rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: rechtrichten !!! wie doet het en wie vindt het nonsens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:16

Zorg er dan inieder geval dat jij ten alle tijde het tempo bepaalt,anders rent ze waarschijnlijk ook nog van het achterbeen af. Waar je mee kunt beginnen is op een volte rijden,dan de volte sluiten en weer openen,en dan druk je haar met je binnenbeen naar je buitenhand toe. Op die manier druk je de schouder naar buiten toe,en krijg je aanleuning op je buitenteugel.Dan ga je weer rechtuit en dan doe je het weer de andere kant op. Kijk maar eens of dat helpt.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:23

Ik doe het ook. Geweldige manier! Ja Mijn instructrice doet nu zelf een opleiding bij AdB.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:06

ILOVE_TARA schreef:
Ik doe het ook. Geweldige manier! Ja Mijn instructrice doet nu zelf een opleiding bij AdB.

eindelijk, ik dacht dat er nooit meer een reactie zou komen.

ja gaaf he en je paardje gaat zeker ook steeds beter lopen, tara?

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:41

Elisa2 schreef:
Zorg er dan inieder geval dat jij ten alle tijde het tempo bepaalt,anders rent ze waarschijnlijk ook nog van het achterbeen af. Waar je mee kunt beginnen is op een volte rijden,dan de volte sluiten en weer openen,en dan druk je haar met je binnenbeen naar je buitenhand toe. Op die manier druk je de schouder naar buiten toe,en krijg je aanleuning op je buitenteugel.Dan ga je weer rechtuit en dan doe je het weer de andere kant op. Kijk maar eens of dat helpt.

Oké hier kan ik wat mee ga er de komende weken mee aan de slag, bedankt!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:43

hoihoi

als je op een volte of gewoon rechtuit buiten stelling vraagt en wel zorgt dat de achterhand zeg maar gewoon recht blijft dus niet meer naar binnen en als je dan daarna recht stelt en dan weer binnenstelling is dat dan ook een manier om recht te stellen?deze oefening doe ik vaak, vroeg me af of dit een goede oefening is..

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:07

Net op de site van AdB gekeken. Wordt darr goed uitgelegd. Eigenlijk rijd ik meest volgens deze methode. Wist alleen niet dat het zo heette.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 11:28

Bonny4life,dat is alleen een goede oefening voor het rechtrichten als je de schouder verzet. Als alleen de hals buigt dan heb je er niks aan voor het rechtrichten.
Mayday: sucses!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 13:58

de schouder wil ik de ene keer wel mee verzetten en de andere keer niet.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:41

mayday schreef:
Happy h:
Goede instructie heb ik hoor maar het heeft even op een laag pitje gestaan ivm een veulen aan de voet, vandaar mijn vraag, ik moet iid beter het tempo controleren, mijn paard is in tegenstelling tot veel andere erg voorwaarts en het is moeilijker haar terug te rijden dan voorwaarts te rijden Clown (t'is ook nooit goed Knipoog )

Hou dan wel in de gaten dat je paard daarmee compenseert. Veel schakelen in het tempo of overgangen rijden kunnen je helpen om het tempo beter te beheersen en om een betere aanleuning te krijgen. De achterhand middenhand en voorhand meer met elkaar verbinden. Waar je wel goed op moet letten als je het tempo wilt aanpassen is dat je dit met de zit doet en niet met de hand, want dat zal een negatief effect hebben. Laat haar aan het begin wel wat meer in haar eigen tempo lopen, anders bouwt ze spanning op. Maar als je hebt losgereden dan schakelen, en het tempo proberen te beheersen. Steeds stukjes en dat verder uitbouwen. Succes!

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:37

HappyH schreef:
mayday schreef:
Happy h:
Goede instructie heb ik hoor maar het heeft even op een laag pitje gestaan ivm een veulen aan de voet, vandaar mijn vraag, ik moet iid beter het tempo controleren, mijn paard is in tegenstelling tot veel andere erg voorwaarts en het is moeilijker haar terug te rijden dan voorwaarts te rijden Clown (t'is ook nooit goed Knipoog )

Hou dan wel in de gaten dat je paard daarmee compenseert. Veel schakelen in het tempo of overgangen rijden kunnen je helpen om het tempo beter te beheersen en om een betere aanleuning te krijgen. De achterhand middenhand en voorhand meer met elkaar verbinden. Waar je wel goed op moet letten als je het tempo wilt aanpassen is dat je dit met de zit doet en niet met de hand, want dat zal een negatief effect hebben. Laat haar aan het begin wel wat meer in haar eigen tempo lopen, anders bouwt ze spanning op. Maar als je hebt losgereden dan schakelen, en het tempo proberen te beheersen. Steeds stukjes en dat verder uitbouwen. Succes!

sorry niet mee eens: dit kan je alleen doen wanneer je paard al rechtgericht IS, want hoe kan een scheefgebogen paard vaart maken? dat kan hij niet.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:26

Ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen. Ik wil niet dat ze vaart maakt. Ik wil juist dat ze op haar zit!!!! het paard in een rustiger tempo laat lopen. Waarbij het wel belangrijk is dat het paard actief is van achteren. Dan maak je het paard sterk omdat het dan het tempo aanpast aan het zwakkere been. Bij het schakelen moet je ook proberen om het paard niet uit elkaar te laten lopen.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:29

ik heb je wel begrepen, heel goed zelfs, maar een paard wat niet recht en dus niet in balans is kan geen vaart maken. een auto met 1 scheef voorwiel rijdt ook voor geen meter...

een paard wat niet recht is, kan zijn benen er niet onder zetten.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:25

Maar een paard wat niet voorwaarts is kan je ook niet rechtrichten! Knipoog

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:42

Nou ff een update, problemen komen waarschijnlijk ook bij mijn zadel vandaan wat zeer waarschijnlijk niet goed past Huilen over twee weken komen ze kijken of ze het aan kunnen passen (waarschijnlijk niet) en anders een nieuw zadel, dat zal natuurlijk niet alles oplossen maar sommige dingen voor haar en mij wel makkelijker maken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:41

Tuurlijk is belangrijk dat paard voorwaartse drang heeft. Heeft een paard geen voorwaartse drang, dan kan deze niet rechtgericht worden, niet op 2 teugels in gelijkmatige aanleuning komen en daarop na gaan geven. Laten we dat wel eerst even voorop stellen.

Wat te doen als paard onvoldoende voorwaarts is, laten lopen en niet te zachtjes laten lopen, die balans komt vanzelf wel weer, maar als er geen drang/stuwing vanuit de achterhand komt, kan er van voren niets daarna opgevangen worden (om even duidelijkheid te geven op feit, van achteren naar voren te rijden) of begrenst worden.
Dus dat is altijd mijn eerste vereiste waar ik mee aan de gang ga als ik zie dat paard niet voldoende drang naar voren heeft en lang blijft in achterhand, er moet gewerkt worden aan impuls, sneller maken van achterhand!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:52

Niks meer aan toe te voegen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 03:30

Elisa2 schreef:
Niks meer aan toe te voegen!

Dank u Haha!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:40

Bets schreef:
Tuurlijk is belangrijk dat paard voorwaartse drang heeft. Heeft een paard geen voorwaartse drang, dan kan deze niet rechtgericht worden, niet op 2 teugels in gelijkmatige aanleuning komen en daarop na gaan geven. Laten we dat wel eerst even voorop stellen.

Wat te doen als paard onvoldoende voorwaarts is, laten lopen en niet te zachtjes laten lopen, die balans komt vanzelf wel weer, maar als er geen drang/stuwing vanuit de achterhand komt, kan er van voren niets daarna opgevangen worden (om even duidelijkheid te geven op feit, van achteren naar voren te rijden) of begrenst worden.
Dus dat is altijd mijn eerste vereiste waar ik mee aan de gang ga als ik zie dat paard niet voldoende drang naar voren heeft en lang blijft in achterhand, er moet gewerkt worden aan impuls, sneller maken van achterhand!

ik vind dat jij heel duidelijk bent in je uitleg, super! zou jij mij wat tips kunnen geven? ik wil meer rechtrichten... maar ik weet niet wat voor oefeningen er nou heel goed voor zijn? kan jij mij er een paar geven, en hoe weet ik dat ze rechter word? ik vind dit zelf heel moeilijk om te voele,
bedankt alvast/

groetjes

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:07

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:08

Ja ik kan je wel tips geven maar als je ze niet goed uit kunt voeren heeft het geen nut. Het is zeer belangrijk dat je hierin goed begeleid word Bonny

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:53

oh jammer dus je kan zelf niet nagaan of je je paard aan het rechtrichten bent? of speciale tips in het algemeen maar toch bedankt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:58

op de sites heb ik gekeken maar er staan niet echt oefeningen op, wel cursussen of dvd's.. helaas vind ik die dvd heel duur, kan iemand hem niet voor me branden? grapje

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:59

Bonny4life schreef:
oh jammer dus je kan zelf niet nagaan of je je paard aan het rechtrichten bent? of speciale tips in het algemeen maar toch bedankt.

Je kunt nagaan welke natuurlijke buiging je paard heeft en aan de hand daarvan ga je mee aan de slag, dat kan door verschillende oefeningen. Misschien moet je keer naar stage of clinic of lesdag gaan kijken.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:37

Bets schreef:
Bonny4life schreef:

Je kunt nagaan welke natuurlijke buiging je paard heeft en aan de hand daarvan ga je mee aan de slag, dat kan door verschillende oefeningen. Misschien moet je keer naar stage of clinic of lesdag gaan kijken.

heel goed betsie

ja bonny je moet het leren en voor elk paard is het anders
zoals betsie zegt je kan het niet even opschrijven

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:39

Bets schreef:

Bets het paard van Mayday is juist erg voorwaarts, als je die zijn gang laat gaan zal die waarschijnlijk uit elkaar lopen en de achterbenen niet kunnen ondertreden. Zeker niet als het tempo te hoog ligt. Wat doe jij in zo'n geval?