Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Snoevie schreef:ik snap ook niet wat er zo leuk aan is.
dat je er een commando aan geeft om het onder controle te houden als ze het al van een ander hebben geleerd snap ik.
maar ik vind het persoonlijk(dus niemand hoeft zich aangevallen te voelen)gewoon stoerdoenerij als je je paard een ondeugd aanleert.
je leert je paard toch ook niet bokken of kribbebijten
Focussed schreef:Ik hoor steeds vaker mensen die hun paard steigeren aanleren. Het schijnt 'cool' te zijn om te kunnen zeggen dat je paard kan steigeren, zeker op commando.
Ja voor de 1 is het 'cool' en 'stoer', voor een ander is het gewoon een onderdeel wat hoort bij de discipline vrijheidsdressuur die ze serieus uitoefenen.
Zelf vind ik het vreselijk gevaarlijk, een paard zal in de natuur nooit voor de gein even steigeren (m.u.v. spelende paarden) omdat het zo 'cool' is. Een paard is niet gebouwd om rechtop te staan, en het is ook zeker niet ongevaarlijk voor het paard zelf om dit te doen.
Toch zie en hoor ik steeds meer mensen over hun en hun steigerende paard dat ze persoonlijk het hebben aangeleerd.
Paarden kennen het begrip 'cool' niet, het zijn hun baasjes nietPaard staat idd voornamelijk op 4 benen, maar op de achterbenen staan is ook gewoon iets wat bij hun doen en gedrag hoort.
Gewoon lopen kan ook gevaarlijk zijn, ergens over struikelen en de kans om iets te breken neemt ook gewoon toe.
Ja en er zit daadwerkelijk verschil tussen de mensen die serieus met deze discipline bezig zijn, dan de zogenaamde penny's die het doen om stoer te zijn.
Het is natuurlijk machtig om een paard rechtop te zien, maar om het als 'kunstje' aan te leren... Een paard is geen hond van een kilo of 15 die makkelijk zijn evenwicht houdt en voor een koekje wel even omhoog wil komen![]()
Toch is het voor een paard gewoner om op de achterbenen te staan dan voor een hond.
En evenwicht is zeker iets wat ze wél hebben.
Waarom wil je het überhaupt aanleren? Wat heeft het voor een nut om een steigerend paard te hebben? De meeste mensen zijn niet echt blij als het paard het uit zichzelf doet, dus waarom zou je het gaan leren? Een paard heeft al snel door dat als hij het er ergens niet mee eens is, en hij steigerd, de baas snel bang wordt, en het paard zijn zin geeft...
Wat is het nut dat je op een paard zit? Dat je hem rijdt, een bit in zijn mond doet, over een hindernis springt?
Er zit een groot verschil in het steigeren uitzichzelf (bv. verzet) of het steigeren op commando. De intentie is heel anders.
Net zoals er een verschil zit in het draven onder de man omdat het ze gevraagd wordt, of het showy draven in de weide omdat er iets te zien is of omdat ze indruk willen maken op een ander.
Zowiezo worden veel paarden hun zin gegeven. Niet alleen met steigeren. Ook in het gewone simpele rijden en de omgang zie je dat de relatie tussen ruiter en dier gewoon niet goed is.
Voor veel paardemensen is er nog genoeg te leren op het gebied van gedrag...
Nu mijn vraag: Moet je het wel of niet aanleren? En als je het al hebt geleerd, waarom heb je het gedaan?
Mijn antwoord: Nee voor de meeste mensen is het niet weggelegd om dit soort dingen aan te leren. Begin je eerst eens te verdiepen in het gedrag van het paard, waarom ze bepaalde dingen doen, hoe je als eigenaar met je paard om kan gaan, er is nog zoveel te leren en te veranderen bij veel paardemensen.
Dit geldt ook voor mensen die niet aan VD doen. Moet zeggen dat veel mensen hier ook gauw hun woordje klaar hebben over steigeren terwijl ze er zelf vaak de ballen verstand van hebben.
Anniek
Citaat:Wat is het nut dat je op een paard zit? Dat je hem rijdt, een bit in zijn mond doet, over een hindernis springt?
Er zit een groot verschil in het steigeren uitzichzelf (bv. verzet) of het steigeren op commando. De intentie is heel anders.
Net zoals er een verschil zit in het draven onder de man omdat het ze gevraagd wordt, of het showy draven in de weide omdat er iets te zien is of omdat ze indruk willen maken op een ander.
Yamcha schreef:Dressuur heeft nut om je de spieren van je paard zó te trainen, dat hij de ruiter kan dragen, zonder daarbij zelf schade op te lopen aan rug/nek/benen.
Zou je het paard rijden, maar niets aan dressuur doen, dan zijn Kissing Spines, artrose en atrofie dingen die vrij snel gaan optreden. Daarom alleen al is dressuur erg nuttig.
En dat zie je dan in "het krulletje" maar vooral in een paard dat rug gebruikt, en het gewicht in het ideale geval evenredig verdeelt over achterhand en voorhand.
Heeft verder weinig met lintjes te maken. Is wel nuttig en zelfs noodzakelijk.
Lara_Silver schreef:Ja ok persoonlijke keuze, ik probeer alleen te zeggen dat goed uitgevoerd steigeren zelfs een nut heeft, en niet alleen voor de lol is..
.
NineliveZ schreef:Verdiep je in de Klassieke Rijkunst en leer ipv steigeren de Levade; net iets meer controle over de houding van het lichaam van het paard zo
NineliveZ schreef:Verdiep je in de Klassieke Rijkunst en leer ipv steigeren de Levade; net iets meer controle over de houding van het lichaam van het paard zo