Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijbaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Topsportpaarden schrikken soms al van papiertje in rijba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:54

Marije1984 schreef:
Het was meer bedoelt over hoe ik de paardenwereld zie op dit moment.

Precies; hoe jij het ziet. Kijk met 5 man naar 1 iets en je zult 5 verschillende waarnemingen hebben. Hoe jij naar de paardenwereld kijkt wordt bepaald door hoe jij iets ervaart. Dat wil nog niet direct zeggen dat het zo is. Als jij met een negatieve instelling naar 'de paardenwereld kijk' zullen jou enkel zaken opvallen die jouw negatieve instelling bevestigen. Jouw ogen zijn dan gesloten voor alle zaken die wel goed gaan, de ruiters die het wel goed doen etc.

Jij bent echt zo'n typische 'foutenkijker'. Bij alles wat er fout gaat in jouw ogen zeg je: 'zie je nou wel'. Er zijn zoveel ruiters die WEL goed bezig zijn. Als jij je ogen zou openen zou je ze ook zien. De kunst is te kijken naar wat WEL goed gaat. Daar kun je wat van leren EN het is veel leuker!!!

Marije1984 schreef:
Natuurlijk is het mooi als je een topprestatie kan neerleggen. Maar bij mijn weten moet je daar hard voor werken. Nu lijkt het steeds meer dat de mensen met genoeg poen daarvoor in aanmerking komen.

Met geld kun je beter materiaal kopen en kan het inderdaad makkelijker gaan. Maar een paard kun je nu eenmaal niet voorprogrammeren dus in de ring zal de ruiter het echt zelf moeten doen. Vanaf een bepaald punt (zo rond de M2) komt het steeds meer aan op de vaardigheden van de ruiter en wordt vanzelf geleidelijk aan het kaf van het koren gescheiden. Echte topprestaties zijn altijd een gevolg van hard werken, bezieling, doorzettingsvermogen etc.

Marije1984 schreef:
maar als ik dan iemand zie waarvan ik weet dat ze niet kan rijden en vervolgens met gekochte paarden in het Z rondhobbelt.

JIJ ziet iemand in de Z die niet kan rijden. Maar is dat wel zo? Of is dat wat jij wil zien? Als iemand winstpunten in de Z rijdt zal diegene gerust wel iets goed doen. Ik vind dit soort opmerkingen altijd te vaag en geeft mij eerder het idee dat er sprake is van afgunst dan van een deskundig oordeel over 'iemands' kunnen. Wie is die 'iemand'? Wat maakt jou deskundig om daarover te kunnen oordelen? Niet l*llig bedoeld hoor, maar dit soort praatjes gaan vaak over bokt en worden bevestigd door allerlei ja-knikkers, maar men wordt NERGENS specifiek. HOE kan je er dan over oordelen???

Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Maar zolang jij niet met specifieke voorbeelden (namen, foto's, filmpjes, uitslagen etc.) komt kan ik daar geen oordeel over vormen. En een ander ook niet.

Marije1984 schreef:
Je wordt er alleen zo in mee getrokken.

Als je erg beinvloedbaar bent en onzeker bent wel ja.

Marije1984 schreef:
Dat bedoel ik ermee dat alles direct moet. Als iemand besluit Z te worden moet dat vandaag nog gebeuren. Het liefst gister nog. Mensen hebben steeds minder geduld en zijn ongedurige.

Dat is een conclusie die jij trekt... Helaas geef je verder geen specifieke, goede argumenten die deze conclusie onderbouwen. Zolang je het hebt over 'ze', 'iemand', 'mensen' etc. raakt je conclusie kant noch wal. Zolang er geen onderzoek geweest is naar paardenliefhebbers, hun paarden, hun talenten, hun prestaties en hun inkomen kun je er geen zinnig woord over zeggen en blijft hetgewoon gissen.

Marije1984 schreef:
Iedereen is zo prestatiegericht bezig dat ze vergeten te ademhalen.

Wie is iedereen? Gebaseerd op? Hoe kan jij dat concluderen? Kun jij spreken voor een ander? Kun jij weten wat een ander voelt?

Marije1984 schreef:
Gaan we bij de ring staan en als ons paard is losgereden door de instructeur het proefje in?

Ik heb liever dat je voor jezelf spreekt dan van 'we'. Ik heb iig nog nooit meegemaakt dat een paard werd losgereden door een instructeur en met de ruiter het proefje inging... Op een wedstrijdterrein MAG je niet eens iemand anders op je paard laten.

Marije1984 schreef:
Je zal nu wel lachen, maar in Amerika gebeurd dit al. Als wij zo door blijven jakkeren zal het niet zo heel lang duren voordat dat beeld hier ook te zien is. Deze mensen rijden echte niet omdat ze het mooi vinden, maar voor de glorie, roem en faam.

Ik vind dat je zwaar overdrijft en dit zijn wel hele vage speculaties. Weet je wat al heel veel zou schelen? Als mensen gewoon eens verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen, zich concentreren op hun eigen paard en hun eigen rijden. Laat een ander lekker. Geniet van je paard en geniet van sport. Jij vind genieten toch zo belangerijk? Waarom laat jij je genot dan zo bederven door wat anderen doen of waarvan jjj denkt dat ze het doen? De manier waarop jij conclusies trekt, speculeert en zaken als feiten brengt zegt imo meer over jou en over jouw instelling dan over 'de paardenwereld'.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:10

Marije1984 schreef:
Citaat:
Waarom moet je je rijden bewijzen middels de sport?

Het hoeft niet. Het hangt ervanaf of jij die ambitie hebt. Ik heb het zelf nooit zo gehad en daarom rij ik recreatief. Hoewel ik het nu op zich best wel eens zou willen proberen. Je rijden bewijzen vind ik zowiezo onzin. Voor wie wil je wat bewijzen, voor jezelf of voor anderen?

Marije1984 schreef:
Citaat:
Waarom wordt ik met de nek aangekeken omdat ik een lekkere all rounder heb die perfect bij mij past, maar niet de sterren van de hemel sjouwt?
Waarom wordt ik niet serieus genomen omdat ik niet voor de wedstrijden ga en lekker voor mijn plezier rijd?

Dat kan ik me nou echt niet voorstellen. Als jij lekker rijdt zal dat heus wel opvallen. Ik rij zelf alleen maar recreatief. Ik heb nog nooit officiële wedstrijden gereden. Desondanks train ik heel serieus met mijn paard en mensen zien dat toch wel. Ik heb onderhand de hele stal onder mijn kont gehad. Ook de Z paarden. Maar ik herken het wel hoor. Ik heb vroeger op een stal gestaan waar veel mensen ontzettend arrogant waren en hele dure paarden hadden. Kwam ik met mijn ruige pony aanzetten. Het commentaar was niet van de lucht tot ik een keertje meedeed aan een oefenparcours en een bekende topruiter zei dat ik een potentiële EK-pony onder mijn kont had. Haha! Volgende dag zaten alle arrogante kinders bij mij in de stal en was ik ineens iedereens beste vriend. Knipoog Die arrogante air is een luchtballon en daar moet je doorheen prikken. Ik lachte mooi wel het hardst van iedereen.

Marije1984 schreef:
Citaat:
Op de een of andere manier hoor je er niet bij als je je niet hebt bewezen in de (basis) sport? Dat is zo jammer! Ik ben geen ster ruiter, maar soms denk ik toch echt meer verstand te hebben dan diegene die zich blindstaren op de prestatie die wordt neergezet op concours. Voor mij is dat niet belangrijk, maar dat maakt toch geen mindere ruiter? Jawel wordt er dan gezegd, want je hebt nog nooit Z gereden? Sinds wanneer is de prestatie op de wedstrijd een graadmeter voor ervaring en hoe goed je bent?

Het praat gewoon makkelijker. Als je Z dressuur gereden hebt hebben mensen daar een beter beeld bij dan als je zegt ik rij heel goed maar geen wedstrijden. Ongetwijfeld zijn er een heleboel ruiters ook in de Z die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn maar er zijn nog veel meer van dat soort mensen op de manege en in de lage dressuurklassen. Ach, ik kan me er niet druk om maken. Ik zie veel misstanden maar ik weet dat ik leuk kan rijden. Ik ben ook geen sterruiter maar ik kan een paard fijn in balans rijden en een paard een goed gevoel geven over zichzelf. Ik weet dat, mensen die mij zien rijden weten dat en dat is voldoende voor mij. Ik probeer mensen in mijn omgeving verder te helpen maar meer kan ik ook niet doen. Uit jouw woorden krijg ik een beetje het gevoel dat je je miskend voelt. Dat je vindt dat mensen je niet op waarde schatten. Maar als jij weet wat je kan, wat kan het jou dan schelen wat die anderen zeggen? La maar banketstaaf. Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:13

Men kan er niet omheen dat er heus wel mensen zijn die paarden kopen die ver boven huin eigen kunnen liggen en daardoor prestaties neer zetten die niet echt gebaseerd zijn op ruitervaardigheid op zich. Je zult ook moeten toegeven dat lang niet iedereen meer een paard opleid volgens de "normale" of ouderwetse langzame trainingsschaal, onder het mom dat de "moderne paarden nu eenmaal alles eerder bieden". Maar als net dit soort paarden de schrik krijgen van een papiertje, kun je je afvragen of er misschien toch iets mis is met die snelle weg.
Natuurlijk is iedereen verschillend, maar het heeft weinig zin om in een discussie meneer of mevrouw zo en zo als voorbeeld of bewijs aan te halen, want het gaat niet over individuen, het gaat om een feit en wel dat sommige toppaarden zich inderdaad een beetje hyper tonen en van een scheet schrikken. We kunnen nadenken en bespreken hoe dat zou kunnen komen en wat er aan gedaan kan worden.
Ik denk dat het argument dat er mensen zijn die te snel prestatie en resultaten willen, heus een goede is die er best mee te maken heeft. Als men zelf een paard van A tot Z of in dit geval van B tot GP opleid (en haast niemand doet dat meer), en ook eens wat anders doet dan de oefeningen in de rijbaan, heeft men zo´n paard toch wel een jaar of 5 tot 8 en alle tijd om een zodanige band op te bouwen dat het paard niet schrikachtig hoeft te zijn, of in elk geval er niet extreem op hoeft te reageren.

Verder is het niet handig om personen aan te vallen op hun mening. Ieder heeft een visie, gewoonlijk gebaseerd op eigen ervaringen. En als dat niet jouw ervaringen zijn, dan heb jij een andere visie, maar dat wil niet zeggen dat wat de ander zegt meteen maar onwaar is.
Overigens kan iedereen conclusies trekken uit wat men hier zoal op bokt tegen komt. Ik denk dat bokt een afspiegeling is van de werkelijkheid.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:37

Lusitana schreef:
Men kan er niet omheen dat er heus wel mensen zijn die paarden kopen die ver boven huin eigen kunnen liggen en daardoor prestaties neer zetten die niet echt gebaseerd zijn op ruitervaardigheid op zich.

NOU EN!?!?!?!?

Ik zie liever iemand die zijn eigen tekortkomingen erkent en zich realiseert dat een jong paard opleiden voor hem geen verstandige keuze is en een goed doorgetraind leerpaard (desnoods voor veel geld) koopt en daar lekker plezier aan beleeft, dan dat diegene met een jong paard gaat klooien omdat MEN anders vindt dat diegene niet kan rijden. Uiteindelijk zul je toch over een bepaalde ruitervaardigheid moeten beschikken om op het dure leerpaard de knoppen te vinden hoor.

Lusitana schreef:
Je zult ook moeten toegeven dat lang niet iedereen meer een paard opleid volgens de "normale" of ouderwetse langzame trainingsschaal, onder het mom dat de "moderne paarden nu eenmaal alles eerder bieden".

Nee hoor, dat hoeven we niet toe te geven. Getalenteerde paarden zullen de normale trainingsschaal nu eenmaal makkelijker en sneller doorlopen (met een goede ruiter) dan minder getalenteerde paarden.
Sommige kinderen leren nu eenmaal ook sneller rekenen dan anderen. Het heeft gewoon te maken met aanleg.

Lusitana schreef:
Natuurlijk is iedereen verschillend, maar het heeft weinig zin om in een discussie meneer of mevrouw zo en zo als voorbeeld of bewijs aan te halen,

Een specifiek voorbeeld aanhalen heeft wel zin, want dan weten we tenminste waar we het over hebben.

Lusitana schreef:
het gaat om een feit en wel dat sommige toppaarden zich inderdaad een beetje hyper tonen en van een scheet schrikken.

Het is pas een feit als iets wetenschappelijk ondebouwd is. En er is nog altijd geen onderzoek gedaan naar het percentage toppaarden dat schrikt van een scheet. En vele hier in dit topic hebben bovendien al aangegeven dat hun niet-toppaard ook wel eens van een scheet schrikt.

Lusitana schreef:
Als men zelf een paard van A tot Z of in dit geval van B tot GP opleid (en haast niemand doet dat meer)

En voor jou is dat wel dagelijkse kost?

Lusitana schreef:
Verder is het niet handig om personen aan te vallen op hun mening.

Iemand verzoeken om zijn mening beter te beargumenteren en te onderbouwen is geen aanval. Veel mensen voelen dat zo omdat ze hun mening dus kennelijk niet KUNNEN onderbouwen en dus zomaar wat roepen. Als je serieus genomen wil worden, zul je op zijn minst je mening goed moeten kunnen onderbouwen. Zeker als je je mening brengt als een feit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:42

Men is op persoonlijk vlak bezig als men niet een gewone post met een mening neerzet, maar andermans post in stukjes hakt en met tegenargumenten en wedervragen komt. Dan krijg je een eindeloze twist tussen twee personen, ipv globale meningen en visies. Dat maakt de hele discussie ineens persoonlijk.
Ik zie ook veel drogredenen voorbij komen.
Ik zie ook niet waarom alles wetenschappelijk ondervbouwd moet worden.
Iedereen kan zien dat de toren van Pisa schef staat, daar hoet heus geen ingenieur berekeningen voor laten zien. Er zijn ook mensen die dus geowon kunnen zien of een paard pijn heeft, hyper is of van en scheet schrikt. Het mooie is ook nog dat er veel getoond is op TV van wedstrijden waarop je dat dus waar kunt nemen. Plus dat je het op de wedstrijdterreinen kunt zien. Het is dus proefondervindelijk bewezen, zeg maar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:28

Leuke site Lusitana, erg herkenbaar... betrap mezelf er soms ook op. Iets om aan te werken dan maar...

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:42

Ik heb hier in een van de eerste posts gelezen dat zulke paarden schrikken omdat hoog in het bloed staan. Sorry, maar dit vind ik maar nonsens. Bloedpaarden kan je zo mak of zo wild maken als je zelf maar wilt. Het hangt er gewoon van af hoe jij als ruiter met zo'n paard omgaat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:26

Ik ben van mening dat het een combinatie is van factoren, en weinig te maken hoeft te hebben met ruiterkunde of africhting.
Ik heb braafmakke paardjes, verkeersmak, geen angst voor paraplu's, vrachtverkeer noem het op. Maar als ik die aan het 'opvoeren' ben voor bijv. keuring dan veranderd ook het gedrag mbt schrikken... Ook bij ons jonge paard, als ik het voerschema aanpas is het een vaatje buskruit die al aan de kletter kan gaan van een papiertje in de rijbaan... terwijl die anders gewoon super braaf is.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:34

Lusitana schreef:
Men is op persoonlijk vlak bezig als men niet een gewone post met een mening neerzet, maar andermans post in stukjes hakt en met tegenargumenten en wedervragen komt.

Als je andermans post in stukjes hakt en met tegenargumenten en wedervragen komt dan ben je bezig met:

DISCUSSIEREN

Persoonlijk worden is als als je iemands argument of mening probeert te ontkrachten door bijvoorbeeld iemands uiterlijke kenmerken erbij te betrekken.

Topics zijn er om te discussieren en niet om ja en amen te knikken naar ieder die zijn mening al dan niet onderbouwd verkondigd.

Lusitana schreef:
Dat maakt de hele discussie ineens persoonlijk.

Nee, als er met tegenargumenten en wedervragen gekomen wordt, dan wordt de discussie pas interessant. Op het moment dat je je mening niet kunt onderbouwen, dan kunnen mensen dat inderdaad als een persoonlijke aanval voelen. Maar als je je mening niet kunt onderbouwen moet je je misschien niet mengen in een discussie. Pling

Lusitana schreef:
Er zijn ook mensen die dus geowon kunnen zien of een paard pijn heeft, hyper is of van en scheet schrikt.

Dat je kan zien dat 1 paard van een scheet schrikt wil nog niet zeggen dat je dan direct een conclusie kan trekken over de gehele topsportpaardenstapel in Nederland.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:37

Precious20 schreef:
Ik heb hier in een van de eerste posts gelezen dat zulke paarden schrikken omdat hoog in het bloed staan. Sorry, maar dit vind ik maar nonsens. Bloedpaarden kan je zo mak of zo wild maken als je zelf maar wilt. Het hangt er gewoon van af hoe jij als ruiter met zo'n paard omgaat.

Die paarden zijn vaak wel gevoeliger Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:37

tja een volbloed is inderdaad iets rilliger dan een belg Lachen Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:39

en een belgisch volbloed?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:42

hihi grappenmaker, waarom heb ik nou zomaar het idee dat je best begrijpt wat ik bedoel Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:43

KiWiKo schreef:
hihi grappenmaker, waarom heb ik nou zomaar het idee dat je best begrijpt wat ik bedoel Lachen

Clown ben een beetje errug wakker vanochtend Tong uitsteken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:45

Alane schreef:
ben een beetje errug wakker vanochtend

Heb je soms de wind in je kop? Hebben mijn paarden soms ook wel eens last van als het heel hard waait. Dan schrikken ze al van een scheet Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:49

ik ben bang dat ik ook mijn handen vol heb aan de grote meneer vandaag Lachen

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:58

Ze zijn gewoon zo scherp

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:00

Mhh Je begrijpt niet helemaal wat ik probeer te zeggen Jasmijn. Jammer. Kan jij ook niks aan doen ligt ook wel een deel aan mij omdat ik het niet duidelijker kan uitleggen. Maar zoals jij het vertaalt, zo bedoel ik het niet.

Note Ik zie genoeg ruiters die wel rijkunstig gevoel hebben en waar ik van geniet als ik kijk, dus ik ben geen fouten kijker, meer realistisch. De tijd zal het leren

Tja die woei waai is niet het meest ideaal. Mijn paard trekt zich er vrij weinig van aan. Ze hebben wel weer alarm afgegeven geloof ik. Ach ik heb gewoon een sul van een paard. Niks is eng totdat het hem uitkomt zal ik maar zeggen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:25

Ik moest laatst enorm lachen om een opmerking van een vriendin van mij. Ze heeft een paard dat vrij nuchter is, en niet snel enorm schrikt. Wel kijken, maar er zeker niet vandoor gaan. Ze zei:

"ach, mijn paard is gewoon erg traag van begrip tegen de tijd dat ze doorheeft wat het is ze al te laat om nog te schrikken" Haha!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:08

He zie dat we weer een beetje terug zijn bij het onderwerp van dit topic Haha!
Ik heb (soms) ook een schrikachtig paard.. Hij heeft veel xx in zijn lijn zitten. Ik moet zeggen dat ik het best vervelend vind met rijden. Je moet gewoon nog alerter zijn en dat vergt toch best veel moet ik zeggen.

Waarom hij af en toe zo schrikachtig is?? Ik zou het niet weten..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:36

Schrikachtigheid is vaak een combinatie van factoren waar wat aan gedaan kan worden. Maar schrik is niet altijd te voorkomen. Maar hoe de ruiter er mee om gaat, bepaald hoe het paard de volgende keer reageert. Daarom is het zo belangrijk dat we zelf wél het hoofd koel houden.
En niet te "alert" op een paard gaan zitten. Dan zend je zelf namelijk al het signaal uit dat er wat kán zijn. Dan gaat het paard zoeken en kan elk dingetje het paard dus laten schrikken, ook die dingen die hij al kent.
Het is nu eenmaal een kudde dier dat zeer scherp op signalen let van omgeving, de andere paarden en leidster. Dat is van levensbelang. Ze kunnen heel snel van rustig grazen in een totaal alert schieten door een klein signaal. Maar, net zo, kunnen ze bij geruststellend signaal weer teruggaan op grazen, zonder maar een pas verzet te hebben.
Taak aan ons ruiters dus om een dergelijk signaal van "het is goed" door te geven.
Gewoon het paard een klopje te geven als het wat ziet(ruikt, hoort) kan genoeg zijn. Zeker NIET aan de teugels gaan zitten. En dat is soms wel de reactie van ruiters. (En voorover gaan zitten). Dat is juist spanning opvoeren.

Natuurlijk is in een proef niet zo heel makkelijk. De ruiter is natuurlijk nerveus en gespannen omdat het een prestatie neer moet zetten. En geeft dus continue het signaal dat er wat is (dit is ook de reden waarom sommige paarden bij losrijden relaxed zijn en in de baan gespannen zijn. In de losrijbaan is de ruiter niet zo gespannen) en dan is er inderdaad niet zoveel nodig om een paard te laten schrikken.

Schrikken heeft te maken met adrenaline. Ik heb al gezegd dat mensen elkaar ook bang kunnen maken met spookverhalen. Je adrenaline stijgt dan en maakt je klaar om te vluchten. Elk geluidje laat je dan overdreven schrikken. Het is een chemisch gebeuren in je lichaam en ook in dat van het paard.
Het is dus taak om dat niveau niet op te voeren, of om te proberen te voorkomen dat het omhoog schiet en het weer zo snel mogelijk te laten zakken als het wel gebeurt...

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:42

je hebt er zeker gelijk in.. Ik ben het bewijs !
Vroeger als mijn paard schrok ging hij er enorm vantussen.. echt 5 min. galoperen voordat ik hem weer terug kon pakken. Nu blijft het bij een "huh" en een keertje met 4 benen omhoogspringen. Maar daar blijft het dan meestal ook bij. Omdat ik erzelf niet meer (zo) mee bezig ben. Maar als ik denk oeee hij kan wel eens schrikken dan doet ie dat zeker ! Haha!

Hoe meer hij ook aan het werk is (dus op mij geconcentreerd is) hoe minder hij schrikt. Is ook logisch

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:45

En ik zie het jusit andersom... hoe meer het paard bezig is met werk hoe makkelijk hij schrikt...
en dan heb ik het niet over het zoeken en kijken naar bakkabouters of het loeren naar dat ding wat er eerder niet stond...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:01

Ik heb dat ook, hoe meer mijn paard aan het werk is, hoe gemakkelijker hij schrikt. Vooral van geluiden. Gelukkig weet ik dat ie dan naar het andere eind van de bak schiet, en daar in de hoek tot stilstand komt. We kunnen daarna weer rustig verder. Het moeilijkste vind hij dingen die hij niet kan zien, maar wel hoort. (heb het getest terwijl ik er niet op zat, ik dacht eerst dat het misschien door mij kwam, maar met een ander gaat ie net zo goed aan de kletter van een onverwacht geluid)