Somebitch schreef:Nou nee eigenlijk niet.. Meestal als er gevaardrijgt stopt een paard vanzelf na een bepaalde afstand. Nee dit heb ik niet uit mijn eigen hoofd nee, dit heb ik gelezen op
http://www.paardnatuurlijk.nl.
Ach ja, daar staat natuurlijk ook de heilige waarheid
Somebitch schreef:Verder ken ik het paardje van Arabian_Girl ook en is die er zo te horen zeker wel vandoor gegaan.. Hoe noem jij het anders als een paard of pony 10km lang in volle galop over de straat rent?
Tja, het is natuurlijk wat je zelf geloven vind en wat jij ophol slaan vind.. Maar dit was zeker wél ophol.
Je spreekt hier jezelf nogal tegen.
Ik snap denk ik wel wat er is gebeurd, paard ging er vandoor (ongehoorzaamheid, dus) en kwam in een galoptrance, dan zitten ze in het galopritme en komen er gewoon niet meer uit, daar moet je ze uithalen. Dat kan wel, maar dat kost moeite. Mijn merrie heeft die neiging ook, alleen kan ik haar er uithalen wanneer ik het genoeg vind, maar dat gaat dan niet met subtiele hulpen. Maar dit kun je dus heel goed verwarren met echt op hol, want ze zijn dan inderdaad niet meer aan de hulpen.
Ken je het advies van "als ze hard willen lopen, laat ze dan hard lopen tot ze willen stoppen en drijf ze dan nog een stukje door"? Dat moet je bij dit soort paarden dus NIET toepassen, die lopen zich letterlijk dood.
Geef ze een afgepaste afstand om te galopperen en haal ze dan ook uit die galop. Zorg dus ook dat je dat kunt, voor je ze ruimte geeft voor serieuze galop. Ook belangrijk is dat een paardje dat zo dol is op bewegen, ook voldoende meters kan en mag maken in een tempo dat tevreden stelt. Dus niet keutelritjes, maar draf opbouwen (draf is vaak veel beheersbaarder) in tempo en in duur. Ga maar eens een half uur in flinke draf rijden, daarna zijn ze een stuk tevredener dan wanneer je 3 uur hebt gestapt met stukjes van 3 minuten draf en een minuutje galop ertussendoor.
Dit zal voor Soraya niet meer helpen, maar misschien wel voor andere ponies.