kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:05

aerdenhout, ik heb het bewijs gehad thuis, dus soms moet je eerst ervaren wat mogelijk is voor je oordeelt (geldt overigens voor ieder mens hoor, wjis nu op artrose, ik l*l niet uit m'n nek).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:11

Ik begrijp eigenlijk je aanval niet detour??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:19

Sorry, zo bedoelde ik 't niet; met homeopathie is er gewoon heel veel te genezen waarvan de reguliere sector zegt: Kan niet.
Dier afgeschreven. Terwijl een alternatief wel uitkomst kan bieden.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:21

mijn paard was onregelmatig en dat heb ik er uit gereden om het zo maar te zeggen...tussen kreupel en onregelmatig zit alleen een groot verschil...
of het voor een paard goed is om het er uit te rijden weet ik niet... ben geen dierenarts en het zal denk ik ook per paard verschillend zijn Ach gut

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:25

aerdenhout1 schreef:
Misschien om het wat duidelijker te maken...je kan h.k.o, artrose enz niet ECHT genezen, maar je kan het wel zo verhelpen door rijden dat het paard er bijna, of geen, last meer van heeft. Dat zo'n paard dan misschien nog wat voelt, dat zal best wel, maar daar is, net als bij mensen, goed mee te leven.
En dat sommige paarden kreupel lopen als ze een 2tje hebben en andere paarden met een 4tje nog doorgaan, dat ligt helemaal aan het karakter van je paard. Blijft een paard echt kreupel dan is het gewoon einde verhaal, zo simpel is het. Maar ik persoonlijk zou ze toch altijd de kans willen geven om te zien wat er gebeurd als je ze goed gaat rijden. En dan natuurlijk niet erop als ze echt lamkreupel zijn, laat dat wel heel duidelijk zijn.
Met andere woorden maikeltje je bent het dus eigenlijk gewoon met ons eens.

Met sommigen ben ik het eens, ja Lachen
Maar ik wil er wel zeker van zijn dat de kreupelheid vanuit verkeerd belaste spieren komt en niet vanuit de aandoening zelf. Lachen
Paard kan niet praten, dus wil ik er zeker van zijn dat ie met rijden geen of vrijwel geen pijn heeft. Op het moment dat ik mijn paard ipv aan één been dmv rijden naar 4 benen kreupel rijdt, dan ben ik niet goed bezig. Alleen de vraag blijft wanneer een paard echt rad loopt en dus zonder pijn is en wanneer een paard vierkant kreupel loopt en we DENKEN dat hij rad is maar ondertussen gewoon aan 4 ipv 1 been pijn heeft.
En op die vraag heeft hier in dit topic nog niemand een zinnig antwoord gegeven. Want niemand kan dat aantonen en daarom staat het mij een beetje tegen, dat rijtechnisch oplossen Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:33

Maar als er iemand is detour, die zijn paarden nog een mooie oude dag wil geven, dan ben ik dat wel. Bij mij gaan ze ook niet naar de slager als ze een beetje kreupel lopen of te oud zijn om nog te werken. Daarbij heb je mij nergens horen zeggen dat ik tegen homeopathie ben.

maikeltje, je mag mij geloven, als een paard aan 4 benen kreupel loopt, dan loopt hij echt heel anders dan een paard dat geen pijn heeft.
Dan nogmaals...lang niet elke kreupelheid kan je door middel van rijden goed krijgen daar ben ik het helemaal mee eens!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:37

Ik volg deze discussie al even en ik wil toch even binnenvallen. Ik denk zoiezo dat het onzin is dat je kwalen in het bot weg kn rijden. Je kunt het wel verlichten door het goed rijden. Net als bij spierpijn. Maar weg krijgen kan niet naar mijn idee. anders zouden mensen door bepaalde belasting ed. ok ineens van de pijn af zijn(BIJV. REUMA).... dat kan dus ook niet. Verlichten kan dan wel weer door pilates of andere trainingsmethodes. Nee hoor verlichten door een andere training kan wel maar het weghalen van .. neee echt niet.

Ik zag nog een bericht van vincenza staan over de benen die op de weide dikker werden... En je wilt beweren dat bot als dieren zijn uitgegroeid nog veel groeit door beweging .. Right .. grote onzin naar mijnidee

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:41

maikeltje schreef:
Cardy, ik ken het verhaal van jouw paard. Een hele tijd geleden heb je ook zo´n topic geopend op het moment dat je volgens A. de B. reed Lachen

En ik denk dat het twee kanten op kan; OF je paard had door de verschillende aandoeningen en om de pijn te ontwijken een aantal verschillende spieren verschillend ontwikkelt, bv door te verkrampen vanwege een pijntje hier of daar en dat kun je weer goed krijgen met rijden mits hij geen pijn meer heeft in een been of waar dan ook. (want ik heb gemerkt dat als een paard pijn ervaart en je haalt de pijn weg dat het dan nog even duurt voordat hij het been wat pijn deed weer normaal durft te belasten omdat hij die pijn zolang ervaren heeft voorheen). In dat geval, ook al heeft hij een 3 op de foto, kan hij weer erg opknappen van op de correcte manier rijden als hij geen pijn heeft aan dat 3tje.
OF hij belast de pijnlijke overbelaste benen minder door de minder pijnlijke, maar kreupele delen weer meer te belasten (dus de kreupelheid verdelen) en in dat geval kan het LIJKEN of hij rad is en denkt men dat hij geen pijn meer heeft.

Aangezien jouw paard het nu al een hele tijd goed doet (volgens mij is dat andere topic toch zeker een jaar geleden) denk ik en hoop ik dat in het geval van jouw paard het eerste geldt. Dat hij dus door een tijdelijke pijnbeleving en als gevolg daarvan verkrampte spieren en de ongelijke ontwikkeling daarvan op een andere manier onregelmatig of kreupel liep. En in het geval van een spierenkwestie kun je dat zeker rijtechnisch oplossen.

Maar ik blijf er wel bij dat als je paard op de foto een 4 heeft, je dat met rijden niet terug kunt brengen naar een 2 Lachen

Maar je rijdt nu niet meer volledig volgens de Bodt methode toch?
Mag ik vragen waarom?

Bedankt voor je uitleg Lachen
Wij denken persoonlijk dat ik op het moment dat we haar kochten niet goed genoeg was om haar recht te rijden. Ik kwam van een manege, en ik wist eigenlijk alleen hoe ik dat koppie naar beneden moest krijgen.
Bij de vorige eigenaresse liep ze M2 (mocht ook naar het NK van M1) en daar is ze nooit kreupel geweest.
Bij mij.

Ik hoop, net zoals jij, dat het zo goed met haar blijft gaan.

Het verhaal van sommige dat een 4tje op de foto naar bijv. een 2tje kan gaan, daar geloof ik niet in.

Ik vind zelf dat ik best wel realistisch ben. Ze loopt nu echt super, en gaat alleen maar vooruit.
Door het goeie rijden, de primeval en veel beweging weet ik dat ik het "proces" van haar beengebreken kan onderdrukken.. Toch weet ik dat het op den duur toch erger wordt, en zal op een gegeven moment dus wel ooit weer kreupel gaan lopen doordat de beengebreken erger worden.

Nu in mindere mate en minder snel, maar het gaat toch door.

Ik rijd eigenlijk helemaal niet meer op de manier van Antoine. Ik gebruik het alleen nog maar bij longeren met dubbele lijnen als loswerken. Daarna laat ik haar toch weer wat ronder lopen en/of opgerichter.

Waarom ik het niet meer gebruik? Me paard was recht, en dit kon ik onderhouden op mijn oude manier (binnenbeen, buitenhand, recht zitten).
Ook kwam ik rijtechnisch niet verder.

Ik wilde graag wedstrijden gaan rijden, en ik vond het persoonlijk niet lekker gaan om dan verder op deze manier erbij te pakken. Maar ik houd het altijd achterhand.
Eerst deed ik er ongeveer 2,5 jaar over om van de B naar de L1 te gaan doordat ze steeds kreupel was. Nu ben ik binnen een jaar van de L1 naar de M2 gegaan. En heb zelfs de M1 binnen 3 maanden uitgereden tussen de paarden met deze pony.
M2 gaat wat lastiger, maar daar is ze nog niet sterk genoeg voor.

Toch kan ze alle oefeningen met takt, ruime gangen, enz. doen. Eerst was ik bang dat de keerwendingen moeilijk zouden zijn vanwege haar spat. Maar ze tilt heel goed haar voetjes op.
Het enigste wat wel lastig is, is haar stap. Deze is wel normaal, maar niet ruim. Dus uitstrekken gaat moeizaam, en hebben we vaak een 5 of soms een 6 voor.

Verder had ze vroeger dat haar rechterachterbeen (=haar zwakke been) veel korter was qua pasgrote dan haar andere achterbeen. Dit is nu vrijwel 100% gelijk.

Als iemand mij dit 2jaar geleden had verteld, dan had ik diegene echt niet durven geloven (1,5 jaar geleden is ze in training geweest door een AdB leerling)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:43

aerdenhout1 schreef:
Maar als er iemand is detour, die zijn paarden nog een mooie oude dag wil geven, dan ben ik dat wel. Bij mij gaan ze ook niet naar de slager als ze een beetje kreupel lopen of te oud zijn om nog te werken. Daarbij heb je mij nergens horen zeggen dat ik tegen homeopathie ben.

maikeltje, je mag mij geloven, als een paard aan 4 benen kreupel loopt, dan loopt hij echt heel anders dan een paard dat geen pijn heeft.
Dan nogmaals...lang niet elke kreupelheid kan je door middel van rijden goed krijgen daar ben ik het helemaal mee eens!

Dan zijn wij het idd met elkaar eens Ja
Het gevaarlijke van aan 4 benen kreupel lopen is dat jij dat misschien ziet, maar niet iedereen ziet dat en als een paard dus kort loopt of op eieren, maar wel de passen even groot maakt ook al maakt ie ze niet af, zijn er altijd mensen die dan dus vinden dat dat paard weer rad is Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:45

We zijn het dus HELEMAAL eens met elkaar! Haha!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:50

Oke, cardy, bedankt voor de link ik meld me ook hier aan Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:14

Cardy, zit de spat bij jouw paard ook in het spronggewricht rechts achter?
En is daar ooit op medisch gebied iets aan gedaan?
Mijn paard heeft spat, dat weet ik pas sinds een aantal maanden. Hij liep rechtsachter ook korter en als gevolg daarvan liep ie op een gegeven moment linksvoor ook niet goed wegens overbelasting.
Hij had de botoplossende vorm, dus geen bolspat. Hij heeft een tildreninfuus gehad en daar heel goed op gereageerd. Ik kreeg een paard terug wat ik niet herkende.

En nu moet ik hem ook heel bewust rijden, me heel bewust zijn van wat ik doe en hoe ik zit etc. Want hij is als gevolg van de spat scheef qua bespiering. In het begin zag je de spierverkramping heel duidelijk. Het trok alles uit z´n verband en zijn rechterbil was een stuk hoger dan zijn linker. Dat komt nu stukje bij beetje bij. Langzaam merk ik dat hij steeds sterker wordt vanachter. Dit moet ik met rijden dus verbeteren Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:14

aerdenhout1 schreef:
We zijn het dus HELEMAAL eens met elkaar! Haha!

Ja

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:18

Tja maikeltje, daar heb je dus zoiets... een paard wat op eieren loopt, zie ze inderdaad ook weleens lopen en och wat loopt dat paardje dan toch goed he.. tilt zijn beentjes zo lekker op (tja, waarom zou hij dat nou doen) en dan kom ik weer bij de instructie en ook juryleden, hebben zij er nou geen verstand van of durven ze er niets van te zeggen. ik weet het soms echt niet meer. Het is soms pure dierenmishandeling wat je ziet rondrijden....

Ingriddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:29

Mijn ervaring is dat je met rijden veel kunt. Echt weg krijgen van een arthrose??? Dat weet ik niet. Maar voorkomen dat het verslechtert... dat zeker ! Succes allemaal.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:04

maikeltje schreef:
Mijn paard heeft spat, dat weet ik pas sinds een aantal maanden. Hij liep rechtsachter ook korter en als gevolg daarvan liep ie op een gegeven moment linksvoor ook niet goed wegens overbelasting.
Hij had de botoplossende vorm, dus geen bolspat. Hij heeft een tildreninfuus gehad en daar heel goed op gereageerd. Ik kreeg een paard terug wat ik niet herkende.

En nu moet ik hem ook heel bewust rijden, me heel bewust zijn van wat ik doe en hoe ik zit etc. Want hij is als gevolg van de spat scheef qua bespiering. In het begin zag je de spierverkramping heel duidelijk. Het trok alles uit z´n verband en zijn rechterbil was een stuk hoger dan zijn linker. Dat komt nu stukje bij beetje bij. Langzaam merk ik dat hij steeds sterker wordt vanachter. Dit moet ik met rijden dus verbeteren Lachen

ja of eerst aan de longe

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:12

Aan de longe is leuk voor tussendoor, doe ik 1 a 2 keer per week.
Maar als ik erop zit voel ik wat er gebeurt en kan ik daar met rijden op inspelen Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 21:57

maikeltje schreef:

Lavita heeft spat in beide spronggewrichten, rechtsachter meer dan linksachter.
Verder weet ik eigenlijk niet wat voor soort spat ze heeft, hier is ook niks aan gedaan.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:36

Even een aanvulling op de uitdrukking HKO 4 (die dan al dan niet rijkunstig een 2 zou kunnen worden). Er is mij laatst verteld bij een aankoopkeuring dat een dierenarts op basis van foto's een cijfer toekent van 0-4 aan het straalbeentje (en gebied daaromheen geloof ik). Dit cijfer zou dan een voorspellende waarde hebben voor de kans op het ontstaan van kreupelheid. Het is dus niet zo dat dit cijfer een klinisch beeld aangeeft.
Er zijn zelfs mensen die twijfelen aan de voorspellende waarde van dit getal, zoals uit deze link blijkt.
http://home.iae.nl/users/lijssel/nederlnd/kreupele_kansen.html

Volgens mij is hier onlangs nog meer onderzoek naar gedaan (samenwerking Utrecht/Wageningen dacht ik), maar kan dit nu helaas niet vinden.

Je zou er versteld van staan hoeveel afwijkingen er op foto's wel niet te zien zijn aan knieën van personen die nog nooit in hun leven last van enige pijn en/of bewegingsbeperking hebben gehad en omgekeerd hoeveel mensen er pijnlijke knieën hebben zonder enige aanwijsbare oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:39

Die link is idd bekend Lachen

daarom zij ik eerder ook, ook genoeg paarden met een klinische hko (geen slecht cijfer), puur door slecht rijden. Dit zijn de paarden die idd te helpen zijn Lachen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:52

runningkawa schreef:
Die link is idd bekend Lachen

daarom zij ik eerder ook, ook genoeg paarden met een klinische hko (geen slecht cijfer), puur door slecht rijden. Dit zijn de paarden die idd te helpen zijn Lachen

Daar ben ik net als jij van overtuigd, maar is dat dan niet gewoon hetzelfde als wat teugelkreupel wordt genoemd?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:54

Volgens mij loopt een paard wat teugelkreupel is kreupel/onregelmatig onder de man en niet als ze los en vrij lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:10

Nee dat is zeker niet hetzelfde
Een paard dat scheef gereden wordt is heel wat anders dan een paard dat gaat kreupelen als de teugels op maat genomen worden Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 08:57

Hey RK, is het je nog gelukt met mailen naar Ellinger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:07

runningkawa schreef:
Ik ben benieuwd katja

Hier is de mail de deur uit....