Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Schuimen bij het rijden: Ontspanning of spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:53

Nadya, jammer dat je niet echt leest wat ik schrijf. Ik probeer jou niet ervan te overtuigen bitloos te rijden. Want dat moet ieder voor zich weten. Ik erger me alleen aan het feit dat je steeds pro-bitloos zit te kletsen zonder enig onderbouwd argument. Ik stel tenminste nog vragen omdat ik oprecht geinteresserd ben in de werking ervan en van bv Joviban krijg wel wat antwoorden. Maar jij praat alleen vanuit je eigen wereldje en dat is niet erg, maar dan kun je vragen verwachten. Daarom zitten wij hier in een discussietopic dacht ik. Maar zodra die vragen komen ga je er recht tegenin en betrekt alles op jezelf. En dat is jammer. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:06

maikeltje schreef:
Hierbij doelde ik ook niet op jou Knipoog Maar als je een bitloos hoofdstel aandoet, bedoel jij dan met release met lange teugel rijden? Want veel paarden kunnen bv in het bos niet met lange teugel gereden worden en hebben dus wel constant die druk dan denk ik. Ook thuis in de bak als je bepaalde oefeningen wilt rijden heb je die druk wel nodug. Eerlijk is eerlijk, een paard loopt niet vrijwillig en uit zichzelf oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en noem ze allemaal maar op. Ik denk dus ook dat je moet kijken naar wat je eigenlijk wil met je paard. Voor een heel relaxed paard dat alleen maar buitenritjes hoeft te maken is bitloos misschien heel geschikt. Maar ook zo'n paard moet je op z'n tijd gymnastiseren, tenminste ik rijdt altijd vanuit de basis (het voorwaarts neerwaarts) en van daaruit kun je alle disciplines rijden.

Okay. Knipoog
Release hoeft niet persé lange teugel te zijn. Release is zodra je druk op de teugels weghaalt; bij bepaalde hoofdstellen laten de bandjes aan de teugels dan onmiddellijk los, zoals bij mijn hoofdstel. Mijn paard loopt dan volledig 'vrij', zonder ergens druk of steun..

In het bos rijd ik over het algemeen wel met lange teugels, maar dressuurmatig in de rijbak niet (hoewel ik wel met lange teugels begin en heel langzaam steeds meer bijneem naarmate zij mij die ruimte geeft). Toch ben ik dressuurmatig voortdurend bezig om mijn paard met doorhangende teugels nageeflijk te laten lopen. Soms is druk/contact zoals jij aangeeft dan inderdaad nodig, maar ik wil die dan ook zo snel mogelijk weer loslaten en met doorhangende teugel verder gaan. Zodat mijn paard het zèlf doet, zèlf loopt. (Heerlijk gevoel is dat trouwens! Haha! )

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:08

Voor wat betreft mijn paard echt ontspanning. Die schuimt alleen als je lekker aan het lopen is. Ontspannen door zijn lijf. Pas dan begint het schuim, niet eerder.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:12

runningkawa schreef:
Ik kan ook best slikken met een dikke kaugom in mijn mond of een lollie
Denk dat je het daar beter mee kunt vergelijken Lachen

Ze kunnen met bit in toch gewoon slikken?
Mag mijn paard anders wel eens serieus gaan onderzoeken waar dat water blijft en gras, etc die hij met bit net zo hard op eet of drinkt Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:13

Weet ik, dat zei ik op pagina 1 ofzo ook al, maar voor de mensen die nog steeds blijven beweren dat een paard met bit niks kan... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:14

Is in deze 9 pagina's ook niet beweerd.
Bovendien is de titel van het topic inmiddels aangepast. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:15

onee, sorry
moeilijk slikken en het daarom maar laten lopen, mijn fout...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:15

Lijkt me overigens vrij lüllig als een paard niet zou kunnen slikken ben bit in Tong uitsteken

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:16

Schuimen is ontspanning, kwijlen is spanning of in ieder geval GEEN ontspanning.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:16

Welke titel moet het dan krijgen, dan kun je hem misschien aanpassen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:20

Titel is toch goed zo? Ofnie? Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:21

Oja, ik dacht dat het de originele nog was.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:31

JoviBan schreef:
maikeltje schreef:
Hierbij doelde ik ook niet op jou Knipoog Maar als je een bitloos hoofdstel aandoet, bedoel jij dan met release met lange teugel rijden? Want veel paarden kunnen bv in het bos niet met lange teugel gereden worden en hebben dus wel constant die druk dan denk ik. Ook thuis in de bak als je bepaalde oefeningen wilt rijden heb je die druk wel nodug. Eerlijk is eerlijk, een paard loopt niet vrijwillig en uit zichzelf oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en noem ze allemaal maar op. Ik denk dus ook dat je moet kijken naar wat je eigenlijk wil met je paard. Voor een heel relaxed paard dat alleen maar buitenritjes hoeft te maken is bitloos misschien heel geschikt. Maar ook zo'n paard moet je op z'n tijd gymnastiseren, tenminste ik rijdt altijd vanuit de basis (het voorwaarts neerwaarts) en van daaruit kun je alle disciplines rijden.

Okay. Knipoog
Release hoeft niet persé lange teugel te zijn. Release is zodra je druk op de teugels weghaalt; bij bepaalde hoofdstellen laten de bandjes aan de teugels dan onmiddellijk los, zoals bij mijn hoofdstel. Mijn paard loopt dan volledig 'vrij', zonder ergens druk of steun..

In het bos rijd ik over het algemeen wel met lange teugels, maar dressuurmatig in de rijbak niet (hoewel ik wel met lange teugels begin en heel langzaam steeds meer bijneem naarmate zij mij die ruimte geeft). Toch ben ik dressuurmatig voortdurend bezig om mijn paard met doorhangende teugels nageeflijk te laten lopen. Soms is druk/contact zoals jij aangeeft dan inderdaad nodig, maar ik wil die dan ook zo snel mogelijk weer loslaten en met doorhangende teugel verder gaan. Zodat mijn paard het zèlf doet, zèlf loopt. (Heerlijk gevoel is dat trouwens! Haha! )

Als het op die manier werkt dan lijkt me dat idd een fijn gevoel. Maar een paard een oefening aanleren gaat toch altijd met enige druk gepaard. Ik merk het bij mijn eigen jonge paard ook. Als ik hem iets nieuws wil aanbieden is zijn eerste reactie vluchtgedrag. Hij gaat harder lopen omdat hij (nog) niet begrijpt wat ik op dat moment van hem vraag. Dat is logisch want hij moet het ook nog leren. Maar op dat moment moet ik contact zoeken met de mond want anders blijft hij ervoor wegrennen en leert hij het nooit. Als hij eenmaal weet wat er bij bepaalde hulpen van hem verlangd wordt dan kan ik hem dat vaak ook laten doen met alleen een los contactteugeltje. Ik denk dat dat met bitloos niet anders is. En ik denk dat je gewoon moet kijken wat het beste bij het paard en niet te vergeten de combinatie past. Want een paard dat altijd bitloos gereden is kan niet zomaar door iedereen met bitloze optoming vriendelijk gereden worden. Dus je zult moeten kijken naar wat bij jullie als combinatie het beste past en werkt volgens mij. Daarom vind ik niet dat je zomaar kunt zeggen dat bitloos rijden vriendelijker is dan rijden met bit. Dit hangt in mijn ogen echt af van de combinatie Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:39

Niekoezz schreef:
Schuimen is ontspanning, kwijlen is spanning of in ieder geval GEEN ontspanning.

dat heb ik ook altijd geleerd. Voor de rest vind ik dat iedereen lekker zelf moet weten of hij met of zonder bit rijdt. Waar ik me wel onwijs aan erger is dat er altijd maar vanuit gegaan dat als je voor een bit kiest, je blijkbaar niet geïnteresseerd bent in het welzijn van je paard, of maar bij voorbaat zit te trekken.
Ik rijd alles met bit, omdat ik ook dressuurwedstrijden start. Maar bij ons op de manege ( ja manege!!!) wordt geleerd: 75% van de hulpen met zit, 20% met been, en de overige 5% geef je met je teugels, die zijn slechts om de weg te wijzen. En daarom kunnen die pony's en paarden, wanneer nodig ( bijvoorbeeld omdat ze aan het wisselen zijn Knipoog ) net zo goed bitloos gereden worden door de manegeruiters.
Wat ik hier helaas in de omgeving tegenkom is ook wel eens anders. Maar dat geldt net zo goed voor het uitschot van bitloze ruiters ( met een bitloos hoofdstel kunnen ze niks meer vastpakken, dus kunnen deze ruiters lekker blijven doortrekken Boos! ). Aan beide zijden heb je mensen die er niks van begrepen hebben, dat zal helaas wel zo blijven. Dat hoeft niet te betekenen dat een heel 'systeem' fout is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:42

maikeltje schreef:
Annemeik schreef:
Volgens mij zit het evenwichtsorgaan in de oren... Daar komt dat hoofdstel niet als het goed is...

Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..

En die inwerking lijkt me ook niet ideaal eerlijk gezegd. Zeker voor een ruiter die met straffe hand rijdt niet. En iedereen in dit topic rijdt natuurlijk met zachte hand want je gaat niet van jezelf zeggen dat je hem er weleens effe doordrukt of een forse ophouding maakt maar geloof me, de perfecte ruiter bestaat niet Haha!

Uhh ik heb dat al toegegeven Ja
Ik maak op buitenritten om hem terug te nemen vanuit de galop scherpe korte ophoudingen met een scherp bit... Mijn motto, wie niet luisteren WIL moet maar voelen Duivel

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:58

Bij een bit dat in de mond hangt, is dat bijna een constante geringe druk. Het gewicht van het bit en de optoming werkt aan twee kanten min of meer statisch en gelijk. Er wordt niet aktief ingewerkt.

Bij bitloze optoming wordt over inwerking op de neus gepraat, ik denk dat bedoeld wordt inwerking op het neusbeen, het harde deel boven de neus. Als je kijkt hoe het krachten - en momenten verloop bij bitloze optoming is, dan blijkt al snel dat duidelijk is dat een deel van het verhaal niet verteld wordt. Dat verhaal en om het te willen begrijpen is vaak te moeilijk en er wordt geen aandacht aan besteed.
Het verhaal is nu zo simpel dat je met weinig inspanning het schijnbaar begrijpt. Ik ben geen voorvechter van met bit of zonder bit rijden. Die discussie is een gebed zonder eind.

Ik heb zo'n beetje met alle bitjes en stangen en trensen maar ook bitloze optomingen gewerkt en dat uitgebreid bestudeerd en in de praktijk uitgeprobeerd. Niet om een paard onder controle te krijgen en wat te leren, maar om te bepalen hoe een bit- en bitloze optoming echt werkt. Ook het krachten en (bio)-mechanische aspect is daarbij bekeken, ook de reacties van het paard op inwerking en waardoor het komt.

Je kan alle reacties dus reproduceren, dus aantonen en daardoor laten controleren. Een paar "freaks" zullen het naadje van de kous willen weten. Voor de rest wordt er veel op emotionele basis en niet op feiten iets aangenomen. De feitenkennis is in doorsnee uitermate beperkt.

Er zijn tal van kenmerken waaraan je kan afmeten of een paard "happy" is. Een paard hoeft niet te praten. Als een paard iets wil aangeven, dan doet een paard dat op zijn manier. Wij met ons intellect moeten in staat zijn om die signalen op te vangen en op waarde en betekenis weten in te schatten.
Daar ontbreekt het meestal aan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:02

Grieb dat weet ik toch Knipoog
Maar er zijn hier mensen die beweren hun paard volledig onder controle hebben puur door de vertrouwensband. En daarbij zijn er zelfs mensen die nog nooit op hun pard hebben gezeten Verward Maar die weten dat bij voorbaat al. Dat vind ik wel heel knap Haha!

Als mijn paard schrikt, dan trek/hang ik ook uit reflex in eerste instantie aan de teugel. Laatst nog, toen was ik mijn paard aan het rijden en maakte ie uit het niets een enorme sprong over een plek die door schaduw wat donkerder gekleurd was. Ja dat verwacht je niet, ik bleef dus achter en hing hem daardoor in zijn mond. Dit soort situaties kan altijd gebeuren en het is hoe dan ook niet fijn voor het paard op dat moment. Met bit in komt er plotseling druk op het bit en met bitloos komt er plotseling druk op de neus/achter de oren.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:04

Liek let ook weleens niet op buiten en struikeld dan, dan zit ik ook in zijn mond... Maar houd hem daarmee wel op de been Ja
En omdat ik een scherp bit met scherpe ophouding moet maken buiten in de galop zou ik dus geen vertrouwensband hebben met mijn paard Verward

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:07

griebels schreef:
Liek let ook weleens niet op buiten en struikeld dan, dan zit ik ook in zijn mond... Maar houd hem daarmee wel op de been Ja
En omdat ik een scherp bit met scherpe ophouding moet maken buiten in de galop zou ik dus geen vertrouwensband hebben met mijn paard Verward

Hé hallo, dat hoor je mij zeker niet beweren. Ik heb jullie toch gezien samen Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:08

Ik heb het ook tegen de mensen in het algemeen Knipoog

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:09

Goofy44 schreef:
Bij bitloze optoming wordt over inwerking op de neus gepraat, ik denk dat bedoeld wordt inwerking op het neusbeen, het harde deel boven de neus. Als je kijkt hoe het krachten - en momenten verloop bij bitloze optoming is, dan blijkt al snel dat duidelijk is dat een deel van het verhaal niet verteld wordt. Dat verhaal en om het te willen begrijpen is vaak te moeilijk en er wordt geen aandacht aan besteed.
Het verhaal is nu zo simpel dat je met weinig inspanning het schijnbaar begrijpt. Ik ben geen voorvechter van met bit of zonder bit rijden. Die discussie is een gebed zonder eind.

Try me Duivel

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:40

Annemeik schreef:
Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..
Dat weet je dus niet zelf,maar je denk het.
Ik kan ook wel zeggen dat ik denk dat dit en dat..omdat iemand dat verteld heeft.
Als je iets niet weet,dan moet je je er in verdiepen.(tenmiste,als je erover wil gaan meepraten/discusieeren)
Niet alles klakkeloos aannemen van een ander.
Hier staat een test met vele bitloze optomingen,en weinig tot geen geven druk achter de oren,of ergens anders dan op de neus:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm

Annemeik schreef:
En je hoeft niet eens een straffe hand te hebben. Het paard schrikt een keer in het bos, en je maakt uit reflex een ophouding. En die is meestal niet zo heel licht...
Nu heb je het over een bitloze optoming,maar stel dat je het nu over een ruiter met een bit zou hebben?
Is dat dan wel fijn?
Lijkt mij als paard minder erg dat ik tegengehouden wordt op mijn neus,dan dat mijn mondhoeken uit elkaar getrokken worden..
(je zegt zelf dat je in een reflex dan een ophouding kan maken,en dat dat meestal niet zo heel licht is..)

Nou heb ik je twee keer gequote zie ik.
Deed ik niet expres,die stukjes vielen me gewoon erg op,en toevallig was het beide keren van jou..(niks persoonlijks dus hoor..) Clown

Mijn verhaaltje over het schuimen bij het rijden:ontspanning of spanning..
Mijn paard schuimt nooit.
(ik rij toevallig bitloos)
Als ik ontspannen draaf,en een galopje maak,wat wendingen rij enz.. schuimt ze niet.
Ze schuimde ook niet toen ze nog met bit gereden werd.
Ze schuimt gewoon helemaal niet.
Ja,als ze een appel eet. Koe

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:42

Toen een paard wat ik reed aan de kletter ging stond het schuim over haar hele lichaam... Zou dat ontspanning of spanning zijn geweest Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:43

Mijn paard schuimt niet bij buitenritten en wel bij dressuur oefeningen...

Beide rij ik bitloos!

Dus ik denk dat schuimen toch van de spanning is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 14:43

Ze heeft idd. wel eens het schuim tussen haar billen ja.
Dat is de enige plek waar ze wel schuimt. Haha!