Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
runningkawa schreef:Hihi
Ik denk wel dat mensen zien dat er krassen staan op de peesbeschermers en daardoor zeggen, kijk het is nodig.
Persoonlijk vind ik dat geen goee graadmeter. peesbeschermers zijn toch breder dan het been en dat aan 2 benen, dus zo een paar cm dikte. Dat kan het paard best raken, maar het been zelf waarschijnlijk niet.
Vandaar denk ik ook vaak de uitspraak.
Een paard dat zich zonder beschermer echt vaak aanraakt, daar vraag ik me bijv af wat de beenstand is. Vast niet 100%, maar als het paard er verder geen last van heeft en zo kun je hem helpen, zie ik het probleem ook niet
Een voetballer doet ook scheenbeschermers aan...daar zegt niemand wat van
Zera schreef:Er staan mooie beschadingen op waarmee ze zich goed had kunnen open halen..
Pauline schreef:Er zit nogal een verschil in de anatomie van een mensenbeen en die van een paard. En als je dan nog eens de veel grotere kracht in overweging neemt dan blijft er niets over van de inwerking van een bandage.Vraag me wel af: als je een week ofzo in verband hebt gezeten is je voet/enkel ook slapper, dat moet dan bij paarden die steeds gebandageerd worden net zo voelen? Als je dan gaat rijden zonder bescherming is het helemaal mis.
_Bonte_ schreef:peesbeschermers vind ik nu wel nog kunnen , maar bandages , nee daar ben ik tegen , ik gebruik dat alleen als ik ga springen , omdat ik vind dat dan juist de getten niet genoeg steun vanvoor boeden moesten ze een balk pakken
Citaat:Dat de nieuwe KWPN paarden kwalitatief wel steeds beter bewegen maar Anatomische vaak erg zwak op de benen kunnen zijn. Daarom zien wij onze KWPN sport paarden ook erg vaak rond om in de bescherming. Bij wat ouder bloed is dit vaak helemaal niet nodig, zo als we vaak bij manege paarden zien of een Haflinger of een Fries.
Sportstar schreef:Helemaal leuk dat je de zelfde mening deelt,
Ik ben dus niet de enige die dit ziet. Alleen is het erg moeilijk om daar wat aan te doen. Als eerste zouden er strengere keuring criteria moeten zijn. Ik ben onlangs in Warendorf geweest
Bij het kampioenschap jonge paarden. Ik stond verteld! Wat een kwaliteit, en met wat Duitsers gesproken en wat ik eigenlijk al wist werd weer bevestigt deze paarden zijn harder zij hebben ook meer oud bloed!
Wel ben ik blij dat er ook weer meer vraag is naar volbloed bloed in de fokkerij. Laatste nog een mooi stukje van gelezen in de IDS. Laat deze invloeden maar eens wat meer in het KWPN komen. Maar goed we weten dat je de evolutie niet kunt opjagen!
Sportstar schreef:Beste Moderator,
Citaat:Het OCD. Verhaal blijft moeilijk, onlangs heb ik een seminar bijgewoond bij dierenartsen praktijk Hofland in Bodegraven over de Osteo condrose (ocd). Maar uit recent onderzoek op verzoek van de KWPN is gebleken dat het selecteren op OCD niet de gewenste resultaten bereikt.
Een aantal generaties geleden toen men met het prok cisteem begon had van de onderzochte populatie 25% een OCD. Heden ten dagen is dit nog steeds het zelfde. Ondanks het selecteren van OCD vrije paarden. Hier uit kunnen wij dan ook concluderen dat het toch niet direct met erfelijkheid te maken heeft. Volgens Leenderd-Jan Hofland spelen de secondaire omstandigheden een hele grote rol! Zo als voeding beweging etc, ook was er iemand van de Pavo die hier een interessant stuk over wist te vertellen.
Om hier achter te komen is er uitgebreid onderzoek naar de DNA structuur van paarden nodig! Zo dat wij kunnen vaststellen in welke maten dit gen erfelijk is! Onze Duitse vrienden daarentegen zijn dankzij grote financiële steun al erg ver met dit onderzoek.
Op dit moment is het paard het enige dier ter wereld waar een redelijk gedetailleerde DNA kaart van is opgesteld.
Ik denk dus dat de Duitsers wel degelijk een goede weg zijn ingeslagen ter verbetering van hun paarden. ik hoop van hun kennis nog meer mee te mogen pikken!
Vriendelijke groet Robert.