Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

maikeltje schreef:Dan kun je het buiten ook oplossen met je zit en benen. Jammergenoeg, als een paard net onder het zadel is, snapt ie zit en benen nog niet. Als een hulpmiddel kundig gebruikt wordt wanneer nodig, heb ik dat liever dan dat ie onderuitgaat in een rengalop omdat ie zijn balans nog niet heeft. Bij een ervaren paard kun je het idd met rijtechnisch inzicht oplossen, die snapt ook wat je vraagt.
maikeltje schreef:Dan kun je het buiten ook oplossen met je zit en benen. Jammergenoeg, als een paard net onder het zadel is, snapt ie zit en benen nog niet. Als een hulpmiddel kundig gebruikt wordt wanneer nodig, heb ik dat liever dan dat ie onderuitgaat in een rengalop omdat ie zijn balans nog niet heeft. Bij een ervaren paard kun je het idd met rijtechnisch inzicht oplossen, die snapt ook wat je vraagt.
Renske_ schreef:
maar de slof zat er níet om ivm het nagevendit heeft er al meerdere keren bijgestaan, en nageeflijkheid valt idd niet af te dwingen!
de slof zat er om ivm kopstoten uitdelen in draf, waarbij ze dus mij aantikte maar ook zo uit balans kwam omdat ze haar hoofd zo plots omhoog gooide dat het niet veilig was om zo verder te rijden.
wat er de oorzaal van was weet ik nogsteeds niet, iig is het niet lichamelijks, niets qua tanden en niets ivm het zadel want dit alles is allemaal compleet nagekeken
slof eraan zorgde ervoor dat ze niet met haar hoofd kon gooien, na enkele keren met slof gereden te hebben gaat het zonder slof ook prima, dat is dus de grote verbetering die er in het rijden is. uiteraard vanaf foto's moeilijk te zien omdat er geen kopstoot-foto's waren.
@relaxed, bovenstaand is meteen reactie op jouw reactie
verder wordt er natuurlijk altijd nog gewerkt het het nog beter voorwaarts zijn
maikeltje schreef:Het gaat erom een nare gewoonte in korte tijd eruit te krijgen zodat je weer lekker verder kunt met de africhting van je paard. Binnen of buiten doet er even niet toe, het gaat erom dat je sommige nare trekjes METEEN af moet leren en dat gaat niet altijd via rijtechnisch inzicht, maar moet snel opgelost worden. Hert gaat hier dus niet om het nageeflijk rijden van het paard, maar om ongehoorzaamheden die, als ze niet snel aangepakt worden, tot blijvende problemen kunnen leiden. Bovendien kunnen ze in een rijbak ook uitbreken hoor, ik heb het weleens gezien dat een jong paard in volle vaart door de omheining ging en z'n borst had openliggen. En dat was toch een stevige houten omheining, wel in een buitenbak.
maikeltje schreef:Vind het trouwens knap als je al die kopstoten voor kunt zijn hoor, mij lukt het niet. Ik voel het wel aankomen, maar op dat moment ben je meestal al te laat...En weerstandbiedende handen, tja, ik ben dan meer voorstander van flink voorwaarts te rijden. Ik rijd trouwens met mijn jonge paard meer voorwaarts en langere lijnen aangezien hij z'n balans nog aan het zoeken is.