trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grobegni

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:10

Malenka schreef:
Wat vooral mijn vraag is; wat wil je met dit paard? begrijp me niet verkeerd hoor. Een trekpaard is heel erg leuk. Ik ben weg van die dieren. Maar ze zijn absoluut niet gebouwd om dressuur mee te rijden. Hiermee bedoel ik constant krappe wendingen en overgangen. Het is een paard om lange banen rechtuit te lopen en een paard dat lang vol houd om hetzelfde tempo met af en toe een kleine extra krachtinspanning. Daar is het ook jaren op gefokt. Wil niet zeggen dat het niet af en toe iets anders kan doen. Maar ik zou er niet raar van staan te kijken dat de gewrichten extra hard slijten als hij veel wendingen moet maken.

wil je speciefiekere tips over bepaalde dingen. Vraag er dan naar. Ik vind het erg lastig om het zo algemeen neer te zetten. De training van het trekpaard voor rijdoeleinden is gewoon een heel boek. het is zo anders dan het trainen van een rijpaard voor rijden.

Wat ik wel nog wil zeggen is dat ik het echt een heel leuk paard vind en dat ik dit absoluut niet als aanval bedoel.

Allereerst: zo vat ik het ook niet op Knipoog Wat wil ik nou met dit paard....tja, wat wil iemand met een recreatiepaard, misschien gewoon rustige en leuke ritjes maken? Maar je moet het met me eens zijn dat dressuur daar toch echt wel de basis voor is Vork (Ik heb geen enkele ambitie om hoog te gaan scoren of om uberhaupt wedstrijden te rijden, dat voorop gesteld. )
Hij is voor zijn ras een zeer wendbaar paard! Hij loopt erg makkelijk en wijkt ook al een paar passen, als hij eenmaal ontspannen is, is hij met de lichtste hulpen te rijden. Doordat hij laat beleerd is, pas met 4,5, hoop ik dat hij een stuk langer mee kan dan de meeste trekpaarden, die vaak al met 2,5/3 zwaar belast worden en met 10 versleten zijn. Maar goed, er rust nog altijd een kleine 1000 kilo op zijn beentjes, dus het blijft afwachten.
Ik zal je tips meenemen, kijken wat het wordt, bedankt!
Tot slot nog even dit: Ok, ze hebben een andere omvang en gewicht, maar verder zijn trekpaarden écht niet anders dan andere paarden, het opvoeden, beleren, berijden enz is precies hetzelfde als bij luxe paarden. Bij deze ben je uitgenodigd om het uit te proberen Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 19:13

Grobegni schreef:
Allereerst: zo vat ik het ook niet op Knipoog Wat wil ik nou met dit paard....tja, wat wil iemand met een recreatiepaard, misschien gewoon rustige en leuke ritjes maken?

Mooi zo. Dat is ook een mooi doel. meer in mijn straatje ook dan dat rondjes rijden in een bak Bloos .

Citaat:
Maar je moet het met me eens zijn dat dressuur daar toch echt wel de basis voor is Vork (Ik heb geen enkele ambitie om hoog te gaan scoren of om uberhaupt wedstrijden te rijden, dat voorop gesteld. )

In bepaalde vorm is dressuur de basis van al het rijden. het is maar wat je onder dressuur verstaat vandaar ook dat ik er bij heb gezet dat ik daar in deze context het rijden van kleine wendingen onder verstond. dat ook jouw paard gymnastiserende oefeningen nodig heeft om goed bereden te kunnen worden. ja, daar ben ik het volledig mee eens. Door zijn bouw misschien nog wel meer dan een gewoon rijpaard. maar dat kleine wendinegen rijden e.d., nee, dat zou ik met dit paard dus niet doen. In ieder geval niet snel.

Citaat:
Hij is voor zijn ras een zeer wendbaar paard!

Dat geloof ik ook best. Ik trek alleen het gebruik van een trekpaard als rijdier enigzins in twijfel. Dus in het algeheel... Al lijkt het mij vreselijk gaaf om op zo'n machtig dier te rijden. Ik vind mijn oude type haflinger al heel wat Knipoog noem hem ook met trots mijn mini trekpaard.(en ja, ook hij is minder geschikt om te rijden door dezelfde afwijkingen in bouw)

Citaat:
Hij loopt erg makkelijk en wijkt ook al een paar passen, als hij eenmaal ontspannen is, is hij met de lichtste hulpen te rijden.

Maar dat zou elk paard waar mee gewerkt wordt moeten doen... reageren op de lichtste hulpen is basis en voor ieder paard weg gelegd, wat je er ook mee doet. als je in de basis niet op lichte hulpen kunt werken wordt het verder ook niks.

Citaat:
Doordat hij laat beleerd is, pas met 4,5, hoop ik dat hij een stuk langer mee kan dan de meeste trekpaarden, die vaak al met 2,5/3 zwaar belast worden en met 10 versleten zijn. Maar goed, er rust nog altijd een kleine 1000 kilo op zijn beentjes, dus het blijft afwachten.

Ik vind het heel fijn te lezen dat jullie wat later zijn begonnen. Heel erg goed! kan ik je ook alleen maar gelijk in geven. En mee feliciteren.

Citaat:
Ik zal je tips meenemen, kijken wat het wordt, bedankt!
Tot slot nog even dit: Ok, ze hebben een andere omvang en gewicht, maar verder zijn trekpaarden écht niet anders dan andere paarden, het opvoeden, beleren, berijden enz is precies hetzelfde als bij luxe paarden.

Ik weet het. Ook hetzelfde als een shetje of wat voor paard dan ook. Alleen is wel elk paard verschillend en ik heb het dan ook niet over hun omvang of gewicht in dit verhaal. maar echt over hun bouw. En zoals ik al zij die bouw herken ik ook terug in mijn haflinger. Ook hij is als trekpaard gebouwd. echter is de verhouding van een trekpaard in een bak van 20 bij 40 of een haflinger in een bak van 20 bij 40 natuurlijk wel anders en daar komt die omvang dus wel een beetje om de hoek.

Citaat:
Bij deze ben je uitgenodigd om het uit te proberen Knipoog

Dat lijkt me enorm leuk en leerzaam. Misschien dat ik er nog op terug kom.

Als laatste wil ik je er nog op wijzen dat dressuur natuurlijk ook kan in het bos, de duinen of gewoon op straat. Dressuur hoeft niet alleen in de bak. Dat kan overal!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:40

Ik ben erg nieuwschierig wat jullie over die van mij kunnen zeggen. Tips zijn altijd welkom.

Afbeelding

Afbeelding

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:58

webster543 schreef:
@marijkedam : een moeilijk paardje...ze heeft een beetje een doorgezakte rug, haar achterhand is ook wat zwak bespierd. Verder heeft ze wel een ruime schouder en een goede halsaanzet. De hals is ook maar "schriel", maar dat kan het type zijn. Ik zou ze veel werken met tempowisselingen en goed voorwaarts-neerwaarts, opdat haar rug- en kontspieren wat sterker worden.

Ze is ondertussen gelukkig al wat bespierder geworden. Op deze foto's was ze net een dik half jaar onder het zadel.
Maar ik heb het in de training afgelopen weekend meegenomen. dankje.

Malenka, krijg ik jouw visie ook nog? Ben wel benieuwd. Je weet heel goede tips te geven bij de voorgaande foto's

Gr. Marijke

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:22

[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-LJUWGVIR.jpgimg]
eerste foto

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:27

malenka dankje wel voor je uitleg!
op pagina 5 had ik nog foto's neegezet die recht van de zeikant zijn genomen.

hij mag ook nog lekker jong zijn Haha! hij moet nog lang genoeg werken!!
grondwerk dat doe ik al met hem en wandelen dat vinden we samen geweldig Haha! en hij is dan ook al verkeersmak.
aan enge dingen laten wennen ben ik altijd al mee bezig geweest en hij vind niet veel eng en als die wat eng vind laat ik hem zien dat ie het niet eng hoeft te vinden.
dat labrirint ga ik zeker proberen en aan de dubbele lijnen zou ik graag doen maar heb daar zelf geen ervaring mee helaas.

op de derde foto had ik hem niet opgejaagd maar was die aan het spelen en aant rennen met zijn vriendje de shetlander Haha! die krijgen af en toe dolle 5min samen.

hij is veel meer ontspannen sinds die is gecastreerd (augustus dit jaar) daarvoor had ie af en toe last van zijn hormonen.

zijn korte rug heeft ie echt van zijn moeder die heeft dat ook Haha! en zijn lange benen heeft ie van zijn vader.

met overbouwd bedoel je dat zijn kont hoger ligt dan zijn schoft?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 12:39

Citaat:
met overbouwd bedoel je dat zijn kont hoger ligt dan zijn schoft?

Ja, dat klopt.
Ik vind het leuk te lezen dat je zo lekker bezig bent met je paardje.

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:04

als je tips of uitleg een beetje kan geven over hoe ik met hem aan de slag kan met de dubbele lange lijnen Haha!

volgens mij is die niet overbouwd! eerst had ie wel dat punt kontje en toe leek het zo maar nu krijgt ie een wat volle kont is dat weg volgens mij ik ga hem straks nog wel even goed bekijken Haha! en een goede foto maken dan kan je het misschien goed zien hij heeft alleen nu een lekkere dikke vacht Haha! maakt het misschien weer wat moeilijker

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 15:32

Maar op die leeftijd zijn ze ook nog wel eens overbouwd hoor. Dat is helemaal niet gek. Het paard groeit namelijk in fasen; eerst achter, dan voor, dan weer achter, dan weer voor enz.
Dat gaat zo door tot een jaar of 4 a 5.

Hoe je met de dubbele longe moet werken kan ik je zo niet uit leggen. Ik raad je toch aan er iemand bij te vragen die het vaker gedaan heeft. die kan dan meteen ingrijpen als er iets niet goed gaat.

Edit:
ik heb even je andere fotos bekeken en moet zeggen dat wat mij hier het meest opvalt toch weer die spanning is in je paard. kijk maar eens naar de onderhals van jouw paardje en de wat 'stijve' stapjes op deze foto's. Dus nogmaals; werken aan die ontspanning. Lekker stil zetten in een rustige omgeving en gaan aaien over het hele lichaam. je paardje moet hierbij netjes blijven staan terwijl jij bezig bent met het overal aan raken (niet vast gebonden, jij houd een doorhangend touw vast). Pas als het netjes blijft staan en lekker ontspannen is ga je iets anders doen. Maar probeer die ontspanning zo lang mogelijk aan te houden. Na elke oefening waarvan hij weer gespannen raakt doe je dit opnieuw. Je zult zien dat hij steeds sneller zal ontspannen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:41

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van calypso zeggen:

1. Afbeelding
Standfoto betere heb ik niet.

2. Afbeelding
Draffoto. Wel wat ver weg maar toch.

Ik ga vanavond als ik thuis ben(zit op school) wel even een betere draffoto zoeken.

nou kom maar op(als je hier iets mee kan tenminste).

Doeii

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:45

klopt hij is nog overbouwd Haha!

oke thnx ik ga opzoek naar iemand die me wil helpen daarmee heb er wel al veel over gelezen enzo en daarom zou ik het ook graag met hem doen maar wil het wel onder begeleiding.

en je tip voor ontspanning ga ik zeker gebruiken!!
Haha! en op die andere foto's klopt het idd dat ie veel spanning had want ik was op een andere stal en toen was die hengst en dat was die even aan het showen hij moest even macho doen Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:53

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:25

ik had op pagina 1 al gepost, maar de foto`s waren niet duidelijk genoeg... is deze beter?

Afbeelding

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:25

Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van lady vinden en wat jullie mij adviseren.
Hopelijk zijn de foto's niet te klein. Ze loopt B - L niveau.
Foto's zijn iets lichter gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:49

Hai, ik had hier al eens een bericht geplaatst, ergens in het begin van het topic, deze waren te ver weg of van bovenaf, dus hier hopelijk betere fotos!
http://img174.imageshack.us/img174/627/ ... venqw6.jpg een drafje
http://img242.imageshack.us/img242/1706 ... af2dy9.jpg nog een drafje
http://img185.imageshack.us/img185/7664 ... ie2av4.jpg galopje
http://img242.imageshack.us/img242/6638 ... andfr0.jpg en een standfoto. [edit] hij is geloof ik niet overbouwd hoor, het loopt daar scheef( zodat het water wegloopt, wasplaats Knipoog)
ik hoop dat je hier wat mee kan, en dat de foto's niet te donker zijn! alvast bedankt Lachen

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:56

Ik ben benieuwd wat jullie van mijn paard vinden, ik sta op pagina 8. Met name naar tips om zijn achterhand sterker te krijgen en er voor te zorgen dat hij wat meer gaat zakken met zijn hoofd tijdens het rijden.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:13

popcornlover schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie van mijn paard vinden, ik sta op pagina 8. Met name naar tips om zijn achterhand sterker te krijgen en er voor te zorgen dat hij wat meer gaat zakken met zijn hoofd tijdens het rijden.

Ik heb wel een aantal tips voor je Lachen

Waar ik zelf altijd mee begin, om mijn paard los te krijgen is een soort "springruiterachtige" manier.
Ik ga op de binnenhoefslag rijden, stel mijn paard rustig in naar binnen en druk hem met mijn binnenbeen naar buiten. Ik blijf luchtig en los met mijn binnenhand, totdat hij er lekker in zakt. Dan stel ik hem recht, en doe ik hetzelfde maar dan met buitenstelling. Ik neem dus buitenstelling aan en druk hem voor mijn buitenbeen naar binnen toe. Ook hier blijf ik weer luchtig en los met mijn binnenhand.

Om je paard sterker te krijgen, moet je heel veel overgangen rijden. Maar dan bedoel ik ook écht heel veel! Probeer om de 5 á 10 meter een overgang te rijden. Schijnovergangen werken ook heel goed! Gewoon doen alsóf je naar de stap wilt maar je paard mag níet gaan stappen, je paard moet dan heel erg langzaam draven, waardoor ze uit zichzelf op het achterbeen moeten gaan lopen, door je paard veel oefeningen te laten doen, waarbij ze het achterbeen moeten gebruiken, word je paard vanzelf sterker!

Succes! Haha!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:18

xFioon schreef:
Hai, ik had hier al eens een bericht geplaatst, ergens in het begin van het topic, deze waren te ver weg of van bovenaf, dus hier hopelijk betere fotos!
http://img174.imageshack.us/img174/627/ ... venqw6.jpg een drafje
http://img242.imageshack.us/img242/1706 ... af2dy9.jpg nog een drafje
http://img185.imageshack.us/img185/7664 ... ie2av4.jpg galopje
http://img242.imageshack.us/img242/6638 ... andfr0.jpg en een standfoto. [edit] hij is geloof ik niet overbouwd hoor, het loopt daar scheef( zodat het water wegloopt, wasplaats Knipoog)
ik hoop dat je hier wat mee kan, en dat de foto's niet te donker zijn! alvast bedankt Lachen

Wat ik op de foto's zie is, dat hij zijn buikspieren niet mooi aanspant. Dit kun je "verhelpen" door in je training veel lang/laag oefeningen mee te pakken. Zorg dat je hem goed op het achterbeen houd en stel hem in alle oefeningen die je rijdt, iets lager in dan je normaal gesproken doet. Hij mag niet in je handen gaan hangen, zodra hij dat doet moet je veel overgangen gaan rijden, maar ook hier in geldt: stel hem laag in!

Meer zou ik zo niet kunnen bedenken.. heb je nog dingen waar je tegenaan loopt met rijden ofzo?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:22

Zqw39 schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van lady vinden en wat jullie mij adviseren.
Hopelijk zijn de foto's niet te klein. Ze loopt B - L niveau.
Foto's zijn iets lichter gemaakt.
http://img512.imageshack.us/img512/4862/lady22december2007bewerms6.jpg
http://img143.imageshack.us/img143/4442/lady22december2007bewerse6.jpg
http://img441.imageshack.us/img441/8710/lady22december2007bewerxl2.jpg

Ik vind het beeld er wat gespannen uitzien. Vooral de laatste foto vind ik niet fijn. Je zou kunnen proberen je pony iets lager in te stellen, waardoor ze wat meer over de rug moet gaan lopen. Veel overgangen rijden, en vooral letten op de ontspanning. Ik zie een pony die het in het achterbeen moeilijk heeft (en ik denk dat dit komt omdat ze in de rug wat gespannen is).

Succes! Haha!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:28

ikenindi schreef:
ik had op pagina 1 al gepost, maar de foto`s waren niet duidelijk genoeg... is deze beter?

Afbeelding

Ook bij dit paard zou ik een lang-laag training aanraden Ja, ik weet het ik ben erg eentonig Bloos maar ik vertel alleen maar wat ik zie Lachen.
Ik zie op deze foto een paard met een korte en ietwat verzonken rug, en een behoorlijk verticale hals. Correct me if I'm wrong Bloos.
Ik denk dat het bij dit paard niet makkelijk is om hem/haar lang-laag te rijden. (klopt dat?) Maar het is wel het beste, ik denk dat dit paard anders de rug te hol trekt, en zichzelf helemaal opspant.
Ik hoop dat je hiermee wat kunt Knipoog (anders kun je het beste mijn reactie's op de andere foto's ook even lezen, want dat gaat vrijwel allemaal over lang-laag)

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:30

marloezzke schreef:
jullie maken me wel benieuwd dus hier mijn foto's.
ruin, 1.60, 9 jaar, niveau L1 (wordt momenteel doorgetraint)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B7N8E6JG.jpg[/img]

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CGWONXUM.jpg[/img]
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PQ3IG6I6.jpg[/img]
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MLXKKC4Y.jpg[/img]

Probeer je paard iets meer over de rug te rijden Ja, en in de galop zie ik liever ook iets meer ontspanning! Voor de rest vind ik het er erg leuk uitzien! Lachen leuke combinatie!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:31

ijssnuiver schreef:
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie van calypso zeggen:

1. Afbeelding
Standfoto betere heb ik niet.

2. Afbeelding
Draffoto. Wel wat ver weg maar toch.

Ik ga vanavond als ik thuis ben(zit op school) wel even een betere draffoto zoeken.

nou kom maar op(als je hier iets mee kan tenminste).

Doeii

sorry, maar over deze foto's kan ik geen commentaar of tips geven Huilen

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:00

Ik verzorg nu een fjord x welsh . Van nu 9 jaar in mei wordt ze 10.
Kijk A.U.B niet naar het tuig, het zadel paste niet en hebben de eigenaar en ik eerst in overleg!! besloten om eerst zo een tijdje te longeren (wegens te dik en minder eten inderdaad). Nu is ze al heel wat afgevallen, foto's waren een tijdje geleden. Ze wordt in de winter bijna alleen maar gelongeerd,omdat de bak te nat is.
Ben benieuwd wat jullie van haar vinden. Kwam er bij het zien van de foto's pas achter dat de bijzet wel iets losser had mogen staan. Bloos Bloos Bloos Bloos .

http://img140.imageshack.us/img140/2030/img0037dj2.jpg (stand)

http://img261.imageshack.us/img261/3639/gfjse9.jpg (draf )

http://img140.imageshack.us/img140/2792/rocky4qb6.jpg (Galop )

http://img261.imageshack.us/img261/3918/fdlj0.jpg (Stap Bijgezet)!!!!

http://img265.imageshack.us/img265/7789/eghxg8.jpg (Draf Bijgezet )!!!!!!!!!

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:07

Ik zal ze ook een allemaal bekijken en in 2 tallen posten want ik heb al weer gemerkt dat ik er een heel verhaal van maak.

Miramare:
Beetje neerwaarts gebouw, had ook wat langer mogen zijn, hals richting is meer horizontaal en wat kort, achterbeen is vrij steil, bovenlijn is goed gebouwd, al lijkt hij mij wat strak in de lendenen, voorbenen zijn correct gebouwd, al had ik graag een langer voorbeen gezien en iets minder steile koten.
Ik denk dan ook dat dit paard spring gefokt is. (en ga er vanuit dat je doel dressuur is? Witte bandages..)
Ik verwacht dat dit paard moeite zal hebben met dragen, de achterhand er onder te zetten, en dat het paard onder het zadel meer rek zou mogen hebben ik denk ook dat het paard makkelijk achter de loodlijn kruipt en zich nog korter in de hals gaat maken.
Punten die ik in de training mee zou nemen zijn dan ook veel schakelen in de gangen en in houding, regelmatig even lang laten maken in de hals en dan weer oppakken, ik zou dit paard ook liever met het neusje voor de loodlijn rijden.
Over het algemeen dus een goed gebouwd paard dat naar mijn verwachting met dit exterieur niet tegen erg veel problemen aan zal lopen in de basis-sport pas wanneer het paard echt moet gaan dragen en opgericht moet gaan lopen denk ik dat je wat problemen tegen komt.
Voor de springsport denk ik dat je wat problemen gaat hebben met rek en met het uitgooien van de achterhand boven de sprong, en dat je dus voornamelijk op wat bredere oxers problemen zou krijgen, als training punt zou je je dan ook moeten richten op meer rek krijgen in het lichaam en dus ook veel oxers springen.

_soraja_:
Langgelijnd, opwaartsgebouwd, zeer week in de rug en ook week in de lendenen, zeer hellend kruis en sabelbenig achterbeen, voorbeen is correct gebouwd, de schouder is wat steil, halsrichting is horizontaal met onderhals en de hoofdhals verbinding is aan de zware kant.
Ik verwacht dat je met deze pony tegen nogal wat problemen aan loopt in de basis training, door dat de bovenlijn week is zal de pony moeite hebben met het bol maken van de rug om de achterhand onder de massa te plaatsen, de achterhand zelf ziet er erg sterk uit en ik denk dat je je voornamelijk op de rug moet gaan richten en dat de achterhand zelf weinig problemen zal geven. Verder is er een behoorlijke onderhals aanwezig met ook nog eens een vrij zware hoofdhals verbinding wat ervoor zal zorgen dat de pony veel moeite zal hebben met nageven waarbij hij ook nog de onderhals los zal laten. Ook wat steil in de schouder wat er voor zal zorgen dat het voorbeen niet veel ruimte heeft daarin tegen een sabelbenig achterbeen en een hellend kruis waardoor het achterbeen wel ver en makkelijk onder de massa kan komen en op die manier denk ik dat je toch nogal wat ruimte in de gangen kan creëren.
De training zou moeten bestaan uit heel veel bovenlijn werk (en dat heeft heel veel tijd nodig) neusje van dit paard zou helemaal naar de grond moeten om heel de boven lijn op te rekken en sterk te maken daarbij er wel voor zorgen dat de achterhand hierbij actief blijft. Balkjes lopen, schakelen en daarbij zorgen dat het neusje aan de grond blijft, veel longeerwerk met een hulpteugel eraan waarbij je hem zou laag mogelijk in stelt wel zorgen dat de achterhand erbij blijft. (eventueel een pessoa maar echt maar voor 5 min omdat de pessoa bij deze pony precies in werkt op punten waar hij van nature moeite mee heeft)

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:23

Zal ik ook gelijk nog even een foto plaatsen van een paardje van mijn werk (met toestemming)
kunnen jullie die ook even doen als je wilt.

Afbeelding