fout bij de ruiter of bij het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: fout bij de ruiter of bij het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:47

ik heb ook wel eens paarden gehad waar ik helemaal niks mee aan kon vangen, maar een collega van mij zo mee weg reed..... vice versa was het ook wel eens zo........

Iemand kan nog zo goed rijden, maar rijden heeft ook een stukje te maken met eigen karakter (de ene reageert instinctief anders dan de andere) En daarom zeg ik dat de fout altijd bij de ruiter ligt, kan niet anders. Een paard maakt immers alleen gebruik van de mogelijkheden die de ruiter hem bied.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 18:48

100% ruiter

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:27

maartje123 schreef:
nee, fout ligt altijd bij de ruiter ook al is een paard vervelend.

De ruiter maakt echt niet altijd fouten. Paarden vertonen ook wel eens gedrag zonder aanleiding. Zonder ogenschijnlijke aanleiding. Want ze zullen best hun redenen hebben, maar dat kunnen ze niet vertellen.
Het is alleen aan de ruiter om het oplossen.

De fout ligt niet altijd bij de ruiter (maar wel in de meeste gevallen) maar de oplossing ligt wel altijd bij de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:28

je zegt het zelf, het is aan de ruiter om dit op te lossen Lachen Lachen dus ligt het altijd aan de ruiter.......... hoe stout het paard ook is Lachen

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:30

Het resultaat ligt in de handen van de ruiter. MAar de aanleiding/fout niet altijd. Dus ligt het niet altijd aan de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:31

maar het ligt aan de ruiter of deze de fout/aanleiding adequaat kan oplossen Lachen Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:33

100% ruiter, weerstand heeft altijd een oorzaak, de taak aan de ruiter om die op te sporen en er wat mee te doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:37

Weerstand hoeft niet altijd een oorzaak te hebben, kan ook een stuk karakter zijn.

Ik heb nare bokken gezien in mijn "cariere" maar ook voor die asbak is een goede ruiter, en dat hoeft helemaal technisch niet een goede ruiter te zijn...... maar zoals gezegd kan dat ook in het karakter van die persoon zitten dat het dan wel goed gaat

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:37

KiWiKo schreef:
maar het ligt aan de ruiter of deze de fout/aanleiding adequaat kan oplossen Lachen Lachen

Justum! De oplossing ligt niet bij het paard, die ziet er totaal het nut niet van in.
En paarden kunnen ook onwillig zijn gewoon omdat ze geen zin hebben. Het zijn levende wezens. Die kunnen zich ook afgestompt voelen of vervelen. Of ergens gewoon de leut niet van in zien. En dan is dat voor hen ook reden om niet mee te werken. Ik noem maar iets.

Maar ik vind het echt cru om te zeggen dat de fouten altijd ten grondslag liggen bij de ruiter. DAt is echt niet zo.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:41

juudje84 schreef:
hey Bonnie_Theun
tuurlijk verder kijken dan alleen t moment, ik zorg igg altijd als ik begin met een paard dat de tanden goed zijn en de voeten, heb geluk dat mijn smid op een anathomisch centrum komt dus kijkt t paard helemaal na.
pas daarna is t eerlijk om t paard duidelijk aan te pakken,
maar dan ook wat is ernstig straffen?? als je af en toe hoort wat er ergens in een hoekje gebeurd je wilt t niet weten.
maar un x duidelijk aanpakken om een normale manier heb ik geen problemen mee, met ho en braaf win je t niet van 600 kg, maar dan win je t nooit. maar slimmer zijn en consequent zijn dan ben je aan de winnende kant toch!

Zeker, dat ben ik ook met je eens, maar idd, soms gebeuren er dingen die echt niet kunnen. Maar op een normale manier stevig aanpakken, is geen probleem.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:42

Ik houd altijd maar vol als het fout gaat "ik doe iets fout"..
Moet toegeven dat het moeilijk is, maar het is 200% de waarheid Lachen !

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:44

ligt eraan welke fouten...bijv een jong paard dat nog weinig kent kan ook fouten maken,deels door niet begrijpen maar ook zeker door bijv. uitproberen.ook een paard is een "ding" met karakter,en het ene karakter is makkelijker dan het ander.ik zou zeggen 75% ruiterfout,25%paardenfout.met een robot kun je zeggen dat degene die ermee werkt altijd de fouten maakt,met een levend wezen niet.dit is een beetje vergelijkbaar met het van 1 kant horen van een meningsverschil: waar 2 vechten hebben er 2 schuld.een paard kan niet praten,dus moet op een andere manier zijn karakter/moeilijkheden/problemen uiten.aan de ruiter om het op te lossen,maar de fout is al wel gemaakt.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:45

KiWiKo schreef:
Weerstand hoeft niet altijd een oorzaak te hebben, kan ook een stuk karakter zijn.

Ik heb nare bokken gezien in mijn "cariere" maar ook voor die asbak is een goede ruiter, en dat hoeft helemaal technisch niet een goede ruiter te zijn...... maar zoals gezegd kan dat ook in het karakter van die persoon zitten dat het dan wel goed gaat

dat bedoel ik!!of het nou karakter, ziekte of weet ik veelwat is,de ruiter zal er iets mee moeten...of niet

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:46

Precies, of het nou pijn, onwil, niet kunnen, niet willen, of god weet wat is...... het is de ruiter die daar adequaat op moet reageren

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:47

Even tussendoor, heb niet iedereens reactie gelezen. Maar heb zon sterk vermoeden dat er veel "schijnheilige" mensen hier. Want ik kan bijna wel raden dat ong. 70 % van de mensen wel hun paard eerst de schuld zal geven als er iets fout gaat.

Ik vind dat er een groot deel aan de ruiter licht idd. Vooral bij het oplossen van problemen. Maar Knipoog er kunnen fouten in een paard zitten en daardoor kunnen er bijvoorbeeld fouten in je proef of parcours schietn, het is dan aan de ruiter om het thuis met verder training weer uit krijgen maar dan zou je als je heel graag alles op je paard zou willen terecht kunnen zeggen dat het parcours of de proef niet goed gingen door het paard op dat moment.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 20:51

_San_ schreef:
Even tussendoor, heb niet iedereens reactie gelezen. Maar heb zon sterk vermoeden dat er veel "schijnheilige" mensen hier. Want ik kan bijna wel raden dat ong. 70 % van de mensen wel hun paard eerst de schuld zal geven als er iets fout gaat.

Goed opgemerkt Knipoog

Zal er zelf ook wel een van zijn, en nee, daar ben ik niet trots op.
Het zijn toch je eerste reacties waar je het op moet hebben. En die zijn niet altijd de juiste.
Verder kan het ook zo zijn dat een paard van een klein ding dat jij doet, een reactie geeft, terwijl jij niet doorhebt wat daar aan vooraf ging. Dan krijgt het paard weer de schuld

Weet zelf met die van mij dat hij soms kan ''ontploffen''. Dan word het allemaal te spannend oid en dan knallen we. Bokken steigeren enz, allemaal eruit gooien en dan is het weer goed. Heb het leren te negeren maar daar moet je het wel 10x voor fout doen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:03

ik zal altijd fouten bij mij neerleggen......... ook als een paard me laat zitten ergens......... want ergens doe IK dan iets niet goed genoeg om dat paard te overtuigen dit voor mij te doen

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:38

tamorka schreef:
En een ruiter moet alles maar kunnen, maar ik zit zelf nog vol in het leerproces en heb al zoveel fouten gemaakt en zoveel geleerd. DE ruiter moet maar dit of de ruiter moet maar dat, maar wil je soms beweren dat rijden eenvoudig is?

Ik hobbel niet eens manege meer. En als ik 'n paard rijd, zal dat paard dus ook heus niet de sterren van de hemel lopen. Maar: dan kan ik " 'm even aanpakken", of ik kan rustig mezelf de tijd geven de dingen goed te doen.

Rijden is ontzettend lastig, maar dat is geen reden 't paard de schuld van onvolkomenheden te geven.
_San_ schreef:

Ik vind dat er een groot deel aan de ruiter licht idd. Vooral bij het oplossen van problemen. Maar Knipoog er kunnen fouten in een paard zitten en daardoor kunnen er bijvoorbeeld fouten in je proef of parcours schietn, het is dan aan de ruiter om het thuis met verder training weer uit krijgen maar dan zou je als je heel graag alles op je paard zou willen terecht kunnen zeggen dat het parcours of de proef niet goed gingen door het paard op dat moment.

Heus heb ik vroegâh m'n paard wel eens de schuld gegeven. Gelukkig ben ik daar dankzij de gedragskunde waar ik nu les in krijg, vanaf gestapt. En wat wedstrijden betreft, heb ik wel een leuke anekdote:
Het was wedstrijd op de manege, en ik mocht op m'n lievelingspony. Ik reed voor de derde keer wedstrijd, de vorige twee keren was ik niet slecht, maar niet goed genoeg geweest. Ik moest als eerste starten, oh ohw... En ik stap met al m'n zenuwen op die pony, en rijd moedig de bak in. Voor de gelegenheid was de bak gesleept, helaas. Want de mij oohw zo gewende hoefslag, was foetsie! Ik wend af om te groeten, en braaf begint m'n pony te wijken. Dus ik stond bij B, in plaats van op X Clown En zo ging de hele proef verder. Vijf drieën in totaal (ja, ze waren, denk ik, coulant, 't was maar 'n manegewedstrijd Knipoog ). De schuld van de pony, vond ik, waarom ging ie niet gewoon naar X?

Feit was, dat ik waarschijnlijk één teugel korter had, of één been sterker inwerkte. In ieder geval was elke gewenste controle ver te zoeken. En dat is toch wat belangrijk is op een wedstrijd? Als er in een wedstrijd een fout wordt gemaakt, is dat nog steeds de fout van de ruiter. Misschien was de combinatie er nog niet klaar voor?

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:27

De ruiter zit altijd fout!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:06

ik heb ook altijd het paard de schuld gegeven, maargoed toen dacht ik nog dat ik kon rijden............. nu 20 jaar later begrijp ik dat ik nog helemaal niks kan en dat het paard het echt allemaal wel weet Lachen

vaagjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:10

alle fouten liggen aan de ruiter:P
paard kan irritand zijn maar proberen tog altijd alles te doen wat je wil

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:15

Persoonlijk zoek ik de fout ook altij bij mezelf, in het begin werd ik kwaad en dan werd mijn paard dwarser (ik maakte dus de fout) Nu ik les heb van deze instructrice ben ik gaan inzien dat het aan mij ligt. Als ze nu iets fout doet (door mij dus geen schrikreactie) ga ik stappen beloon ik haar en ga weer vereder. Sinds ik dit doe heb ik een veel fijner paard en gaat ze niet meer in verzet.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:10

Ik heb toch een paard verkocht met een k.t.karakter. Niet gemeen hoor, maar echt omdat ze het niet voor je wilde doen. Ook kenners die ervaring hebben met moeilijke paarden en paarden met allerlei soorten problemen hebben bevestigd dat ze geen fijn paard is om mee te werken.

Echt, het ligt ook wel eens aan het paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:17

Ja, het ligt altijd aan de ruiter. Ja
Je hoort en ziet zoveel mensen altijd het paard maar de schuld geven. Typisch menseigen. Stel je voor dat je eens kritisch naar jezelf moet kijken.

Mijn paard is mijn spiegel. Een hele interessante spiegel, waar ik dagelijks heel veel van leer. Lachen

eva87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 21:30

Ik hoor hier nu zoveel mensen zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt, maar paarden zijn toch geen machines die precies hetzelfde ingesteld zijn zodat het duidelijk is dat de schuld altijd bij de ruiter en niet bij het paard ligt? Een paard is wel eens dwars, of angstig voor iets, zonder dat de ruiter er de oorzaak van is!
Natuurlijk liggen fouten vaker bij de ruiter dan bij het paard, maar ik vind het een beetje raar dat iedereen zo overtuigd is van zichzelf dat ze zeker weten dat de ruiter het altijd fout doet. (kennen jullie alle paarden in de wereld, weten jullie precies dat geen enkel paard zijn eigen probleem of eigen wil heeft).
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het ALTIJD aan de ruiter ligt.. 'vaak' ben ik mee eens maar niet 'altijd'.