd de kans willen geven om te zien wat er gebeurd als je ze goed gaat rijden. En dan natuurlijk niet erop als ze echt lamkreupel zijn, laat dat wel heel duidelijk zijn.
Met andere woorden maikeltje je bent het dus eigenlijk gewoon met ons eens.
maikeltje schreef:Cardy, ik ken het verhaal van jouw paard. Een hele tijd geleden heb je ook zo´n topic geopend op het moment dat je volgens A. de B. reed![]()
En ik denk dat het twee kanten op kan; OF je paard had door de verschillende aandoeningen en om de pijn te ontwijken een aantal verschillende spieren verschillend ontwikkelt, bv door te verkrampen vanwege een pijntje hier of daar en dat kun je weer goed krijgen met rijden mits hij geen pijn meer heeft in een been of waar dan ook. (want ik heb gemerkt dat als een paard pijn ervaart en je haalt de pijn weg dat het dan nog even duurt voordat hij het been wat pijn deed weer normaal durft te belasten omdat hij die pijn zolang ervaren heeft voorheen). In dat geval, ook al heeft hij een 3 op de foto, kan hij weer erg opknappen van op de correcte manier rijden als hij geen pijn heeft aan dat 3tje.
OF hij belast de pijnlijke overbelaste benen minder door de minder pijnlijke, maar kreupele delen weer meer te belasten (dus de kreupelheid verdelen) en in dat geval kan het LIJKEN of hij rad is en denkt men dat hij geen pijn meer heeft.
Aangezien jouw paard het nu al een hele tijd goed doet (volgens mij is dat andere topic toch zeker een jaar geleden) denk ik en hoop ik dat in het geval van jouw paard het eerste geldt. Dat hij dus door een tijdelijke pijnbeleving en als gevolg daarvan verkrampte spieren en de ongelijke ontwikkeling daarvan op een andere manier onregelmatig of kreupel liep. En in het geval van een spierenkwestie kun je dat zeker rijtechnisch oplossen.
Maar ik blijf er wel bij dat als je paard op de foto een 4 heeft, je dat met rijden niet terug kunt brengen naar een 2
Maar je rijdt nu niet meer volledig volgens de Bodt methode toch?
Mag ik vragen waarom?

aerdenhout1 schreef:Maar als er iemand is detour, die zijn paarden nog een mooie oude dag wil geven, dan ben ik dat wel. Bij mij gaan ze ook niet naar de slager als ze een beetje kreupel lopen of te oud zijn om nog te werken. Daarbij heb je mij nergens horen zeggen dat ik tegen homeopathie ben.
maikeltje, je mag mij geloven, als een paard aan 4 benen kreupel loopt, dan loopt hij echt heel anders dan een paard dat geen pijn heeft.
Dan nogmaals...lang niet elke kreupelheid kan je door middel van rijden goed krijgen daar ben ik het helemaal mee eens!
aerdenhout1 schreef:We zijn het dus HELEMAAL eens met elkaar!
maikeltje schreef:Cardy, zit de spat bij jouw paard ook in het spronggewricht rechts achter?
En is daar ooit op medisch gebied iets aan gedaan?
Mijn paard heeft spat, dat weet ik pas sinds een aantal maanden. Hij liep rechtsachter ook korter en als gevolg daarvan liep ie op een gegeven moment linksvoor ook niet goed wegens overbelasting.
Hij had de botoplossende vorm, dus geen bolspat. Hij heeft een tildreninfuus gehad en daar heel goed op gereageerd. Ik kreeg een paard terug wat ik niet herkende.
En nu moet ik hem ook heel bewust rijden, me heel bewust zijn van wat ik doe en hoe ik zit etc. Want hij is als gevolg van de spat scheef qua bespiering. In het begin zag je de spierverkramping heel duidelijk. Het trok alles uit z´n verband en zijn rechterbil was een stuk hoger dan zijn linker. Dat komt nu stukje bij beetje bij. Langzaam merk ik dat hij steeds sterker wordt vanachter. Dit moet ik met rijden dus verbeteren
maikeltje schreef:Cardy, zit de spat bij jouw paard ook in het spronggewricht rechts achter?
En is daar ooit op medisch gebied iets aan gedaan?
Mijn paard heeft spat, dat weet ik pas sinds een aantal maanden. Hij liep rechtsachter ook korter en als gevolg daarvan liep ie op een gegeven moment linksvoor ook niet goed wegens overbelasting.
Hij had de botoplossende vorm, dus geen bolspat. Hij heeft een tildreninfuus gehad en daar heel goed op gereageerd. Ik kreeg een paard terug wat ik niet herkende.
En nu moet ik hem ook heel bewust rijden, me heel bewust zijn van wat ik doe en hoe ik zit etc. Want hij is als gevolg van de spat scheef qua bespiering. In het begin zag je de spierverkramping heel duidelijk. Het trok alles uit z´n verband en zijn rechterbil was een stuk hoger dan zijn linker. Dat komt nu stukje bij beetje bij. Langzaam merk ik dat hij steeds sterker wordt vanachter. Dit moet ik met rijden dus verbeteren

runningkawa schreef:Die link is idd bekend
daarom zij ik eerder ook, ook genoeg paarden met een klinische hko (geen slecht cijfer), puur door slecht rijden. Dit zijn de paarden die idd te helpen zijn
runningkawa schreef:Ik ben benieuwd katja
Hier is de mail de deur uit....