Kant en klare paarden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Re: Kant en klare paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:16

Dus jij baseert je mening op één persoon of situatie die je mee hebt gemaakt?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:17

Hahaha geweldig Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:20

Zou ze zich ook ergeren aan iemand die popiejopie zou doen met een B paard Knipoog

Jmiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:22

Ik ben ook begonnen op de pony van mijn zus waar ze Z1 mee gereden heeft. Dat was gewoon een super lief en makkelijk beestje dat ik ook het gevoel kreeg dat het bij andere pony' s ook zo was. ik ben met deze pony wel tot de Z1 gekomen, maaar met mijn andere opny was het een heel ander verhaal. Het heeft me echt bloed zweet en tranen gekost om die netjes door een proef te laten gaan. Veel staken en bokken. Ben uiteindelijk tot de M2 gekomen met d'r. Ik denk dat bij deze pony het probleem was dat ik dacht dat ik het kon en daardoor veel te snel ging met de oefningen, terwijl ze er niet klaar voor was. Dus bij mij heeft het negatieve en postieve gevolgen gehad van een kant en klare pony

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:38

Ik rijd af en toe ook op een paard dat M2 loopt,
en sorry, maar zelfs een leek kan hem fatsoenlijk laten lopen...
moest ik zo'n paard hebben zou ik er niet fier op kunnen zijn...
maar dat is dan mijn mening Knipoog

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 20:40

Het heeft allebei zo zijn voor en nadelen.
De opzet van dit topic was om uit te vinden waar jullie voorkeur naar uit gaat, niet zo zeer een uitgebreide discussie over wat beter is. Blijft een feit dat ieder andere eisen, beweegredenen en voorkeuren heeft.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:23

Oké, maar dit subforum héét 'discussies'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:26

Citaat:
Ik snap zowieso niet waar het sprookje vandaan komt dat als je een paard hebt dat al Z afgericht is, dat je dan niets meer hoeft te doen

een leerpaard is niet voor niets een leerpaard.
Een robot zal het nooit worden, maar altijd makkelijker dan een jong paard bij een niet ervaren ruiter

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:09

juist...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:22

als ik de kans had gekregen voor een leerpaard waar ik een klik mee had gevoeld had ik dat zeker gedaan Ja zoals het woord zegt.. superleerzaam Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:45

ik heb een tijdje de kans gekregen om op het M2 wedstrijdpaard van mijn instructrice te mogen lessen. Hiervoor dacht ik ook altijd..pffff mensen met kant en klare paarden, dat is 10 X niets.
Nou, mijn mening is totaal anders geworden. Zo'n kant en klaar paard leert je gewoon zoveel dingen die ik niet op mijn eigen paarden had kunnen leren aanvoelen.
Ik weet 100% zeker, dat als ik die kans niet had gekregen, ik bij lange na niet zo ver zou zijn met rijden als waar ik nu sta.

Vandaar dat toen mijn 12 jarige leerling een pony zocht (beginnende ruiter) we naar een Z pony hebben gekeken en naar een L2 paard. uiteindelijk het L2 paard gekocht, veel commentaar op de club over gekregen,maar lekker pech.
meiske leert nu sneller en op een goede manier rijden omdat het paard goed bevestigd is ipv het blijven aanklooien op de 4 jarige van haar grote zus die nog niet bevestigd was.
en ja.. als ze concoursen wil starten in bv de B, dan gaan we dat gewoon doen, ook al is het paard een stuk verder.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:01

Citaat:
een leerpaard is niet voor niets een leerpaard.
Een robot zal het nooit worden, maar altijd makkelijker dan een jong paard bij een niet ervaren ruiter

Ja, maar ook al is een paard nog zo goed afgericht, je moet hem altijd nog zélf rijden lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:03

Tuurlijk, nogmaals het is geen robot

Maar ik heb op paarden gezeten toen ik zelf nog geen Z was, die wel Z waren en daar reed ik toch zo een nette sb uit of een wisseltje. Uiteraard met instructie die vertelde hoe de knopjes zaten Lachen

Maar om dat ff aan een jonkie te leren is toch heel wat anders dan het knopje vinden.

Het is niet voor niets een leerpaard.
Dat paard geeft jou aan hoe het hoort.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:05

en dan weet je iig dat als ze het niet doen, de fout bij jou ligt en niet bij het paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:07

ik denk dat als je mij op een Z paard zet het een groot fiasco wordt in het begin Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:08

Dat zal wel meevallen Vjelko
Als jij dan hulp vanuit de grond krijgt rij komt dat allemaal goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:11

ja dat is sowieso wel handig ja Ja mag een keer op het paard van mn instructrice rijden dus ben erg benieuwd hoe dat zal gaan.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:11

Ik vind zelf dat je een kant en klaar paard koopt om ervaring op te doen.
Ik zou het natuurlijk veel leuker vinden als je kon zeggen dat je je paard zelf hebt opgeleid.. maar ja.
Ik zie ook vaak een vrouw op wedstrijd, rijd niet zo goed, ze springt de 90 en/of de meter. ze heeft een slechte houding, vaak niet mee met de sprong, maar haar paardje is echt super, en red het vaak.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:18

Vjellko schreef:
ik denk dat als je mij op een Z paard zet het een groot fiasco wordt in het begin Clown

Dat gaan we een keer uitproberen Vork Haha! !

Als er iemand anders op Shine stapt (eigenaresse of bijrijdster van het andere paard) is het heel mooi om te zien hóe sterk Shine op de hulpen reageert. De eigenaresse heeft bijv. ietwat de neiging om voorover te gaan kiepen met lichtrijden, op het moment dat ze dat compenseert door weer terug te gaan zitten staat Shine direct stil *LOL*, keer iets te veel inkomen met been en Shine vliegt weg, beetje scheef zitten of met 1 been meer inkomen en er komt een traversachtig iets uit. Aangalopperen is ook érg lachwekkend, ik geef zéér kleine hulpen, galoppeer je dus weg met een grote hulp ben je met 3 sprongen aan de andere kant van de bak, ga je dan terug zitten omdat je daarvan schrikt maakt ze een overgang naar stap en hang je half om d'r nek (echt gebeurt Haha! ).

Tegen de bijrijdster van dat andere paard zei ik voor de grap een keer toen we even geruild hadden 'Probeer maar een appuyement in te zetten' en Shine deed vanálles (travers, schouderbinnenwaarts, wijken, renvers) over een lengte van 20meter behalve appuyeren Haha! . Eigenlijk allemaal súperbraaf, want ze doet wat er gevraagd wordt van haar, maar het gevraagde komt vaak niet helemaal overeen met het bedoelde Schijnheilig

In die zin is een goed afgericht, scherp aan de hulpen staand paard toch zéker niet makkelijk hoor, al zie je na een rondje of wat toch meestal wel snel aanpassing van degene die erop zit naar minder hulp en meer 'fine-tuning' Ja. Vergelijk het maar met een beginnende autorijder in een Ferrari!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:19

naja dat idee dus mir Clown Haha! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:38

haha zo heb ik eens een Grand Prix/ Hogeschool gereden Andalusiër mogen berijden, aandraven was al lastig. passage deed hij per ongeluk een stukje, en een levade, op een gegeven moment ontdekte ik de 'knop' wel, maar ik zou zoiets liever ook met begeleiding doen. ik heb zelf voornamelijk met jonge paarden gewerkt, vind ik ook heerlijk maar niets mis met een goed leerpaard, zeker als je hogerop wilt komen in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:39

Zonder begeleiding kan imo niemand

Maar dat is toch super hoe dat paard van remember reageerd
Echt een super leerpaard. Ja
Gaat niet vervelend doen, maar laat op die manier duidelijk merken, je hulpen zijn te groot of verkeerd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:47

heb je gelijk in. ik was daar op bezoek, en we mochten een stukje rijden. de eigenaar heeft verder niets uitgelegd ofzo... met mijn eigen paard heb ik overigens wel begeleiding.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:49

Ik herinner me een topic van een tijdje terug. Ging ook over dit onderwerp...
Ma bon, mijn mening?
Als ruiter kies je voor het paard wat het beste bij je past. Als jij nou liever met een groentje rijdt, prima. Iemand anders zal wsl liever een leerpaard hebben. Ook prima. We zijn allemaal verschillende mensen en het is dus niet meer dan logisch dat we allemaal een verschillende mening hebben.

Ik werk zelf het liefste met jonge paarden. Ik vind het enorm leuk om ze zelf naar een bepaald niveau te rijden.
En ja, het is waar dat er mss sneller fouten in zullen sluipen maar daarvoor dient nou net die instructie waar iedereen het altijd over heeft Pling
Zelfs met een Z-paard heb je nog instructie nodig om de knopjes weten te vinden en te voorkomen dat er fouten insluipen. Want ook een Z-paard kan door een klunzige ruiter naar de knoppen worden gereden.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 23-02-07 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:51

ben ik helemaal met je eens Precious!