Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maikeltje schreef:Hierbij doelde ik ook niet op jouMaar als je een bitloos hoofdstel aandoet, bedoel jij dan met release met lange teugel rijden? Want veel paarden kunnen bv in het bos niet met lange teugel gereden worden en hebben dus wel constant die druk dan denk ik. Ook thuis in de bak als je bepaalde oefeningen wilt rijden heb je die druk wel nodug. Eerlijk is eerlijk, een paard loopt niet vrijwillig en uit zichzelf oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en noem ze allemaal maar op. Ik denk dus ook dat je moet kijken naar wat je eigenlijk wil met je paard. Voor een heel relaxed paard dat alleen maar buitenritjes hoeft te maken is bitloos misschien heel geschikt. Maar ook zo'n paard moet je op z'n tijd gymnastiseren, tenminste ik rijdt altijd vanuit de basis (het voorwaarts neerwaarts) en van daaruit kun je alle disciplines rijden.

) runningkawa schreef:Ik kan ook best slikken met een dikke kaugom in mijn mond of een lollie
Denk dat je het daar beter mee kunt vergelijken
JoviBan schreef:maikeltje schreef:Hierbij doelde ik ook niet op jouMaar als je een bitloos hoofdstel aandoet, bedoel jij dan met release met lange teugel rijden? Want veel paarden kunnen bv in het bos niet met lange teugel gereden worden en hebben dus wel constant die druk dan denk ik. Ook thuis in de bak als je bepaalde oefeningen wilt rijden heb je die druk wel nodug. Eerlijk is eerlijk, een paard loopt niet vrijwillig en uit zichzelf oefeningen als travers, schouderbinnenwaarts en noem ze allemaal maar op. Ik denk dus ook dat je moet kijken naar wat je eigenlijk wil met je paard. Voor een heel relaxed paard dat alleen maar buitenritjes hoeft te maken is bitloos misschien heel geschikt. Maar ook zo'n paard moet je op z'n tijd gymnastiseren, tenminste ik rijdt altijd vanuit de basis (het voorwaarts neerwaarts) en van daaruit kun je alle disciplines rijden.
Okay.
Release hoeft niet persé lange teugel te zijn. Release is zodra je druk op de teugels weghaalt; bij bepaalde hoofdstellen laten de bandjes aan de teugels dan onmiddellijk los, zoals bij mijn hoofdstel. Mijn paard loopt dan volledig 'vrij', zonder ergens druk of steun..
In het bos rijd ik over het algemeen wel met lange teugels, maar dressuurmatig in de rijbak niet (hoewel ik wel met lange teugels begin en heel langzaam steeds meer bijneem naarmate zij mij die ruimte geeft). Toch ben ik dressuurmatig voortdurend bezig om mijn paard met doorhangende teugels nageeflijk te laten lopen. Soms is druk/contact zoals jij aangeeft dan inderdaad nodig, maar ik wil die dan ook zo snel mogelijk weer loslaten en met doorhangende teugel verder gaan. Zodat mijn paard het zèlf doet, zèlf loopt. (Heerlijk gevoel is dat trouwens!)
Niekoezz schreef:Schuimen is ontspanning, kwijlen is spanning of in ieder geval GEEN ontspanning.
) net zo goed bitloos gereden worden door de manegeruiters.
). Aan beide zijden heb je mensen die er niks van begrepen hebben, dat zal helaas wel zo blijven. Dat hoeft niet te betekenen dat een heel 'systeem' fout is. maikeltje schreef:Annemeik schreef:Volgens mij zit het evenwichtsorgaan in de oren... Daar komt dat hoofdstel niet als het goed is...
Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..
En die inwerking lijkt me ook niet ideaal eerlijk gezegd. Zeker voor een ruiter die met straffe hand rijdt niet.En iedereen in dit topic rijdt natuurlijk met zachte hand want je gaat niet van jezelf zeggen dat je hem er weleens effe doordrukt of een forse ophouding maakt maar geloof me, de perfecte ruiter bestaat niet

Maar die weten dat bij voorbaat al. Dat vind ik wel heel knap

griebels schreef:Liek let ook weleens niet op buiten en struikeld dan, dan zit ik ook in zijn mond... Maar houd hem daarmee wel op de been
En omdat ik een scherp bit met scherpe ophouding moet maken buiten in de galop zou ik dus geen vertrouwensband hebben met mijn paard
Goofy44 schreef:Bij bitloze optoming wordt over inwerking op de neus gepraat, ik denk dat bedoeld wordt inwerking op het neusbeen, het harde deel boven de neus. Als je kijkt hoe het krachten - en momenten verloop bij bitloze optoming is, dan blijkt al snel dat duidelijk is dat een deel van het verhaal niet verteld wordt. Dat verhaal en om het te willen begrijpen is vaak te moeilijk en er wordt geen aandacht aan besteed.
Het verhaal is nu zo simpel dat je met weinig inspanning het schijnbaar begrijpt. Ik ben geen voorvechter van met bit of zonder bit rijden. Die discussie is een gebed zonder eind.
Annemeik schreef:Dat weet je dus niet zelf,maar je denk het.Bitloos werkt achter de oren en op de neus, dat is mij tenminste altijd verteld..
Annemeik schreef:Nu heb je het over een bitloze optoming,maar stel dat je het nu over een ruiter met een bit zou hebben?En je hoeft niet eens een straffe hand te hebben. Het paard schrikt een keer in het bos, en je maakt uit reflex een ophouding. En die is meestal niet zo heel licht...