Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WowAmigo schreef:Tja, lijkt me toch ook dat je ook met grondwerk niet omver gelopen moet worden, of getrapt. Wat doet de oprechte NH'er dan? (ik zou ook even de zweep erbij halen, wegwezen!) en ik heb ergens het vermoeden dat Emiel Voest dan ook niet met een handje brokjes te werk gaat.
@randalinpony: wat heb je dan voor mogelijheden als het grondwerk gevaarlijk wordt? Welke lichaamstaal gebruik je dan?
aartlover schreef:dan leer je alleen met makkelijke paarden lichaamstaal en blijkbaar niet met moeilijke want lichaamstaal hoort bij elk en alle paarden te werkenDit kan ik met 100 procent zekerheid zeggen
aartlover schreef:leeftijd heeft er niks mee te maken. Dat denken ze alleen.. Ook hoelang je met paarden om gaat heeft er niks mee te maken. Maar als jullie dat graag denken...ik bedoel: Klaus was net 3 jaar met paarden bezig en was al de beroemdste paardenfluisteraar van nederland.
randalinpony schreef:aartlover schreef:leeftijd heeft er niks mee te maken. Dat denken ze alleen.. Ook hoelang je met paarden om gaat heeft er niks mee te maken. Maar als jullie dat graag denken...ik bedoel: Klaus was net 3 jaar met paarden bezig en was al de beroemdste paardenfluisteraar van nederland.
Tsja. En op blz 177 of zoiets, igg helemaal achterin, kunnen wij allen lezen wat Klaus doet als een paard met niet zulke nette bedoelingen op hem af komt gestormd.
Tis alweer 10 jaar of zo dat ik dat boek gelezen heb, maar volgens mij stond er tamelijk letterlijk: ALS EEN PAARD DREIGEND OP JE AF KOMT, DAN SLA JE EROP ZO HARD ALS JE KUNT
Dat boek, dat moet je helemaal lezen.
En nog wat, er is ook een reden dat dit soort gefluister zijn volgelingen niet onder het doorgewinterde paardenvolk trekt doorgaans.
Die staan aan de kant bij van die demonstraties en denken"ja, logisch. Tuurlijk gaatie lopen als jij met dat touwtje zwaait.
Citaat:Nog ééntje om over na te denken: een klap van een mens is voor een paard niet meer als een stevige stoot, terwijl dingen als een join-up oid dan wel zonder fysiek geweld plaatsvinden, maar het paard toch een stevige psychologische optater geven. Is ook een vorm van 'geweld'
kjoetie schreef:Citaat:Nog ééntje om over na te denken: een klap van een mens is voor een paard niet meer als een stevige stoot, terwijl dingen als een join-up oid dan wel zonder fysiek geweld plaatsvinden, maar het paard toch een stevige psychologische optater geven. Is ook een vorm van 'geweld'
Ik quote mezelf maar even, maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..
kjoetie schreef:nou, ik kreeg vroeger gewoon een tik hoor, ben er niet slechter op geworden
In kuddes gebeurt idd ook beide, maar dat bevestigt alleen maar mijn punt dat het één niet slechter is dan het ander, het is alleen een andere manier
odetteke schreef:en het verschil is ook at je een kind dat hysterisch in de supermarkt op de grond zit te huilen nog tegen zijn wil op kan pakken en mee kan slepen