Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ierland schreef:Voor een Fjord ben je pas te zwaar als je rond de 200 kg weegt, denk ik.. Die zijn sterk, hoor!
wat ik niet echt mooi vind, voor hoog dressuur werk (niet dat hij het niet kan, maar ik vind een klein paard niet zoveel hebben) Ierland schreef:Daar denk ik anders over; onze buurman is een heel flinke kerel (oke, geen 200 kg) en die rijd een stevige Fjord. Die mag zal inderdaad boven de honderd wegen, hij rijdt er echter urenlange ritten mee! Het dier oogt kwiek en blij, staat in de wei met maatjes en is een ontspannen paard! Beter dan die paarden die elke dag een uurtje in de krul gereden worden, hoor!
magriet schreef:Het ligt erook aan of diegene te zwaar is goed kan rijden ja of te nee. Iemand die goed kan rijden gaat mee in de beweging en die hindert het paard een stuk minder dan iemand die wat meeschud in het zadel.
Ierland schreef:Daar denk ik anders over; onze buurman is een heel flinke kerel (oke, geen 200 kg) en die rijd een stevige Fjord. Die mag zal inderdaad boven de honderd wegen, hij rijdt er echter urenlange ritten mee! Het dier oogt kwiek en blij, staat in de wei met maatjes en is een ontspannen paard! Beter dan die paarden die elke dag een uurtje in de krul gereden worden, hoor!
)superwoman schreef:Ierland schreef:Daar denk ik anders over; onze buurman is een heel flinke kerel (oke, geen 200 kg) en die rijd een stevige Fjord. Die mag zal inderdaad boven de honderd wegen, hij rijdt er echter urenlange ritten mee! Het dier oogt kwiek en blij, staat in de wei met maatjes en is een ontspannen paard! Beter dan die paarden die elke dag een uurtje in de krul gereden worden, hoor!
Dit is altijd zo'n simel antwoordt hé.
Niet rot bedoeld, aar ik vind het niet erg doorgedacht (heb ik ook wel eens hoor)
Iemand die z'n paard in de krul rijdt is niet goed, maar heeft niks te maken met iemand die te veel weegt en op een fjord rijdt.Want dat vind ik ook niet goed.
Iemand die minder weegt en dezelfde rijtechnische doet, daar kun je wel mee vergelijken. Ik denk/weet dat het paard minder KANS op slijtage heeft.
Dat de fjord er vrolijk bij loopt, wil nog niet zeggen dat hij geen lichamelijke schade op loopt van die uren lange ritten. slijtage door zwaar werk zie je pas later als de slijtage zo erg is dat het zeer doet.
Denk aan bijv stratenmakers. Die werken door en hebben negens last van, eenmal wat ouder 40 a 50 jaar, komen de klachten. Een stratenmaker heeft de beslissing zelf genomen om te werken en dat risico wist hij (ookal hoopte hij dat hij geen last zou krijgen natuurlijk) Maar zo'n paard kan niet kiezen en weet niet van de risico's.
rossebol schreef:wennie19 schreef:hoi
ik vind te groot minder erg als te zwaar
te groot staat alleen lelijk
als je te zwaar bent rij je je pony kapot
te groot is niet alleen lelijk hoor je kan je pony erg belemmeren in zijn beweging en dit is ook absoluut niet goed.
Ik ben er zwaar op tegen als mensen die te groot of te zwaar zijn toch op hun pony gaan zitten en dan meestal met het verhaal "ja maar voor 1 keer" nou sorry maar als je echt om je dier geeft doe je dit niet!
Kennelijk zien veel mensen niet hoeveel schade ze aan kunnen richten