Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 16:53

Lusitano schreef:
En toch zie je steeds meer mensen met koudbloeden de uitdaging aangaan en het prima voor elkaar krijgen!
Ik ben het met de stelling in de titel eens, ieder gezond paard kan naar het Z, mits de ruiter daar goed in kan ondersteunen.

en toch is dat niet zo. Tuurlijk kunnen ook 'koudbloeden' naar het Z Verward sorry hoor, maar de fjorden en hafs die tegenwoordig in het Z rijden zijn geen echte koudbloeden meer. Dat zijn de rijtype (dus sjieker gefokte typen) en daarom kunnen ze naar het Z. Gewoon omdat de bouw tijdens het fokken verandert is. Probeer jij maar een rasechte haf met dikke pens en zware achterhand naar het Z te rijden. Good luck Knipoog . En zoals veel mensen al beweren moet het paard het leuk vinden anders kan ondersteunen wat je wilt maar zal het paard echt niet op het Z presteren zoals zijn concurenten.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:21

Kijk anders een op het Tinker subforum er is iemand bij die Z rijd met een tinker tussen de ponies en een aantal die M tussen de paarden rijd. Een tinker vind ik niet echt een rijtype hoor.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:34

Dat ligt maar net aan zijn kwalificaties in het ras. Een tinker is een ras, en binnen dat ras heb je een aantal types. Ik zeg niet dat een echte koudbloed geen Z kan rijden (of wacht dat zeg ik wel), een koudbloed heeft nu eenmaal niet de bouw, de wil, de frisheid, de fitheid om in de Z te komen. De aantal uitzonderingen daar gelaten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 10:37

Toch heb ik eens 2 belgen gezien in het Z en die de kunstjes voor hoger ook kenden. Dat was met een clinic. Toen hebben Anky en nog een andere bekende dressuur amzone waar ik de neem even niet van weet, ook plaats genomen in het zadel.

Dus het kan wel degelijk. Of het wenselijk is, is een tweede.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:04

WinBinChes schreef:
Toch heb ik eens 2 belgen gezien in het Z en die de kunstjes voor hoger ook kenden. Dat was met een clinic. Toen hebben Anky en nog een andere bekende dressuur amzone waar ik de neem even niet van weet, ook plaats genomen in het zadel.

Dus het kan wel degelijk. Of het wenselijk is, is een tweede.

heb je niet toevallig foto's?
ik wil namelijk een belg wel eens mooi z proefje zien lopen Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:46

Nee helaas. Dat is alweer een aantal jaar geleden. Dat was in Zwolle als ik me niet vergis. Maar was erg leuk en ook komisch om te zien.

Natuurlijk beweegt zo;n dier niet als een warmbloed, maar dat neemt niks weg.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:54

WinBinChes schreef:
Nee helaas. Dat is alweer een aantal jaar geleden. Dat was in Zwolle als ik me niet vergis. Maar was erg leuk en ook komisch om te zien.

Natuurlijk beweegt zo;n dier niet als een warmbloed, maar dat neemt niks weg.

ik wil zo'n beest wel eens helemaal super soepel netjes door de ring heen zien gaan...
hier in de buurt rijd er namelijk ook iemand op een belg, maar dat beest loopt onder het zadel net zo beroerd als in de wei Bloos

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:39

Kwa beweging ward het nooit een warmbloed, maar dat neemt niet weg dat dat niet mogelijk is natuurlijk. De ruiter zal ook zeker wel over een bepaals talent moeten beschikken ,maar daar gaat dit topic niet over

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 07:38

er zijn bepaalde oefeningen die bijna alle paarden moeten kunnen, misschien belgen oid niet, maar de een leert het zo bij de ander duurt het een jaar.
De wedstrijddruk kunnen alleen niet alle paarden aan, het moeten presteren onder druk, maar ze kunnen nog wel alle oefeningen los beheersen. Een haflinger moet ook kunnen appuyeren met de juiste training.
Mijn shetje met te korte voorbenen, te dik en te veel lijf en te lange achterbenen zou het waarschijnlijk ook kunnen (voor een snoepje), schouderbinnenwaarts zonder ruiter geheel los beheerst ze ook al aardig, vind het moeilijk maar het lukt haar toch hoewel ik het maar heel soms vraag.
Verder beheersen al mijn pony's schouderbinnenwaarts en ben ik nu zelf met 1 travers aan het aanleren als ik dit beheers moeten de andere er ook aan geloven.

Als je pony de wedstrijden niet leuk vind kun je misschien beter stoppen daarmee, waarom zou je jou kunnen moeten beproeven op wedstrijden als je pony er niets aan vind. Lekker thuis rustig doortainen en ook andere dingen doen. Werk aan de hand, longeren, grondwerk, buitenritje, springen, misschien is er iets leuks in de buurt als ponyvoetbal of ander spel wat recreatief beoefend kan worden, misschien bevalt jou had dat beter!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 07:41

No offence Lailapri, maar zelf vinden dat je pony's de schouderbinnenwaarts beheersen of er een voldoende voor scoren op wedstrijd vind ik iets heel anders.

Mijn pony wordt nu behandeld door een fysiotherapeut omdat ze erg vast zat in haar rug. Ik mag op het moment zelfs helemaal niet rijden.

Hoop dat we er straks weer vol goeie moed tegenaan kunnen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 07:47

ik weet het een schouderbinnenwaarts valt altijd nog iets aan te verbeteren, maar ze kunnen het wel. Ik gebruik de oefening veel aan de hand omdat het op zoveel punten je paard kan verbeteren en dan kan ik goed zien waar het paard nog iets vasthoud in zijn lijf en dus iets meer buiging mag komen of waar er teveel buiging is. Een perfecte schouderbinnenwaarts bestaat denk ik niet. Voor mij is het ook geen wedstrijdoefening maar een deel van mijn training net als voorwaarts neerwaarts, verzamelen uitstrekken,buiging etc.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 08:37

ik heb wel ooit eens een foto van Anky stilstaand op een belg gezien. maargoed dat is off-topic Tong uitsteken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 09:46

verography schreef:
ik heb wel ooit eens een foto van Anky stilstaand op een belg gezien. maargoed dat is off-topic Tong uitsteken

Hey mischien was dat wel van die clinic!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:27

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:42

Goofy44 schreef:
<knip>
Elk gezond paard zonder conformatie fouten kan zo de Z in- en doorgereden worden.
In de meeste gevallen wordt de oorzaak bij het paard gezocht. Het probleem zit
in het zadel, of beter degene die in het zadel zit......

<knip>

Als een paard zelf niet naar de Z gereden zou kunnen worden komt dat meestal door
gezondheidsproblemen, conformatiefouten, problemen met harnachement en het niet
tijdig onderkennen van signalen die een paard afgeeft. Dus gebrek aan ervaring als
ruiter, instructeur en trainer. De bottleneck zit in de meeste gevallen in het
zadel.

Hallo Goofy44,

Ik lees altijd graag jouw posts omdat ze goed geschreven zijn en goed onderbouwd zijn. In bovenstaand topic las ik deze uitspraken van jou. Kun je een toelichting geven waarom volgens jou het zadel meestal de bottleneck is?

Het valt mij wel op dat er maar weinig zadels zijn die de ruiter in balans zetten. Verder zie ik dat veel zadels op de schouderbladen rusten wat de schoudervrijheid en daarmee dus het voorbeen belemmert in de bewegingen. Zijn er nog andere redenen of denk jij aan heel andere oorzaken?

Groeten,

Sandra Hermans

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:33

nee, ik denk dat dat anders bedoelt is: het probleem zit in het zadel... namelijk de ruiter

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:36

Zo las ik het ook eerlijk gezegd: het probleem is niet het zadel, maar hetgeen wat er bovenop zit Knipoog

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:37

Ik snap het! Aha, ik zal nog even een kopje koffie drinken. Gestoord

Het had ook nog eens een pb moeten zijn. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 13:39

hahha ik ga in de toekomst de uitdaging aan met me belg.
ben benieuwd en belg is tenslote toch ook een paard Clown

maar op dit moment zie ik het nog niet gebeuren

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 14:25

ik meng me ook even in deze discussie.
Ik heb een fjordenruin, een gewone, zware.
Die kan inmiddels een leuk strukje dressuur laten zien: schouder voor, travers, appuyeren
en helemaal los in zijn lijf, zoals het echt hoort.
Het kost hem meer moeite om dat niveau te bereiken dan een sportpaard, zonder meer.
Maar met geduld en vooral niet afdwingen, maar steeds teruggaan naar de basis, lukt het.
Daarnaast mag hij af en toe lekker springen, omdat hij dat zo leuk vindt, en rijden we mee in de caroussel, als afwisseling.
Ik ben dus van mening dat ieder basispaard - zonder opvallende tekorten in de bouw - tot een Z niveau gereden zou kunnen worden.
Of iedere ruiter dat kan is een ander verhaal.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 23:37

Als je ziet wat Bent Branderup en Nuno Olivera voor paarden naar de top (hogeschooldressuur) trainden, dan moet Z toch zeker lukken? Het lukt alleen niet alle mensen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 08:18

verography schreef:
Lusitano schreef:
En toch zie je steeds meer mensen met koudbloeden de uitdaging aangaan en het prima voor elkaar krijgen!
Ik ben het met de stelling in de titel eens, ieder gezond paard kan naar het Z, mits de ruiter daar goed in kan ondersteunen.

en toch is dat niet zo. Tuurlijk kunnen ook 'koudbloeden' naar het Z Verward sorry hoor, maar de fjorden en hafs die tegenwoordig in het Z rijden zijn geen echte koudbloeden meer. Dat zijn de rijtype (dus sjieker gefokte typen) en daarom kunnen ze naar het Z. Gewoon omdat de bouw tijdens het fokken verandert is. Probeer jij maar een rasechte haf met dikke pens en zware achterhand naar het Z te rijden. Good luck Knipoog . En zoals veel mensen al beweren moet het paard het leuk vinden anders kan ondersteunen wat je wilt maar zal het paard echt niet op het Z presteren zoals zijn concurenten.

iemand die ik ken is met haar erge brede lange zware haf (1,38/1,42m met dekenmaat 185 met tussenstukje ivm breedte)
die al 2 jaar kreupel is aan het revalideren (rechtrichtfout) beestje loopt met gemak sb en ook traver zal binnenkort wel aan bod komen. Het dier is asl ouder maar toch leert het steeds meer bij en straks hopelijk met ruiter.
Als ze gezond was geweest had ze nu waardschijnlijk al een leuk eindje dressuur kunnen lopen. ze leert snel en is super braaf, doet het graag goed.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:00

WinBinChes schreef:

Volgens mij waren dat Anky en Tineke Bartels. Zij reden rond op Belgen in dressuur uitrusting. Eerder bij wijze van show/grap, want de Belgen lieten echt geen hoge dresuuroefeningen zien. Een paard een dressuurzadel opgooien, S%T inhangen en er een dressuurruiter opzetten maakt nog geen dressuurpaard. Ik denk niet dat Anky en Tineke op Belgen rondreden om dat ras als dressuurpaard te promoten...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:12

fjordenfan schreef:
Die kan inmiddels een leuk strukje dressuur laten zien: schouder voor, travers, appuyeren

lailapri schreef:
beestje loopt met gemak sb en ook traver zal binnenkort wel aan bod komen

Dit soort opmeringen kom ik wel vaker tegen. Het lijk wel of mensen denken dat (hogere) dressuur alleen maar uit de 'kunstjes' bestaat... 'hij kan al SB en traver, dus hij loopt op M niveau' Helaas gaat die vlieger niet op. Dergelijke oefeningen maar enkele onderdelen in de proef. De rest moet ook op M-niveau gereden worden. En van een overgang van bijvoorbeeld draf naar stap, een middengalop etc. wordt bijvoorbeeld meer verwacht dan in de B en L.

Als mensen zich eens wat meer zouden richten op basisvoorwaarden als takt, ontspanning, impuls, aanleuning en verzameling (of dus eigenlijk het hele skala) zullen ze zien dat DAAR de moeilijkheid ligt. En dat als je die basisvoorwaarden voor elkaar zijn, de 'kunstjes' een logisch gevolg zijn en slechts een middel/oefening om de basivoorwaarden te verbeteren.

Het is veel moeilijker om een paard mooi gedragen, gesloten, tactmatig en met een fijne aanleuning door de baan te laten gaan dan de kop een beetje naar binnentrekken en dat SB te noemen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:43

jasmijn78 schreef:
fjordenfan schreef:

Dit soort opmeringen kom ik wel vaker tegen. Het lijk wel of mensen denken dat (hogere) dressuur alleen maar uit de 'kunstjes' bestaat... 'hij kan al SB en traver, dus hij loopt op M niveau' Helaas gaat die vlieger niet op. Dergelijke oefeningen maar enkele onderdelen in de proef. De rest moet ook op M-niveau gereden worden. En van een overgang van bijvoorbeeld draf naar stap, een middengalop etc. wordt bijvoorbeeld meer verwacht dan in de B en L.

Als mensen zich eens wat meer zouden richten op basisvoorwaarden als takt, ontspanning, impuls, aanleuning en verzameling (of dus eigenlijk het hele skala) zullen ze zien dat DAAR de moeilijkheid ligt. En dat als je die basisvoorwaarden voor elkaar zijn, de 'kunstjes' een logisch gevolg zijn en slechts een middel/oefening om de basivoorwaarden te verbeteren.

Het is veel moeilijker om een paard mooi gedragen, gesloten, tactmatig en met een fijne aanleuning door de baan te laten gaan dan de kop een beetje naar binnentrekken en dat SB te noemen.

Helemaal mee eens... Ik lees deze discussie nu al een hele tijd mee en heb ook enkele keren gereageerd dat ik dus niet vind dat ieder paard Z kan lopen om deze punten. Maar er zijn er blijkbaar wat die ervan overtuigd zijn dat je zonder deze basispunten voor de Z toch een winstpunt kunt rijden... (Zal misschien ook wel lukken, maar dan is er wat mis met de jury!!!!)