Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:08

Ik heb nooit bescherming om tijdens het rijden tenzij ik dus een afspraak moet maken met de smid, en ze dus voor trager wordt. Het is een jong paard die best een huppeltje maakt maar blijkbaar niet onhandig, ze heeft nooit wat. Zo heb ik mezelf wel gefopt op de trailer, ook niks erom en daar viel mevrouw van de laadklep door een vage sprong achteruit....dus voortan wel beensbescherming om op de trailer.

Overigens is het vlgs mij wel een bewezen feit dat niet iedere peesbeschremer doet wat die moet doen, slechte kwaliteit geeft denk ik meer schade dan geluk. En bandages is te vergelijken met rekverband.

Vraag me wel af: als je een week ofzo in verband hebt gezeten is je voet/enkel ook slapper, dat moet dan bij paarden die steeds gebandageerd worden net zo voelen? Als je dan gaat rijden zonder bescherming is het helemaal mis.

Ik vind eigenlijk dat een paard gewoon op 4 benen moet lopen en niet maar preventief ingepakt dient te worden. Sommige takken van de sport vragen erom, maar eigenlijk denk ik wel als ik een ervaren pony zie rondhobbelen met een leuk ruitertje erop vol bescherming....overbodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:13

jij vergelijkt nu een vole week in de tape, met 1 uur per dag (als je al elke dag en een uur rijd)
En vergelijkt een mensen been met dat van een paard.
Imo nogal verschil Lachen

Peesbeschermens steunen overigens niet.
Bij bandages heb ik toch erg mijn twijfels met 5/600 kg dat met krachten per been neer land..geloof niet dat een stukje stof daar veel aan doet Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:36

Er is een hele poos terug een hele interresante discussie geweest over de anatomie van het paardenbeen versus mens, om te laten zien dat steun niet opgaat.... Kan hem helaas niet terugvinden Zij zijn groot en ik is klein!
Mocht iemand hem naar boven kunnen halen, ik zou hem graag nog eens teruglezen.

Vind een beschermer met harde schaal helemaal niet verkeerd. Bandages en 3 in 1's vangen een tik ook nog wel eens op, maar een harde schaal nog beter. 999 van de 1000 keer zal een beschermer vast niet nodig zijn geweest, maar die ene keer is wat mij betreft de beschermer waard. Niet dat de beschermer alle klappen of misstappen opvangt. Het blijft 600 kilo. Vorig jaar nog een dier ingeslapen dat met een kapot kroonbeen en twee pezen af stond. Peesbeschermer hing er werkeloos bij.

Voor wat de warmte betreft, kan me niet voorstellen dat daar schade of verzwakking van komt bij gebruik tijdens het rijden.

En als we gaan doorverwijzen... Ik geloof het verhaal van Dr. Helmut Ende Clown

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:40

ik begruik wel soort van 3in 1 beschermers want ze zijn niet hard van de buitenkant.
Het probleem is dat mijn paard zijn koot kapot loopt dit is vaak voor gekomen vooral bij de stops.
Ik moet dus ook belboots bij hem opdoen,ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:58

runningkawa schreef:
Hihi

Ik denk wel dat mensen zien dat er krassen staan op de peesbeschermers en daardoor zeggen, kijk het is nodig.
Persoonlijk vind ik dat geen goee graadmeter. peesbeschermers zijn toch breder dan het been en dat aan 2 benen, dus zo een paar cm dikte. Dat kan het paard best raken, maar het been zelf waarschijnlijk niet.

Vandaar denk ik ook vaak de uitspraak.
Een paard dat zich zonder beschermer echt vaak aanraakt, daar vraag ik me bijv af wat de beenstand is. Vast niet 100%, maar als het paard er verder geen last van heeft en zo kun je hem helpen, zie ik het probleem ook niet Lachen
Een voetballer doet ook scheenbeschermers aan...daar zegt niemand wat van Haha!

Mijn paard heeft inderdaad geen 100% correcte beenstand.
Ze heeft verschillende voetjes en in de stap tikt ze telkens zichzelf aan.
En de mijne is inderdaad ook niet altijd braaf.
Die ziet inderdaad ook weleens van uit het niets een hele brede sprong staan Knipoog

Tot nu toe heeft ze nog nooit een echte peesblessure gehad.
En dat wil ik zo graag houden.

Dus ja, ik blijf mijn peesjes gebruiken.
Overigens (ondanks dat mijn paard vaak zeiknat is van het zweet)
Voelen de pezen nooit echt warm aan.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:01

Zera schreef:
Er staan mooie beschadingen op waarmee ze zich goed had kunnen open halen..

Om dezelfde redenen gebruik ik ook beschermers voor/achter.
Voorkomen vind ik beter dan genezen, en hier worden de pezen toch echt niet slap van...

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:13

achter moet ik wel aangezien ze aantikt. en kogelbeschermers zijn net te laag, dus moet altijd peesbeschermers of bandages om.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:31

Je hebt tegenwoordig ook die grote beschermers van de Eskadron en BR
Gebruikte ik voor mijn vorige paard ook...
Afbeelding

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 18:34

Die heb ik van Br en heb nog zwarte van n onbekend merk, die kunnen voor en achter

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:06

Ik gebruik bij mijn jonge paard ook gewoon beenbescherming, helemaal nu hij op ijzers staat. Jonge paarden kunnen toch behoorlijk wiebelig zijn op de benen en nog wel eens een ongecontroleerde beweging maken en dan is wat extra bescherming toch wel heel fijn. Nu is het ongecontroleerde bij mijn paard er grotendeels wel af maar uit voorzorg houd ik ze toch liever om. Ze hoeven zich met een gekke beweging maar 1 keer goed fout aan te tikken en dan ben je weer voor een aantal weken tevoet gesteld. Heb overigens niet de indruk dat de pezen te warm worden of iets dergelijks en naar mijn mening is er nog geen paard slechter geworden door goede beenbescherming.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:23

Mijn paarden dragen ook altijd peesjes en strijkjes.
Bandages niet, daar ben ik niet zo'n voorstander van. Vind het inpakken van een been niet zo handig, en daarentegen vangt het nooit de kloppen op die peesjes wel doen.

Mijn Draver draagt aan zijn achterbenen lange 3in1 beschermers, dit omdat hij heel vaak aantikt en zodoende zijn benen open haalt.
Eigenlijk hebben mijn paarden altijd bescherming aan tijdens het rijden of longeren.
In de trailer doe ik hen transportbeschermers aan.
Ik voorkom liever dan te moeten genezen.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:44

Beste mensen,

Ik zou graag een groot onderscheid maken tussen bandages en peesbeschermers. Zelf ben ik een voorstander voor bescherming van pezen en banden. de meest fatale blessures ontstaan immers vaak in de benen.

Onlangs heb ik het er nog met Leendert-Jan Hofland (een vooraanstaande dierenarts) over gehad. Dat de nieuwe KWPN paarden kwalitatief wel steeds beter bewegen maar Anatomische vaak erg zwak op de benen kunnen zijn. Daarom zien wij onze KWPN sport paarden ook erg vaak rond om in de bescherming. Bij wat ouder bloed is dit vaak helemaal niet nodig, zo als we vaak bij manege paarden zien of een Haflinger of een Fries.

Bandages
Daarentegen zijn een heel ander verhaal. Zelf gebruik ik ze vaak. Mits er gebruik word gemaakt van de juiste soorten en op de juiste manieren worden aangebracht, zijn het voor sommige paarden uitstekende hulpmiddelen. Alleen zijn we met bandages enorm doorgeslagen. Wanneer men goed zoekt op het internet of in oude sport boeken vind je overal dat er gebruik gemaakt moet worden van elastische werkbandages met filtlappen. Probeer dezen nog maar eens ergens te vinden. Waar de meeste op dit moment mee rijden zijn de 4 meter lange stalbandages in alle mogelijke kleuren. Wanneer deze fout of zonder drukverdelende filtlappen worden aangebracht kunnen deze zeer schadelijk zijn voor de paarden benen! Vaak zitten ze te dik te strak of te hoog in de knieholte! Hier kan ik zo slecht tegen! En zeg er niks van want het staat zo leuk en iedereen doet het! Het is in de paarde wereld maatschappelijk geaccepteerd. Maar kijk maar eens naar de hoge spring ruiters met welke bandages rijden die.

Gebruik je paard niet als mode verlenging van je zelf. Denk logische na over zijn benen dan kom je er altijd uit! O als je twijfelt wikkel het gewoon eens om je eigen arm heen zo als je het ook bij het paard doet! Dit geeft een behoorlijke indicatie van het gevoel van je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:51

Vilt lappen?
Ik heb vroeger geleerd de bandageren met echte wollen onderlappen. Iets anders mocht niet hoor Lachen

Maar ik gebruik ze zelden tot nooit, peesbeschermer is zo handig en beschermt imo beter. En voor de bescherming doe ik ze om, niet voor het setje Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:03

Pauline schreef:
Vraag me wel af: als je een week ofzo in verband hebt gezeten is je voet/enkel ook slapper, dat moet dan bij paarden die steeds gebandageerd worden net zo voelen? Als je dan gaat rijden zonder bescherming is het helemaal mis.
Er zit nogal een verschil in de anatomie van een mensenbeen en die van een paard. En als je dan nog eens de veel grotere kracht in overweging neemt dan blijft er niets over van de inwerking van een bandage.

Ik zie in mijn omgeving ook geen paarden met peesblessures door het gebruik van beenbescherming. Bijna alle paarden die ik ken met peeblessures hebben dat of door een ongeval gekregen of omdat ze voor langere tijd worden doorgereden terwijl ze niet 100% goed lopen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:09

_Bonte_ schreef:
peesbeschermers vind ik nu wel nog kunnen , maar bandages , nee daar ben ik tegen , ik gebruik dat alleen als ik ga springen , omdat ik vind dat dan juist de getten niet genoeg steun vanvoor boeden moesten ze een balk pakken

Je kan een bot geet steun geven!

bandges geven enkel bescherming,

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:19

Citaat:
Dat de nieuwe KWPN paarden kwalitatief wel steeds beter bewegen maar Anatomische vaak erg zwak op de benen kunnen zijn. Daarom zien wij onze KWPN sport paarden ook erg vaak rond om in de bescherming. Bij wat ouder bloed is dit vaak helemaal niet nodig, zo als we vaak bij manege paarden zien of een Haflinger of een Fries.

Dan wordt het in mijn ogen eens tijd dat ze hier wat aan gaan doen! Nog ff en zodra je erop zit zakt dat beest door de poten omdat ze zo gefokt zijn.

Ik heb 10 jaar het idee dat die kwpn'r slecht been werk hebben. Ik zie ze altijd met blessure's lopen.

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:56

Helemaal leuk dat je de zelfde mening deelt,
Ik ben dus niet de enige die dit ziet. Alleen is het erg moeilijk om daar wat aan te doen. Als eerste zouden er strengere keuring criteria moeten zijn. Ik ben onlangs in Warendorf geweest
Bij het kampioenschap jonge paarden. Ik stond verteld! Wat een kwaliteit, en met wat Duitsers gesproken en wat ik eigenlijk al wist werd weer bevestigt deze paarden zijn harder zij hebben ook meer oud bloed!

Wel ben ik blij dat er ook weer meer vraag is naar volbloed bloed in de fokkerij. Laatste nog een mooi stukje van gelezen in de IDS. Laat deze invloeden maar eens wat meer in het KWPN komen. Maar goed we weten dat je de evolutie niet kunt opjagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:59

Ik denk ook dat er de laatste jaren teveel op overdreven beweging, met name dat voorbeen gooien is gefokt en te weinig op karakter en goed beenwerk dat ook nog eens van achteruit goed naar voren komt.
Maar dat ze bij springpaarden nog wel wat beter gekeken hebben.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:22

Sportstar schreef:
Helemaal leuk dat je de zelfde mening deelt,
Ik ben dus niet de enige die dit ziet. Alleen is het erg moeilijk om daar wat aan te doen. Als eerste zouden er strengere keuring criteria moeten zijn. Ik ben onlangs in Warendorf geweest
Bij het kampioenschap jonge paarden. Ik stond verteld! Wat een kwaliteit, en met wat Duitsers gesproken en wat ik eigenlijk al wist werd weer bevestigt deze paarden zijn harder zij hebben ook meer oud bloed!

Wel ben ik blij dat er ook weer meer vraag is naar volbloed bloed in de fokkerij. Laatste nog een mooi stukje van gelezen in de IDS. Laat deze invloeden maar eens wat meer in het KWPN komen. Maar goed we weten dat je de evolutie niet kunt opjagen!

Prima hoor, die kwaliteit in Duitsland. Zou helemaal prima zijn als ze geen hengsten meer dgoed zouden keuren met OCD ed. Want wat dat betreft lopen ze in Dld dan wel weer achter. Bloedspreiding is er idd wel veel beter.....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:57

ik vind peesbeschermers belangrijk, vooral bij jonge paarden
maar mijn 15 jarige fries krijgt ze niet om want ze krijgt snel drukplekken en het past ook slecht

Sportstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:05

Beste Moderator,

Het OCD. Verhaal blijft moeilijk, onlangs heb ik een seminar bijgewoond bij dierenartsen praktijk Hofland in Bodegraven over de Osteo condrose (ocd). Maar uit recent onderzoek op verzoek van de KWPN is gebleken dat het selecteren op OCD niet de gewenste resultaten bereikt.

Een aantal generaties geleden toen men met het prok cisteem begon had van de onderzochte populatie 25% een OCD. Heden ten dagen is dit nog steeds het zelfde. Ondanks het selecteren van OCD vrije paarden. Hier uit kunnen wij dan ook concluderen dat het toch niet direct met erfelijkheid te maken heeft. Volgens Leenderd-Jan Hofland spelen de secondaire omstandigheden een hele grote rol! Zo als voeding beweging etc, ook was er iemand van de Pavo die hier een interessant stuk over wist te vertellen.

Om hier achter te komen is er uitgebreid onderzoek naar de DNA structuur van paarden nodig! Zo dat wij kunnen vaststellen in welke maten dit gen erfelijk is! Onze Duitse vrienden daarentegen zijn dankzij grote financiële steun al erg ver met dit onderzoek.
Op dit moment is het paard het enige dier ter wereld waar een redelijk gedetailleerde DNA kaart van is opgesteld.

Ik denk dus dat de Duitsers wel degelijk een goede weg zijn ingeslagen ter verbetering van hun paarden. ik hoop van hun kennis nog meer mee te mogen pikken!

Vriendelijke groet Robert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:17

Waarom de aanhef moderator? En het ineesn vriendelijk groet?
Die kletsen gewoon gezellig mee hoor op dit forum Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:22

Sportstar schreef:
Beste Moderator,

Beste Robert, noem mij maar gewoon SGWOllie hoor... Knipoog

Citaat:
Het OCD. Verhaal blijft moeilijk, onlangs heb ik een seminar bijgewoond bij dierenartsen praktijk Hofland in Bodegraven over de Osteo condrose (ocd). Maar uit recent onderzoek op verzoek van de KWPN is gebleken dat het selecteren op OCD niet de gewenste resultaten bereikt.

Een aantal generaties geleden toen men met het prok cisteem begon had van de onderzochte populatie 25% een OCD. Heden ten dagen is dit nog steeds het zelfde. Ondanks het selecteren van OCD vrije paarden. Hier uit kunnen wij dan ook concluderen dat het toch niet direct met erfelijkheid te maken heeft. Volgens Leenderd-Jan Hofland spelen de secondaire omstandigheden een hele grote rol! Zo als voeding beweging etc, ook was er iemand van de Pavo die hier een interessant stuk over wist te vertellen.

Om hier achter te komen is er uitgebreid onderzoek naar de DNA structuur van paarden nodig! Zo dat wij kunnen vaststellen in welke maten dit gen erfelijk is! Onze Duitse vrienden daarentegen zijn dankzij grote financiële steun al erg ver met dit onderzoek.
Op dit moment is het paard het enige dier ter wereld waar een redelijk gedetailleerde DNA kaart van is opgesteld.

Ik denk dus dat de Duitsers wel degelijk een goede weg zijn ingeslagen ter verbetering van hun paarden. ik hoop van hun kennis nog meer mee te mogen pikken!

Vriendelijke groet Robert.

Wow, jij bent duidelijk veel beter op de hoogte van het hele verhaal achter OCD dan menigeen hier... Wow! Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Wat ik er, met m'n Jip-en-Janneke niveau, van heb begrepen is dat zowel erfelijkheid als secundaire omstandigheden een rol spelen bij OCD. Het uitsluiten van hengsten met OCD mag dan misschien niet DE oplossing zijn, maar ik denk dat het zeker een stap in de goede richting is.

Zoals het nu gaat, dat hengsten die niet goedgekeurd worden in NL vanwege OCD of bv hele slechte straalbeentjes in Dld worden opgenomen en op die manier via een achterdeur de NL fokkerij weer binnenkomen lijkt me geen goede ontwikkeling....

Edit: Wat kawa zegt..... Ja

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:29

Misschien was het als PB bedoelt.

Maar vwb peesbeschermers en bandages. Die laatste zijn mi nutteloos. Je ziet ze in zowel de endurance als SGW niet.
Peesbeschermers alleen maar bij opstakeltraining. Zelfs in het gewone springen gebruik ik ze niet.
Warmte opbouw onder peesbeschermers is behoorlijk groot en kan zeker voor flinke blessures zorgen. Wederom zie je ook deze niet of nauwelijks in de endurance.

Stelling is dat een paard (mits goed bekapt/beslagen) maar goed moet leren lopen. Zo niet, vraag je dan eens af waar je mee bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:30

en ook jij stuikeld als je wandeld in het bos nooit over een boomwortel verstopt onder het zand ? Lachen