Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Ruiter te groot en/of te zwaar voor paard/pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:08

Voor een Fjord ben je pas te zwaar als je rond de 200 kg weegt, denk ik.. Die zijn sterk, hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:30

Ook al wel als je boven de 90 weegt, hoor... niet overschatten...
@ dovish: ik weet niet of je te zwaar bent voor een fjord, want ik weet niet hoe zwaar je bent Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:37

Ierland schreef:
Voor een Fjord ben je pas te zwaar als je rond de 200 kg weegt, denk ik.. Die zijn sterk, hoor!

Als je zo zwaar bent, kom je niet meer van je stoel af. Beetje overdreven, ik denk de 120 overschreiden en je bent niet meer diervriendelijk bezig. Het is wel een flink gewicht dat op 2 a 3 rugwervels rust.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:38

Daar denk ik anders over; onze buurman is een heel flinke kerel (oke, geen 200 kg) en die rijd een stevige Fjord. Die mag zal inderdaad boven de honderd wegen, hij rijdt er echter urenlange ritten mee! Het dier oogt kwiek en blij, staat in de wei met maatjes en is een ontspannen paard! Beter dan die paarden die elke dag een uurtje in de krul gereden worden, hoor!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:43

Het ligt erook aan of diegene te zwaar is goed kan rijden ja of te nee. Iemand die goed kan rijden gaat mee in de beweging en die hindert het paard een stuk minder dan iemand die wat meeschud in het zadel.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:19

Ik vind het altijd maar moeilijk, soms zie ik mensen zitten op pony's en dan denk ik; woow, die lijkt mij wel iets te zwaar voor zo'n iel gebouwt pony'tje, mijn mening. Maar als je voeten een sutk onder de buik van de pony zitten, vind ik niet altijd even mooi.

Maar nu mijn vraag is, hoe groot moet je ongeveer zijn (dat het er tenminste mooi uit ziet) om een paard te kunnen rijden van 1.73m, let op: wel als je hem aan kunt, want als je een paard niet aan kunt vind ik het nooit zoveel.
Ik ben zelf 1.67m maar mij raden ze een paard van 1.60m aan.... Rolleyes wat ik niet echt mooi vind, voor hoog dressuur werk (niet dat hij het niet kan, maar ik vind een klein paard niet zoveel hebben)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 17:47

Dankjewel yamha en Ierland. Gelukkig weeg ik nog lang geen (ik bedoel: 'ik hoop nooooooit') 200 kilo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:45

Ierland schreef:
Daar denk ik anders over; onze buurman is een heel flinke kerel (oke, geen 200 kg) en die rijd een stevige Fjord. Die mag zal inderdaad boven de honderd wegen, hij rijdt er echter urenlange ritten mee! Het dier oogt kwiek en blij, staat in de wei met maatjes en is een ontspannen paard! Beter dan die paarden die elke dag een uurtje in de krul gereden worden, hoor!

Denk dat jouw buurman toch echt te zwaar is. Boven de honderd is bijna voor ieder paard te zwaar. Een grote koudbloed (Belg, Shire) zou echt een beter idee zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:47

magriet schreef:
Het ligt erook aan of diegene te zwaar is goed kan rijden ja of te nee. Iemand die goed kan rijden gaat mee in de beweging en die hindert het paard een stuk minder dan iemand die wat meeschud in het zadel.

Boven een bepaald gewicht ben je toch echt te zwaar, hoe fantastisch je ook kunt rijden... maar die zal het paard minder beschadigen dan een beginneling. Maar er zit wel een grens aan, daarom zijn die richtlijnen ook gemaakt.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:34

Ik ben zelf rond de 1.70-1.75 en rij op een pony van ong. 1.45 ofzo..
Ik kom er wel een eindje onderuit maar ik weeg ong. 50 kg dus ik denk niet dat
hij er last van heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 20:41

Ik denk van wel.... ik denk dat je echt te groot bent.

Athiinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:50

Idd. Als je pony eronder lijd...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 09:24

Ik denk, dat je eerst eens moet kijken of
A: Je paard fysiek gezond is
B: het zadel goed ligt en het paard qua welzijn oke is.
C: Checkt of je hem niet overvraagd met rijden.
D: Dan pas oplet op je qua gewicht en lengte too much bent voor je dier.

Ken je je dier goed en geeft het verder geen signalen mbt pijn, ellende of i.d, don't worry. Laat ze maar kletsen of het wel of geen mooi plaatje is! Het gaat er om dat jullie samen gelukkig zijn!...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:32

Denk dat al die dingen evenveel prioriteit hebben. Je paard kan niet fysiek in orde zijn als je qua gewicht en lengte te veel bent, ook is het zo dat als je te zwaar/te groot bent, je sowieso je paard overvraagt. Die dingen hangen met elkaar samen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:41

Ierland schreef:

Dit is altijd zo'n simel antwoordt hé.
Niet rot bedoeld, aar ik vind het niet erg doorgedacht (heb ik ook wel eens hoor Knipoog )

Iemand die z'n paard in de krul rijdt is niet goed, maar heeft niks te maken met iemand die te veel weegt en op een fjord rijdt.Want dat vind ik ook niet goed.
Iemand die minder weegt en dezelfde rijtechnische doet, daar kun je wel mee vergelijken. Ik denk/weet dat het paard minder KANS op slijtage heeft.

Dat de fjord er vrolijk bij loopt, wil nog niet zeggen dat hij geen lichamelijke schade op loopt van die uren lange ritten. slijtage door zwaar werk zie je pas later als de slijtage zo erg is dat het zeer doet.
Denk aan bijv stratenmakers. Die werken door en hebben negens last van, eenmal wat ouder 40 a 50 jaar, komen de klachten. Een stratenmaker heeft de beslissing zelf genomen om te werken en dat risico wist hij (ookal hoopte hij dat hij geen last zou krijgen natuurlijk) Maar zo'n paard kan niet kiezen en weet niet van de risico's.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 14:43

Niemand kan iets vertellen wat voor mij goed is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:52

Als jij op een paard van 1,73 wil rijden, vind ik dat prima. Als jouw hulpen goed aankomen, is het geen probleem...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:59

superwoman schreef:
Ierland schreef:

Dit is altijd zo'n simel antwoordt hé.
Niet rot bedoeld, aar ik vind het niet erg doorgedacht (heb ik ook wel eens hoor Knipoog )

Iemand die z'n paard in de krul rijdt is niet goed, maar heeft niks te maken met iemand die te veel weegt en op een fjord rijdt.Want dat vind ik ook niet goed.
Iemand die minder weegt en dezelfde rijtechnische doet, daar kun je wel mee vergelijken. Ik denk/weet dat het paard minder KANS op slijtage heeft.

Dat de fjord er vrolijk bij loopt, wil nog niet zeggen dat hij geen lichamelijke schade op loopt van die uren lange ritten. slijtage door zwaar werk zie je pas later als de slijtage zo erg is dat het zeer doet.
Denk aan bijv stratenmakers. Die werken door en hebben negens last van, eenmal wat ouder 40 a 50 jaar, komen de klachten. Een stratenmaker heeft de beslissing zelf genomen om te werken en dat risico wist hij (ookal hoopte hij dat hij geen last zou krijgen natuurlijk) Maar zo'n paard kan niet kiezen en weet niet van de risico's.

Dat is het ook. Je kunt beter je verstand gebruiken en aan de veilige kant van de richtlijn zitten, en liefst 10 kilo eronder, dan het risico lopen op slijtage. Maar wat ik niet zo goed begrijp, en mss kan iemand mij dat uitleggen: waarom altijd op die grens willen zitten? Waarom kan er niet een ruime marge aangehouden worden? Is dat iets van je gewicht niet willen accepteren?
Ik rijd altijd op paarden waarbij ik 15 tot 20 kilo over heb. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Omdat ik weet dat ik aan kan komen, en dan? Dan zou ik niet meer kunnen rijden, niet dat het rijden bovenaan staat, maar omdat ik geen risico wil lopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:53

Mijn ergste nachtmerrie als het om mijn paarden gaat is:
Als mijn paard(en) pijn heeft(hebben), waar niks meer aan te doen is.
Nooit zou ik het op mijn geweten willen hebben dat het mijn domme schuld zou zijn en dat ik beter kón weten.
Zwaar belasten is immers altijd risico-vol, net als bij mensen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:03

Mmmm.. hebben jullie keiharde feiten waarbij een paard slijtage heeft opgelopen door overbelasting van de ruiter? (En nu heb ik het over een te zware of te lange ruiter)..
Ik vind het zo vaag; ik rijd nu 20 jaar en heb in ivm mijn werkzaamheden met zoveel ruiters re maken gehad en zoveel verschillende paarden; soms zag het er echt niet uit, hoor, maar slijtage? Nee...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:26

Ierland: Ja ik ken dus een shet die op 7-jarige leeftijd artrose had en pees problemen door overbelasting van de ruiter. Dta heb ik van dichtbij meegemaakt dus het kan zeker

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:42

OKe, Karoliena, dat is echt zonde van het dier. Maar is het door overbelasting van het trainen/ rijden of door overgewicht?..
We hebben hier een jong paard gehad die dezelfde problemen had maar dat kwam door trauma in de wei.
Ik kan nl niet duidelijk uit jouw mail krijgen wat exact de blessures zijn en de oorzaken, snap je?
Vind het zowiezo zonde, zeg, een peesblessure bij een Shet. Dan mag je het wel ehel bont maken, hoor!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:46

Ja daarom gewoon doro de lengte en gewicht van de ruiter. pony werd verder voor zover dat mogelijk was redelijk goed gereden. Pas met 3,5 beleerd en toen hij bijna 4 was er pas op.

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:15

rossebol schreef:
wennie19 schreef:
hoi
ik vind te groot minder erg als te zwaar
te groot staat alleen lelijk
als je te zwaar bent rij je je pony kapot
Doei!

te groot is niet alleen lelijk hoor je kan je pony erg belemmeren in zijn beweging en dit is ook absoluut niet goed.

Ik ben er zwaar op tegen als mensen die te groot of te zwaar zijn toch op hun pony gaan zitten en dan meestal met het verhaal "ja maar voor 1 keer" nou sorry maar als je echt om je dier geeft doe je dit niet!
Kennelijk zien veel mensen niet hoeveel schade ze aan kunnen richten

ik rijd altijd op een ponytje van 1.20 maar ik ben ook 'te groot' maar niet te zwaar en we hebben het zelf aan een dierenarts gevraagd en die zegt da het niet erg is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:18

Als jij te groot bent moet je stoppen met rijden op die pony. Ik zag in je profiel dat je ook veel met hem wandelt, dat is prima. Gewoon blijven doen.