Opstappen met krukje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Opstapen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:38

ik stap altijd op zonder krukje. Ik heb niet eens een krukje bij de hand haha Clown
Maar als er een krukje o.d. zou staan zou ik wel opstappen met. Het is toch altijd beter dan zonder voor de rug Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:22

LinseyDonja schreef:
Nou omdat ik heus wel zacht en rustig ga zitten, daar heb ik geen krukje bij nodig alleen bij een hoog paard, want dan kom ik er met teveel vaard op zonder kurkje.

Krukje helpt niet alleen voor de "zachte landing", maar is vooral nuttig voor het voorkomen van de eenzijdige belasting als je met je volle gewicht op één kant aan het zadel hangt. Er zijn maar heel weinig mensen die echt goed "normaal" kunnen opstijgen, het is een bepaalde techniek, maar die wordt nauwelijks in de praktijk toegepast. Dan toch maar liever een krukje.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:29

Met Waratje eens, men snapt dan kennelijk de bedoeling van het krukje niet.
Het gaat erom dat je niet de rug belast door eraan te hangen, neerploffen in je zadel? Een beginner doet dit misschien, maar als je dat niet bent dan weet je heus wel dat je niet in je zadel moet neerploffen.
Dus, krukje is alleen maar goed, of het paard nu groot is of klein.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:32

Ik stap altijd op met een krukje.
Heel soms wil ik wel eens zonder opstappen, maar merk toch dat dat niet zo heel soepel gaat Bloos
Op concour vergeet ik wel eens een krukje en dat is altijd wel heel lastig Clown

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:33

Ik stap altijd op met een opstapje. Ik weeg 70 kg en ben niet zo lenig en het lijkt me niet fijn voor het paard dat ik aan 1 kant met mijn volle gewicht hang. Doordat ik niet lenig opstap prik ik ook makkelijk met mijn voet in de buik van een paard. Mijn jonge paard wordt daar woest op dus die heb ik ook geleerd dat ik met het krukje opstap.Ik krijg er vaak commentaar op dat mensen het raar vinden. Hee stijve krijg ik dan te horen. Nou en, als mijn paard het best vindt zo, prima toch?

rebble

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:33

Stap altijd op met krukje.
Beter voor de rug van het paard je belast 'm dan veel minder (daarbij ben ik zeker niet de lichtste). Met eigen lenigheid heeft het niets te maken, zit overal snel genoeg op.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:35

Ik stap altijd op met een krukje. Dit omdat ik zelf niet één van de lichtsten ben, en het dus beter is voor de rug van mijn paard. Verder ben ik niet lenig genoeg, en is mijn paard dus te groot. Ben zelf 1.75m, paard is 1.68m. Daarnaast heb ik rug klachten, en is het beter voor mijn zadel Bloos.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:36

Ik stap ook altijd op met krukje. Puur omdat het voor het paard fijner is.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 12:37

helemaal mee eens, ik stap ook altijd op met krukje, het is beter voor de rug, beter voor je zadel, en sowieso fijner voor je paard als je snel zit. En ook nog eens beter voor jezelf.

Als iemand een keertje op mijn paard wil rijden dan verplicht ik ze ook om met een opstapje op te stappen, ook al zou het ze ook lukken vanaf de grond. Sommige mensen hebben de grootst mogelijke moeite om zich erop te wurmen, je ziet regelmatig van die zadelschuifpartijen (wat in principe niet zou moeten kunnen als het zadel GOED past, wat helaas maar bar weinig het geval is), vreselijk. Ik ben zelf ook niet de lichtste, dus ik ga het mijn paard echt niet aandoen als het niet hoeft. Nadeel is alleen wel dat als je altijd met opstapje erop klimt, dat het dan wel vaak vies tegenvalt als je ineens zonder krukje erop moet :s, dan is het toch wel een stukje lastiger...

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:17

Jaaa dat is idd niet fijn dus kom je je eigen op wedstrijden tegen als je geen krukje bij hebt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:35

hihi nou mij staan ze echt raar aan te kijken hoor dat k met krukje opstap. En ook nog uit te lachen af en toe. Sorry maar ik heb geen zin om de rug van mijn 5 jarige te verzieken omdat ik niet snel genoeg in t zadel zit zonder krukje. Dan maar voor l ul met krukje een gezonde paardenrug....

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:37

ik stap ook op met een krukje/stoel of wat dan ook. hij is bijna 1.80 dus dat is beter voor zijn rug. het maakt mij niet uit of andere mensen het raar vinden, als mijn paard daardoor langer meegaat!

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:38

Jaaa dat is idd,, zo, Het is maar net wat je gewend bent.... Knipoog

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:25

Het schijnt dat als je steeds veel aan een kant op stapt bij een jong paard dat hij dan scheef kan worden... Ik ga morgen naar de winkel om een krukje aan te schaffen, ik ben om! Haha!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:56

Ik stap al een tijd op met opstapje! Bij ons op stal doen veel dit. Ik vind het naast makkelijk ook beter voor mijn paard. Hij is 1.73 en ik 1.63. Nr 2 is 2 jaar en nu al rond de 1.70 dus dat wordt ook een opstapje gebruiken Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 23:57

WolinLotte schreef:
Het schijnt dat als je steeds veel aan een kant op stapt bij een jong paard dat hij dan scheef kan worden... Ik ga morgen naar de winkel om een krukje aan te schaffen, ik ben om! Haha!

Welkom bij de club van verstandige krukgebruikers.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 06:32

Metall schreef:
Jaaa dat is idd niet fijn dus kom je je eigen op wedstrijden tegen als je geen krukje bij hebt

toen ik nog op wedstrijd ging stapte ik op aan de zijkant achterklep van de trailer
als je zoekt vind je meestal wel een verhoginkje

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:10

Metall schreef:

ik heb altijd mn krukje mee Lachen

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:15

Ik stap ook altijd met krukje op, vind het veel beter voor mijn paard, en voor mij is het ook wel handig Clown

SabineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:33

ik niet hoor. als je maar rustig opstapt heeft je paard er geen last van Knipoog

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:59

ik niet.. ik kom er zo ook wel op (A)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:01

Thomass wanneer je rustig opstapt weeg je dan op iets minder Haha! Ga ik in het vervolg langzaam door het leven want dan ben ik lichter Pling

IvarDonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:21

Waratje schreef:
LinseyDonja schreef:
Nou omdat ik heus wel zacht en rustig ga zitten, daar heb ik geen krukje bij nodig alleen bij een hoog paard, want dan kom ik er met teveel vaard op zonder kurkje.

Krukje helpt niet alleen voor de "zachte landing", maar is vooral nuttig voor het voorkomen van de eenzijdige belasting als je met je volle gewicht op één kant aan het zadel hangt. Er zijn maar heel weinig mensen die echt goed "normaal" kunnen opstijgen, het is een bepaalde techniek, maar die wordt nauwelijks in de praktijk toegepast. Dan toch maar liever een krukje.

ik zeg alleen maar dat ik hem niet gebruik, omdat ik hem niet nodig heb, ten eerste stap ik niet altijd aan dezelfde kant op, ik doe het zachtjes en ik zit er in een zucht op omdat ze nou eenmaal niet zo groot is, ik hoef geen eens kracht te zetten. Het is mijn manier van opstappen en ik weet heus wel wat ik doe, hoe weet jij dat ik niet een van die mensen ben die met die bepaalde techniek opstap?

kimmie1018

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:02

ieder zijn eigen mening. maar ik kom er ook zo wel op. maar ik doe het voor mijn paard.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:17

LinseyDonja schreef:
ik zeg alleen maar dat ik hem niet gebruik, omdat ik hem niet nodig heb, ten eerste stap ik niet altijd aan dezelfde kant op, ik doe het zachtjes en ik zit er in een zucht op omdat ze nou eenmaal niet zo groot is, ik hoef geen eens kracht te zetten.

Voor de duidelijkheid: iedereen die aan een kant van een paard hangt - ook als dit maar heel kort is - oefent kracht uit op één zijde van de rug. Hoe soepel je ook opstijgt. Ergo: de MENS heeft geen krukje nodig (normaal gesproken), maar het PAARD!