Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ILOVE_TARA schreef:Ik doe het ook. Geweldige manier!Mijn instructrice doet nu zelf een opleiding bij AdB.
Elisa2 schreef:Zorg er dan inieder geval dat jij ten alle tijde het tempo bepaalt,anders rent ze waarschijnlijk ook nog van het achterbeen af. Waar je mee kunt beginnen is op een volte rijden,dan de volte sluiten en weer openen,en dan druk je haar met je binnenbeen naar je buitenhand toe. Op die manier druk je de schouder naar buiten toe,en krijg je aanleuning op je buitenteugel.Dan ga je weer rechtuit en dan doe je het weer de andere kant op. Kijk maar eens of dat helpt.
mayday schreef:Happy h:
Goede instructie heb ik hoor maar het heeft even op een laag pitje gestaan ivm een veulen aan de voet, vandaar mijn vraag, ik moet iid beter het tempo controleren, mijn paard is in tegenstelling tot veel andere erg voorwaarts en het is moeilijker haar terug te rijden dan voorwaarts te rijden(t'is ook nooit goed
)
HappyH schreef:mayday schreef:Happy h:
Goede instructie heb ik hoor maar het heeft even op een laag pitje gestaan ivm een veulen aan de voet, vandaar mijn vraag, ik moet iid beter het tempo controleren, mijn paard is in tegenstelling tot veel andere erg voorwaarts en het is moeilijker haar terug te rijden dan voorwaarts te rijden(t'is ook nooit goed
)
Hou dan wel in de gaten dat je paard daarmee compenseert. Veel schakelen in het tempo of overgangen rijden kunnen je helpen om het tempo beter te beheersen en om een betere aanleuning te krijgen. De achterhand middenhand en voorhand meer met elkaar verbinden. Waar je wel goed op moet letten als je het tempo wilt aanpassen is dat je dit met de zit doet en niet met de hand, want dat zal een negatief effect hebben. Laat haar aan het begin wel wat meer in haar eigen tempo lopen, anders bouwt ze spanning op. Maar als je hebt losgereden dan schakelen, en het tempo proberen te beheersen. Steeds stukjes en dat verder uitbouwen. Succes!
Elisa2 schreef:Niks meer aan toe te voegen!
Bets schreef:Tuurlijk is belangrijk dat paard voorwaartse drang heeft. Heeft een paard geen voorwaartse drang, dan kan deze niet rechtgericht worden, niet op 2 teugels in gelijkmatige aanleuning komen en daarop na gaan geven. Laten we dat wel eerst even voorop stellen.
Wat te doen als paard onvoldoende voorwaarts is, laten lopen en niet te zachtjes laten lopen, die balans komt vanzelf wel weer, maar als er geen drang/stuwing vanuit de achterhand komt, kan er van voren niets daarna opgevangen worden (om even duidelijkheid te geven op feit, van achteren naar voren te rijden) of begrenst worden.
Dus dat is altijd mijn eerste vereiste waar ik mee aan de gang ga als ik zie dat paard niet voldoende drang naar voren heeft en lang blijft in achterhand, er moet gewerkt worden aan impuls, sneller maken van achterhand!
Bonny4life schreef:oh jammer dus je kan zelf niet nagaan of je je paard aan het rechtrichten bent? of speciale tips in het algemeen maar toch bedankt.
Bets schreef:Bonny4life schreef:oh jammer dus je kan zelf niet nagaan of je je paard aan het rechtrichten bent? of speciale tips in het algemeen maar toch bedankt.
Je kunt nagaan welke natuurlijke buiging je paard heeft en aan de hand daarvan ga je mee aan de slag, dat kan door verschillende oefeningen. Misschien moet je keer naar stage of clinic of lesdag gaan kijken.
Bets schreef:Wat te doen als paard onvoldoende voorwaarts is, laten lopen en niet te zachtjes laten lopen, die balans komt vanzelf wel weer, maar als er geen drang/stuwing vanuit de achterhand komt, kan er van voren niets daarna opgevangen worden (om even duidelijkheid te geven op feit, van achteren naar voren te rijden) of begrenst worden.
Dus dat is altijd mijn eerste vereiste waar ik mee aan de gang ga als ik zie dat paard niet voldoende drang naar voren heeft en lang blijft in achterhand, er moet gewerkt worden aan impuls, sneller maken van achterhand!