Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:00

ja ik vind het gewoon zo ...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:05

je mag dat best vinden alleen is je argument niet echt gebasseerd op feiten

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:07

Ok Knipoog
Maar sporen vind ik opzich niet erg hoor .

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:07

maikeltje schreef:
Dan kun je het buiten ook oplossen met je zit en benen. Jammergenoeg, als een paard net onder het zadel is, snapt ie zit en benen nog niet. Als een hulpmiddel kundig gebruikt wordt wanneer nodig, heb ik dat liever dan dat ie onderuitgaat in een rengalop omdat ie zijn balans nog niet heeft. Bij een ervaren paard kun je het idd met rijtechnisch inzicht oplossen, die snapt ook wat je vraagt.

Als je terug leest zie je dat ik geschreven hebt dat ik me voor kan stellen dan andere mensen zich veiliger voelen met een extra rem als je voor het eerst naar buiten gaat. Als je wat onzeker bent en je veiliger voelt als je voor het eerst naar buiten gaat kan ik me voor stellen dat iemand er een hulpmiddel bij gebuikt....zelf doe ik dit niet omdat ik het niet nodig vind.

En ook een ervaren paard kan aan de kletter gaan of in paniek raken (kijk maar naar tineke) dus dan zou je om dat allemaal uit te sluiten iedere dag er wel een hele kermis om kunnen hangen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:11

maikeltje schreef:
Dan kun je het buiten ook oplossen met je zit en benen. Jammergenoeg, als een paard net onder het zadel is, snapt ie zit en benen nog niet. Als een hulpmiddel kundig gebruikt wordt wanneer nodig, heb ik dat liever dan dat ie onderuitgaat in een rengalop omdat ie zijn balans nog niet heeft. Bij een ervaren paard kun je het idd met rijtechnisch inzicht oplossen, die snapt ook wat je vraagt.

ik ben nog even vergeten iets er aan toe te voegen....

buiten waar een paard alle kanten op kan, de weg op kan schieten en tegen bomen op kan klimmen, vind ik wat anders als in een bak waar ze geen kant op kunnen...vind dat geen vergelijking!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:10

Het gaat erom een nare gewoonte in korte tijd eruit te krijgen zodat je weer lekker verder kunt met de africhting van je paard. Binnen of buiten doet er even niet toe, het gaat erom dat je sommige nare trekjes METEEN af moet leren en dat gaat niet altijd via rijtechnisch inzicht, maar moet snel opgelost worden. Hert gaat hier dus niet om het nageeflijk rijden van het paard, maar om ongehoorzaamheden die, als ze niet snel aangepakt worden, tot blijvende problemen kunnen leiden. Bovendien kunnen ze in een rijbak ook uitbreken hoor, ik heb het weleens gezien dat een jong paard in volle vaart door de omheining ging en z'n borst had openliggen. En dat was toch een stevige houten omheining, wel in een buitenbak.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 15:31

Renske_ schreef:

maar de slof zat er níet om ivm het nageven Knipoog dit heeft er al meerdere keren bijgestaan, en nageeflijkheid valt idd niet af te dwingen!
de slof zat er om ivm kopstoten uitdelen in draf, waarbij ze dus mij aantikte maar ook zo uit balans kwam omdat ze haar hoofd zo plots omhoog gooide dat het niet veilig was om zo verder te rijden.
wat er de oorzaal van was weet ik nogsteeds niet, iig is het niet lichamelijks, niets qua tanden en niets ivm het zadel want dit alles is allemaal compleet nagekeken

slof eraan zorgde ervoor dat ze niet met haar hoofd kon gooien, na enkele keren met slof gereden te hebben gaat het zonder slof ook prima, dat is dus de grote verbetering die er in het rijden is. uiteraard vanaf foto's moeilijk te zien omdat er geen kopstoot-foto's waren.

@relaxed, bovenstaand is meteen reactie op jouw reactie
verder wordt er natuurlijk altijd nog gewerkt het het nog beter voorwaarts zijn Lachen

(sorry voor de late reactie, druk druk druk) maar dan vind ik het helemaaal onverantwoord! hang er dan een martingaal aan! die vangt die klap op en er is niets aan de hand, heb ik ook gebruikt toen ik die van mij in reed, die had er een handje van om het hoofd omhoog de lucht in te gooien en het op een lopen te zetten.. en aangezien we bij ons op stal nogal veel jonge paarden hebben, en er destijds 5 stonden die allemaal even 'ver' waren heb ik er toen een martingaal aangehangen voor de veiligheid. maar dan hang je er geen slof aan! dat is nou juist gevaarlijk als ze dan met het hoofd gaan gooien, en bovendien is een slof daar niet voor bedoelt, daar heb je de martingaal voor, dus eigenlijk heb ik niet zoveel met dit verhaal hoor, dan vind ik de keuze van de hulpteugel alleen maar onlogischer..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:05

maikeltje schreef:
Het gaat erom een nare gewoonte in korte tijd eruit te krijgen zodat je weer lekker verder kunt met de africhting van je paard. Binnen of buiten doet er even niet toe, het gaat erom dat je sommige nare trekjes METEEN af moet leren en dat gaat niet altijd via rijtechnisch inzicht, maar moet snel opgelost worden. Hert gaat hier dus niet om het nageeflijk rijden van het paard, maar om ongehoorzaamheden die, als ze niet snel aangepakt worden, tot blijvende problemen kunnen leiden. Bovendien kunnen ze in een rijbak ook uitbreken hoor, ik heb het weleens gezien dat een jong paard in volle vaart door de omheining ging en z'n borst had openliggen. En dat was toch een stevige houten omheining, wel in een buitenbak.

dit heeft wel met rijtechnisch inzicht en rijtechnischgevoel te maken, als jij handig genoeg bent dan kun je ook nare trekjes meteen afleren zonder poespas, dat is precies wat ik bedoelde met inzicht hebben en een paard voor weten te zijn.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:23

Ik zou zeggen: brand los! Kun je in detail vertellen hoe je het oplost? Te beginnen met het probleem van de TS.
Ben benieuwd en de TS heeft er ook wat aan misschien.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:57

Als een paard gooit met het hoofd, let er dan allereerst op wat voor signalen hij geeft, dit kan van alles zijn,..slaan met de staart, oren in de nek, rug wegdrukken..enz..enz. Al je dit ziet of voelt kun je het paard voor zijn door een weerstand biedende hand en het paard afleiden door bv een volte in te draaien, overdreven stelling te vragen, overgang rijden..enz hierdoor kun je hem voor zijn, en ten alle tijd goed been erbij. Reageert hij daar braaf op, hand ontspannen en toestaan.
Het is altijd belangrijk dat je paarden die trucjes uithalen, bezig houd zodat ze geen tijd hebben om die trucjes uit te halen, en goed voorwaarts houden.

heb je een slim paard zal hij hier ook snel door reageren en doorhebben dat het weinig uithaalt. en duurt het door het rijtechnisch op te lossen een paar dagen langer zou ik er alleen maar meer voldoening van hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:09

Is in theorie allemaal perfect, maar denk je niet dat de TS dit allemaal al geprobeerd had alvorens ze de slof eraan hing? Het gaat erom wat te doen als een paard daar niet op reageert.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:16

Vind het trouwens knap als je al die kopstoten voor kunt zijn hoor, mij lukt het niet. Ik voel het wel aankomen, maar op dat moment ben je meestal al te laat...En weerstandbiedende handen, tja, ik ben dan meer voorstander van flink voorwaarts te rijden. Ik rijd trouwens met mijn jonge paard meer voorwaarts en langere lijnen aangezien hij z'n balans nog aan het zoeken is.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:20

zou niet weten of de TS dit allemaal al geprobeert heeft, kan het niet echt in het topic terug vinden.
en je zegt in theorie klinkt het aannemelijk, maar zo gaat het in de praktijk ook, en dan spreek ik uit eigen ervaring, wat ik niet prettig vind is dat een jong dier wat nog héél erg veel moet leren, gelijk aan een slof te hangen, als het even tegen zit en het naar de ruiter zijn idee niet snel genoeg opgelost is en er dan van alles om gaat hangen, dit druist tegen mijn principes in, neemt niet weg dat een ander helemaal voor zichzelf moet weten wat hij of zij met zijn paard doet, mijn ding is het niet...

neem de tijd met een jong dier en het aanleren gaat met vallen en opstaan..en dan is het aan jezelf of je dit op een vriendelijke manier op wilt lossen of op een andere manier.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:22

maikeltje schreef:
Vind het trouwens knap als je al die kopstoten voor kunt zijn hoor, mij lukt het niet. Ik voel het wel aankomen, maar op dat moment ben je meestal al te laat...En weerstandbiedende handen, tja, ik ben dan meer voorstander van flink voorwaarts te rijden. Ik rijd trouwens met mijn jonge paard meer voorwaarts en langere lijnen aangezien hij z'n balans nog aan het zoeken is.

het voorwaarts rijden ben ik helemaal met je eens, ik zei ook...weerstand bieden, voorwaarts aan het been en afleiden...
je zegt dat je meestal al te laat bent met reageren als hij omhoog komt...oefening baart kunst, dit is dus het stukje rijtechnischgevoel en inzicht wat ik bedoel.
lange rechte lijnen met een jong paard wat zijn balans nog niet heeft is ook goed en door hem voorwaarts te houden zal hij ook beter zijn balans kunnen houden.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:48

Sporen vind ik niet heel erg, mits je ze verkeerd gebruikt en elke pas ze in een paards ribben port.
Een slof zou je mij zeker niet zien doen bij een jong paard, vind ik te gevaarlijk. Alle paarden kunnen springerig zijn en bokkerig, maar een jong paard toch net wat meer denk ik. Als een paard maf gaat doen met een slof kan dat behoorlijk verkeerd aflopen hoor.
Kijk dat je een keer een hulpteugel pakt om er door heen te gaan snap ik, maar zeker niet vaak. Hulp teugels zijn in mijn ogen toch een hulp voor jouw omdat jouw kunnen ophoud, dus een goede les kan het dan toch ook oplossen?

Een jong paard staat nog niet zo stevig op zijn benen als een ouder paard, dus een hulpteugel vermoeilijkt het in mijn ogen toch juist. Een hulpteugel als rem gebruiken vind ik al helemaal fout, arm dier als je lekker aan de slof gaat hangen om te remmen..zou jij het lekker vinden om met je kin op je borst te lopen om dat je niet snel genoeg remt.
Als je paard zijn hood omhoog gooit zie ik altijd nog liever een martingaal als een slof. De slof word zo vaak verkeerd gebruikt, daarom ben ik ook echt voor voorwaarts neerwaart rijden..eerst altijd een paar keer proberen zonder hulpteugels lukt het dan nog niet kan je het altijd proberen of het verschil maakt.

Maar een slof bij een jong paard vind ik toch een beetje griezelig, het idee dat een paard in z'n slof vast schiet of omklapt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:59

Dan doe je toch hetzelfde als wat je met de slof ook zou doen, je voelt dat ie omhoog komt en begrenst. Je gebruikt alleen als extra hulpmiddel die slof, ik zie het probleem niet zo...Als een paard weet dat ie niet door je hand heen kan breken zal ie het de volgende keer wel uit z'n hoofd laten denk ik zo. Oefening heb ik genoeg, rij ook al 30 jaar, maar niemand is perfect helaas...Je kunt het gewoon niet altijd voor zijn ook al is je gevoel nog zo goed. Hij kan altijd door je hand heen breken en als het echt een groot probleem is dan is die slof op het moment supreme een uitkomst. Daar breekt ie niet doorheen, je hebt gewoon iets extra's, zo zie ik het. Daarna gewoon weer lekker verder zonder slof uiteraard, zoals renske dat ook doet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:47

maikeltje, dat is precies de reden van de slof!
heb idd vanalles geprobeerd, voorwaarts rijden, weerstandbiedende hand, kopstoten negeren en gewoon flink voorwaarts rijden en doen of ik gek ben
maar juist door die kopstoten bracht ze zichzeff uit balans om vervolgens daardoor nog meer te gaan lopen klieren

nu doet ze het nog een héél enkele keer een beetje, maar niet meer zo hoog als voordat ze even met de slof gereden is.

slof werd idd gebruikt zoals je hierboven zegt, iets extra;s om te voorkomen dat ze ondanks mn weerstand biedende hand toch nog een kopstoot kan uitdelen
dat is ook meteen de reden waarom ik voor een slof koos en niet voor iets anders, bv een martingaal, daarbij heb je nogsteeds alleen je gewone teugel vast, omdat ze zo onverwachts gooit is de kans groot dat ze net ff wat teugel wint en de martingaal dus niet inwerkt
gogue die genoemd werd in dit of ik t andere topic vind ik akelig omdat het vast zit, en Wis dreigde weleens omhoog te komen, dan heb ik liever niet dat het hoofd vast zit
elastiek die genoemd werd, die geeft mee en werkt bij kopstoten niet fijn
slof is gewoon fijn om mee te rijden in dit soort gevallen, hij is er als je hem nodig hebt maar gaat het goed dan hangt ie los en kan je hem steeds nog wat losser laten, en stel dat ze omhoog komt heb je de slof losgelaten voor er ongelukken gebeuren.

na een paar keer gevoeld te hebben dat ze dus de slof tegenkwam bij het uitdelen van een kopstoot heeft ze het nier meer geprobeerd.

wat de reden van de kopstoten was weet ik niet, ze is zelf compleet nagekeken incl gebit, zadel is nagekeken, al die dingen zijn uitgesloten
hoofd omhoog willen brengen ivm balans dan beter kunnen bewaren gaat hier ook niet op, door het onverwachts zo hoog omhoog gooien van het hoofd bacht ze zichzelf juist uit balans
ze deed het verder heel willekeurig, in een voorwaartse draf, in een rustige draf, in een wending, op een recht stuk, zat niet echt een "patroon" ofzo in.

verder vind ik het jammer dat sommige mensen ondanks dat het er duidelijk bijstaat nogsteeds denken dat de slof gebruikt werd ivm het na laten geven(zie hier anniek_uc net boven staan en las ook eea op de vorige blz, waar oa katja gelukkig al op reageerde!)
slof werd zeer zeker niet gebruikt om met de neus op de borst te lopen, en juist omdat je een slof optijd los kan laten is er geen gevaar voor omklappen bij steigeren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:49

Inderdaad heel jammer dat sommige zo reageren

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:50

ik zou niet weten waarom het 'jammer' is waarom sommige zo reageren? Er word hier toch GEVRAAGD naar onze MENING waarom is het dan 'jammer' als wij onze mening dan vervolgens ook geven?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:52

als hij onderbouwd is oke!

maar de meeste nemen hier niet de moeite om te lezen en roepen zomaar wat

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:53

vind ik ook er zijn zo veel kortzichtige mensen die bij het woord slof gelijk vuur beginnen te spugen over dat het slecht zielig en weet ik wat is

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 10:59

@marloezzke; ik heb anders heel wat goed onderbouwde meningen voorbij zien komen maar ok.
@karoliena; er is niemand hier die zegt dat het zielig is, wel zeggen wij dat het slecht is omdat de slof een dwangmiddel is, voor de basis moet je tijd nemen, die moet je er niet door middel van een dwangmiddel in stampen. nu is dat hier niet het geval volgens de TS want deze word gebruikt tegen het uitdelen van kopstoten. dan zeg ik (zoals ik al eerder zei) dat ik niet snap waarom ze dan juist voor de SLOF heeft gekozen, daar is de martingaal voor gemaakt, niet de slof, daarbij word de slof in zo'n geval gevaarlijk, ook al zegt de TS van niet, geloof me meis je zal niet de eerste zijn, en ook zeker (helaas) niet de laatste.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:01

Hoezo is een slof een dwangmiddel? Dat is hij alleen als je hem als dwangmiddel gebruikt juist. Bijzets zijn meer en dwangmiddel dan een slof die normaal gebruikt word en over bijzets hoor je niemand zeggen dat het slecht is. Het is altijd gelijk over een slof en dat slaat dus nergens op, een slof is goedgebruikt een van de paardvriendelijkste hulpteugels die er zijn

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:08

over bijzets hoor je nu niemand iets zeggen omdat het nu niet over de bijzet gaat maar over de slof.. Frusty
Zélfs al gebruik je de slof op de juiste manier, dan nóg is het een dwangmiddel! hoe kun je nou zeggen dat het de meest paardvriendelijke manier is? een paard krijgt een touw door zijn bit heen wat aan zijn singel is vastgemaakt, zodra hij naar boven komt word hij al wat het kan met zijn hoofd terug getrokken naar de singel.. in wát voor op zicht is dat 'paardvriendelijk' ?! moet je me toch eens uitleggen!
Daarnaast vind ik (en zeker bij een jong paard) dat als je de slof gebruikt waarvoor die ontworpen is (paard aan de teugel laten lopen, gebruik expres niet het woord nageeflijk of in de aanleuning.. ) dat je gewoon niet slim bezig bent! nageeflijkheid is de BASIS daar moet je de tijd voor nemen, dat kan je er niet op zetten dmv een dwangmiddel! een paard moet in de aanleuning lopen en nageeflijk zijn omdat hij dat wíl en omdat hij daar fijn loopt, niet omdat het daar het minst onprettig is, zoals dat bij de slof wel gebeurt!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:14

Een slof word niet gebruikt om een paard aan de teugel te laten lopen, dat zou even lekker makkelijk zijn zeg. Het hoofd terug getrokken naar de singel ik snap niet hoe je daar bij komt. Een slof gebruik je om het paard te helpen de ontspanning en aanleuning te vinden niet om het hem daartoe te dwingen. En het trekken wat je zegt heeft elk persoon zefl in de hand. Ik neem aan dat niemand met rijden zijn handen vast zet dus word er ook nooit getrokken