Marije1984 schreef:Het was meer bedoelt over hoe ik de paardenwereld zie op dit moment.
Precies; hoe jij het ziet. Kijk met 5 man naar 1 iets en je zult 5 verschillende waarnemingen hebben. Hoe jij naar de paardenwereld kijkt wordt bepaald door hoe jij iets ervaart. Dat wil nog niet direct zeggen dat het zo is. Als jij met een negatieve instelling naar 'de paardenwereld kijk' zullen jou enkel zaken opvallen die jouw negatieve instelling bevestigen. Jouw ogen zijn dan gesloten voor alle zaken die wel goed gaan, de ruiters die het wel goed doen etc.
Jij bent echt zo'n typische 'foutenkijker'. Bij alles wat er fout gaat in jouw ogen zeg je: 'zie je nou wel'. Er zijn zoveel ruiters die WEL goed bezig zijn. Als jij je ogen zou openen zou je ze ook zien. De kunst is te kijken naar wat WEL goed gaat. Daar kun je wat van leren EN het is veel leuker!!!
Marije1984 schreef:Natuurlijk is het mooi als je een topprestatie kan neerleggen. Maar bij mijn weten moet je daar hard voor werken. Nu lijkt het steeds meer dat de mensen met genoeg poen daarvoor in aanmerking komen.
Met geld kun je beter materiaal kopen en kan het inderdaad makkelijker gaan. Maar een paard kun je nu eenmaal niet voorprogrammeren dus in de ring zal de ruiter het echt zelf moeten doen. Vanaf een bepaald punt (zo rond de M2) komt het steeds meer aan op de vaardigheden van de ruiter en wordt vanzelf geleidelijk aan het kaf van het koren gescheiden. Echte topprestaties zijn altijd een gevolg van hard werken, bezieling, doorzettingsvermogen etc.
Marije1984 schreef:maar als ik dan iemand zie waarvan ik weet dat ze niet kan rijden en vervolgens met gekochte paarden in het Z rondhobbelt.
JIJ ziet iemand in de Z die niet kan rijden. Maar is dat wel zo? Of is dat wat jij wil zien? Als iemand winstpunten in de Z rijdt zal diegene gerust wel iets goed doen. Ik vind dit soort opmerkingen altijd te vaag en geeft mij eerder het idee dat er sprake is van afgunst dan van een deskundig oordeel over 'iemands' kunnen. Wie is die 'iemand'? Wat maakt jou deskundig om daarover te kunnen oordelen? Niet l*llig bedoeld hoor, maar dit soort praatjes gaan vaak over bokt en worden bevestigd door allerlei ja-knikkers, maar men wordt NERGENS specifiek. HOE kan je er dan over oordelen???
Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Maar zolang jij niet met specifieke voorbeelden (namen, foto's, filmpjes, uitslagen etc.) komt kan ik daar geen oordeel over vormen. En een ander ook niet.
Marije1984 schreef:Je wordt er alleen zo in mee getrokken.
Als je erg beinvloedbaar bent en onzeker bent wel ja.
Marije1984 schreef:Dat bedoel ik ermee dat alles direct moet. Als iemand besluit Z te worden moet dat vandaag nog gebeuren. Het liefst gister nog. Mensen hebben steeds minder geduld en zijn ongedurige.
Dat is een conclusie die jij trekt... Helaas geef je verder geen specifieke, goede argumenten die deze conclusie onderbouwen. Zolang je het hebt over 'ze', 'iemand', 'mensen' etc. raakt je conclusie kant noch wal. Zolang er geen onderzoek geweest is naar paardenliefhebbers, hun paarden, hun talenten, hun prestaties en hun inkomen kun je er geen zinnig woord over zeggen en blijft hetgewoon gissen.
Marije1984 schreef:Iedereen is zo prestatiegericht bezig dat ze vergeten te ademhalen.
Wie is iedereen? Gebaseerd op? Hoe kan jij dat concluderen? Kun jij spreken voor een ander? Kun jij weten wat een ander voelt?
Marije1984 schreef:Gaan we bij de ring staan en als ons paard is losgereden door de instructeur het proefje in?
Ik heb liever dat je voor jezelf spreekt dan van 'we'. Ik heb iig nog nooit meegemaakt dat een paard werd losgereden door een instructeur en met de ruiter het proefje inging... Op een wedstrijdterrein MAG je niet eens iemand anders op je paard laten.
Marije1984 schreef:Je zal nu wel lachen, maar in Amerika gebeurd dit al. Als wij zo door blijven jakkeren zal het niet zo heel lang duren voordat dat beeld hier ook te zien is. Deze mensen rijden echte niet omdat ze het mooi vinden, maar voor de glorie, roem en faam.
Ik vind dat je zwaar overdrijft en dit zijn wel hele vage speculaties. Weet je wat al heel veel zou schelen? Als mensen gewoon eens verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen handelen, zich concentreren op hun eigen paard en hun eigen rijden. Laat een ander lekker. Geniet van je paard en geniet van sport. Jij vind genieten toch zo belangerijk? Waarom laat jij je genot dan zo bederven door wat anderen doen of waarvan jjj denkt dat ze het doen? De manier waarop jij conclusies trekt, speculeert en zaken als feiten brengt zegt imo meer over jou en over jouw instelling dan over 'de paardenwereld'.