Malenka schreef:Wat vooral mijn vraag is; wat wil je met dit paard? begrijp me niet verkeerd hoor. Een trekpaard is heel erg leuk. Ik ben weg van die dieren. Maar ze zijn absoluut niet gebouwd om dressuur mee te rijden. Hiermee bedoel ik constant krappe wendingen en overgangen. Het is een paard om lange banen rechtuit te lopen en een paard dat lang vol houd om hetzelfde tempo met af en toe een kleine extra krachtinspanning. Daar is het ook jaren op gefokt. Wil niet zeggen dat het niet af en toe iets anders kan doen. Maar ik zou er niet raar van staan te kijken dat de gewrichten extra hard slijten als hij veel wendingen moet maken.
wil je speciefiekere tips over bepaalde dingen. Vraag er dan naar. Ik vind het erg lastig om het zo algemeen neer te zetten. De training van het trekpaard voor rijdoeleinden is gewoon een heel boek. het is zo anders dan het trainen van een rijpaard voor rijden.
Wat ik wel nog wil zeggen is dat ik het echt een heel leuk paard vind en dat ik dit absoluut niet als aanval bedoel.
Allereerst: zo vat ik het ook niet op
Wat wil ik nou met dit paard....tja, wat wil iemand met een recreatiepaard, misschien gewoon rustige en leuke ritjes maken? Maar je moet het met me eens zijn dat dressuur daar toch echt wel de basis voor is
(Ik heb geen enkele ambitie om hoog te gaan scoren of om uberhaupt wedstrijden te rijden, dat voorop gesteld. ) Hij is voor zijn ras een zeer wendbaar paard! Hij loopt erg makkelijk en wijkt ook al een paar passen, als hij eenmaal ontspannen is, is hij met de lichtste hulpen te rijden. Doordat hij laat beleerd is, pas met 4,5, hoop ik dat hij een stuk langer mee kan dan de meeste trekpaarden, die vaak al met 2,5/3 zwaar belast worden en met 10 versleten zijn. Maar goed, er rust nog altijd een kleine 1000 kilo op zijn beentjes, dus het blijft afwachten.
Ik zal je tips meenemen, kijken wat het wordt, bedankt!
Tot slot nog even dit: Ok, ze hebben een andere omvang en gewicht, maar verder zijn trekpaarden écht niet anders dan andere paarden, het opvoeden, beleren, berijden enz is precies hetzelfde als bij luxe paarden. Bij deze ben je uitgenodigd om het uit te proberen
.
hij moet nog lang genoeg werken!!

, ik weet het ik ben erg eentonig