Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
renaatjee17 schreef:maar als hij goed aan je been is dan kan je wel zonder sporen en ook zonder zweep
Renske_ schreef:renaatjee17 schreef:maar als hij goed aan je been is dan kan je wel zonder sporen en ook zonder zweep
tot het moment dat je in het bos iets doodengs tegen komt en je paard besluit om te draaien of de rem erop te gooien, dan heb je niets extra's bij te zetten, wint je pard en heb je de keer daarop er nog meer moeite mee.
Of in de bak, heeft ie zn dag ff niet of gaat hij toch iets trager reageren op je been, dan is ff bijtikken met zweep of spoor erg effectief en kan je daarna weer puur op kuit verder rijden.
Ik zie het probleem niet van een spoortje om of een zweepje vasthouden, als je het netjes gebruikt of zelfs helemaal niet gebruikt maar gewoon voor de zekerheid erbij hebt

SkullHorse17 schreef:beste bokkers
ik vraag me eens af heb je altijd sporen of een sweep nodig in dressure om te zorgen dat je paard beter naar je luistert???? i
k vraag me toch af wat vinden jullie daarvan

iiCk_angel schreef:PENNY!!!
Nee natuurlijk hoeft dat niet.. ligt eraan hoe braaf je paard is duh..
je gaat toch ook niet vollop met een zweep slaan als je paard al in rengallop zit
loon_corr schreef:Ik vind dat je altijd sporen of een zweep nodig hebt.
als je een paard hebt die luistert is het onzin.
Maar meestal is het handig om toch even het zweepje erbij te hebben.