Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

omaxje

Re: Hoe rijden jullie je paard 'aan de teugel'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:34

probeer mn paard op een 'weerstand biedende hand' na te laten geven. maar aangezien dit nog wel eens moeilijk kan zijn bij mijn merrie, 'kneed' ik haar los als het ware, en altijd van achter naar voren rijden! want uiteindelijk komt de nageefelijkheid voort vanuit de achterhand! alhoewel dit wel heel moeilijk (en langdurig vaak) is, maar t is wel de beste manier, en krijgt uiteindelijk het beste resultaat!

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:39

ik rij van achteren naar voren. Goed benen d'r bij en van de voorkant tegen houden. Niet trekken maar wel ff vast houden. Als ze nageeflijk word ontspan ik weer. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:35

katrien13 schreef:
ik rij van achteren naar voren. Goed benen d'r bij en van de voorkant tegen houden. Niet trekken maar wel ff vast houden. Als ze nageeflijk word ontspan ik weer. Knipoog

Het "geen gelul in de krul principe"?
Als je idd van achter naar voor rijdt en je doet het goed, hoef je hem voor niet vast te houden, dan zoekt ie zelf je hand op.

sybje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:43

Ik heb een bijzet teugeltje, zo krijg ik haar wel naar beneden.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:51

sybje schreef:

dat is niet aan de teugel, dat is in de krul... als dat zonder je bijzet niet lukt zo ik eerlijk gezegd eens goed les nemen Bloos Vork

en van je display word ik al helemaal niet blij...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:52

geen hulpteugel .. nergens voor nodig dan liever een sterrenkijker! lekker los laten lopen en goed die achterhand er onder dan contact met de mond en ze loopt al netjes..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 09:37

sybje schreef:

Huilen

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:07

sybje schreef:

je hoort een paard ook zonder bijzetteugeltje goed naar beneden te kunnen krijgen!Denk je dat je bij alles zomaar ff een bijzetteugeltje draan kan doen?Want wat nou als je bijzetteugeltje opeens stuk gaat bij iets(bijv. bosrit)?dan heb je miss je paard niet meer onder controle.

@paljassofie: ben het met je eens! Lachen

Dunja_Vigu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:11

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 10:31

dat misschien wel maar lukt het je ook zonder bijzet teugel?
waarom is het in de krul "trekken" zo belangrijk?Het is toch veel leuker om je paar er echt naar toe te rijden?tenminste vind ik

Jannis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:50

Geartje ik ben het ok met jou eens Ja

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 12:52

ik zet hem een hele tijd op de volte.. rijd hem van achter uit.. en doe eigenlijk niks met m'n binnenteugel... die gebruik ik niet (ja om stelling te vragen) en met m'n buitenhand vraag ik d.m.v kleine drukjes te geven... hij zakt vanzelf en loopt dat gelijk ontspannen
het gaat mij niet om het mooie maar of hij ontspannen loopt..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:13

Dunja_Vigu_ schreef:

Ben jij soms de vriendin van sybje????

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:07

ik heb ook opeens het gevoel dat ik dubbel zie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:18

Mss een mislukte quote?
@ Kinke: het is idd om te janken, zoiets.

@ Lovekomeet: de manier waarom jij het doet is ook een vorm van "kneepjes". Het kan ook op de rechte lijn, door je paard voorwaarts en ontspannen te rijden. Het hoofd moet zakken op de druk van je been, niet op de kneepjes van je hand!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:59

Yamcha schreef:
Mss een mislukte quote?
@ Kinke: het is idd om te janken, zoiets.

@ Lovekomeet: de manier waarom jij het doet is ook een vorm van "kneepjes". Het kan ook op de rechte lijn, door je paard voorwaarts en ontspannen te rijden. Het hoofd moet zakken op de druk van je been, niet op de kneepjes van je hand!

Ja dat is volgens het boekje, in praktijk kan je dit misschien bij een paar paarden toepassen, maar echt niet bij alle paarden hoor

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:39

bij welke paarden dan niet volgens jou Paljassofie?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:45

sunshinelove schreef:
ik doe net als ts.. ik rijdt hem van achter naar voor en soms speel ik wat met mn binnenteugel... ook rij ik veel voltes dus vandaar die binnenteugel Tong uitsteken Haha!

zo werkt t bij mij ook Bloos Haha!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:13

Tomaatje schreef:
Maar dat is toch het principe van de halve ophouding:
Citaat:
DE HALVE OPHOUDING: De ruiter drijft het paard voorwaarts en vangt de opgewekte energie direct daarna weer op door de vingers te sluiten.
Hierbij verandert het tempo niet.

Daarbij gebruik je toch ook een "kneepje" in de teugel?

Dit vind ik wel een leuke reactie. Ik vind dat de halve ophouding ook tot de truukendoos hoort.
Ik vind dat je de balans van een paard onnodig hindert door het gebruik van de halve ophouding.
Je kunt een paard ook met je zit waarschuwen dat er iets anders aan komt en je kunt de opgewekte energie ook met je zit opvangen. Vandaar dat ik zelf geen halve ophoudingen maak.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:17

Ik rijd mijn paard eerst met een licht contact teugeltje, na ongeveer 10 minuten pak ik haar er voor wat meer bij en drijf ik haar naar m'n hand toe. Gaat op zich heel goed, ze is pas sinds kort onder het zadel...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:32

Kinke schreef:
bij welke paarden dan niet volgens jou Paljassofie?

Bij mn draver waar ik nu toch echt wel een heel lange tijd gewoon achterhand gereden heb enzo, maar ontspannen doet ie toch niet hoor ik denk dat het zeker aan te raden is om echt gewoon naar ontspanning, achterhand enzo toe te werken om aanleuning ed te verkrijgen. Bij mn vorige paard ( 4jarige) ging dat zo ook heel goed, maar nu met mn draver ben ik met mn instructrice toch ook gewoon meer wat de handen gaan doen en hij is nu gewoon veel meer ontspannen en loopt al stukken veel netter.
viewtopic.php?f=10&t=704832&hilit=

is maar net wat jij er prettiger vind uitzien Knipoog zelf bij het uitstappen bleef hij gespannen en met dat hoofd in de lucht, voorwaartsneerwaarts op zich was een onbestaand iets het eerste jaar dat ik hem had. Nu gaat het zeker nog niet perfect, maar zijn er tenminste stukjes waar ik blij mee kan zijn.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:32

Je moet een pony pas aan de teugel rijden als je de basisstappen helemaal onder de knie hebt.Niet dat de pony in het bit hangt er vandoor vlieg enz.Als dit goed is en je vertrouwen in de pony en de pony zijn/haar vertrouwen in de ruiter kun je aan het zwaardere werk beginnen.
Een goede combinatie ruiter en paard is hier van belang. Je rijdt een pony eerst met rustige mooie passen in en vraagt hem daarna een kleine stelling.je laat de pony rustig aan de teugel lopen(de richting van aan de teugel op dan) Als dit lukt ga je eerst verder met wat anders. je kunt dan de volgende les/× rijden het weer proberen en als het goed gaat kun je een pony een nog lagere steling vragen dat hij helemaal aan de teugel is.Zo ga je stap voor stap langer aan de teugel rijden en zorg je dat je pony rustig blijft en er niet bang of opgewonden van word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:29

Goede uitleg. Probeer het ook zonder kneepjes te doen, ten allen tijde rechtop te zitten en handen en armen ontspannen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:31

Goed voorwaarts houden. Ik doe veel met mijn handen (kneepjes), maar ook met mijn benen.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:58

iemand tips, Mijn 9-jarige ruin heeft nooit niet geleerd nageeflijk te lopen, en ik wil dat eigenlijk wel ik heb al les Maar het gaat naar een jaar nog steeds niet echt beter.