Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Wat is een mooie leeftijd voor het inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:17

Kiwiko ik mag hopen dat die ene 2.5 een typefout is?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:21

nee hoor Lachen

ik heb wel eens een lichamelijk volwassen paard, met een gruwelijk dominant karakter op 2,5 ingereden, drie maanden 3 keer per week 20 minuten doorgereden en toen weer 1 jaar het land op gegooid.

Had ik gewacht, dan had het dier nooit ingereden geweest. TE volwassen (tussen de oortjes) TE sterk qua lijf, en TE dominant.

maar wel een heel leuk paard geworden wat het nu als 18 jarige nog super leuk doet

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:46

dat klopt zeker

wij hebben op stal ook een 2,5 jarige gehad zo krachtig al die hebben we een een paar maandjes licht aangereden daarna een jaar lekker het land op daarna weer opgepakt hij is nu 5 jaar en echt geweldig. En idd kiwiko als die ouder was geweest had die het niet geaccepteert ze worden veel te slim.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:57

quarters worden volgens mij zelfs altijd al met 2.5 ingereden, maar die schijnen ook eerder te zijn uitgegroeid.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 00:12

Af en toe wandelen met een 1 jarige is geen goed idee? Of kan dat wel zodat ze al een beetje verkeer kent.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 02:13

ik vind dat juist wel goed, dan zien ze zo eens wat denise1984!!

wij rijden ze in met 2,5.
we beginnen eerst met longeren (uiteraard) en dan na een tijdje ga ik er eens op zitten, beetje stappen en draven aan de longe beginnen met 3 a 4x pw een kwartiertje er op (is zat) en dat bouw je dan heel langzaam zo op. en dan ga je eens los van de longe en dan ga je zo steeds verder.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:22

2,5 vind ik not done, veel en veels te jong!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:15

Ik vind het ook te jong, een paard voor dat hij 3 is inrijden

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:59

Ik heb met belangstelling dit topic gelezen!

Mijn vriendin Yamcha zei al, dat ze in dit topic schreef over mij.
Ik ben diegene met dat paard van 4 jaar, die ik pas met 5 heb beleerd.
Tenminste, toen ben ik begonnen, het beleren is een lang proces en zeker bij mijn grote jongen.
Ik ben er nog dagelijks mee bezig, en er komen steeds weer nieuwe dingen bij die hij kan leren, en ook de dingen die hij al kan, kan ik steeds weer verfijnen. Dat maakt het nou zo leuk, om een paard zelf in te rijden vind ik!

Ulan is een springpaard met Angloarabisch bloed (Ekstein X Ixion x )
Hij paard is 1.72 en heeft lange benen.
Zoals Yamcha al zei, was hij in het begin een slungel hihi...
Alle jonge paarden slingeren, ze hebben totaal geen balans, maar ik vertel niets nieuws natuurlijk... , maar Ulan was wel extreem! En het duurde ook heel lang, voordat hij zijn balans had gevonden.
En Ulan tilde amper zijn benen op, maar tikte zich wel steeds aan met de hoeven (resultaat: ijzers voor krom, en achterhoeven beschadigd) dus hadden we altijd springschoenen om zijn voorhoeven zitten. Ik merk dat hij nu veel sterker wordt, en hij tikt nooit meer aan (ik hoef niet meer elke 2 maanden nieuwe springschoenen te kopen! Tong uitsteken )

Hij kan beter verzamelen en versnellen, hij zet zijn achterbeen veel beter onder de massa in de wending/volte...

Ik daag hem wel uit met voor hem iets moeilijkere dingen (schouder-voor en wijken, travers in stap, [maar dan 2 pasjes],aangaloperen vanuit stap, dat soort dingen). Maar regelmatig ga ik terug naar de basis, rechtrichten en voorwaarts rijden zodat hij een goede aanleuning krijgt. Hij begint zo lekker te lopen, hij zoekt zelf mijn hand op nu. Niet altijd even snel, maar ik heb echt geen haast.
Dan maar wat meer slangevoltes e.d. rijden. Vingers aflikken

Ik ben ook bezig met springen, en Ulan kan al leuke sprongen maken.
Ik heb met hem weinig parcoursen geoefend, en de laatste tijd eigenlijk alleen een dubbel, of een steiltje... een oxertje.

Ik wil dat mijn paard plezier heeft in de training, net als ik.
Ik ben wel prestatiegericht, maar dat gaat niet ten koste van mijn paard.
Ik hoef mijn paard niet snel in de sport uit te brengen omdat ik wil dat hij op een niveau komt zodat ik hem duurder kan verkopen (zoals in veel handelsstallen de bedoeling is)
Ik ben zuinig op hem, ik hoop nog 20 jaar plezier van hem te hebben!

Er werd gisteren (weer) aan mij gevraagd over de wedstrijden. (men neemt aan dat ik geen wedstrijdpaard heb, en ik dat niet wil, omdat ik veel train, maar tot nu toe nooit een startkaart hem aangevraagd, terwijl Ulan een jaar onder het zadel is!)
Nou ja, het was nogal vanuit een mededeling dat ik de manen van mijn paard niet moest knippen, maar snijden. En ze zei, ach ja, het maakt ook niet uit, je vlecht toch nooit in. Rolleyes Nagelbijten / Gniffelen
Yeah right. Dan maakt het niets uit schijnbaar. Ze suggereren allemaal dat ik geen wedstrijden wil en ga rijden. Omdat Ulan al 6 jaar is!! Ik ga het zeker wel doen, maar als hij er klaar voor is.
En ja, dan ga ik hem ook invlechten... Cool

Dit is Ulan trouwens toen ik hem net had:
Afbeelding
(en nee, niet mijn spullen hihi.... ik heb geen dressuurzadel Knipoog)

En dit is hem nu:
Afbeelding

Ik vind wel dat je het per paard moet bekijken. De ene ontwikkelt zich sneller dan de andere.
En in mijn geval ontwikkelt mijn paard zich langzamer. Daarom heb ik gewacht.
Maar toch vind ik 2,5 jaar veel te jong. Ik word veel gelukkiger van mensen die hun paard pas tegen 4 jaar, 5 jaar gaan inrijden. Lachen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:01

Als je een paard die al volgroeit is op de 2.5 jarige leeftijd, is het handig om het in te rijden.
als je dat doet nadat ze 3 is. of 4 zeg maar, hou je haar niet meer.
en is ze zo sterk en blablabla dat je het niet lukt.
dus wat is er verkeerd aan ?
oke. als je paard er nog uitziet als een 2 jarige NIET DOEN.
maar als het net een volgroeit paard is.
waarom niet ?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:05

tuurlijk als jij zeker weet dat het een volgroeit paard is kan je het doen maar is het geen volgroeit paard doe het gewoon niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:09

loon_corr schreef:
Als je een paard die al volgroeit is op de 2.5 jarige leeftijd, is het handig om het in te rijden.
waarom niet ?

Een paard van 2,5 jaar is NOOIT al volgroeit. Waar die onzin toch vandaan komt hier op bokt (en daarbuiten).....
Dus je rijdt een paard maar vroeg in, omdat je hem anders niet meer kan houden? Dan doe je zelf iets helemaal verkeerd, dat is mijn idee erover. Ja

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:13

Nadya schreef:
loon_corr schreef:
waarom niet ?

Een paard van 2,5 jaar is NOOIT al volgroeit. Waar die onzin toch vandaan komt hier op bokt (en daarbuiten).....
Dus je rijdt een paard maar vroeg in, omdat je hem anders niet meer kan houden? Dan doe je zelf iets helemaal verkeerd, dat is mijn idee erover. Ja

oke je paard kan niet helemal volgroeit zijn, maar je paard kan er al wel klaar voor zijn.
en bijv daarna weer een halfjaartje de wei in.

Kiavida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:14

3/3½

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:16

je paard is er zeker niet klaar voor. Misschien ziet je paard er volgroeid uit met 2,5 maar de ruggewervels zijn dat zeker niet. Inderdaad, zoald Nadya al zegt, als jij een paard niet met 3 of 4 in kan rijden, dan doe jij iets fout en moet je het dus op een andere manier doen. Hoe volwassen een paard er ook uit ziet, zijn botten zijn er NIET klaar voor voordat hij 3 a 4 is.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:17

Sim0ne schreef:
je paard is er zeker niet klaar voor. Misschien ziet je paard er volgroeid uit met 2,5 maar de ruggewervels zijn dat zeker niet. Inderdaad, zoald Nadya al zegt, als jij een paard niet met 3 of 4 in kan rijden, dan doe jij iets fout en moet je het dus op een andere manier doen. Hoe volwassen een paard er ook uit ziet, zijn botten zijn er NIET klaar voor voordat hij 3 a 4 is.

Dat kan je niet weten.
Ik ben het gewoon met iemand eens die het zegt.
mening uiten mag toch?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:17

Mijn paard is nu nog erg jong. En wil hem straks rond zijn 4e gaan inrijden. Maar waarom is het goed (ik neem aan dat het goed is want iedereen heeft het erover), om je paard wat vroeger in te rijden en daarna weer op de wei te gooien? Kun je dan niet beter even wachten en hem niet op de wei gooien? Wat is het verschil hiertussen?

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:18

Ik ebn het met kiwiko eens trouwens.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:18

Elke87 schreef:
Mijn paard is nu nog erg jong. En wil hem straks rond zijn 4e gaan inrijden. Maar waarom is het goed (ik neem aan dat het goed is want iedereen heeft het erover), om je paard wat vroeger in te rijden en daarna weer op de wei te gooien? Kun je dan niet beter even wachten en hem niet op de wei gooien? Wat is het verschil hiertussen?

er is niks mis mee, maar als je hem in de wei gooit kan die figuurlijk even bijkomen.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:19

Ligt inderdaad wel aan het paard en ras. Allebei mijn verzorgpaarden zijn volgens mij pas ingereden toen ze 5 waren, en met de 3-jarige zijn we nu héél af en toe wat handwerk aan het doen, gewoon meelopen aan de hand (dat hoefde ze eerder nooit te kunnen, het is staldeur open en ze kan de wei in lopen), wat aan een langere lijn, op houding vooruit drijven (dus vanaf achter opdrijven zodat ze rondjes aan de longe loopt), zonder zweep.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:20

loon_corr schreef:
Dat kan je niet weten.
mening uiten mag toch?

Dat kun je wel weten, dat is wetenschappelijk aangetoond, botten worden nou eenmaal erg langzaam sterk, en dan maakt het niet uit of het paard al groot en breed is... Het gaat niet om een mening over de botten van paarden, het gaat om feiten die genegeerd worden. Waarom zou je niet wachten een jaartje... Alleen omdat JIJ dan je paard niet aankan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:20

loon_corr schreef:
Nadya schreef:

oke je paard kan niet helemal volgroeit zijn, maar je paard kan er al wel klaar voor zijn.
en bijv daarna weer een halfjaartje de wei in.

Ik ben het niet met je eens. Dan zie ik nog liever met 3 a 3,5 en dan nog even de wei in.
Op 2,5 jarige leeftijd zijn ze gewoon nog te jong. En als je zo bang bent dat ze te sterk zijn, ga je grondwerk doen. Je moet ze ook niet overvragen, maar rustig aan gaan leren dat ze met je samen moeten werken. Die van mij was met 2,5 al oersterk trouwens. Haha!
En die leer ik nu rond 3,5 de basisdingen (er op zitten, halt houden, sturen, stappen en draven) en dan ga ik over een jaartje weer wat serieuzer aan de slag. Ik moet zeggen dat hij er mentaal prima aan toe is, maar ik hou wel rekening met zijn fysieke gezondheid.
Hij staat trouwens vanaf zijn geboorte in de wei en ik doe niet dagelijks iets met hem, dus.... bijkomen en groeien kan 'ie sowieso.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:24

loon_corr schreef:
Sim0ne schreef:

Dat kan je niet weten.
mening uiten mag toch?

Het gaat helemaal niet om meningen maar om feiten. Kijk maar eens naar het groeischema van een paard (wie heeft 'ie hier op bokt ook alweer???). Dat gaat op voor elk paard en zeker voor een 2,5 jarige.
De buitenkant is de binnenkant niet, hoor. Daar vergissen mensen zich heel erg in.

En ik vind het excuus 'ik rij hem met 2,5 in, omdat ik hem als 'ie 3 of 3,5 is niet meer kan houden', echt niet ok. En dan zeg ik het nog netjes. Clown

Kimduursma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:41

Nadya schreef:
loon_corr schreef:
Dat kan je niet weten.
mening uiten mag toch?

Het gaat helemaal niet om meningen maar om feiten. Kijk maar eens naar het groeischema van een paard (wie heeft 'ie hier op bokt ook alweer???). Dat gaat op voor elk paard en zeker voor een 2,5 jarige.
De buitenkant is de binnenkant niet, hoor. Daar vergissen mensen zich heel erg in.

En ik vind het excuus 'ik rij hem met 2,5 in, omdat ik hem als 'ie 3 of 3,5 is niet meer kan houden', echt niet ok. En dan zeg ik het nog netjes. Clown

Je laat een kind van 10 ook geen rugzak dragen van 25 kilo.
Het kind is niet eens volgroeid, laat staan dat hij het kan dragen.
Misschien een leuke vergelijking?

En dan heb ik het niet over het wel of niet kunnen houden van je paard...
Want dat is alleen op te lossen als je eerlijk met hem traint.
Ook een sterk paard is goed te rijden, mits je hem goed behandeld. Dan zal hij ook respect voor jou krijgen en zich niet sterk maken.
En niet voordat je paard volgroeid is (ik bedoel al zo vroeg, op 2,5 jarige leeftijd), hem zo rijden, dat je hem aankan. Dat lijkt me geen goede reden..... want ik denk dat hij dan juist op latere leeftijd gaat protesteren, zodat je hem zeker niet aankan, omdat hij last heeft van zijn lijf, omdat jij hem zonodig vroeg wilde inrijden.....

(en ja, een mening hebben mag zeker wel, maar als iemand anders er anders over denkt,
mag dat dan niet? Dat noemt men een discussie... Knipoog Pling

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 13:43

Ach, we spreken elkaar wel over 25 jaar, als mijn paardje nog vrolijk door de wei dartelt en die te vroeg ingereden paardjes levensmoe, met doorgezakte rug en artrose in de wei staan.