Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zera

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:39

Ik ga met de mijne dit najaar beginnen(november/december).. Dan is ze 2 jaar en 8 maanden.. Ik longeer haar op dit moment 3 keer in de maand ofzo.. Ik wilde eerst in het voorjaar beginnen.. Maar vanwege me werk gaat dat niet lukken.. Dus ga ik het gewoon rustig aandoen.. Alles op het gemak niks overhaasten.. Ik krijg hulp van een aantal mensen waaronder een vrouw met een eigen manege(waar ik haar mag inrijden) en me eigen lesgever wat me in een later stadium komt helpen.. Ik ga wel als ik vrij ben met haar wandelen, om haar verkeersmak te maken..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:41

runningkawa schreef:
Nee,
de belasting op de volte is veel en veels te groot.

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:42

Yamcha schreef:
Ik ga er het liefst pas op als ie 4 is... is oud genoeg.

Ja, maar hoe doe je dat dan als je Fries met 3 jr naar de ABFT - test moet?? Word ie toch echt ingereden en ingespannen. Knipoog

[/quote]Dan gaat ie niet naar die test, heel simpel. Ik ben niet van plan mijn paard naar de kl*te te rijden omdat-ie naar een test moet, dat lijkt me eerder reden om kritische vragen te stellen bij zo'n test. Principes gaan voor testen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 08:20

Marije1984 schreef:
Mireille1970 schreef:

Op onze peuter die Pappa of Mamma zegt of zelfs hele zinnetjes zijn we trots...

Belasting van de stembanden is ook wel anders dan belasting van de gewrichten...

Ja dat is waar, maar als de eerste stapjes eerder zijn dan bij de buren duwen we ze ook niet in zitstand terug toch?

Als 2,5 jarige wat handwerk doen. Beetje longeren, beetje elkaar leren kennen, beetje bitje in, en er dan een paar keer op gaan zitten, zodat ze braaf links en rechtsom kunnen draven met een ruiter erop, en dan je paard zadelmak lekker terug de wei in doen... een jaartje. Ideaal...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:53

Marije1984 schreef:
Elk paard ongeacht welk ras is op dezelfde leeftijd volwassen en volgroeit. Soms kan er een half jaar! verschil in zitten, maar meer niet.

Volwassen en volgroeit zijn ze pas rond hun 8e jaar, hoor. Zowel lichamelijk als mentaal. Dat betekent dus niet dat je alle paarden met 3 jaar al kan inrijden, laat staan 2 1/2.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:00

Hoii,

ik vind dat je paard er aan toe moet zijn,
en dat je moet kijken wel ras het is want dat zegt ook heel veel !
mijn belg is nu ruim 2,5 en heeft nu 3x een zadel op gehad, daarmee
ben ik gewoon aan de hand langs de weg gaan lopen,
ik vind hem zelf nog zo'n klungel en vind het voor de ontwikkeling beter
om niet meer met hem te gaan doen nu,
in maart word hij 3 dan gaat er vh eerst iemand ff opzitten en dan zien we wel verder,
hoe hij het oppikt en of hij eraan toe is,
zo niet, gewoon weer de weide in!
met ons shetje zijn we met 4 begonnen en eerder met onze
kwpnners ook niet voor hun 4e jaar, dat vind ik zelf mooi genoeg..
laat ze eerst lekker genieten..

groetjessss

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:06

Yamcha schreef:

Ja, maar hoe doe je dat dan als je Fries met 3 jr naar de ABFT - test moet?? Word ie toch echt ingereden en ingespannen. Knipoog

[/quote]Dan gaat ie niet naar die test, heel simpel. Ik ben niet van plan mijn paard naar de kl*te te rijden omdat-ie naar een test moet, dat lijkt me eerder reden om kritische vragen te stellen bij zo'n test. Principes gaan voor testen.
[/quote]

Wat is belangrijker zo'n achterlijke test of het welzijn van je paard?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:14

sja iedereen zijn mening natuurlijk, en het ene paard zal inderdaad weinig schade oplopen als hij al van 2.5 geleerd wordt; een ander wel...
ik begin persoonlijk pas met het allerbegin na 3 jaar en dan laten we ze ff gerust en beginnen we op 3.5 a 4 met het echte werk...
ik neem graag de tijd voor zo'n dingen... maar ik train dan ook geen competitiepaarden... ik wil gewoon keurig gereden paarden trainen, die wel even goed aangereden zijn als een wedstrijdpaard, maar compleet losstaand van het wedstrijdgebeuren enz

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:17

Nadya schreef:
Yamcha schreef:

Dan gaat ie niet naar die test, heel simpel. Ik ben niet van plan mijn paard naar de kl*te te rijden omdat-ie naar een test moet, dat lijkt me eerder reden om kritische vragen te stellen bij zo'n test. Principes gaan voor testen.
[/quote]

Wat is belangrijker zo'n achterlijke test of het welzijn van je paard?
[/quote]

Dat is maar net wat je ermee wilt.

En een 8 jarige inrijden kan net zoveel als evenzo weinig schade opleveren als een 2,5 jarige. Het gaat erom HOE je het doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:42

Mireille1970 schreef:

En een 8 jarige inrijden kan net zoveel als evenzo weinig schade opleveren als een 2,5 jarige. Het gaat erom HOE je het doet.

Met dat verschil dat een 2, 5 jarige nog een rug in de groei heeft. Waar jij blijkbaar heel makkelijk op gaat zitten. Verdrietig
Besef je eigenlijk wel wat je met zo'n rug doet?

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:46

Nadya schreef:
Mireille1970 schreef:

Met dat verschil dat een 2, 5 jarige nog een rug in de groei heeft. Waar jij blijkbaar heel makkelijk op gaat zitten. Verdrietig
Besef je eigenlijk wel wat je met zo'n rug doet?

ik denk dat ze bedoelt dat je het rustig aan moet doen en niet dat ze er gelijk op gaat zitten, want dat noem ik zelf geen rustig aan doen Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:50

suus1991 schreef:

ik denk dat ze bedoelt dat je het rustig aan moet doen en niet dat ze er gelijk op gaat zitten, want dat noem ik zelf geen rustig aan doen Knipoog

Ik maak uit haar verhaal op dat ze een vergelijking maakt met inrijden van een 2,5 jarige of een 8 jarige. Ik vind dat nogal een wezenlijk verschil.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:50

Precies. Maar inrijden duurt gewoon even. En wat longeerwerk e.d. kan gewoon geen kwaad. Er is zelfs bewezen dat voor banden en pezen (die voor meer dan de helft van de problemen zorgen) licht werk belangrijk is. Met de nadruk op LICHT en spelenderwijs. Dus wat aan de hand wandelen, longewerk, los, bitje in, zadeltje op, en dan weer lekker de zomer terug het land op en dan met 3.5 jaar beginnen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:51

Nadya schreef:
suus1991 schreef:

Ik maak uit haar verhaal op dat ze een vergelijking maakt met inrijden van een 2,5 jarige of een 8 jarige. Ik vind dat nogal een wezenlijk verschil.

Nou ja, dat was wat extreem. Om aan te geven dat iets stukmaken met inrijden niet aan de leeftijd hoeft te liggen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:52

Mireille1970 schreef:
Precies. Maar inrijden duurt gewoon even. En wat longeerwerk e.d. kan gewoon geen kwaad. Er is zelfs bewezen dat voor banden en pezen (die voor meer dan de helft van de problemen zorgen) licht werk belangrijk is. Met de nadruk op LICHT en spelenderwijs. Dus wat aan de hand wandelen, longewerk, los, bitje in, zadeltje op, en dan weer lekker de zomer terug het land op en dan met 3.5 jaar beginnen.

Dit was een reactie op Suus1991

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:10

ik ben het met je eens!! Haha! gewoon LICHT beginnen en de rest komt later wel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:17

Ok, verwarring alom Haha!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:04

as usual Lachen als Iedereen nou eerst eens zou lezen Whahaha

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:19

Momenteel staat Nigg bij ons. Nigg is een Friese Hengst van 2 jaar en 8 maanden. Hij gaat dus in 2007 naar de ABFT-test (of je 'm nou achterlijk vindt of niet!)

Een paard wat onvoldoende conditie heeft of spiermassa krijgt het dan gewoon ongelooflijk moeilijk. Dan kun je natuurlijk heel eenvoudig zeggen "dat gaat ie toch niet naar die test" maar je kunt ook heel rustig beginnen met het opbouwen van basisconditie en er voor zorgen dat hij de juiste spieren belast maar niet overbelast.

Bij Nigg ligt de nadruk nog op het opvoeden. Braaf mee lopen aan het halster, poetsen, en vooral samen met mij veel plezier maken. Haha! en dus ook leren dat samen werken leuk is Knipoog .

Hij trekt momenteel 2 x per week 4 rondjes de sleep door onze buitenbak. Daarnaast longeer ik hem 2 tot 3 x per week aan het hoofdstel. Daarbij moet hij soms over een oranje zeil, soms langs paraplu's, een laken wat ik over de paddock-rand leg etc.
Maar ja, hij moet vooral doorlopen, hij mag veel stappen nog, maar moet toch ook echt wat draven.
10 minuten aan de longe vind ik voldoende voor deze knapperd.

We hopen welliswaar dat Nigg wordt goed gekeurd als dekhengst Haha!
Maar nogmaals, dan moet ie wel body een uitstraling hebben. In alle rust proberen we dat op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:37

Mireille1970 schreef:
Hierin kan ik met je meegaan. Gelukkig is de verwarring inmiddels ook weg Clown Ik zou zelf bij een Fries dan nog een jaartje wachten op er op te gaan zitten. 4, 5 jaar dus. Voor de rest ga ik helemaal met je mee...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:13

Mireille1970 schreef:

Longeerwerk kan JUIST wel kwaad, paard loopt constant op de volte wat heel zwaar is vooral voor een jong dier.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:26

Als je veel afwisselt en een hele grote diameter bewaart is er niets aan de hand...

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:36

Tong uitsteken Laat 'm nog ff lekker staan Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:40

Het ene paard zal er wel aan toe zijn, het andere niet, maar ook al kunnen we naar de bouw kijken je kan niet in het koppie kijken.

Als je dan toch een jong paard hebt neem dan gewoon het zekere voor het onzekere en begin met drie, wat maken die paar maanden nou nog uit op een compleet paardenleven?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:53

Mireille1970 schreef:

Precies.