De Mythe van Vriendelijkheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: De Mythe van Vriendelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:17

Lusitana schreef:
Het gaat niet om Anky, het gaat niet om wie wat zegt. Heb je de discussie een béétje gelezen, of sloeg je al door toen je de naam Anky zag in de openingspost?
ANKY IS NIET HET ONDERWERP! (maar slechts een aanleiding)

Ja ik sloeg zeker weten door ja, ik wordt er echt helemaal gek van van mensen die alles beter weten, terwijl ze er zelf de balle verstand van hebben! En ja ik heb het topic door gelezen, fijn hoor als ik het hier zo lees hebben we over een paar jaar nieuwe Olympische kampioenen, rechtstreeks van bokt, want hier weet toch iedereen alles beter, en hoe je het beste met die paarden om kan gaan. En owja dat ze er nog nooit op hebben gereden, laatst staan zo'n proef hebben gedaan is niet noodzakelijk, want we kunnen het toch wel!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:31

Topoverkonte schreef:
'Zij is olympisch kampioene dus ze weet alles'?

Iig meer dan ons, anders waren wij wel Olympisch Kampioen....

Topoverkonte schreef:
Het wil niet zeggen omdat wij niet op dat niveau zitten dat we er geen mening over kunnen hebben.

Een mening hebben kan altijd. Alleen vind ik dat je je mening beter voor je kan houden als je je mening niet goed kunt onderbouwen. En in mijn optiek kun je een mening niet goed onderbouwen als je er geen ervaring mee hebt. Dus wanneer iemand van alles gaat verkondigen over het rijden met S&T, slijtplekken en inwerking en in de praktijk zelf NOOIT met stang en trens rijdt EN op een niveau rijdt waarbij S&T is verantwoord/toegestaan, kan diegene imo zijn mening nooit goed onderbouwen.

Topoverkonte schreef:
Enkel om eens goed na te denken bij het hoe en het waarom.

En misschien is dit wel waar het om draait. Ga eerst eens nadenken voordat je direct allerlei conclusies trekt die je vanuit je eigen ervaring niet kunt onderbouwen.

Topoverkonte schreef:
Verder vraag ik me ook af waarom er op hoog niveau met van die zware bitten gereden moet worden.

Tegen de tijd dat jij op dat hoge niveau komt zal je vanzelf de voordelen van een stang en trens optoming gaan ervaren. Logisch dus dat jij dat nu nog niet begrijpt....

horseyfries schreef:
probeer het eens uit in de praktijk! ga eens op een paard zitten!

Nog een kleine aanvulling bij het advies van HF om het eens in de praktijk te proberen; Uitgangspunt voor het verantwoord rijden met S&T is wel dat je eerst je basis op een trensje voor elkaar hebt... Dus zolang je dat nog niet voor elkaar hebt, kun je dat uitproberen beter achter wege laten....

Yamcha schreef:
Het lijkt mij dat als je een paard zo aan het werk wilt krijgen als b.v. Andreas Helgstrand (met die prachtige schimmelmerrie) dat je zeer zeker wel vriendelijk en eerlijk moet zijn naar het paard, omdat het paard anders niet meer wil werken.

Pling en dat geldt voor paarden als Salinero ook. Dus daarom gaat de hele theorie van slijtplek/kinketting/onvriendelijkheid gewoon niet op. Dergelijke paarden presteerden niet onder dwang/onvriendelijkheid. Wel onder gevoel/consequent zijn/ruitertalent en duidelijkheid...

horseyfries schreef:
Ik heb in je profiel een foto van het bewuste stang en trens hoofdstel gezocht maar misschien heb je geen slijtplek omdat hij alleen in de kast hangt?

ROFL

Lusitana schreef:
Dus je uitleg kan mij niet echt overtuigen.

Nee, maar wie of wat kan jou wel overtuigen?

casperrr schreef:
Ja ik sloeg zeker weten door ja, ik wordt er echt helemaal gek van van mensen die alles beter weten, terwijl ze er zelf de balle verstand van hebben!

Dat is voor mij ook een groot irritatiepunt. En als je vraagt waarop iemand iets baseert en dan met name praktijkervaringen, dan doet dat er niet toe want iedereen mag een mening hebben Gestoord

casperrr schreef:
als ik het hier zo lees hebben we over een paar jaar nieuwe Olympische kampioenen, rechtstreeks van bokt, want hier weet toch iedereen alles beter, en hoe je het beste met die paarden om kan gaan.

Nee, hoor. Er is altijd wel een excuus voor het uitblijven van meetbare/objectieve resultaten/prestaties zoals ziekte, het niet eens zijn met de methode, juryleden die niet sporen, paarden die benadeeld worden etc. Maar het ligt NOOIT aan de deskundigheid (of gebrek daaraan) van de bokker...

casperrr schreef:
En owja dat ze er nog nooit op hebben gereden, laatst staan zo'n proef hebben gedaan is niet noodzakelijk, want we kunnen het toch wel!!

Logisch toch Clown Haha!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:34

Clown hoezo het topic uitgepluisd ROFL

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:41

Je kunt er niet van uitgaan dat alleen een wereldkampioen verstand van zaken heeft.
We kunnen, hopelijk, ook nog gewoon logish nadenken en inleven in situaties. Dat zijn in elk geval wel eigenschappen die de meeste mensen hebben.
In een discussie, en dat is al een paar keer op verschilende manieren gezegd, kun je gewoon je visie naar voren brengen en toetsen aan andersmans visie en elk kan eigen conclusies trekken.
Houd dat gewoon in je achterhoofd als je deeneemt in een discussie en houd je aan het onderwerp/de onderwerpen, dan verloopt de discussie prettiger en volgens de regels.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:53

Maar ik neem toch zeker wel aan dat een wereldkampioen méér verstand heeft van paardrijden en dat soort paarden zelf dan een gemiddelde ruiter??
Verward discussie prettiger verlopen en volgens de regels? Laat me niet lachen!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:54

Kijk kijk kijk, (blinde) volgelingen. Op het moment dat je door emoties gedreven je idool moet verdedigen komt er weing zinnigs uit. Discussieren doe je met argumenten!!

Een wereldkampioen heeft een wereldkampioenschap gewonnen. Niets meer, niets minder. Valt daar niets aan te verbeteren? Vast wel, dat is ook waar ze dagelijks mee bezig zullen zijn.
Kunnen wij veel van zo iemand leren, ook vast wel en wel meer als andersom. Maar dat betekent niet dat alles wat een kampioen doet mij past of dat alles wat die doet per definitie goed is; Het heeft wel tot klinkende gouden resulaten geleid, alle lof.

Een kin ketting die zo los zit dat deze nooit aan zit (dus eigenlijk ook kan worden weggelaten), dan is afgezien van het overbrengen van kracht op het bit extra inwerking door druk achter de oren en optillen in de mondhoeken.
Zit de ketting los, dan geeft dat een stang een langere vrije slag zonder inwerking van de kinketting en werkt het als bovenstaand en dat is allemaal nog redelijk vriendelijk te noemen.
Het probleem zit in het moment dat hij doorslaat (en de kinketting wel inwerkt), dan neemt de hefboom werking extreem toe en dat is niet vriendelijk.
Ook dat is misschien nog niet zo'n probleem als het dan maar kortstondig is (een ophouding -> Reactie -> ontspannen).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:49

casperrr schreef:
Maar ik neem toch zeker wel aan dat een wereldkampioen méér verstand heeft van paardrijden en dat soort paarden zelf dan een gemiddelde ruiter??

Ach, sommige zijn zo betweterig ingesteld en zo vol van zichzelf dat het idee dat iemand anders er misschien meer verstand van heeft dan hun echt onverdraagzaam is... Dit zijn in de regel ook de mensen die nooit een stap verder komen... Zij hebben de wijsheid in pacht, dus wat je ook zegt zij hebben toch gelijk. Ook wel 'de beste stuurlui aan wal' genoemd...

ART_UMA schreef:
Een kin ketting die zo los zit dat deze nooit aan zit (dus eigenlijk ook kan worden weggelaten),

Anky heeft het in het artikel niet over de kinketting zo los doen dat je hem wel helemaal weg kan laten. Zij heeft het over de kinketting 'iets' losser doen, dus in de zin van een gaatje losser...

Maar goed, voor een ruiter met zoveel gevoel hebben de kleinste veranderingen al een groots gevolg, terwijl de gemiddelde stumper het wellicht niet eens zal merken of er wel of geen kinketting aan een S&T hoofdstel zit.

ART_UMA schreef:
Maar dat betekent niet dat alles wat een kampioen doet mij past of dat alles wat die doet per definitie goed is;

Wat kampioenen vaak doen in hun training heet een hoog 'dont try this at home' gehalte simpelweg omdat de gemiddelde ruiter gewoon niet genoeg gevoel/ervaring heeft om het verantwoord toe te passen. Of het goed is of niet kan de doorsnee ruiter gewoon niet zo snel over oordelen omdat hij er geen ervaring mee heeft. Dat oordelen kun je dus beter overlaten aan proffesionals, tenzij je official of wetenschapper bent (veterinair, bewegingswetenschapper etc)

ART_UMA schreef:
Kijk kijk kijk, (blinde) volgelingen.

Hoho, ergens GEEN oordeel over geven omdat je er geen ervaring mee hebt (of geen ervaring op dat niveau hebt) is wat anders dan blind volgen. Hoe verder je komt hoe vaker je je inzichten gaat bijstellen. Vroeger als Pennymeisje vond ik sporen met wielen ook gemeen en mishandeling en kon ik mij niet voorstellen dat ik daar ooit mee zou gaan rijden. En nu rij ik er zelf ook mee.

Ik verdedig Anky haar losse kinketting niet. Ik ga er van uit dat zij haar redenen er wel voor zal hebben. Die redenen of dat gevoel kan ik nu nog niet begrijpen omdat ik nog lang niet op een vergelijkbaar niveau rij. Het boeit mij verder ook niet want ik concentreer mij op mijn niveau en mijn rijden en het verbeteren daarvan. Ik rij met S&T, gewoon 45 graden afgesteld. Dan vind ik al moeilijk genoeg. Tegen de tijd dat ik meer gevoel ontwikkelt heb zal ik misschien ook wel tot andere inzichten komen. En misschien ook niet. Maar tot die tijd heb ik nog geen oordeel klaar.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:02

jasmijn78 schreef:
Dat oordelen kun je dus beter overlaten aan proffesionals, tenzij je official of wetenschapper bent (veterinair, bewegingswetenschapper etc)
Het beoordelen of een doorgeslagen stang al of niet scherper inwerkt is geen rocket science, dat is een kwestie van momenten (voor de mensen die de lagere school niet hebben af gemaakt: kracht x arm).

jasmijn78 schreef:
Hoho, ergens GEEN oordeel over geven omdat je er geen ervaring mee hebt (of geen ervaring op dat niveau hebt) is wat anders dan blind volgen. ...knip .... Maar tot die tijd heb ik nog geen oordeel klaar.

Maar je hebt wel een oordeel klaar over anderen die er wel een mening over hebben??? Om je oog te trainen is het boek van Ernest van Loon, Ruiters & Rechters deel 1 wel leuk. Daar staat een foto van een "adem benemende wending" in, het kan blijkbaar altijd nog wel een stukje erger.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:04

Citaat:
(voor de mensen die de lagere school niet hebben af gemaakt: kracht x arm).

Verward dat vind ik een nogal vreemde opmerking!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:27

casperrr schreef:
Citaat:
(voor de mensen die de lagere school niet hebben af gemaakt: kracht x arm).

Verward dat vind ik een nogal vreemde opmerking!

Blijkbaar toch nog te hoog ingeschat (die lagere school dan) Clown

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:40

Als je denkt dat het zo simpel is dan vergeet je wel hoeveel drukpunten een bit en een hoofdstel hebben. Als je die allemaal apart gaat berekenen met de verschillende standen van de kinketting dan wordt het wel al hogere wiskunde en denk jij misschien te simplistisch.....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:51

horseyfries schreef:
Als je denkt dat het zo simpel is dan vergeet je wel hoeveel drukpunten een bit en een hoofdstel hebben. Als je die allemaal apart gaat berekenen met de verschillende standen van de kinketting dan wordt het wel al hogere wiskunde en denk jij misschien te simplistisch.....

Precies, dat is stap 1, simplificeren van het probleem. Stap 2 is de extremen bekijken en dan is met betrekking tot "De Mythe van vriendelijkheid" het doorslaan van de stang wel het aangewezen punt.

Afbeelding
Hier zie je een foto van een net aangenomen stang, de stang teugel staat nog niet echt strak, maar je kunt al wel zien dat de kinketting bijna tegen het mondstuk van de stang aanligt, Bij een doorgeslagen stang, draait (overdreven gezegd) de ketting om het mondstuk en is de hefboom verhouding ineens een stuk sterker geworden.

Wat is jullie mening, hangt deze stang er correct in???

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:24

Yamcha schreef:
palousa_boy schreef:
dan over mensen, wij nemoen ze brood rijders, die aan de top rijden, die hebben niet altijd tijd voor al die onzin over vriendelijkheid en zielig etc.. paarden hoeven maar 1 uurtje per dag te werken, dan moeten ze dat uurtje ook maar hun best doen.
soms komen alle trucjes dan uit de doos om dat ene paard aan het lopen te krijgen. voor mensen die het voor het eerst zien is het soms leguber, voor ons soms "normaal"

Ik vind dat raar. Ze hoeven maar 1 uurtje te werken en dan moeten ze ook maar hun best doen? Een paard is toch geen werknemer?

En geen tijd voor die onzin van vriendelijkheid? Het lijkt mij dat als je een paard zo aan het werk wilt krijgen als b.v. Andreas Helgstrand (met die prachtige schimmelmerrie) dat je zeer zeker wel vriendelijk en eerlijk moet zijn naar het paard, omdat het paard anders niet meer wil werken.

En trucjes uit de kast halen? Er is nog nooit 1 truc geweest die een achterhand er goed onder krijgt. Er zijn geen trucs om een paard vrolijk en enthousiast aan het werk te krijgen. Dat bereik je alleen maar door verschrikkelijk goed te rijden en goed voor je dieren te zorgen.
Lugubere en rare trucs zijn voor amateurs die denken dat je een paard aan de teugel rijdt als je maar goed hard aan die stang trekt.
Als je aan de top rijdt, dan weet je waar je mee bezig bent, anders kom je daar niet. En natuurlijk zitten er rotte appels tussen, die zitten overal. Maar de meeste topruiters weten echt wel wat ze doen.

tuurlijk gaan wij wel normaal en eerlijk met de paarden om, maar tijdens de training wordt er gewoon wat van ze gevraagt, dat dienen ze uit te voeren, anders kan hij vertrekken en zoeken we weer een nieuwe, zo simpel is dat. vooral de trainingen naar de wereldbeker finale toe, die moeten gewoon het beeld scheppen van hoe het de finale zelf ongeveer gaat lopen, dan heb je geen tijd voor flierefluiters in je span.

legubere en rare trucs in jou ogen, zijn voor ons soms een hoop tijdbesparing, met hetzelfde resultaat.. en dan praten we natuurlijk wel over hele andere zaken dan het aan de teugel trekken, dat is idd voor amateurs. maar voordat we hieraan beginnen, proberen we het natuurlijk wel dmv rijden op te lossen.

en als wij niet aan de top rijden, dan weet ik het ook niet meer..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:55

palousa_boy schreef:
legubere en rare trucs in jou ogen, zijn voor ons soms een hoop tijdbesparing, met hetzelfde resultaat.. maar voordat we hieraan beginnen, proberen we het natuurlijk wel dmv rijden op te lossen.

Zoals? Want nu raak ik wel benieuwd hoe het er bij Chardon op stal dan aan toe gaat.
Laatst bijgewerkt door A10 op 24-03-07 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:03

ik hoop dat je begrijpt dat ik niet alles op het internet ga gooien, daar kan je je fantasie ook wel voor gebruiken, dat doen wij namelijk ook..

om maar een voorbeeld te noemen..

we hadden een paard dat bang was voor de langboom, erg handig was dat dus niet, dat hebben wij opgelost door te longeren en tijdens dat longeren een stuk regenpijn tegen hem aan getrokken zodat hij daaraan kon wennen. (wat soms niet helemaal mee viel Tong uitsteken )

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:10

palousa_boy schreef:
ik hoop dat je begrijpt dat ik niet alles op het internet ga gooien, daar kan je je fantasie ook wel voor gebruiken, dat doen wij namelijk ook..

Dan had je er beter helemaal niet over kunnen beginnen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 16:28

het is ook allemaal niet iets dat we dagelijks doen ofzo, als we zoiets 1 keer in een haf jaar gebruiken is het veel, maar ontkennen heeft geen zin, want dat gebeurd overal, bij anky, bij edward, bij gerard, bij theo en ook bij chardon.. alleen heeft iedereen zn eigen trucjes en dat is maar goed ook, als andere mensen met jou trucje aan de gang gaan zou het weleens heel anders kunnen aflopen omdat ze niet precies weten wat ze moeten doen.

paarden piaffe leren gaat vaak ook met een iets hardere ophouding en een beetje bij drijven of een beetje aantikken met een zweep, soms tot bloedens toe, dat gebeurd en daar doe je niks aan..
bij springpaarden de balk een keer optillen, bij tuigpaarden ringen om de benen, bij dressuurpaarden wat scherps onder de bandages.. verzin het maar of het gebeurd, misschien niet zoveel meer als vroeger omdat de controle veel strenger is maar men weet nog wel hoe het moet..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:12

Wat bedoel je met een stuk regenpijn?
Ik hoop regenpijp Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:45

ART_UMA schreef:
Precies, dat is stap 1, simplificeren van het probleem. Stap 2 is de extremen bekijken en dan is met betrekking tot "De Mythe van vriendelijkheid" het doorslaan van de stang wel het aangewezen punt.

Afbeelding
Hier zie je een foto van een net aangenomen stang, de stang teugel staat nog niet echt strak, maar je kunt al wel zien dat de kinketting bijna tegen het mondstuk van de stang aanligt, Bij een doorgeslagen stang, draait (overdreven gezegd) de ketting om het mondstuk en is de hefboom verhouding ineens een stuk sterker geworden.

Leuke foto, zie je op welke plek het bakstuk ligt terwijl deze stang echt nog gewoon op 45° staat hier? Volgens eerder opmerkingen KON dit helemaal niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:39

palousa_boy schreef:
het is ook allemaal niet iets dat we dagelijks doen ofzo, als we zoiets 1 keer in een haf jaar gebruiken is het veel, maar ontkennen heeft geen zin, want dat gebeurd overal, bij anky, bij edward, bij gerard, bij theo en ook bij chardon.. alleen heeft iedereen zn eigen trucjes en dat is maar goed ook, als andere mensen met jou trucje aan de gang gaan zou het weleens heel anders kunnen aflopen omdat ze niet precies weten wat ze moeten doen.

paarden piaffe leren gaat vaak ook met een iets hardere ophouding en een beetje bij drijven of een beetje aantikken met een zweep, soms tot bloedens toe, dat gebeurd en daar doe je niks aan..
bij springpaarden de balk een keer optillen, bij tuigpaarden ringen om de benen, bij dressuurpaarden wat scherps onder de bandages.. verzin het maar of het gebeurd, misschien niet zoveel meer als vroeger omdat de controle veel strenger is maar men weet nog wel hoe het moet..
Het spijt me zeer, maar ik vind dat klote trucs. Dus als ik dit goed begrijp zijn paarden voor jullie alleen maar een manier om jullie eigen prestatiedrang bot te vieren? Hmmm...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:03

horseyfries schreef:
ART_UMA schreef:

Leuke foto, zie je op welke plek het bakstuk ligt terwijl deze stang echt nog gewoon op 45° staat hier? Volgens eerder opmerkingen KON dit helemaal niet.....

Niemand verder een mening of deze stang er goed in hangt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:06

De stang ligt op 45 graden. Lijkt mij niets mis mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:16

palousa_boy schreef:

Ik vind dat een afschuwelijke manier van omgang met paarden. Ik snap niet dat je als mens hieraan mee wilt doen. Dus voor je eigen prestatiedrang ga je dit soort trucs aan?? Heb ik maar 1 zeer duidelijk woord voor: Walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 15:35

palousa_boy schreef:
legubere en rare trucs in jou ogen, zijn voor ons soms een hoop tijdbesparing, met hetzelfde resultaat.. en dan praten we natuurlijk wel over hele andere zaken dan het aan de teugel trekken, dat is idd voor amateurs. maar voordat we hieraan beginnen, proberen we het natuurlijk wel dmv rijden op te lossen.

Tijdbesparing? En hoeveel tijd zou het kosten om die trauma's weer op te lossen? Dan heb ik nog liever een amateur die zijn paard in de krul trekt. Jullie rijden willens en wetens de paarden naar de klote. Hoeveel geld levert je dit op, eigenlijk? Genoeg om weer een nieuwe te kopen als die andere paarden kapot zijn? En dat noemt zich een prof?

Ik denk dat als je het niet met rijden op kunt lossen, je het paard beter kunt verkopen. Is beter voor je imago en eerlijker naar het paard toe.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:30

Art Uma: het enige wat ik wel zeker zou veranderen is de bevestiging van de kinkettinghaak. Die hangt aan deze stang naar binnen toe, ik draai ze altijd om naar buiten zodat het haakje zeker niet in de bovenlip kan prikken.