5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:29

Dat is het punt toch ook niet Verward
Ik ben het met je eens Urielle, talent kan je in de paardensport meestal niet aflezen aan de leeftijd. Niet iedereen heeft dezelfde kansen in zijn jeugd. Iemand die veel talent heeft kan net zo goed pas beginnen op zijn dertigste en dan alsnog naar de GP rijden.
Edit: dit was dus een reactie op Vera ( gaat snel hier ).
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 23-03-07 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:31

@ pletje Dat lijkt met niet, ook een jong paard moet ervaring op doen op vreemd terrein, af en toe meenemen vind ik heel goed, krijgen ze ervaring. Om ze met 6 gelijk "bleu" in het Z te starten dat vind ik persoonlijk niet de juiste manier......

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:32

-
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 23-03-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:34

Pletje123 schreef:
Ja het was ook meer een vraag tussendoor. Iets wat ik me gewoon afvroeg Lachen Meer niet.

Er zijn genoeg mensen die een paard tot 6 thuis houden, dus zo raar is je vraag niet. Maar persoonlijk vind ik het wel prettig om een jong dier af en toe (lees 1 keer 1 a 2 maanden) mee te nemen op concours, worden ze alleen maar wijs van.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:36

Ja, dat bedoel ik Vossie. Zie het in mijn omgeving namelijk ook Lachen Mensen die hun paarden eerst verder doortrainen en dan uitbrengen in de M2 bijvoorbeeld en zo weer verder groeien. Maar ik wil er geen groot punt van maken.

Zoals is gezegd: daar gaat het niet om Knipoog

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:40

Zo is dat Vossie, we nemen onze gup nu al mee, zonder dat ie een proef hoeft te lopen, gewoon op de wagen, opzadelen en wat op het voorterrein rijden. (wel altijd even vragen aan de organisatie!) Leert ie een hoop van, van zo'n dagje uit en geen risico voor teveel winstpunten! Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:43

1 Ding is zeker: je zit wel in een luxe positie als je op moet passen dat je niet teveel winstpunten haalt Vork

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:25

Pletje123 schreef:
1 Ding is zeker: je zit wel in een luxe positie als je op moet passen dat je niet teveel winstpunten haalt Vork

Misschien wel; toch vind ik dat je op een wedstrijd niks te zoeken hebt als er niet een kans is op winstpunten of iig een goeie trainingsrit...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 12:52

Pletje123 schreef:
1 Ding is zeker: je zit wel in een luxe positie als je op moet passen dat je niet teveel winstpunten haalt

Dat heeft niks met luxe te maken, maar gewoon het gevolg van met verstand, gevoel en beleid trainen...

joepapoepa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:41

ik ben het daar mee eens hoor helemaal
wat ik ook zo stom vind is dat je vooral bij de pony's allemaal kinderen ziet rijden in de m of z waarbij hun pony niet eens over de rug loopt en zijn juiste nekspieren gebruikt er lopen er zoveel bij met gewoon 1 vast standje die helemaal niet kunnen halsstrekken of even wat lager en dieper kunnen lopen maar alleen in dat standje en dan krijgen dat soort kinderen veel meer punten dan kinderen die met een nog wat jongere pony gewoon lekker laag en rond rijden omdat ze nog niet echt omhoog kunnen met hun hoofd omdat ze daar eerst nog hun achterhand voor moeten trainen en die krijgen dan veel minder punten terwijl die technisch eigenlijk veel beter rijden met een goede basis
wat vinden jullie daarvan?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:17

jasmijn78 schreef:
Pletje123 schreef:
1 Ding is zeker: je zit wel in een luxe positie als je op moet passen dat je niet teveel winstpunten haalt

Dat heeft niks met luxe te maken, maar gewoon het gevolg van met verstand, gevoel en beleid trainen...

Dit was een opmerking die niet geheel serieus bedoelt is. Zie ook --> Vork

Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:18

bambam99 schreef:
Pletje123 schreef:

Misschien wel; toch vind ik dat je op een wedstrijd niks te zoeken hebt als er niet een kans is op winstpunten of iig een goeie trainingsrit...

Dat klopt.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:12

horseyfries schreef:
Tineke zegt niet zonder meer dat een vijfjarige Z laten lopen te jong is, ze zegt dat het vreemd is dat dat blijkbaar mode is! Het ene paard is er wel aan toe, het andere niet, dat is wat ze bedoelt. En je streven moet dus niet zijn om je paard zo jong mogelijk Z te laten lopen, maar zo goed mogelijk op te leiden.
De één is daarbij met vijf jaar al Z klaar, de andere pas op acht.

Nou dan denk ik dat je de stelling van Tinneke beter moet lezen volgens er staat toch duidelijk dat het een modegril is en deze paarden na de 7de of 8ste levensjaar vastgereden zijn of in de staak zitten zodat men niet meer verder komt met ze.
Er staat zeer zeker niet het ene paard is er wel aan toe en het andere niet.
Een kleuter laat je toch ook niet de basisschool overslaan en het middelbaar beroepsonderwijs en schop je hem meteen onder dwang naar de HBO omdat hij zoveel aanleg heeft om te leren,komt ie ook in opstand in de puberteit en weigert verder te leren.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:19

joepapoepa schreef:
ik ben het daar mee eens hoor helemaal
wat ik ook zo stom vind is dat je vooral bij de pony's allemaal kinderen ziet rijden in de m of z waarbij hun pony niet eens over de rug loopt en zijn juiste nekspieren gebruikt er lopen er zoveel bij met gewoon 1 vast standje die helemaal niet kunnen halsstrekken of even wat lager en dieper kunnen lopen maar alleen in dat standje en dan krijgen dat soort kinderen veel meer punten dan kinderen die met een nog wat jongere pony gewoon lekker laag en rond rijden omdat ze nog niet echt omhoog kunnen met hun hoofd omdat ze daar eerst nog hun achterhand voor moeten trainen en die krijgen dan veel minder punten terwijl die technisch eigenlijk veel beter rijden met een goede basis
wat vinden jullie daarvan?

Is niet alleen bij de ponyruiters,hoeveel Z paarden en grandprix paarden of jonge dekhengsten die je op de hengstenshows tegenkomt kunnen halsstrekken,moet je maar eens op letten. Knipoog beesten schrikken zich te pletter wanneer ze teugelvrijheid krijgen en blijven van verbazing gewoon in de krul lopen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 19:26

ik heb donderdag nog een discussie met meisje gehad,
zij zei dat het normaal was, dat 2 jarige dekhengsten al moeten springen etc. en ook al bereden worden,
jaaa was echt normaaal! ( ik dacht shut up kind) Lips are sealed
dat zij haar pony nou op zijn 2,5 heeft ingereden moet ze zelf weten hoor, maarre ik vind dat veeeels te jong

5-jarige op z niveau ook weer zo'n voorbeeld... het is weer hip om paarden zo jong mogenlijk zo hoog rijden...

@perenboompie: er is niet voor niks in de B halsstrekken.....

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:38

Urielle schreef:
PERENBOOMPIE schreef:
Wat zijn in vredesnaam getalenteerde B ruiters volgens jou.
Toch niet iemand die in de 30 is en B rijdt hoop ik,die kun je echt niet getalenteerd noemen.

Daar kun je toch niks van zeggen?
Een kind kan van rijke pappie en mammie gelijk een ex-EKpony onder haar kont geschoven hebben gekregen en zo zonder bijzonder talent zich profileren of een man kan op zijn 30e beginnen met rijden en 2 jaar later in the picture staan vanwege de fenomenale manier waarop hij zijn simpele paarden voorstelt. Ik weet wel wie ik liever met mijn paard zou laten rijden.

Nou deze stelling gaat dus niet op er zijn idd zat ruiters of amazones die een Z of hoger opgeleid paard of pony krijgen maar na een paar jaar een ongetalenteerde ruiter erop krijg je ook een verreden paard of pony en dan erbij ook al krijgt iemand een hoger opgeleid paard moet de ruiter het er nog wel uit kunnen rijden.
En die latere op leeftijd gaan rijdende ruiters hebben heel wat rij uren in te halen en dat gaat niet op een groen paard,je kunt niet op een groen paard gaan zitten terwijl je zelf de basis nog niet eens onder de knie hebt en niet eens in het zadel kan blijven zitten,eerst moeten ze zelf leren rijden dat kost tijd en dat doe je op een ervaren paard met een goede instructeur,de meeste kunnen nog niet eens doorzitten of dr balans houden zonder aan de teugels te gaan hangen en de benen op zn plaats te houden.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:42

erleyne schreef:
Dat is het punt toch ook niet Verward
Ik ben het met je eens Urielle, talent kan je in de paardensport meestal niet aflezen aan de leeftijd. Niet iedereen heeft dezelfde kansen in zijn jeugd. Iemand die veel talent heeft kan net zo goed pas beginnen op zijn dertigste en dan alsnog naar de GP rijden.
Edit: dit was dus een reactie op Vera ( gaat snel hier ).

Noem mijn er eens 1 dan.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:50

Ik geef even antwoord voor erleyne;
Don Cuppen uit boxtel, was al ruim de 30 gepasseerd toen die begon.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:21

asjemenou schreef:
Ik geef even antwoord voor erleyne;
Don Cuppen uit boxtel, was al ruim de 30 gepasseerd toen die begon.

Idd hij was 41 maar wie kent hem,hoeveel paarden heeft hij gereden en van welk nivo naar welk nivo.

Ja en daar heeft hij ook 7 jaar over gedaan en op wat voor paard en hoeveel rijuren heeft hij daarvoor moeten maken,een ervaren ruiter die heeft daar veel minder trainingsuren en jaren voor nodig omdat met een groen paard voor elkaar te krijgen dus mijn punt is dat het paard dan minder slijt.

En dan erbij hij reedt altijd onderaan dus en je hoort er niks meer van en zat ook nog eens in de stichting ZZGP dus zal ook wel een voordeel gehad hebben.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:27

in 7 jaar van helemaal niks (zelfs nog geen B niveau) naar GP vind ik anders echt super knap!
Dat doen niet veel hem na!

Verder ben ik het wel helemaal met je eens hoor, hij woont maar een paar km bij mij vandaan, en tot een jaar geleden had ik nog nooit van hem gehoord. En ik ben toch redelijk op de hoogte van uitslagen en dergelijke.

Maar we moesten er een noemen, dus bij deze!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:46

asjemenou schreef:
in 7 jaar van helemaal niks (zelfs nog geen B niveau) naar GP vind ik anders echt super knap!
Dat doen niet veel hem na!

Verder ben ik het wel helemaal met je eens hoor, hij woont maar een paar km bij mij vandaan, en tot een jaar geleden had ik nog nooit van hem gehoord. En ik ben toch redelijk op de hoogte van uitslagen en dergelijke.

Maar we moesten er een noemen, dus bij deze!

Nee ik bedoel met het nivo van het paard natuurlijk voor hij erop zat,dat hij op 41jarige leeftijd begonnen is van niks weet ik maar Falko C was wel veel verder,het gaat mij erom dat veel ruiters denken dat ze getalenteerd zijn omdat ze met dr bv 30 jaar gaan lessen 1x in de week op een manege en dan vinden ze zich vaak na twee jaar al zo getalenteerd dat ze denken dat ze aan een groen paard toe zijn,nou en dan beginnen de problemen en moeten ze heel wat rijuren maken en meerdere paarden verrijden om aan hetzelfde ervaringsniveau te komen als een ervaren ruiter die een groen paard binnen enkele jaren naar het Z rijdt +dat je niet meer in het B mag starten dus die categorie kan je ook al overslaan,nee eerst maar eens lekker goed de basis erin rijden en dan stoom je ook zo door,meestal haal je dan degene nog in ook die dan al jaren zijn blijven hangen ergens in het midden en flink hebben lopen tobben en puntjes hebben lopen sprokkelen.

Persoonlijk zou ikzelf nooit een 5jarige kopen die Z loopt heb ik het idee dat ie nog maar een paar jaar mee gaat en dat je hem dan kan afschrijven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:55

Klopt, een echt wantalent zal het paard verrijden, maar wat ook veel gebeurd is dat een van zichzelf niet bijzonder getalenteerde ruiter een ervaren paard onder zijn/haar kont krijgt geschoven van pa en ma, die 5 dagen in de week door prof X laat trainen en zelf in het weekend op wedstrijd even mooie sier maakt. Heb ik niet veel respect voor Bloos

En voor mij hoeft een ruiter niet per se GP te rijden trouwens, ik kan ook genieten van een ruiter met een L of M-paardje die een geweldig basiswerk laat zien.

Ik denk dat er veel talent nog in Nederland zit, maar dat er veel door gebrek aan steun en financiele middelen niet boven de stroom uitkomen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:15

Idd Urielle dat klopt zul je altijd blijven houden en meestal ook al krijgen ze het ene na het andere paard ze kunnen toch meestal niet bovenaan meekomen met de rest en het ligt dan altijd aan het paard dat dan niet deugt want zij hebben zoveel talent.En krijgen ze dan eens een winstpuntje toegesprokkeld dan is het meestal van meneer/of mevrouw zakenrelatie pappie,maar al met al vallen ze meestal toch wel door de mand.

En ja het meeste geld zit meestal op de verkeerde plaats en op dezelfde hoop,is oneerlijk maar zal altijd wel zo blijven dus zul je jezelf moeten zien te ontwikkelen met de middelen die je hebt,maar ach daar wordt je innerlijk een rijker mens van moet je maar denken. Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:28

PERENBOOMPIE schreef:
Nou dan denk ik dat je de stelling van Tinneke beter moet lezen volgens er staat toch duidelijk dat het een modegril is en deze paarden na de 7de of 8ste levensjaar vastgereden zijn of in de staak zitten zodat men niet meer verder komt met ze.
Er staat zeer zeker niet het ene paard is er wel aan toe en het andere niet.
Een kleuter laat je toch ook niet de basisschool overslaan en het middelbaar beroepsonderwijs en schop je hem meteen onder dwang naar de HBO omdat hij zoveel aanleg heeft om te leren,komt ie ook in opstand in de puberteit en weigert verder te leren.

Perenboompje, er staat "....maar het is de vraag of hij daar ook echt aan toe is."

Dat kun je op verschillende manieren interpreteren, maar ik zal dinsdag aan Tineke vragen wat ze ermee bedoelt, ok? Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:38

jasmijn78 schreef:
Pletje123 schreef:

Helemaal mee eens Jasmijn! Ja