Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Geweld gebruiken bij je paard nut of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:13

Tja, lijkt me toch ook dat je ook met grondwerk niet omver gelopen moet worden, of getrapt. Wat doet de oprechte NH'er dan? (ik zou ook even de zweep erbij halen, wegwezen!) en ik heb ergens het vermoeden dat Emiel Voest dan ook niet met een handje brokjes te werk gaat.

@randalinpony: wat heb je dan voor mogelijheden als het grondwerk gevaarlijk wordt? Welke lichaamstaal gebruik je dan?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:15

WowAmigo schreef:
Tja, lijkt me toch ook dat je ook met grondwerk niet omver gelopen moet worden, of getrapt. Wat doet de oprechte NH'er dan? (ik zou ook even de zweep erbij halen, wegwezen!) en ik heb ergens het vermoeden dat Emiel Voest dan ook niet met een handje brokjes te werk gaat.

@randalinpony: wat heb je dan voor mogelijheden als het grondwerk gevaarlijk wordt? Welke lichaamstaal gebruik je dan?

De taal van het paard. Clown
:ik draai mijn achterhand naar het paard toe, ik gil en miep heel hoog en agressief, en dan sla ik met bijde benen keihard uit.
(Nou ja, zoiets dan Nagelbijten / Gniffelen )

EDIT: soms is een flinke hap in een bil al voldoende. Haha!

Ilsex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:20

Ik vind dat je wel moet laten zien dat jij de baas bent hoor en dat hij jou er echt niet mag afgooien ! dus een tik mag wel maar mishalen HO EVEN ! Huilen dan zouden er echt tranen in me ogen springen hoor, en ik zou er zeker wel iets van zeggen. dus ik vind dat je een paard niet zomaar moet gaan slaan alleen als je moet laten zien dat je de baas bent vind ik een waarschuwings tik nodig luisterd hij dan nog niet , moet je niet kei hard gaan slaan maar het gewoon opnieuw proberen vind ik alleen bij het uiterste mag je hem veel strenger straffen maar echt NIET mishaldelen ! Verdrietig

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:36

Waar hebben we het hier over mishandelen???

@randalinpony: dat lijkt me interessante materie, mag ik een keer komen kijken als je zo met een paard werkt Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:45

@ WowAmigo: ja, je zou er veel van kunnen leren. Vooral de geluiden die erbij gemaakt worden, bepalen het succes.
Om deze techniek te kunnen toepassen is een vooropleiding karate wel te adviseren. Knipoog

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:50

Ik denk dat ik de geluiden al wel onder controle heb (ik brul nogal hard als ik vind dat een paard HEEL snel opzij moet, of bedoelde je dat niet Tong uitsteken )
Maar die traptechniek wordt even oefenen denk ik ja. Haha!

Ontopic maar weer Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:16

Misschien moet je die echte karatepiep doen, klinkt net als een miepende merrie Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:11

hahaha Lachen

Grondwerk is mij aangeleerd door een 60 jarig boertje toen ik 15 was, dus dat was al wijdverbreid bekend onder de paardenmensen dat het vooral gaat om wat je uitstraalt, hoe je lichaamshouding is en hoe je je lichaam gebruikt om voor elkaar te krijgen wat je wil hebben.
en bij heel veel paarden werkt het enorm goed, er zitten alleen lompe, verwende peerden tussen die gewoon scheit hebben aan subtiel praten met je paard, de middelvinger opsteken en gewoon keihard zeggen.......... meisje, meisje, meisje........ wat denk je nou, ik heb meer kracht in mijn rechteroor, dan jij in je hele lijf....... en ik bepaal zelf wel wat ik wanneer ga doen.

Hoe pak je zo een paard aan dan??? en dan moet je er rekening mee houden dat ik grondwerk al 25 jaar toepas, en er niet eens over na moet denken Lachen dat het in mijn "systeem" zit

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:29

dan leer je alleen met makkelijke paarden lichaamstaal en blijkbaar niet met moeilijke want lichaamstaal hoort bij elk en alle paarden te werken Knipoog Dit kan ik met 100 procent zekerheid zeggen Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:31

als je zelf het ding heb op kunnen voeden kan je ze er sensibel op maken....... maar als je het bokkie gisteren binnen hebt gekregen om te corrigeren, moet je er toch echt vandaag mee aan het werk
en ik werk alleen maar met moeilijke paarden, makkelijke paarden hoeven niet gecorrigeerd te worden

dus die 100% kan je rustig vergeten Lachen Lachen

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:41

aartlover schreef:
dan leer je alleen met makkelijke paarden lichaamstaal en blijkbaar niet met moeilijke want lichaamstaal hoort bij elk en alle paarden te werken Knipoog Dit kan ik met 100 procent zekerheid zeggen Haha!

Waar slaat dat nu weer op? Ik denk dat Kiwoko meer evaring heeft dan jij, aangezien je leeftijd.
Kijk even voor de duidelijkheid aartlover:

Het ene paard is veel gemoedelijker dan het andere is. En bij de ene hoef je alleen maar een stemverheffing toe te passen en luistert hij al. En ja zoals kiwiko verteld, zijn er ook van die tussen die net even wat meer aangepakt moeten worden, en dan kan je als mens zijnde (want ook al doen we paarden na, we zullen altijd roofdier blijven) in een paddockje staan te schreeuwen en een beetje een paard na staan te doen, maar dat paard staat je echt breed uit te lachen. Wat krijg je dan? Een paard wat lekker naar je gaat lopen bokken en je loopt uit te dagen. Dan krijgt hij van mij toch echt wel een goede knal met het touw voor zijn kont! Hoe dacht je dat paarden in een kudde dat doen?

Maar hoe doe jij dat dan als JIJ een moeilijke in de ring krijgt? Bloos Ben erg benieuwd.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:46

Cookiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:49

Als het inderdaad te gek word, dan zeg ik er zeker wel wat van ...

Ik vind ook dat sommige mensen heel erg overdrijven Boos!

mensen denken ook laat ik mijn paard maar eens heel erg in zijn mond zagen, dan loopt hij aan de teugel en kom ik verder met wedstrijden Boos!

Ik vind dat zo zielig !!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:10

leeftijd heeft er niks mee te maken. Dat denken ze alleen.. Ook hoelang je met paarden om gaat heeft er niks mee te maken. Maar als jullie dat graag denken... Clown ik bedoel: Klaus was net 3 jaar met paarden bezig en was al de beroemdste paardenfluisteraar van nederland. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:15

Nou, ik ben ten zeerste bereid om een bakje te zoeken wat gebruikt kan worden. Kim heeft vast wel een paard ter beschikking en dan wil ik gewoon echt wel eens zien hoe het moet. Op eigen risico uiteraard Knipoog
Maar dan gewoon even uitleggen wat je doet, dan kunnen we er wat van leren. Hoe het _niet_ moet kan mijn grootmoeder ook zeggen Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:22

komt eraan urielle Lachen ga het maar doen aartlover......... en dan mag je mijn paaard pakken, ding is superbraaf............

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:25

aartlover schreef:
leeftijd heeft er niks mee te maken. Dat denken ze alleen.. Ook hoelang je met paarden om gaat heeft er niks mee te maken. Maar als jullie dat graag denken... Clown ik bedoel: Klaus was net 3 jaar met paarden bezig en was al de beroemdste paardenfluisteraar van nederland. Knipoog

Tsja. En op blz 177 of zoiets, igg helemaal achterin, kunnen wij allen lezen wat Klaus doet als een paard met niet zulke nette bedoelingen op hem af komt gestormd.
Tis alweer 10 jaar of zo dat ik dat boek gelezen heb, maar volgens mij stond er tamelijk letterlijk: ALS EEN PAARD DREIGEND OP JE AF KOMT, DAN SLA JE EROP ZO HARD ALS JE KUNT

Dat boek, dat moet je helemaal lezen.

En nog wat, er is ook een reden dat dit soort gefluister zijn volgelingen niet onder het doorgewinterde paardenvolk trekt doorgaans.
Die staan aan de kant bij van die demonstraties en denken"ja, logisch. Tuurlijk gaatie lopen als jij met dat touwtje zwaait. Clown

ConAmoreX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 22:26

Hoi
Ik zie het inderdaad ook steeds meer om me heen dat mensen giga met hun handen zitten te trekken, te rukken in de mond! ziet er erg storend uit. Het paard vind het ook zeker niet fijn lijkt me zo! Een boze stem kan ook als straffen worden gebruikt. Een paard is ook maar een edeldier en moet het wel leuk blijven vinden om voor je te werken. Ik vind het er altijd zo naar uit zien als een paard ook met zijn oren in de nek loopt tijdens de training. Heeft het vast weinig plezier.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:45

randalinpony schreef:
aartlover schreef:

Tsja. En op blz 177 of zoiets, igg helemaal achterin, kunnen wij allen lezen wat Klaus doet als een paard met niet zulke nette bedoelingen op hem af komt gestormd.
Tis alweer 10 jaar of zo dat ik dat boek gelezen heb, maar volgens mij stond er tamelijk letterlijk: ALS EEN PAARD DREIGEND OP JE AF KOMT, DAN SLA JE EROP ZO HARD ALS JE KUNT

Dat boek, dat moet je helemaal lezen.

En nog wat, er is ook een reden dat dit soort gefluister zijn volgelingen niet onder het doorgewinterde paardenvolk trekt doorgaans.
Die staan aan de kant bij van die demonstraties en denken"ja, logisch. Tuurlijk gaatie lopen als jij met dat touwtje zwaait. Clown

Staat dat in Natuurlijk Paardrijden? Kan ik me niets van herinneren. Dan ga ik het zo toch even nakijken. Nors opkijken

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:40

Citaat:
Nog ééntje om over na te denken: een klap van een mens is voor een paard niet meer als een stevige stoot, terwijl dingen als een join-up oid dan wel zonder fysiek geweld plaatsvinden, maar het paard toch een stevige psychologische optater geven. Is ook een vorm van 'geweld'

Ik quote mezelf maar even, maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:57

kjoetie schreef:
Citaat:
Nog ééntje om over na te denken: een klap van een mens is voor een paard niet meer als een stevige stoot, terwijl dingen als een join-up oid dan wel zonder fysiek geweld plaatsvinden, maar het paard toch een stevige psychologische optater geven. Is ook een vorm van 'geweld'

Ik quote mezelf maar even, maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..

Tsja. en toch geef ik mijn kind geen tik, ook geen zachte, maar zet hem even op zijn bed of op zijn achterste tegen een muur als hij dat verdient....

Moet ik dan mijn kind ook maar een tik geven ipv psychisch geweld in te zetten? Nors opkijken

In kuddes gebeurt ook beide.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:19

nou, ik kreeg vroeger gewoon een tik hoor, ben er niet slechter op geworden Haha!

In kuddes gebeurt idd ook beide, maar dat bevestigt alleen maar mijn punt dat het één niet slechter is dan het ander, het is alleen een andere manier Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:28

kjoetie schreef:
nou, ik kreeg vroeger gewoon een tik hoor, ben er niet slechter op geworden Haha!

In kuddes gebeurt idd ook beide, maar dat bevestigt alleen maar mijn punt dat het één niet slechter is dan het ander, het is alleen een andere manier Knipoog

Haha, jij weet niet hoe je geworden was zónder die tik. Knipoog
Ik ben ook niet volledig tegen die tik hoor, alleen nog nooit gegeven.

En ik ben het volledig met je eens verder.Lachen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:32

en het verschil is ook at je een kind dat hysterisch in de supermarkt op de grond zit te huilen nog tegen zijn wil op kan pakken en mee kan slepen, bij een dwars paard wordt dat wat moeilijker en ook gevaarlijker voor jezelf.... kinderen en paarden zijn dus slecht vergelijkingsmateriaal Knipoog

Btw. als mijn kleine straks met zijn hand aan de kachel dreigt te komen of het tafellaken bijna van tafel trekt volgt er hier gelijk een tik hoor! Eerst ongelukken voorkomen, dan opvoeden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:04

odetteke schreef:
en het verschil is ook at je een kind dat hysterisch in de supermarkt op de grond zit te huilen nog tegen zijn wil op kan pakken en mee kan slepen

ken je die reclame van die vrouw die ook gaat liggen en gillen Clown reverse psychology... kan je ook bij paarden gebruiken Haha!