Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikdeliefsteh

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:20

Vind het niet, er zijn paarden en pony's die een dagje geen beweging kunnen krijgen, bij ons ook zo, dan worden ze even een half uur in de stap molen gezet, maar altijd is er iemand bij!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:18

een stapmolen is zeer handig in gebruik. heeft niks te maken met luiheid, want als het moet gaat mijn paard ook gewoon twintig minuten aan de hand. en ja per molen gaan er meerdere in. dus je hebt bijvoorbeeld 4 paarden in 25 minuten beweging gegeven. verder is een stapmolen ook handig om je paard uit te laten stappen, droog te laten stappen etc.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:09

Stapmolen, ik vind het ideaal. Op mijn vorige stal hadden ze er geen en dat was niet erg. Op mijn nieuwe stal hebben ze er wel 1 en mijn pony gaat er 6 dagen in de week een half uurtje in. Ze wordt er s' ochtends ingezet en s' avonds na mijn werk ga ik met haar aan het werk. We hebben niet voldoende land bij stal dus voor haar is het echt extra beweging die ze anders op stal zou door brengen. Ze heeft spat dus elk beetje extra beweging die ze krijgt is mooi meegenomen. Ik zeg "de molen mag blijven" Haha! .

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:43

Tsja, ik vind stapmolens wel voor luie mensen..
Want je 'pleurt' (als het ware) je paard wel eerder in de molen, dan dat je met hem zou gaan stappen..

En wat lijkt je nu meer geestdodend; in een continue rondje achter een ander paard aan hobbelen, met continue hetzelfde uitzicht, of aan de hand een rondje door de omgeving??

En als je dan zegt; ja maar anders krijgt mijn paard geen beweging (oid) dan denk ik: ja, dan moet je hem maar niet heel de dag op stal gooien.. Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:45

Een half uurtje rondjes stappen gaat zo'n paard echt niet dood van hoor. Dan maar eens wat minder spannend en spectaculair werk. Alsof longeren zo leuk is, dat is in de ogen van een paard ook maar rondjes lopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:54

Maanling schreef:
Een half uurtje rondjes stappen gaat zo'n paard echt niet dood van hoor. Dan maar eens wat minder spannend en spectaculair werk. Alsof longeren zo leuk is, dat is in de ogen van een paard ook maar rondjes lopen.

Dat vind ik niet... aan de longeerlijn kan een paard nog lekker rennen en gek doen. Kop in de wind en lekker spelen aan de longeerlijn, dat doe ik als ik niet kan rijden en mijn pony even longeer. Ik vind niet dat je dat kan vergelijken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:06

Maanling schreef:

Ligt er aan..
Longeer je je paard met een halstertje, zodat hij lekker even uit kan razen, of (net zoals ik doe) neem je ook figuren mee aan de longe, en over het algemeen hoefslagen, met een volte als je het niet meer redt..

Of longeer je je paard, helemaal 'opgeknoopt' zodat hij (zgn) 'lekker over de rug' gaat lopen (wat vaak niet eens kan omdat degene die het tuig bevestigd het verkeerd doet)..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:15

Ik longeer in een longeercircel dus van figuren lopen is geen sprake. En ik longeer aan de dubbele longe, zonder bijzetteugels. Van tevoren gaat ze los in de bak voor het uitrazen, maar in de longebak heeft ze zich te gedragen en te luisteren naar mijn stemhulp en ev ophoudingen. Mijn longeren is een wezenlijk deel van de training, en niet bedoeld om uit te razen of gek te doen.

En verder kunnen ze in onze stap/drafmolen ook gek doen. Ze hebben plaats genoeg en een bokje ofzo maken ze dan ook regelmatig. (alleen die van mij dan weer niet)

Waar mijn voorgaande post op neerkomt is dat het allemaal zo zwaar wordt opgenomen 'paardlief vindt dat vast niet zo leuk! Dus dan doen we het ook maar niet!'. Nouja, dat gaat bij mij dus niet op. Ze zal ook af en toe dingen moeten doen die ze niet zo leuk vind, maar die er gewoon bijhoren.

Ik kan me ook niet voorstellen dat wedstrijdpaarden jubelend de trailer oplopen elk weekend, maar daar wordt toch ook nooit over gepraat?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:23

Daar gaat dit topic toch ook niet over.
Ja, een paard moet weleens wat doen wat hij minder leuk vind (en daar valt bij opgesloten op stal bijv. onder Lachen en dan moet niet gelijk iedereen zich aangesproken voelen..)
Maar om nou een stapmolen te vergelijken met longeren? Dat vind ik geen vergelijking, dat zijn appels en peren vergelijken.

En tja, ik weet ook wel dat meer dan 90% van paardrijdend nederland alleen maar rondjes draait met longeren.
Maar je KAN meer doen, dat wilde ik eigenlijk meer aangeven Lachen

En eerlijk gezegd kan ik niet zeggen dat 'hij/zij maar gewoon in de stapmolen moet, dat hoort er nu eenmaal bij'
Verward
Dat kan ik dan even niet volgen, hoezo HOORT het erbij?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 19:28

Wow! Wat een leven opeens weer in m'n topic Haha!

Maanling schreef:
Ik longeer in een longeercircel dus van figuren lopen is geen sprake. En ik longeer aan de dubbele longe, zonder bijzetteugels. Van tevoren gaat ze los in de bak voor het uitrazen, maar in de longebak heeft ze zich te gedragen en te luisteren naar mijn stemhulp en ev ophoudingen. Mijn longeren is een wezenlijk deel van de training, en niet bedoeld om uit te razen of gek te doen.

En verder kunnen ze in onze stap/drafmolen ook gek doen. Ze hebben plaats genoeg en een bokje ofzo maken ze dan ook regelmatig. (alleen die van mij dan weer niet)

Waar mijn voorgaande post op neerkomt is dat het allemaal zo zwaar wordt opgenomen 'paardlief vindt dat vast niet zo leuk! Dus dan doen we het ook maar niet!'. Nouja, dat gaat bij mij dus niet op. Ze zal ook af en toe dingen moeten doen die ze niet zo leuk vind, maar die er gewoon bijhoren.

Ik kan me ook niet voorstellen dat wedstrijdpaarden jubelend de trailer oplopen elk weekend, maar daar wordt toch ook nooit over gepraat?

Je geeft zelf al een antwoord op je eerder genoemde punt. Je kan de training specifiek aanpassen op je paard. Dat kan niet in een stapmolen, omdat die nou eenmaal bedoeld is voor meerdere paarden. Geen enkel paard is gelijk, en dus iedere training dient anders te zijn. Al kijk je alleen maar naar de lengte van de passen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:24

Precies, en daarom gebruikt de een programma 1, de ander programma 2 en weer een ander programma 3.
Onze stapmolen is gewoon prima in te passen in een training, samen met het rijden en longeren.

En daarbij ging het niet over het concept stapmolen - longeren, maar om het feit dat een paard beide wellicht liever niet doet (die staat misschien liever op de wei) maar daarom kun je iets niet laten toch? Omdat 'poownie het misschien niet zo leuk vindt'. Jammerdepammer als ze liever in de stal staat dan een half uurtje in de molen. Als ik vind dat molen beter is heeft ze dat maar gewoon te doen.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:05

ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat die mensen echt lui zijn!
ze hebben waarschijnlijk geen tijd om met hun paarden te lopen en dat kan ik best begrijpe!

hoewel ik het zelf ook liever houd bij zelf wandelen Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:48

saffire schreef:
ze hebben waarschijnlijk geen tijd om met hun paarden te lopen en dat kan ik best begrijpe!

Waarom heb je dan een paard..

SuperPaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:52

Ik ben nooit met een stapmolen verwend heb er dus oko geen ervaring mee Haha! Voor mensen met veel paarden enz lijkt het me ideaal maar als je het gebruikt om het jezelf lekker makkelijk te maken... Dan kun je net zo goed gezellig zelf met je paard aan de wandel gaan!

Blosssom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:53

Ik vind het geen uitvinding voor luie mensen, bij ons is hij er alleen ter aanvulling van de training, niet in plaats van traning.

Ik gebruik hem ook niet voor het in- en uitstappen van mijn paarden, maar 's morgens en 's avonds gaan ze er allemaal
een half uurtje in. Dan kan ik intussen de stallen doen, zij kunnen even de benen strekken.

Ook als het sneeuwt of de bak bevroren is, gaan ze er wat vaker in, omdat ik dan niet kan trainen. Het is zeker geen vervanging van trainen. Normaal gesproken rijd ik ze elke dag, met mooi weer lopen ze een paar uur buiten.
Het is meer een toevoeging. Daarbij is het goed voor de benen en pezen.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:25

MissEvil schreef:
saffire schreef:

als je meerdere paarden heb je lang niet altijd de tijd om wat met al je paarden te doen
dan is een stapmolen gewoon een uitkomst!

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:08

ik zou het niet weten of het voor luie mensen zijn.
wij hebben er geen een op stal.
maar lijkt me wel makkelijk

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:15

MissEvil schreef:
saffire schreef:

Dat is toch een stomme vergelijking.. Waarom je een paard hebben als je hem vanwege minder tijd eens in de molen gooit..
Mijn paard gaat elke dag overdag in de molen, omdat ik dan werk.. 's Avonds rijd/longeer ik haar en weet ik dat ze iig niet de hele dag op stal heeft gestaan.. Niet overal is het mogelijk je paard met dit weer in de wei te gooien.. Dus ben ik blij dat ik de optie heb haar dan in de stapmolen te laten zetten!
Bij mij is het puur extra beweging, maar al zou het een keer de training vervangen, ze gaan er niet dood van..

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:04

nee ik bedoel gewoon dat je dan overdag geen tijd hebt om te rijden, en dat je hem dan in de stapmolen laat zetten voor zijn beweging!
dat vind ik alleen maar goed Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:08

Ik vind het een ideaal ding.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:20

Ik vind het een erg handig ding! Als je een keer een dagje niet kan, gaan ze gewoon eerst lekker even in de stapmolen en dan op het land ofzo.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:25

ik vind een stapmolen ook erg handig, als ik een dag tot heel laat naar school moet gaat ze in de stapmolen en word ze daarna nog in het bakje gezet en kan ik haar nog ff uitmesten maar dan word er niet gerden.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:02

ik vind het inprinciepe een hele handige uitvinding en dan vooral voor manege's enzo. Stel een paard krijgt 2 dagen geen beweging dan is het toch idiaal om ze even in de stapmolen te gooien. Maar voor particulier vind ik het niet nodig

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:15

Navidad schreef:
een stapmolen is zeer handig in gebruik. heeft niks te maken met luiheid, want als het moet gaat mijn paard ook gewoon twintig minuten aan de hand. en ja per molen gaan er meerdere in. dus je hebt bijvoorbeeld 4 paarden in 25 minuten beweging gegeven. verder is een stapmolen ook handig om je paard uit te laten stappen, droog te laten stappen etc.

ik heb dezelfde mening Lachen

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 00:21

geen probleem mee. Ja,als je je paard er elke dag inzet bij wijze vn,moet je je gaan afvragen wat voor zin het nog heeft om een paard te hebben. Maar zo af en toe, why the hell not? Ik zou hem ook gebruiken.Realiteit is dat ik soms gewoon minder tijd heb, bvb in tentamenperiodes. Dan vind ik het fijn dat ze wat beweging kan hebben ondanks dat ik het zo druk heb.Niet veel, want liever ga ikpersoonlijkmet haar aan het werk,maar zo af en toe zou het best een uitkomst zijn.