Praten tegen je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lascolover

Re: Praten tegen je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:56

Ik praat ook altijd tegen me pony.. maar niet schreewend.. dat schreeuwen is ook irritand ja.. maarja laat toch wel merken aan je paard dat je het er niet mee eens bent.. dat hoort ie wel aan de toon Tong uitsteken

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:01

Ik doe (voor sommige irritant) een paard en ruiter observatie. (vind ik boeiend) En je ziet er zat veel die bij het minste dat hun paard van de hoefslag wijken, BAM die bene in de ribben (en dan nog niet alleen aan de binnezijde om hem terug te duwen (of stampen :s) nee tegelijk! Geruk aan de teugels, en een hoop geschreeuw.
Awel, je zou die paarden bijna zien zuchten en gapen met het zinnetje "daar is die weeeeeer"

Net als alle hulpen kan een stemhulp bij overmatig gebruik afstompen en je paard reageert niet meer. Als je ze juist , gepast en meer voor de belonende dingen als de afstraffende gebruikt...heb je er véél plezier aan Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 20:03

Farouche schreef:
ik praat wel tegen mijn paard, en hij begrijpt me wel Knipoog
maar ik ga niet staan schreeuwen ofzo, ik zeg af en toe 'braaf'' of ''goedzo''
en als ze vervelend is zeg ik wel eens 'Doe normaal'' maar dat zeg ik gewoon op normale stemvolume zegmaar.

Maar mensen die in 1 rondje 20.000 keer zeggen braaf, goedzo, niet eng bla bla bla word ik ook helemaal gek van... Slapen

Ja, precies Knipoog

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:24

Hier ben ik wel een voorstander van!
Zeker als je een wat heter/onzeker paard onder je hebt. Met belonen zie je ze vaak opleven! Schreeuwen als je op je paard zit daar houd ik niet van, als het niet gaat zoals je wilt kan je dat met je hulpen oplossen (of kijk of je zelf wel zo duidelijk bent...) Schreeuwen helpt toch niet. Je kan tevens belonen door het paard even uit te laten kauwen of een rondje ontspannen te stappen, maar als je telkens als je paard iets goed doet 2 rondjes gaat stappen ben je na 5 uur nog niet klaar met rijden (tenzij een een heel stout paard hebt.. Haha! )

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 07:42

Woest schreef:
dat vind ik zever...

Waarom zou je niet tegen je paard praten?
Ik heb het ook over praten, niet schreeuwen.
Mijn paarden bv zijn aan de longe volledig op stem geleerd, zonder zweep!
Echt niet vast of niets... Dit kwam enorm goed uit in de koets én onder zadel.
Je paard kent niet onmiddelijk de beenhulpen ook al gebruik je ze correct.
En als je dat kan aanvullen met je stem en ze begrijpen wat je bedoeld (been = draf?) bv maar. Je kan altijd afbouwen.

Maar als ik tegen m'n paard zeg "Goedzo" weet hij het ook, je gebruikt een zachte stem en dat is belonend voor je paard.

Maar als hij weer eens iets doet wat hij niet hoort te doen en ik roep "WOEST" , dan zul je verbaast staan hoe snel hij weer rustig is Vork En ik gebruik m'n zweep ofzo nooit! (heb ze wel bij maar gebruik ze nooit om af te straffen).

Kortom: ik vind dat je juist veel tegen je paard moet praten, hij moet af en toe weten dat hij het goed doet, niet alleen door zelf te ondervinden en te gaan zoeken naar z'n beloning (hier mee bedoel ik, loopt hij mooi voelt hij weinig teugeldruk : beloning) vind dat je paard wel een extraatje mag geven Tong uitsteken

Uiteraard verstaan paarden je niet echt, ze horen de klanken, en kunnen enkel daaruit opmaken of jij boos, vrolijk, verdrietig ect. bent. Ze associeren je "klankwoorden" ook met hetgeen ze doen. bv bij vrijheidsdressuur: Mijn paard stak niet meteen z'n been voorruit toen ik pas zei (zou te gemakkelijk zijn). Maar hij hoort "pas", de tweebenige neemt z'n poot op, of hij reageert op een actie, wordt beloond met iets lekkers....
Je moet eens zien hoe snel ze dat woordje onthouden Haha!

(Natuurlijk vind ik de Schreeuwers zelf erg irritant want je jaagt je paard bij harde stem enkel meer op, en hoogst waarschijnlijk ook nog de omstaande paarden)

praten vind ik ook niet zozeer irritand, maar dat schreeuwen. En ja als je nou aan het rijden bent, en iemand met een luide stem gaat hele verhalen vertellen, irriteerd dat me wel.. En waarom,, geen idee Clown

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:53

Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat schreeuwen irritant/asociaal is. Maar wat nou met constant praten? Als je continu zit te praten luistert je paard op een gegeven moment toch ook niet meer naar je? Net als dat manegepaarden helemaal afgestompt zijn op beenhulpen...
Mee eens of sla ik de plank mis?

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:45

Ik praat wel altijd met me paard, beloon haar meestal met me stem. En als ze iets verkeerd doet, of loopt te vervelend ook met me stem afstraffen. Enzo.. Ben er wel een voorstander van.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:50

Ik praat ook veel tegen mijn paard. Als ze iets van plan is, is dan ook een uh genoeg om haar weer te voelen ontspannen. Ook kan ik zo makkelijk belonen, zonder mijn houding te hoeven veranderen.

Natuurlijk verstaat ze de woorden die je zegt niet, maar ze herkennen veel woorden wel. Als je ze maar vaak genoeg als commando of reactie gebruikt.

Wat ik wel irritant vind, is als mensen constant klikken en hun paard boos toespreken, als er helemaal niets gebeurd. Ik ken iemand en die maakt constant geluiden. Dat paard is echt super braaf en zet nooit een pas verkeerd. Toch zit zei steeds van "pas op" "opletten" "denk erom" en maar klikken. Tja dat heeft natuurlijk geen nut...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:25

PriscaZ schreef:
Ik praat ook veel tegen mijn paard. Als ze iets van plan is, is dan ook een uh genoeg om haar weer te voelen ontspannen. Ook kan ik zo makkelijk belonen, zonder mijn houding te hoeven veranderen.

Natuurlijk verstaat ze de woorden die je zegt niet, maar ze herkennen veel woorden wel. Als je ze maar vaak genoeg als commando of reactie gebruikt.

Wat ik wel irritant vind, is als mensen constant klikken en hun paard boos toespreken, als er helemaal niets gebeurd. Ik ken iemand en die maakt constant geluiden. Dat paard is echt super braaf en zet nooit een pas verkeerd. Toch zit zei steeds van "pas op" "opletten" "denk erom" en maar klikken. Tja dat heeft natuurlijk geen nut...

Ik wil niet veel zeggen, maar misschien is dat paard wel hartstikke irritant. Dát een paard niks doet wil nog niet zeggen dat hij niets van plan is? Iedereen ziet mijn paard ook als een brave, grote sul, maar zo braaf is hij écht niet. Wat jij zelf voelt als je op je paard zit is heel wat anders dan wat iemand vanaf de buitenkant ziet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:15

tuffi schreef:
Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat schreeuwen irritant/asociaal is.

Waarom doen zoveel mensen met paarden dat dan? Dat vraag ik me echt af (en irriteer me er ook enorm aan. Neem een andere hobby als je steeds zo moet schreeuwen). Gestoord

Xnorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:42

ik praat wel eens tegen mijn paardje, zo erg is dat toch niet??
het is wel irritant als iemand de hele tijd tegen haar paard aan het schreeuwen is, maar het is toch niet erg als je soms tegen je paard praat¿¿¿
of ben ik de enige die dat vind Verward Verward
Doei! het is mijn mening hoor, dus als je vindt dat het nergens op slaat Hamer zeg het maar Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:50

Ik praat ook tegen mijn paard, hoor. Maar wel op een gewone toon. Mij hoor je echt nooit schreeuwen. Ik hou niet van schreeuwerds, die vind ik asociaal. Mijn paard word ook heel onrustig van de mensen bij ons die het blijkbaar wel normaal vinden om te bleren om het minste geringste. Maar ik praat wel tegen mijn paard, hij wordt juist heel rustig van mijn geklets. Haha!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:28

Saskiaatje schreef:
Ik wil niet veel zeggen, maar misschien is dat paard wel hartstikke irritant. Dát een paard niks doet wil nog niet zeggen dat hij niets van plan is? Iedereen ziet mijn paard ook als een brave, grote sul, maar zo braaf is hij écht niet. Wat jij zelf voelt als je op je paard zit is heel wat anders dan wat iemand vanaf de buitenkant ziet.

Bij dat paard echt niet. Ken het paard al ruim 3,5 jaar en de bijrijdster doet dat. Het is echt een goede sul, om het zo te zeggen. De bijrijdster is heel erg onzeker. Daarom doet ze dat. Met dit paard gebeurd echt niets.

Wat je zegt klopt natuurlijk wel bij veel paarden, maar niet bij deze.

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:31

Ik praat ook tegen mijn pony, vooral als hij in een vervelende bui is
Hij blijft anders gewoon als een dolle stier doorlopen en als hij dan niet ophoud
zeg ik wat op een boze manier (niet schreeuwen) en als hij daarna iets goed doet dan beloon ik hem met mijn stem. Haha! Daar word hij een stuk gemoedelijekr van Vork

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 10:01

tuffi schreef:
Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat schreeuwen irritant/asociaal is. Maar wat nou met constant praten? Als je continu zit te praten luistert je paard op een gegeven moment toch ook niet meer naar je? Net als dat manegepaarden helemaal afgestompt zijn op beenhulpen...

ik ga heel bijdehand doen... je zegt net zelf dat het vooral gaat om de intonatie. dat zal een paard altijd herkennen. maar of jij nou de hele rit tegen je paard loopt te banketstaaf of tegen iemand anders die naast of achter je rijdt...het paard zal intonaties blijven herkennen...

trouwens...als ik naar indi ga en ze staat in de wei kan ik ook lekker tegen haar lopen banketstaaf hoor. ik weet ook wel dat ze niet ineens wat terug gaat zeggen, maar het is aandacht geven, en je weet zelf hoe gek indi is op aandacht;)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:22

Ik praat vaak wel tegen het paard dat ik rij, en dat helpt wel..!
Van sommige mensen vind ik het dan ook hoogst irritant dat ze zo schreeuwen en doen, daar word het heus niet beter op! Maargoed, dat is hun keus en zij kiezen ervoor m zo te doen..! Tong uitsteken
Heb zelf 1 keer gehad dat ik het helemaal zat was na een dikke bokpartij en 2 valpartijen en daarom keihard asshole riep, toen hield ze op en had ze ook echt door dat ze goed fout zat, daarna geen last meer gehad van dr ge-prutsmuts, dusja.. Vork

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 14:26

ikenindi schreef:
tuffi schreef:

ik ga heel bijdehand doen... je zegt net zelf dat het vooral gaat om de intonatie. dat zal een paard altijd herkennen. maar of jij nou de hele rit tegen je paard loopt te banketstaaf of tegen iemand anders die naast of achter je rijdt...het paard zal intonaties blijven herkennen...

trouwens...als ik naar indi ga en ze staat in de wei kan ik ook lekker tegen haar lopen banketstaaf hoor. ik weet ook wel dat ze niet ineens wat terug gaat zeggen, maar het is aandacht geven, en je weet zelf hoe gek indi is op aandacht;)

daar stond l*llen, maar dat mag natuurlijk niet;) staat nu wel erg raar, maar ik bedoel natuurlijk: kletsen;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 10:34

tuffi schreef:

amen..

dat vind ik ook,, gister ook. Was er zo'n meisje dat dan zo hard BRAAAAAAAAAAAAF gilt.. dat je het op 10 km nog hoort.. achter in het land hoorde ik het nog.. is dat niet beetje over dreven Rolleyes

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:39

ik heb mijn pony en paard vanochtend nog vertelt dat ik teleurgestelt in ze was Clown ze hadden namelijk een stroomdraad kapot gemaakt en zichzelf op een lekkere volle wei getrakteert Haha!
maar tijdens het rijden/werk is het alleen de normale woordjes zoals braaf enzo...

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:39

Als ik op mijn verzorgpaard rijd en hij is heel erg druk dat hij zo loopt te stampen of als hij zich druk maakt,zeg ik altijd hooooooh en daar reageert hij erg op ,omdat hem veel met de stem is geleerd ook ernaast.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:39

ikenindi schreef:

daar stond l*llen, maar dat mag natuurlijk niet;) staat nu wel erg raar, maar ik bedoel natuurlijk: kletsen;)

Haha, ik begreep hem al niet Pling . Indi is inderdaad erg gesteld op aandacht ja. Maar ik vind niet dat jij overdreven veel tegen Indi/Roos praat hoor. Dan denk ik bijvoorbeeld meer aan iemand die continu verhalen zit te vertellen (hoe school was ofzo Haha! ). Maar het kan ook best dat paarden dat prettig vinden ja (zoals Indi Ach gut )

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:46

Ik vind het goed om tegen je paard te praten, soms vergeet ik het een beetje en ben ik meer in mijn hoofd bezig met praten.
Het werkt inderdaad goed als beloning, als straf volgens mij wat minder.
Wat ik wel heel irritant vind is mensen die met hun tong gaan klikken, mijn paard reageerd daar op en gaat dan dus steeds onder me vandaan.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:40

ik praat altijd tegen paarden.
Soms hele verhalen omdat ik het kwijt wil, en een paard niet meteen commentaar terug heeft.
soms zing ik zacht een liedje als het paard een beetje fris is.
Ik blijf altijd praten, kleine woordjes of hele zinnen maakt niet uit.
als pellie eens een brom geluidje maakt bijvoorbeeld (wat hij best vaak doet) praat ik lekker brommend tegen hem terug.
hoort erbij en pellie wordt rustig van mn stem. Ik heb goede ervaringen met praten tegen je paard dus ik blijf het lekker doen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:45

__Robijn__ schreef:
ik weet niet of het hier goed staat, anders sorry Bloos

Ik word zo moe van mensen die onder het rijden maar tegen hun paard aan het praten zijn, maar het irritante is, ze hebben het zelf niet door en hun paard verstaat ze niet. Hoor je weer iemand zeggen " als je nu niet ophoud!!!!" ja dat paard begrijpt dat niet ? mensen die maar lopen te schreeuwen tegen hun paard, niet normaal soms. Het praten is dan niet zozeer verkeerd, als je het zachtjes doet. Maar dat schreeuwen is zo vervelend. De paarden begrijpen het toch niet. keihard schreeuwen dat iedereen het kan horen! mijn paard word er helemaal opgefokt van Ach gut

wat vinden jullie daarvan ?

edit; even tekst aangepast

Ik praat altijd tegen mijn paard en hij begrijpt mij dus wel. Ik beloon hem juist met alles wat hij goed doet en als hij het niet goed doet zeg ik het ook. Hij heeft altijd 1 oor naar mij toegedraaid en als ik met een ander rij en met haar praat gaat zijn oor ook van haar naar mij.

Schreeuwen vind ik not-done, beledigend voor het paard. Hij begrijpt dondersgoed dat er stront aan de knikker is, maar zal wellicht eerder over de emmer zijn dan zijn best gaan doen.

Als ik op stal kom, praat ik ook tegen mijn paard, hij hoort mijn voetstappen en als ik aan de overkant sta te praten, dan stopt hij met eten en staat mij aan te kijken, gewoon een normale manier van kontakt met mijn paard op een manier die een ander niet met hem heeft. Hij reageert op heel veel woorden die ik standaard gebruik.

ik kan het niet begrijpen als mensen niet tegen hun paarden praten. Het zijn geen dingen.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:51

Ik praat ook altijd, ook tijdens het rijden, ene keer meer dan andere keer.

Hij is er gefocust op geluiden uit zijn omgeving, door normaal te praten focust hij hier minder op.
En natuurlijk ook als je hem goed aan het werk zet, maar ik en hij willen ook wel eens gewoon rustig rondje over hoefslag kunnen doen Knipoog

En ja als hij even vervelend doet geef ik goede brul/snauw op kwade toon, hij weet het dan donders goed wat er aan de hand is. Slaan of schoppen heeft lang dat effect niet en ook heel ander effect.

Nu rij ik altijd alleen dus ik kan er ook totaal geen andere mensen mee irriteren, misschien dat dat scheelt Haha!

Hij begrijpt niet alle woorden die ik letterlijk zeg, maar UHHHHHHH of Braaaaaaaaf komt heus wel aan.
Gaat ook niet om WAT er wordt gezegd voornamelijk op de wijze WAAROP het gezegd wordt.
Op heel harde luide toon : BRAAF Paard komt ook niet aan bij mijn paard als zijnde goed gedaan maar tegenovergestelde.