Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amy_leftover

Re: Hoe boos word jij als een paard iets niet doet ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:57

Ik word niet snel boos op een paardje, wel gefrustreerd
Maar meestal ligt het dan aan mezelf, dan doe ik zelf wat fout
Het zou onredelijk zijn om dan boos te worden op het paardje

Wanneer ze op straat loopt te etteren, wil ik wel eens goed kwaad worden
Dan kan ze een flinke tik verwachten
Simpelweg omdat ik geen ongelukken wil

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:22

SummerEnds schreef:
Idd ! Dan voelt hij dat jij de leider bent en zal hij je respecteren. Helpt echt hoor ! Probeer maar eens !

Nee sorry, dat ga ik niet uitproberen Knipoog Gelukkig heb ik nooit echt problemen en als er iets mis gaat is het vaak heel simpel rijtechnisch op te lossen.

Dus wanneer je aan het wijken bent en je paard wijkt niet (omdat hij jou niet snapt, je verkeerde hulp geeft of wat dan ook) dan stap je af, jaag je je paard goed door de bak heen en als je opstapt dan wijkt hij opeens?
Kun je ze op die manier ook de piaffe oid leren? Je jaagt ze weg en als je opstapt begrijpen ze meteen wat je bedoelde?
Laatst bijgewerkt door Solvej op 31-01-07 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:28

ik word ook niet zo heel snel boos maar ik mag wel iets strenger zijn want ze begint nu beetje over me heen te lopen. laatst was ze beetje erg in opstand gekomen en bleef ze maar stijgeren en paar x klapte ze bijna achter over. toen zijn we wel even heel streng gaan aan pakken aan de longe en daarna nog even 2 rondjes er opgezeten toen ze het braaf was maar was toen ook wel echt boos. ik vind van mij zelf dat ik ook wel redelijk ben tegen ze dus als ik boos ben ze het ook echt verdienen.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:15

Solvej schreef:
SummerEnds schreef:
Idd ! Dan voelt hij dat jij de leider bent en zal hij je respecteren. Helpt echt hoor ! Probeer maar eens !

Nee sorry, dat ga ik niet uitproberen Knipoog Gelukkig heb ik nooit echt problemen en als er iets mis gaat is het vaak heel simpel rijtechnisch op te lossen.

Dus wanneer je aan het wijken bent en je paard wijkt niet (omdat hij jou niet snapt, je verkeerde hulp geeft of wat dan ook) dan stap je af, jaag je je paard goed door de bak heen en als je opstapt dan wijkt hij opeens?
Kun je ze op die manier ook de piaffe oid leren? Je jaagt ze weg en als je opstapt begrijpen ze meteen wat je bedoelde?

Nee, dat heeft niets met snappen te maken. Het is gewoon als jou paard vervelend doet met rijden zoals bokken, trekken aan de teugel enzovoort. Natuurlijk moet je eerst kijken of je zelf geen fout maakt bij de hulpen, of dat er iets met het bit/zadel aan de hand is.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:44

99% van de keren dat er iets fout gaat met rijden ligt het aan de ruiter of is het paard verkeerd gereden, heeft het ergens pijn/last van.

Maar goed stel je voor je paard wilt onder het rijden uitkomen en je jaagt hem door de bak heen. Legt het paard volgens jou dan de link tussen niet willen werken en het rondjagen? Volgens mij begrijpt een paard daar namelijk helemaal niks van als jij hem door de bak gaat jagen. Dat is totaal geen logisch verband.

Oh ik zie net je profiel pas, met zoveel ervaring als dat jij hebt neem ik al mijn woorden terug. Sorry dat ik daar tegenin ben durven gaan. Misschien ga ik het dan toch maar eens proberen.

Oja, voor ik het vergeet. Heb jij uitsluiting gekregen op het leeftijdsregelement van de FEI proeven Zware Tour. Die paarden moeten namelijk minimaal 8 jaar zijn en een van die Grand Prix paarden van jou is pas 7?

"Sarea: 7 jaar, ruin, 1m74, Grand Prix "
Laatst bijgewerkt door Solvej op 31-01-07 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:51

@ SummerEnds: ik snap jou beredenatie idd ook niet helemaal...en óók ik ga het niet uitproberen Haha!

Ik denk dat veel mensen met communicatie problemen met hun paard gewoon eens goed bij zichzelf te raden moeten gaan waar het probleem nou vandaan zou komen!
Mensen zijn van nature geneigd externe factoren aan te wijzen voor hun eigen falen, maar bij paarden krijg je die bal vervolgens 10 keer harder teruggekaatst! Mensen moeten gewoon eens gaan nadenken voordat ze hun paard de vernieling in werken en vervolgens ook nogeens boos worden op het dier!

Mijn bescheiden mening Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:57

Ik ben het met je eens, Jarrah. Mijn nieuwe rijpaard is ook behoorlijk dominant, maar wanneer je direct de grenzen aangeeft, en haar vervolgens beloont wanneer ze doet wat je vraagt, is er eigenlijk geen reden om boos te worden. De oplossing zit hem in consequent in de omgang en met rijden zijn, en geen gedrag tolereren wat je niet wilt.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:01

Als op buitenrit opeens niet wil lopen, dan ga ik door todat ze loopt, boos word ik niet echt, en als ik dan al boos word zeg ik alleen maar, Nou word ik echt boos Clown
Als je niet wil springen, maak ik gelijk een volte en ga er overheen, niet eerst het rondje afrijden, nee, gewoon hups, net genoeg ruimte om er overheen te gaan!

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:05

Slaan is onmacht vind ik. Laatst las ik ergens: "Een balletdanser danst niet op de zweep". (En dat ging uiteraard over paarden) Nu heb ik ook wel redelijk veel geduld Schijnheilig Héél soms verlies ik het en dan krijgt ze toch een goede mep. Maar dan denk ik wel eens, heb ik het recht om haar te slaan?
(Ik realiseer me dat niet iedereen het met me eens is.)
Mijn ouders hebben mij ook nooit geslagen en ik ben toch redelijk terecht gekomen Haha! . Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn.

Meestal ligt de fout bij de ruiter of begrijpt je paard je hulpen niet. = Dus fout van de ruiter.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 23:03

SummerEnds schreef:
Als hij echt niet doet wat je zegt stap dan af, trek de beugels op, doe te teugels tussen de keelriem en jaag hem van je weg zo doe ja dat een paar keer en stap je terug op. Heel belangerijk is dat je paard zelf naar jou moet komen, doet hij dat niet laat hem dan maar even staan. Als het het nog niet lukt jaag hem dan weer weg. Het paard voelt dan dat jij de baas bent en zal dan wel luisteren. Zo doe ik dat dus

???? Nagelbijten / Gniffelen
Dit advies zal ik persoonlijk maar niet opvolgen. Hoe heb je dat uitgevogeld??? Ik denk niet dat een paard die link kan leggen tussen iets weigeren tijdens het rijden en dan die actie daarna. Paard moet zowiezo bij ongewenst gedrag meteen gecorrigeerd worden (liefst binnen de seconde) anders legt hij al niet meer de link tussen zijn gedrag en de daaropvolgende correctie. Dus eerst eens afstappen, beugels omhoog doen enz........ zie er echt het nut en het effect niet van in. Heb zoiets wel eens gezien in een docu van Monty Robberts, maar toen was hij alleen met grondwerk bezig (maar niet onder het zadel) en was het in een heel andere context.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:20

Op Katinka wordt ik eigenlijk nooit echt boos, want die is ontzettend eerlijk en als ze iets niet doet dan is het óf mijn fout (dat ik iets verkeerd doe) of er is iets niet goed. Natuurlijk moet ik haar wel eens corrigeren, maar dat doe ik alleen door mijn stem te verheffen. Soms een klein tikje erbij met rijden maar verder niet.

Op manegepaarden kan ik wel ietsje kwader worden, omdat die soms gewoonweg níet luisteren. Reed vroeger altijd op een ontzettend dwarse merrie, Jessie. Meestal kon ik niet boos op haar worden omdat ze zo grappig was. Maar af en toe was ze zo aan het kloten dat ik vrij neidig kon worden en af en toe eens een flinke ram kon uitdelen (wat dus resulteerde op een bok of een rondje scheuren Nagelbijten / Gniffelen ) maar echt gemeen was ik niet tegen haar.

En Chuwaz die is van zichzelf erg lui en daar kon ik dan wel helemaal boos om worden. Als het niet lukte ging ik schoppen of werd ik soms wat harder in de hand. Uiteindelijk had ik er dan spijt van dus ben ik op mezelf gaan letten dat ik niet een beetje 'gemeen' begon te worden tegenover het paard. Ik ging niet meer schoppen, maar bleef wel heel consequent. En dat heeft geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:26

ik word niet snel boos, ben nog nooit boos geweest omdat iets niet lukte met rijden volgens mij, zijn we buiten aan het rijden, en ze loopt te etteren, kan ze een beste tik verwachten, ik wil geen ongelukken hebben, en ze heeft maar normaal te doen..
steigeren bij het stilstaan op de terugweg heeft ze een tijdje gedaan, dat soort dingen pik is dus absoluut niet

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:53

als het even niet lekker gaat met rijden ( je pony kan zijn dag niet hebben of ik zelf ) dan ga ik gewoon even lekker beetje met losse teugel rijden, en een dag later gaat het weg weer beter,
ik word eigenlijks nooit boos,

scoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:00

het is zo mooi dat niemand ook maar boos wordt op zijn of haar paard aan de reacties te zien.
maar hoe kan het dat 7 op de 10 ruiters hun paard dan toch appelweek afhouwen.... als ze vinden 'dat hij niet luisterd'. het ligt altijd aan het paard.
we leren de paarden gewoon stout... te zijn door niet consequent te zijn de ene keer is het grappig als ie stout is, maar wordt het te erg is de lol er bij de ruiter al snel af.
of de ruiter kan niet genoeg rijden en het paard is gewoon te slim, blijft de fout nog altijd bij de ruiter.
als je paard dus niet luisterd ligt het nagenoeg altijd aan jezelf, vraag hulp bij het rijden als je er niet uitkomt, blijf consequent en geef cker je paard niet op de schuld,
Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:33

Ik ben het met jou eens hoor... en toch word ik nooit boos. Ik spreek haar weleens streng toe. Maar boos ben ik nooit. Dat snapt een dier niet. Als je consequent bent, vooral consequent beloont, maar ook heel duidelijk bent in wat wel en niet mag, hoef je niet boos te worden.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:10

Het ligt eraan of hij het niet snapt of het gewoon vertikt. als hij het niet snap word ik eigenlijk nooit boos.. en als hij het niet doet omdat hij het zelf niet wilt word ik wel boos maar ik ram hem niet door de bakrand Lachen

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:42

heel veel overgangen gaan rijden van de draf naar de galop, gebruik desnoods je stemhulp, ook kan je dit goed oefenen aan de longeerlijn..

zorg dat de pony goed voor et been is..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:58

Ik wordt meestal niet boos...
Als ze iets niet doet komt het voor 99,9% door iets wat ik verkeerd doe of niet duidelijk aangeef.
Wanneer ze loopt te 'etteren' zoals lopen te dribbelen door de kou oid, kan ik wel boos worden wanneer ze er een uur mee door gaat Clown Maar meestal is ze wel weer rustig voordat ik mijn geduld verlies Haha! En met rijden heb ik best veel geduld Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:21

Hangt er van af.
Wil hij het niet, of kan hij het niet?

Gisteren was Amo echt in een etterbui. Niet luisteren, chagrijnig en gewoon doen alsof hij het niet kan. Nou, dan kan ik best boos worden en eens mijn zin doordrijven. Huppakee, hij heeft maar te luisteren, chagrijnig zijn doetie maar in zijn eigen tijd, had hij maar geen paard moeten worden. Haha!
Ik zet hem dan juist extra hard aan het werk.

Lukt iets niet omdat hij het niet kan, kan ik ook wel gefrustreerd raken, maar dan kan ik het beter relativeren. Dan ga ik wat anders doen en probeer het later nog eens. Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:24

Solvej zo denk ik er ook over. Als iets in het rijden niet wil, komt het 9 van de 10x altijd bij de ruiter weg. Of het is onervarenheid, of geen gedult of ... vul zelf maar in. Heb wel eens van dichtbij gezien hoe mensen in kwaaiigheid een paard kunnen rijden, achteraf hoor je dan altijd "ja maar die knol dit ..." Bloos En wat bereik je er nu eindelijk mee? Helemaal niets, je raakt juist als het doorslaat steeds verder van je doel verwijdert volgens mij. Soms kan ik ook wel boos worden maar dan vooral op mijzelf, ik schakel enorm makkelijk de beheersknop aan en voila, veelal lukt het daarna prima.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:26

Ik word bijna nooit boos op Palma, meestal als er iets verkeerd gaat dan ligt dat aan mij.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 23:27

Ik wordt ook bijna nooit boos op Freykja.
Alleen vandaag werd ik wel boos met dr, aangezien ze op de poetsplaats gewoon niet opzij wou gaan voor mij. Ik wordt dan overigens wel met m'n stem boos.
Met rijden ben ik helemaal niet vaak. Soms weigert ze iets te doen, terwijl ze iets wel kan (netzoals ze laatst alleen maar een halthoud knopje en een galopknopje erop had zitten de andere gangen was ze vergeten) Ik ben toen ook door blijven gaan tot ze het goed deed. Het paard is zelf nogal eigenwijs en een doorzettertje, maar dat ben ik ook. Uiteindelijk als ze doet wat ik van dr wou, sluit ik het met iets leuks af (bv. uitgalopperen, lekker hard draven of een sprongetje maken)

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:17

Ik vind persoonlijk dat je niet echt boos kan zijn op een paard
het is een blijft een dier maarja. IK ben bijna nooit echt boos op mijn paard soms wel
teleurgestelt maar maar eigenlijk nooit boos Knipoog

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:42

Als ik boos word op Uuf, wordt hij alleen maar pissiger, de heethoofd, en kan ik het helemaal vergeten. Als ik hem vervolgens dringend doch vriendelijk verzoek om het nog eens te proberen, komt het in 99% van de gevallen goed. Zo niet, dan probeert ie me uit, en krijg ie een 'corrigerende aanmoediging', dat is geen enorme klap met de zweep, maar wel een tikje waaruit duidelijk blijkt dat wat ík wil ook gebeurt.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:22

Je bereikt er helemaal niets mee om boos te worden op je paard. Een ruiter moet in de eerste plaats geduldig en begrijpend zijn. Zodra jij boos word, ben je dat allebei niet meer.
Je paard zal daar alleen maar van over de zeik gaan, en dat is juist wat je niet wilt.
Ook als een paard net doet alsof hij/zij het niet snapt, is er een onderliggende reden waarom hij/zij het niet doet. Ga daar eens naar kijken ipv dat je meteen de zweep erover gooit.