normaal gesproken beide niet.. soms in de bak wel een zweepje, maar gebruik m dan eigenlijk ook niet. paard is heel voorwaarts uit zichzelf dus daar hoefi k niet aan te rijden.
Ik rijd liever gewoon met zweep, het hoeft nog niet echt a.g. hij haast nog geen oefeningen kan (laat ingereden). Misschien dat ik ze later nog ga gebruiken om mijn hulp te verfijnen maar nu vind ik het gewoon nog niet nodig.
Ik rijd met sporen voor de verfijning van de hulpen. Zweep heb ik absoluut niet nodig (sterker nog hij is er bang van)
heb ik bij mijn paard ook alleen soms zou ik het wel eens fijn vinden als ik hem heb als mevrouw weer eens met haar kont uit loopt te zwaaien omdat ze hengstig is
Ik rij een jong paard met een zweep, tik bij wanneer ze niet reageert op mijn been. Vind dat een paard moet reageren op een been, en ze voelen dit echt wel hoor. Kijk maar als er een vliegje zit ergens. Nou die drukken niet zo hard hoor. En mocht een paard er van door gaan dan kan je een zweep laten vallen, sporen prikken vaak na, vooral als je je benen gaat aanklemmen. Dus sporen alleen als het moet (in het M1) je kan dan mag ik aannemen ook wel een stukje rijden. Kan me er erg aan ergeren als ik in de B mensen verschrikkelijk zie prikken met iedere beenhulp. En vaak zeggen ze dan ook nog dat hun paard niet voorwaarts is ???? Hoe zou dat toch komen ???
Je moet ook niet met sporen rijden om een paard voorwaartser te maken. Je moet ze puur gebruiken om je hulp te verfijnen. Natuurlijk moet een paard direct reageren op je been, geen reactie op het been = tik.
Als ik een groot paard moet rijden dat niet bepaald voorwaards is van zichzelf pak ik vaak liever even spoortjes, dat vind ik op zo'n moment effectiever dan een zweepje, ik ben niet heel groot (1.70) dus bij sommigen paarden mis ik net even de kracht om het paard met voldoende impuls te rijden. Maar als ik dan kijk naar het inrijden van mn 3 jarige, gebruik ik een zweepje om hem bij te tikken of te corrigeren, door met sporen te rijden maak ik hem alleen maar lui. En ik wil juist dat hij fel op het been is, als hij dus even niet reageerd klik ik met mn tong, nog geen reactie, tikje achter het been.
Ik verkies een zweep. Lengte hangt of van paard tot paard. Sporen gebruik ik heel soms, ter verfijning van de hulpen. Maar de meeste paarden die ik rijd hebben zo geen hoog dressuurniveau of zijn nog maar pas ingereden. Dus vooral een zweep(je)!
Thuis met zweep en sporen. Losrijden op een wedstrijd ook allebei. In de proef alleen met sporen. Zweep mag niet en sporen zijn verplicht. Als ik spring(gebeurt niet heel vaak) alleen een zweepje en geen sporen. Hetzelfde geld voor buitenrijden.
Ik rijd liever met zweep, zweep kun je aantikken als ze niet op je been reageren,en krijgen daardoor meer respect voor je been en met spoor druk je vaker,vooral voor de mensen met onrustige beenligging,kun je op laatst steeds grotere sporen kopen.
miss dat ik later met wedstrijden wel sporen nodig zal hebben.maar dat zien we dan wel.
Het liefst met niks, maar het paard wat ik nu rijd is gemakkelijker te rijden met dan zonder sporen en daar gebruik ik nu ook nog tijdelijk een zweepje bij voor af en toe een tikje bij mijn binnenkuit. Bij het andere paard dat ik rijd gebruik ik niks.
Liefst helemaal zonder. Maar als het moet ga ik voor een zweepje. Sporen vind ik niks, alleen voor de hogere dressuur omdat je dan fijnere hulpen kunt geven. Als het enkel is om je paard voorwaartser te krijgen vind ik het heel slecht om er sporen bij te pakken. Dat betekent dat hij niet meer goed reageert op je been alleen, straks reageert hij ook niet meer op sporen, dan word het een zweep. Reageert hij daar niet meer op ben je klaar, krijg je hem helemaal niet meer voorwaarts.
Met dressuur rijd ik met sporen, moet ook wel in de M, met springen rijd ik zonder sporen maar soms wel met zweepje, gewoon zodat ze weet dat ze er over moet, niet dat ze ooit weigerd. Buiten rij ik ook met springzweepje en met sporen, ze is altijd nogal schrikachtig en springerig, zo kan ik haar beter voouit krijgen..