Monty snapt Anky

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chitra

Re: Monty snapt Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:34

ja, maar het drastisch verminderen van ongelukken is dan dus eigenlijk niet te doen?

misschien dat je matten over het gras kan leggen zodat iig de bodem gelijk en droog is, kan hij niet struikelen over kuilltjes en moddelpoeltjes..

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:39

Tja, in mijn ogen is de beste manier om ongelukken te verminderen om ze gewoon iedere dag een aantal uren buiten te laten. Dan hebben ze niet zoiets van yes..eindelijk weer eens los! en ze leren op den duur ook dat ze gewoon voorzichtiger moeten zijn als het geregend heeft. Ik denk echt niet dat andere omheining of andere grond daaraan bij gaat dragen.
De beste bescherming is het paard niet steeds tegen zichzelf te beschermen.

Uitzondering trouwens voor vorst, harde grond. Dan blijven ze bij ons binnen, dat is echt gevaarlijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:42

Zet dan maar eens een paard met een cijfer en heel wat nullen erachter buiten Gaaaap

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:45

Even een reactie op de opmerking over weidegang.

Een paard is van nature een bewegingsdier. Vitale lichaamsfunkties van een paard zijn voor een groot deel juist afhankelijk van de beweging van het paard zelf. Een paard dat 23/24 uur op stal staat, heeft meer kans om medische problemen te krijgen dan een paard dat op de wei gaat. Daarnaast kan er in de wei ook het nodige fout gaan.

Wat je vaak ziet, is dat men het risiko op blessures liever niet neemt. Op het moment dat de brood-heer/-dame het paard als prestatiedier nodig heeft, mag het dier het niet laten afweten. Het dier moet dan presteren om aan de verwachtingen van mensen te voldoen.

Bovendien is er rondom het paard een team dat met "van alles en nog wat" in de weer is. Ook om de gevolgen van minder beweging op te vangen. De omschreven risiko voorbeelden worden daarmee ingedekt.

Bij een breedtesport ruiter, is die zorg en aandacht er normaal gesproken niet, en zeker niet in die mate. Een paard van een breedtesport ruiter loopt wat dat betreft meer risiko m.b.t. de gezondheid. Ook de noodzaak van pieken op het juiste moment is als je heel realistisch bent, beperkt. Pas op het moment dat er grote belangen gaan spelen wordt het verhaal anders.....

Het bestaansrecht van paarden in de huidige wereld wordt voornamelijk bepaald door mensen. Het paard is geen van zelf sprekend gegeven in de natuur meer. Erger in de natuur worden natuurlijke kuddes voor een deel zelfs afgeschoten omdat anders het natuurlijk (biologisch) evenwicht zou worden verbroken.

Als noodzaak, recreatie en sport een andere prioriteit zouden krijgen, dan zou het bestaansrecht van paarden wel eens aan een zijden draadje kunnen komen te hangen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:46

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:57

Ik weet zelf bar weinig over het onderzoek, heb het alleen van horen zeggen en heb het toevallig onthouden omdat ik de uitslag ervan vrij appart vond. En opzich vind ik het vrij logisch, want een paard dat in het wild eens een keer een dipje heeft kan daar lichamelijk niet onder lijden want dan word het normaal gesproken zijn dood.
Ook is bekend dat een gestressed paard adrenaline vrijmaakt en dus zelfs nog beter zou kunnen presteren onder bepaalde "spannende" situaties. (maar ik denk dat dit handiger is als je een renpaard hebt, denk dat Anky zelf niet echt zit te wachten op een adrenaline kick van Salinero Nagelbijten / Gniffelen )

maar goed, dit zijn maar wat hersenspinsels van een simpele geest Clown Ik weet alle ins en outs ook niet.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:18

MISTRAL94 schreef:
Zet dan maar eens een paard met een cijfer en heel wat nullen erachter buiten Gaaaap

Ik neem aan dat dat een reactie op mijn post was? Dan even een uitleg:

Ik zeg niet dat je dat moet doen (dure toppaarden in de wei zetten). Ik kan mij zelfs heel goed voorstellen dat je dat niet doet. Maar als ze toch de wei ingaan is in mijn ogen ze regelmatig naar buiten doen de beste manier om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen/verminderen.
Maar ik wil absoluut niet zeggen dat je een topsportpaard iedere dag naar buiten moet doen, kan heel goed begrijpen dat dat niet gebeurt, ook ivm sponsors, eigenaren, wedstrijden enz. enz.

Maar even het gemiddelde amateur-paard genomen, denk ik, dat dit een goede manier is. Naar mijn ervaringen wel in ieder geval. Dus mijn reactie was meer een gericht op de ideeen over matten en rubber omheining, als op de vraag of salinero naar buiten moet of niet.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:35

MISTRAL94 schreef:

Ja en wat dan nog? Het paard Tymoon van Jozef Devoghel is volgens kenners 2 miljoen euro waard. Met Dirk Demeersman finishte het duo als eerste op de GP van Leeuwarden en won vervolgens de wereldbekerwedstrijd in Mechelen.
Quote van Jozef Devoghel:
Als Tymoon thuis is, graast hij gewoon in zijn weide. Een duur ding om zomaar los te lopen, maar de aardappelboer is er vrij gerust. "Wie steelt zoiets? Je kunt het onmogelijk doorverkopen, want iedereen in het circuit kent het dier en ermee fokken kan ook niet, want Tymoon is gecastreerd".
Bron: http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=12823

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:40

Ben er heilig van overtuigd dat paarden die lekker buiten in de wei kunnen lopen veel gelukkiger en koeler in de kop zijn. (heb mijn mening gebaseerd op eigen ervaringen, dieren die wel buiten komen en dieren die niet buiten komen.. Knipoog )
Maar k snap dat als je paard t niet gewend is en je rijd er op top niveau mee dat je t niet "even" gaat uitproberen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:41

De aardappelboer is ook een geval appart vind ik Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:56

schaapjuh schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ja en wat dan nog? Het paard Tymoon van Jozef Devoghel is volgens kenners 2 miljoen euro waard. Met Dirk Demeersman finishte het duo als eerste op de GP van Leeuwarden en won vervolgens de wereldbekerwedstrijd in Mechelen.
Quote van Jozef Devoghel:
Als Tymoon thuis is, graast hij gewoon in zijn weide. Een duur ding om zomaar los te lopen, maar de aardappelboer is er vrij gerust. "Wie steelt zoiets? Je kunt het onmogelijk doorverkopen, want iedereen in het circuit kent het dier en ermee fokken kan ook niet, want Tymoon is gecastreerd".
Bron: http://www.vilt.be/nieuwsarchief/detail.phtml?id=12823

Hij neemt het risico dat moet hij helemaal zelf weten en zo neemt Anky of een andere topsporter ook zo zijn of haar beslissingen. Maar het merendeel van de mensen hier weten niet eens om welke bedragen het gaan en veroordelen dit maar direct. Ik zeg (en dat kan ik wel 100 keer zeggen want begrijpend lezen is ook een vak) ook niet dat het goed is dat die paarden niet op het land komen. Het zou mijn keus niet zijn om paarden dag en nacht op stal te hebben. Maar mensen moeten eens ophouden zo kortzichtig te reageren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:20

Het gaat er helemaal niet om wat voor geldwaarde een paard heeft of ze in de wei komen of niet.
Het gaat er om welke belangen er zijn.
De belangen voor een topdresurruiter liggen nu eenmaal anders als van een doorsnee ruiter.
Mijn vriendin heeft haar Grandprix paard gewoon in de wei lopen en nog wel samen met een ander paard.
En dan had hij ook weleens een hap uit zijn rug of kont.
Nou, jammer dan.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:36

hopla schreef:
Het gaat er helemaal niet om wat voor geldwaarde een paard heeft of ze in de wei komen of niet.
Het gaat er om welke belangen er zijn.
De belangen voor een topdresurruiter liggen nu eenmaal anders als van een doorsnee ruiter.
Mijn vriendin heeft haar Grandprix paard gewoon in de wei lopen en nog wel samen met een ander paard.
En dan had hij ook weleens een hap uit zijn rug of kont.
Nou, jammer dan.

Ik denk dat het zeker wel een geldkwestie is simpel om het feit dat als zo'n dier echt wat krijgt tot zover dat hij ingeslapen dient te worden dat daar even voor pak weg 1 miljoen euro op de grond ligt.
En als het dier uit de running valt kost dat bergen met geld.
Ik ken oop paarden die grand prix rijden en die gaan ook de wei in maar je hebt grandprix en grandprix als je begrijpt wat ik bedoel.
En een salinero of bonfire heb ju niet eenmaal zo even voor het grijpen deze dieren kosten geld en veel geld voor aankoop maar vooral voor training.
maar dat wil niet zeggen dat ik ze niet op de wei zal zetten al zal ik er maar bij blijven om in een oogje in het zeil te houden.
want ook ik denk dat juist weidegang voor paarden juist even een uitlaatklep is om zich erna weer lekker aan het werk te kunnen weiden ,haha dubbelzinnig!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:40

OoappeloO schreef:
Ben er heilig van overtuigd dat paarden die lekker buiten in de wei kunnen lopen veel gelukkiger en koeler in de kop zijn. (heb mijn mening gebaseerd op eigen ervaringen, dieren die wel buiten komen en dieren die niet buiten komen.. Knipoog )
Maar k snap dat als je paard t niet gewend is en je rijd er op top niveau mee dat je t niet "even" gaat uitproberen.

Maar je hebt paarden die dan gewoon 24/7 op stal staan en topdieren die per dag minimaal 3x per dag wel uit de stal komen voor beweging op welke wijze ook. Ik weet niet onder welke omstandigheden die paarden die jij hebt meegemaakt binnen stonden?

Ik ben er ook niet voor hoor, een paard moet buiten, maar ik kan me wel in de topsporter verplaatsen, maar ik neem aan dat ze het anders opgelost hebben om die paarden fris in de kop te houden, anders worden die beesten toch ook allemaal gillend gek?

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:47

Haha, zijn we weer eens grappig als we kunnen zeggen dat het onderzoek aan de paarden gevraagd heeft om een formuliertje in te vullen. Wetenschappers denken iets dieper en langer na en op een iets ander (hoger) niveau.

Je kan in het paard zijn bloed kijken hoe veel stresshormonen er vrijgekomen zijn. Dan bedoel ik niet enkel alleen adrenaline. Bij depressie is er een stof die te weinig wordt aangemaakt. Zo zijn er nog enkele indicatoren.
Natuurlijk heb je in deze tak van de wetenschap verschillende soorten onderzoek en dan kan je ander resultaat hebben. Verschillen vaak door meer/minder indicatoren die zijn opgenomen.

Ik ken het onderzoek niet en ik kan geen uitspraak doen of het nu goed was of niet. Maar zo maar mee lachen doe ik niet, vind dat er over.

Maar ik geloof er wel in dat je onder hoge stress en je niet goed voelen ook hoge prestaties kan als paard. Sommige dieren (ook mensen) kunnen gewoon fantastische prestaties neerzetten, onafhankelijk van de omstandigheden, daarmee dat deze dieren er juist uitspringen. Ze hebben minder nodig dan een ander om tot zo'n prestaties te komen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:48

chitra schreef:
ja, maar het drastisch verminderen van ongelukken is dan dus eigenlijk niet te doen?

misschien dat je matten over het gras kan leggen zodat iig de bodem gelijk en droog is, kan hij niet struikelen over kuilltjes en moddelpoeltjes..

Nou dat kan best hoor. Mijne komt bv. iedere dag een paar uur op de wei met peesjes aan. In het begin was hij niet gewend buiten te staan. Maar sinds hij het "normaal" vind een paar uur buiten te lopen gaat hij redelijk rustig de wei op (stukje rennen en meteen rollen) en staat hij ook niet meer na 'n uurtje als een idioot voor het hek te rennen.
Nou peesjes dus (je hebt bij de paardendrogist zelfs speciale beschermers die de doorbloeding niet belemmeren).
Dan helpt een egale wei, niet teveel kuilen, gladde stukken etc.
En wat ook heel veel scheelt is pas buiten zetten na de training dan is de ergste energie eraf. Je kunt een rustig paard ernaast zetten zodat ze elkaar niet gaan opjagen en jouw paard het gedrag van de rustige buurman overneemt.
Natuurlijk zorg je voor veilige omheining, en als je heel fanatiek bent kun je je paard ook nog eerst 15 min losstappen zodat hij minder snel iets verrekt met gek doen.
Op de pension/dressuurstal waar ik sta komt trouwens alles op de wei. Ook bv een LT-paard dat in training staat voor de verkoop. Doordat de paarden meer bewegen is de doorbloeding veel beter en dit voorkomt ook heel veel blessures en slijtage. Hoofdzaak is natuurlijk dat het gewoon fijn is voor de paarden.
Anky doet dat waarschijnlijk door haar grooms 3 keer op een dag met de paarden te laten stappen of een molen te gebruiken. Qua beweging zijn ze zeker niet slechter af denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:51

Salinero zal het nog altijd beter hebben dan vele paarden van amateurs. Anky is een vakvrouw bij uitstek, zij zal weten hoe je een paard in de meest optimale omstandigheden kunt houden. Van dat onderzoek, dat paarden zich niet goed hoeven te voelen om goede prestaties neer te zetten, geloof ik niet zoveel. Dat zal misschien wel een paar keer goed gaan, maar geen jaren en jaren achter elkaar... dat houdt een mens niet vol, en een dier ook niet. En Salinero is er niet het paard naar om dat te accepteren.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:52

Wat goed geschreven Goofy44

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:07

Visconti schreef:
Ik weet zelf bar weinig over het onderzoek, heb het alleen van horen zeggen en heb het toevallig onthouden omdat ik de uitslag ervan vrij appart vond. En opzich vind ik het vrij logisch, want een paard dat in het wild eens een keer een dipje heeft kan daar lichamelijk niet onder lijden want dan word het normaal gesproken zijn dood.
Ook is bekend dat een gestressed paard adrenaline vrijmaakt en dus zelfs nog beter zou kunnen presteren onder bepaalde "spannende" situaties. (maar ik denk dat dit handiger is als je een renpaard hebt, denk dat Anky zelf niet echt zit te wachten op een adrenaline kick van Salinero Nagelbijten / Gniffelen )

maar goed, dit zijn maar wat hersenspinsels van een simpele geest Clown Ik weet alle ins en outs ook niet.

Zit wat in ja. Ik presteer zelf ook beter onder druk, van een gezonde spanning gaat mijn concentratievermogen omhoog. En mijn paard loopt ook niet op zijn best als hij volledig ontspannen is op de manier waarop hij bv. op de wei staat. Tijdens het rijden moet hij wel ontspannen zijn maar op een andere manier, hij moet wel alert en wakker zijn op mijn hulpen. En dus op een bepaalde manier net zo alert/gespannen zijn als in een omgeving die hij niet vertrouwt en waar hij dus goed oplet, en alles in de gaten houd. Die instelling alleen dan op mij gericht en met vertrouwen naar mij zou in principe de beste prestatie moeten opleveren.
Maar dat verschil zal met stresshormonen best lastig te meten zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:23

MISTRAL94 schreef:

Arme beesten, zijn beter af in de slacht zo. Stel je voor, die paarden worden toch helemaal gestressed en gestoord als ze 24/7 in de stal staan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:24

Wie zegt dat ze 24/7 op stal staan. Traint Anky ook in de stal? Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:25

Cayenne schreef:

Jep daarom loopt salinero zo aan de teugel van elke keer tegen de muur te moeten lopen Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:10

hns schreef:
MISTRAL94 schreef:

Arme beesten, zijn beter af in de slacht zo. Stel je voor, die paarden worden toch helemaal gestressed en gestoord als ze 24/7 in de stal staan.

En we gaan weer lekker kortzichtig doen maar goed weet wie het schrijft dus daar ga ik dan maar verder niet op in. Je kunt tenslotte beter tegen een muur aan staan praten Rolleyes
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 18-04-07 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:11

katiavl schreef:
Cayenne schreef:

Jep daarom loopt salinero zo aan de teugel van elke keer tegen de muur te moeten lopen Haha!

Nou dan weet ik nu ook dat ik mijn paarden dag en nacht op stal moet houden dan gaan ze tenminste zo aan de teugel lopen *LOL*
En dan kun je ze beter naar de slacht brengen want daar zijn ze beter af dan hier Vork

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:17

Vraag me af hoe duur stukje biefstuk van SAlinero zal zijn. Tong uitsteken