3 jarig paard teveel beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3 jarig paard teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:26

5x werk dus...
nogmaals, geen zielige topics over een paar jaar van een geestelijk of lichamelijk kapot paard....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:27

Karoliefje_ schreef:
Wat snap jij niet aan, 5 keer vind ik geen overvragen?

Ben jij nou echt zo onwetend (en dan druk ik me nog licht uit Clown )???

Het IS duidelijk overvragen, tenzij je gewoon je kop in het zand wilt steken.
Wat jij heel duidelijk doet. Waarom wacht je niet nog een jaartje, als je dan toch per se meteen zoveel dagen per week wilt rijden. Waarom kunnen mensen het geduld niet opbrengen voor het welzijn van het paard? Blijkbaar erg moeilijk, zo te lezen. Dit zegt een hoop over je eigen (on)kunde wat jonge paarden betreft. Gestoord

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:30

Waar is het bewezen dat dit overvragen is?
Omdat bokkers er van overtuigd zijn dat je een paard met 4/5 jaar moet beleren en het liefst 2/3 in de week moet rijden is het ook bewezen dat ik nu mijn paard aan het verpesten ben? ga toch fietsen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:33

lotjj92 schreef:
wij hebben ook het beste met ons paarden voor Knipoog , ze krigjen altijd het aller beste. en hun gezondheid en welzijn gaat altijd voor. hoe dan ook. alleen in dit geval zijn wij eht niet helemaal eens. en waarschijnlijk als er binnenkort 2 nieuwe paarden komen zal die minder gereden worden lees 3/4 keer in de week omdat we dan toch bezig zijn met die paarden. maar nu zijn we hem nog even aan het 'doorrijden'

Jullie zijn hem nog even aan het 'doorrijden' totdat de nieuwe speeltjes komen. Rare gedachtengang, hoor Clown , maar het zal wel aan mij liggen. Maar goed, ik zie mijn paard ook niet als speeltje, maar als een dier waar je ontzettend verantwoordelijk voor bent. Laat staan als je degene bent die hem in gaat rijden. Je legt de basis voor zijn verdere leven als rijpaard, zowel fysiek als mentaal. Dat vind ik nogal wat, maar ik zal er wel te zwaar over denken. Slapen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:37

Dat verdere leven zal niet heel lang duren ben ik bang. Zijn er geen ouders of eigenaren die op die paarden toezien?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:15

Ik sluit me aan bij: dan over 10 jaar ook geen topic plaatsen van "mijn paard heeft artrose, hoe kan dat nou ...."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 18:16

Karoliefje_ schreef:
Omdat bokkers er van overtuigd zijn dat je een paard met 4/5 jaar moet beleren en het liefst 2/3 in de week moet rijden is het ook bewezen dat ik nu mijn paard aan het verpesten ben? ga toch fietsen

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html
Daar!! is dat bewezen en die link is al eens geplaatst

idem als volgende:
Afbeelding

we lopen niet zomaar wat te verzinen omdat we dat toevallig leuk vinden
nee, we hebben ons een klein beetje verdiept in het wezen dat paard heet.

met de 3 jaar erop gaan zitten is al echt het aller aller maximale wat je mag doen
En dan heb je het echt over 20 min, 3 keer per week.
En niks conditie opbouwen, trainen, nee gewoon het leren spelen dat een ruiter grappig is.
Dit omdat het paard niet uit gegroeid is
En de voorstanders van nog een tijd wachten snap ik daarom ook goed, juist omdat veel mensen als het wel lekker gaat niet rustig aan kunnen doen...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:52

runningkawa schreef:
Daar!! is dat bewezen

Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:28

Ik heb het hele topic doorgelezen. Ik ben het met RK en de anderen eens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:35

Ik heb niet alles gelezen (vooral omdat ik door de laatste post van RK het er weer mee eens ben (zal ook niet RK) )

Mijn mening is dat het teveel is, absoluut. Het beestje vind het nu nog leuk, maar hoe kijkt ie over een paar jaar er tegen aan? Ik vind dat je eerst nog even moet "spelen" dus lekker 3/4x in de week 20/25 minutjes erop. Persoonlijk zou ik ik hem dan liever vertrouwed maken met dingen als een hindernis of pionnetjes oid en beetje ginnegappen en met de maanden het meer oppakken.
Maar helaas heb ik geen ervaring met een paard inrijden en daarom sry als mijn manier van eventuele aanpak verkeerd is Bloos

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 20:42

Beetje jammer dat beide 'dames' die deze discussie zijn begonnen dan weer niet op de tekening reageren....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:15

Het zijn volgens mij ook kinderen die alleen maar bevestiging zochten. Nu ze veel weerwoord krijgen onderbouwd met argumenten geven ze niet meer thuis. In plaats van zich achter de oren te krabben dat meer ervaren ruiters wel eens gelijk kunnen hebben houden ze zich "schuil". Maar misschien beraden ze zich nog en gaan dit paard niet "doorrijden" ... maar juist rustiger aan doen. Dan horen we het ook graag!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:37

Karoliefje_ schreef:
Jullie kunnen wel overdrijven zeg! pfff

Jij ook met je 5x rijden.. Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:42

Karoliefje_ schreef:

niet alleen de bokkers..
maar ook de wetenschap..(zie ook rk haar post)
Lees maar eens de boeken zou ik zeggen..
durf te wedden dat geen één boek zegt..rijd je jonge paard gerust 5x in de week. Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:47

Het is zonder meer veel te veel. Ik persoonlijk kies liever voor inrijden met 4 of 5 jaar. En dan nog heel rustig aan.
Dit paard wordt geestelijk en lichamelijk gigantisch overvraagd. Het lichamelijke aspect is genoeg aan de orde gekomen, maar wanneer moet dit paard alle indrukken verwerken?
Kijk niet raar op wanneer dit paard over een paar jaar niets meer wil, gaat staken en gevaarlijk wordt. Imo wordt dit dier op deze manier grondig verpest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:51

Nadya schreef:
lotjj92 schreef:
wij hebben ook het beste met ons paarden voor Knipoog , ze krigjen altijd het aller beste. en hun gezondheid en welzijn gaat altijd voor. hoe dan ook. alleen in dit geval zijn wij eht niet helemaal eens. en waarschijnlijk als er binnenkort 2 nieuwe paarden komen zal die minder gereden worden lees 3/4 keer in de week omdat we dan toch bezig zijn met die paarden. maar nu zijn we hem nog even aan het 'doorrijden'

Jullie zijn hem nog even aan het 'doorrijden' totdat de nieuwe speeltjes komen. Rare gedachtengang, hoor Clown , maar het zal wel aan mij liggen. Maar goed, ik zie mijn paard ook niet als speeltje, maar als een dier waar je ontzettend verantwoordelijk voor bent. Laat staan als je degene bent die hem in gaat rijden. Je legt de basis voor zijn verdere leven als rijpaard, zowel fysiek als mentaal. Dat vind ik nogal wat, maar ik zal er wel te zwaar over denken. Slapen

Ik ben het geheel met je eens. Dit is niet iets waar je licht over moet denken. Je legt NU de basis voor zijn hele verdere leven, dat lijkt me iets om weloverwogen aan te pakken.
Maar wat ik van de TS niet begrijp is dit: je vraagt of het teveel is en vervolgens haal je alle mogelijke rotsmoezen uit de kast om je handelwijze te verdedigen... en dat terwijl de antwoorden heel duidelijk zijn.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:00

Misschien is dit boek meer wat:
Hoe graaf ik mijn kop uit het zand, deel 1.
geschreven door S.T.Ruis-Voghel Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:03

Gestoord Afgod ROFL het is toch ook te erg...

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:05

beetje flauw he Clown

Bestond dat boek maar..dan was hun jonkie maybe nog te redden.. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:08

Ik moest er wel om lachen... je was heus grappig...
maar idd ik vrees dat er niets meer aan te redden valt...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:12

ROFL ROFL ROFL Afgod Afgod Afgod

Goeie hoor, Born2Bcrazy!!!
Ik moest er ook om lachen.....
Ik word echt stapelgek van dit soort penny's, echt waar!! Gestoord
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 13-06-07 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:13

jammer dat dit soort discussies nog bestaan, niet? hoe moeilijk kan het zijn, om die paar dagen in de week iets anders te doen dan rijden, of gewoon nog een jaartje te wachten? ik begrijp er werkelijk niets van. dit is geen paardenliefhebberij, maar paardRIJliefhebberij, niet met elkaar te verwarren.

maar goed, als het dan toch OK is als het paard het maar aanbiedt, zet ik over een maandje of wat mijn jaarling maar eens in het tuig... die komt toch altijd zó drammen om mee te mogen als ik aan het hek sta... Koe

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:20

Karoliefje_ schreef:
4 keer rijden, 1 keer longeren.
dit paard had zn eerste ruiter op zn rug 2 dagen voordat hij 3 wordt. Wat een ramp!

Nou ik kap met deze discussie, het voegt voor mij niks toe, en voor jullie al helemaal niet. Ik blijf mijn eigen manier van beleren/doorrijden hebben.

in de beginpost lees ik trouwens: 5 keer rijden, en één keer longeren. dat is dus al zes van de zeven dagen per week belasting voor zijn jonge onvolgroeide rug....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:25

lotjj92 schreef:
sorry, maar ik blijf erbij dat jullie doen alsof wij ons paard kapot aan het maken zijn. het gaat allemaal met heel veel beleid. niets overvraagt.

Zoveel op zo'n jong dier rijden IS al overvragen Frusty

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:28

Joh, merrieveulen, tegen zoveel onverantwoorde eigenwijsheid is weinig te doen. Scheve mond
Je zult dit soort domme mensen altijd blijven houden, vrees ik. Hopelijk komt het verstand met de jaren, maar dan zal het paard waarschijnlijk al klachten hebben........ Triest.

En wat ben ik dan weer blij dat mijn eigen jonkie bij mij terecht gekomen is en zo'n relaxt leven mag leiden zonder overvraging en overbelasting. Maar mijn hart bloedt voor zulke jonge paarden, echt waar.
(en dat mogen de dames in kwestie overdreven vinden, mij een rotzorg, maar je kunt niet om de feiten heen!)