Rij jij met stemhulpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Rij jij met stemhulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:04

Prima dat je temd maar ik was even benieuwd waarom deze reactie was.

Neveneffect van stemhulpen, (manege)paarden die niet in actie zijn te rammen tot de instructrice het bevel geeft en wegvliegen tijdens de proef omdat ze denken dat ze al moeten als de lezer iets te hard leest of juist vol in de ankers gaan.

Sommige juryleden geven weldegelijk laatste waarschuwingen tijdens de proef bij stemhulpen.

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:05

o oke maar ik rijdt geen proefen ! maar bedankt sorry dat ik katig dee

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:06

let je er ook op dat je gewoon Nederlands schrijft en geen MSN?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:02

Precies, niks is vervelender, als ik aan het trainen ben, en iemand anders bij mij in de bak, continu "Sssht" doet om hem vooruit te krijgen, continu zit te klikken of iets anders dergelijks, mijn paard reageerd daar op, en ik vind het vervelend, nu doet hij het nog maar zelden, maar zodra ik erop ga letten let hij er ook op...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:36

Ik klik veels te veel en ben me er ook van bewust dat dit heel irritant is voor degenen
die ook in de bak rijden. Zelf heb ik het helaas niet altijd door, daarom is het wel fijn als ik les heb
dat er af en toe wordt geschreeuwd dat ik moet ophouden met klikken Clown .

Alhoewel ik het in de les zelf haast niet doe en als ik voor mezelf rijd juist wel, maargoed.

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 14:43

Hoi! ik heb niet alle berichtjes doorgelezen maar wil toch ff reageren:

Al jaren rijd ik engels op een manege, daar praat ik nauwelijks tegen mijn paard als ik les, want ik heb er last van als anderen dit doen dus doe het zelf ook niet.
Daarnaast ben ik begonnen met westernrijden, hierbij gebruik ik juist wel veel stemhulpen. Daar komt bij dat ik dan een paard rij wat sneller ontspant als je tegen haar praat.
Laatst vertelde een instructrice mij dat het goed is voor je ademhaling en je eigen ontspanning als je praat tegen je paard.

O ja als ik niet aan het rijden ben praat ik trouwens altijd tegen mijn paard, niet zo zeer als hulp maar voor de gezelligheid!!

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:43

Oke hoi Shannay sorry als ik soms zo kattig deed !
maar ja ! sorry Tong uitsteken
Groetjess manuela

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:59

ik gebruik ook zo min mogelijk stemhulpen, heel soms wel iets en in principe kennen mijn paarden alle hulpen mondeling omdat ik les geef en 7 jarige kleine kindjes soms niet precies in het begin weten hoe die hulpen toch allemaal gaan. erg handig, 2 dieren op afstands bediening Knipoog
Maar in de clubles is het verboden, bij het springen vergeet ik het soms en dan klik ik hard of schreeuw een keertje ( soms stopt ze en heeft ze ehm.. wat aanmoediging nodig, dus dan hoor je vanuit mij een flinke, "Hup" )
en ja.. dat mag niet ivm de andere paarden die erop kunnen reageren Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 08:15

ShannaY schreef:
Precies, niks is vervelender, als ik aan het trainen ben, en iemand anders bij mij in de bak, continu "Sssht" doet om hem vooruit te krijgen, continu zit te klikken of iets anders dergelijks, mijn paard reageerd daar op, en ik vind het vervelend, nu doet hij het nog maar zelden, maar zodra ik erop ga letten let hij er ook op...

maar dat zijn geen stemhulpen. Een stemhulp is een simpel commando als stap, halt etc.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:53

Ik zeg trrrrrrrrrr als mijn paard aan moet draven, gecombineerd met de normale hulpen en hoooo als hij moet stoppen. Dit doe ik altijd en ook als ik ernaast loop. Het helpt heel goed om de hulpen te verduidelijken en is heel duidelijk voor het paard....

Bij ons andere ervaren paard zeg ik alleen hooo als het nodig is, als ze niet goed op de overige hulpen reageert....

Heel consequent zijn is wel nodig, maar dan leren ze het al na een keer of 3 de goed stemhulp erbij geven (bij mij tenminste)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:49

ik geef ook gewoon stemhulpen, vooral om te belonen en af en toe eens een "uh" als hij wil trekken om hals te strekken en dat nog niet mag.
Als hij niet snel genoeg is, maar ik meestal een geluid als kssst, maar dan zonder de K (snap je het nog Tong uitsteken), dat valt voor een jury niet op, het is wel te horen als je in een open bak zit, maar moet je dus niet doen als de jury je kan horen Knipoog Werkt wel heel goed bij paardje.

Merk inderdaad dat hij er heel goed op reageert, vorige week deed hij super z'n best, en als ik hem dan aanmoedigde werd hij nog enthousiaster.

Gloriantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:35

Ik gebruik stemhulpen. Zoals, dra-af en hooooo st-ap ga-llop enzo:P...

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:37

oke

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:40

Mee eens.

Ook een paard moet het horen als 'ie iets goed doet.
Stemhulpen zullen het paard vast wel motiveren. Ja
Sommigen zeggen wel eens; "Waarom praten, een paard verstaat het toch niet."
Volgens mij verstaan ze wel degelijk wat je zegt, misschien niet de woorden, maar aan de toon weten ze echt wel wat je bedoelt. Ja

En tja..wat wedstrijden betreft.
Ik rij geen wedstrijd, dus ik blijf lekker praten. Sigaar

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:42

dat vindt ik een hele goede!
als je tegen je paard praat krijgt hij ook meer vertrouwen.
en hij leert je stem goed kennen.
en als je hem dan een keer roept bijv. dan gaat hij mischien wel hinneken ! dat is altijd leuk ! dat heb ik wel

Nicole84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:46

ik heb het eigenlijk vanzelf gedaan! Ik beloon hem voor goed gedrag met een opgewekte stem en als hij het minder doet dan geef ik met een lage stem aan wat ik vind. Dit werkt bij mijn hond ook heel goed, dus waarom niet bij een paard?

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:48

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:05

als de pony die ik rij te snel gaat of rustiger moet, dan zeg ik meestal hoooo rustig op een hele zachte manier.. ze luistert daar ook redelijk goed naar.. en met springen moedig ik haar ook aan door bv komop te zeggen.. en als ze iets goed doet krijgt ze natuurlijk een hoop complimentjes naar zich toe Tong uitsteken

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:08

Ik rijd héel veel met stemhulpen Ja
Mijn pony's reageren op Hooo, klikken met me tong om harder te gaan, dráf, en stap. Met longeren erg handig. Ook met stukjes crossen even wat aanmoedigen.
En natuurlijk braaf en zo.
Ja, ik praat heel veel met me pony's , ook onder het rijden Ja

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:11

Ik rij wel veel met mijn stem ja.
Wanneer hij langzamer moet gebruik ik meestal als enige hulp; hooo. Over het algemeen reageert hij daarop en zoniet dan pas gebruik ik mn teugels.
Vind het heerlijk als hij erop reageert. Zeker als ik bv aan het buiten rijden ben aan een lange teugel Ja

Belonen doe ik ook met mijn stem, als hij een stukje erg fijn loopt!