"Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: "Gewoon" paard met superkarakter of bloedmooi dier met r*t..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 07:56

Ik denk dat er grote verschillen zitten in het woord "karakter"

Want sommige paarden hebben wat mee gemaakt en zijn sneller van slag dan andere, die hetzelfde hebben mee gemaakt. Toch in zo'n geval kun je er veel aan doen om het weer "normaal" te maken.

Maar je heb ook en karakter meer in de richting van "geflipt". Die zonder geschiedenis "anders" zijn.
Zeker paarden met heel veel potentie kunnen dit wel eens hebben.
(Net als een "gekke" geleerde Haha! )
Die laat ik staan Haha!
Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-09-07 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:02

2. ik hou van een uitdaging, ik heb wel meer zulke paarden gereden en uiteindelijk komt het goed en je leert er echt van rijden Haha!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 08:17

ik denk dat ik toch voor 1 kies..
2 is dan wel een echte uitdaging..
maar met zon paard als 1 kun je echt beste 'maatjes' worden zegmaar..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:38

KiWiKo schreef:
pharagirlke schreef:
Mensen gaan er hier vanuit dat eens een ''rotkarakter' altijd een 'rotkarakter' is. Maar paarden vertonen gedrag met een reden, als ze iets niet leuk vinden moet je het leuk maken voor ze! Dat heb ik met Pretty ook moeten doen. Die vond werken ook niet leuk maar nu... Haha! En dát zijn uiteindelijk de paarden die voor de volle 100% voor je gaan! Maar je moet er wel wat voor over hebben. Type 2 confronteert je meer met het feit dat paarden zo ongelooflijk veel voor ons doen en dat het niet meer dan logisch is dat je ook wat terug doet. Nummer 1 laat het wat meer over zich heen komen allemaal.

Damn Phara!!! wat heb jij gruwelijk veel geleerd de laatste 2 jaar!!!

wij konden zo heerlijk in de clinch liggen mbt paarden ....... maar helaas, ik heb weer een sparringpartner verloren Hyper!

Kben tot de conclusie gekomen dat die kleine witte veel te zacht was voor me Knipoog Pret heeft me goed op mn plek gezet in die korte tijd dat ze bij me is Haha! Heb er een erg fijne merrie aan inmiddels Lachen

jillie1994 schreef:
Ik zou kiezen voor een heel lelijk paard, met een verpest karakter, mensen denken, die is lelijk; of ze denken, je kan er niets mee.
Maar als je er nou eens geduld mee hebt, hem je laat vertrouwen en opbouwen, dan heb je op het laatst een mooiere en betere pony/paard dan dat je hem mooi super karakter koopt.

Ook mooie dieren kunnen verpest worden en die verdienen evenzeer een kans. Lachen

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:07

Ik weet het niet. Paarden doen altijd iets met een reden en ik ken geen paarden die van nature slecht zijn (ik zal niet ontkennen dat het nooit kan-zeg nooit nooit- , maar de kans is toch enorm klein volgens mij). Volgens mij kàn de band met type 2 misschien soms mooier worden dan die van type 1. Omdat type 1 vaak paarden zijn die 'het zich allemaal zo niet aantrekken'. Als ik genoeg tijd zou hebben zou ik voor type 2 gaan. Maar als je er de tijd niet voor hebt... Ik maak tijd zoveel ik kan voor mijn paard, maar dat is geen onhandelbaar dier dat gaat steigeren of bokken oid. En in een paard à la type 2 moet je eerst heel wat tijd insteken. Maar als je die tijd niet kunt bieden... Het zou voor het paard niet eerlijk zijn om hem dan te kopen. Natuurlijk moet je ook voor type 1 tijd maken, maar da's toch wat anders. Ik weet het dus niet zo. Het zal ervan afhangen op dat moment denk ik hoe ik dan 'in het leven sta' Lachen.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:52

Ik ben het wel met je eens dat sommige paarden niet zomaar een rotkarakter hebben, maar er zitten er ook een aantal tussen die van zichzelf gewoon heel erg dominant zijn en zo iets hebben van ik wil je niet in m'n box hebben dus ik mep je eruit of ik heb geen zin om dit rondje te lopen dus ik zal je even al hoeken van de bak laten zien. En sommige zijn ook gewoon zo gek als een deur. Tuurlijk je kan ermee leren omgaan maar het is erg idealistisch om te denken dat je dat paard wel verandert met wat geduld. (Wat ik wel heb gelezen van sommigen in dit topic). Natuurlijk zitten er ook paarden tussen die tijd nodig hebben en even tot rust moeten komen maar dat zijn geen type 2 paarden dat zijn gewoon paarden die het vertrouwen zijn kwijt geraakt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 08:14

Miss_R_Horse schreef:
Ik ben het wel met je eens dat sommige paarden niet zomaar een rotkarakter hebben, maar er zitten er ook een aantal tussen die van zichzelf gewoon heel erg dominant zijn en zo iets hebben van ik wil je niet in m'n box hebben dus ik mep je eruit of ik heb geen zin om dit rondje te lopen dus ik zal je even al hoeken van de bak laten zien. En sommige zijn ook gewoon zo gek als een deur. Tuurlijk je kan ermee leren omgaan maar het is erg idealistisch om te denken dat je dat paard wel verandert met wat geduld. (Wat ik wel heb gelezen van sommigen in dit topic). Natuurlijk zitten er ook paarden tussen die tijd nodig hebben en even tot rust moeten komen maar dat zijn geen type 2 paarden dat zijn gewoon paarden die het vertrouwen zijn kwijt geraakt.

Helemaal mee eens; voor sommige paarden heb je professionals nodig om ze daar te krijgen waar we ze willen hebben; sommige paarden laten zich gewoonweg NIET bewerken. Heb ook zo'n portret op stal staan. Geen vals paard, hoor, wel een zeer dominant portret wat zich gedraagt alsof ze een prinses op de erwt is. Zo ook naar andere paarden. Tuttebel.

Veronique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:56

ik kies voor een super karakter
natuurlijk is het leuk als je paard er mooi uitziet
maar dit vind ik niet belangrijker dan zijn innerlijk!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:04

Grappig om te lezen Lachen.

Ik heb namelijk 2 paarden, die voldoen aan dit profiel Haha!. Echt precíes.

En ik zou niet kunnen kiezen . Af en toe heb ik zoiets van "god wat ben ik blij dat deze zo heerlijk rustig is, en zo goed haar best doet, ook al is ze niet zo vreselijk mooi en bijzonder."
En dan heb ik nog zo'n sekreet van een paard die werkelijkwaar práchtig is, stermerrie, fantástisch springvermogen, maar het merendeel van de dagen ronduit onhandelbaar. Maar áls die dan wat laat zien geeft ze je ook een fantastisch gevoel.. En vaak houd dat mekaar goed in evenwicht.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:07

mij maakt bloedlijnen niet uit, ken genoeg paarden zonder bloedlijnen die echt super zijn!!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:20

Heb nu een combi van mooi, betrouwbaar en werkwillig. Alle groningers bij ons lopen in de sport en doen het super, mede dankzij het karakter.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 21:42

Ik twijfel. Denk toch dat ik voor 1 ga. Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:56

Twijfel.
Je zou 1 kunnen zeggen want een paard kan nóg zo geweldig zijn, ze moeten wel willen werken anders kun je er alsnog niets mee.
Maar je zou net zo goed voor nummer 2 kunnen kiezen, want met tijd&geduld en training is een hoop op te lossen en goed te maken.
Hier moet je dan alleen wel de ervaring voor hebben of in ieder geval de begleiding.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 18:59

tussen de 1 en de 2 in:P

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:06

Dat ligt er maar net aan met welk paard ik een klik heb.
dat kan met een dominant paard zijn maar ook met een zachtaardig paard.

Zelf heb ik een eigenwijs paard met een lief karakter,
(h)eerlijke combinatie! Haha!

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:08

Ik vind de klik belangrijker dan wat dan ook, maar met een 'moeilijk' paard kan je ook die klik bereiken.
Wat ik zou doen: eerder 1, en als ik voor 2 zou kiezen zou het gaan om juist het karakter, en niet om de bloedlijn en dergelijke. Lachen

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:21

ik vind het karakter het belangrijkste Ja , dus ik heb liever een "gewoon" paard met een superkarakter Haha! .

leo_nore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:24

Ik zou denk ik voor het gewone paard met super karakter gaan.. Maar misschien als je echt ambities hebt in de sport (en wat beter kan rijden dan ik) dat paard 2 dan wat aantrekkelijker is Bloos Ik zou voor paard 1 gaan!

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:26

Ik zou voor beiden kiezen,
Zodat je van beide paarden kan leren.
En misschien krijg je bij nummer 2 dat bokken en stijgeren er wel uit,

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:36

Ik ga ook voor 2, ik hou wel van een uitdaging en doe er liever wat langer over met een 'vervelend' paard dan met een ander waar ik er in het M achter moet komen dat hogerop toch wel erg moeilijk gaat worden. Bovendien zul je van paard 2 meer leren.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 07:19

Het liefst een combinatie van 1 en 2.

Ik vind een beetje uitdaging wel leuk.
Ik hoef geen paard wat alles zo voor me doet. Maar ook geen paard die keer op keer weer in protest gaat.

Gewoon een leuk paard met een eigen willetje waar je toch lekker mee kunt werken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:00

nr 2 heb ik eigenlijk altijd Haha!
ik houd van karakter en dominanatie vaak als je van paard 2 wint kwa vertrouwen etc heb je er een veel beter paard aan.
maar het paard moet dan wel willen werken ook al doet hij nog zo moeilijk.
dus als hij echt niet wou werken zou ik voor geen een van tweeen gaan, ik vind een paard die alles braaf doet wel eens leuk maar is niet mijn type paard om altijd te bezitten. Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:20

Mijn verstand zegt: ga voor 1
Maar in de praktijk vind ik dat soort paarden saai en val ik op type 2. Dat is vaak heel hard werken. Maar als ze dan lopen, lopen ze ook voor je Ja

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:50

zelfde als bovenstaande reactie..

Verstand zegt absoluut 1, maar ik weet van mezelf dat ik met een volgend paard weer met type 2 aankom.. En omdat ik gevoel ook een belangrijke factor vind bij de aankoop van een paard (nadat de overige belangrijke dingen goed zijn) kom ik toch weer met type 2 thuis, maar waarschijnlijk wel een met een eerlijk karakter.

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 11:50

Wij hebben een Groninger, niet lelijk voor 't zicht en super braaf!! Buitenrijden, met en zonder zadel/hoofdstel rijden, ringrijden, springen, dressuur (L2), mijn pa gaat er 's zomers altijd mee zwemmen in de zee en gaat er mee fietsen door weer en wind. Hij staat alleen nog niet voor een karretje, maar verder is hij super veelzijdig en echt een knuffel van een paard!!