Ruiters met sporen zijn slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimon

Re: Ruiters met sporen zijn slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:18

ik vind gewoon dat je zelf moet weten hoe je rijd maar ik rijd zonder sporen omdat
als ik eenbeetjehard aandrijf zind ik meteen in de gallop Knipoog Knipoog;);)

kimon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:20

kimon schreef:
ik vind gewoon dat je zelf moet weten hoe je rijd maar ik rijd zonder sporen omdat
als ik eenbeetjehard aandrijf zind ik meteen in de gallop Knipoog Knipoog;);)
\

ik bedoel zit

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:27

ik mocht van mijn vader pas met sporen gaan rijden toen ik mijn benen stil kon houden. ik rijd ook nu mijn paard weer met sporen, omdat je genuanceerder kan rijden. wel moet je een goede zit hebben en weten hoe de hulpen zijn om hier goed mee te kunnen rijden en er dus niet je paard mee "pesten". Mijn paard vind het prettiger als ik met sporen rijd, dan zonder en dit is een heel gevoelig diertje. ik rijd een paard waar ik net opstap in principe eerst zonder en dan een keer met en dan kijk ik wat er bij het paardje past. wel moet je mijnsinziens wel voor ogen houden dat sporen gemaakt zijn voor hulpen en niet om een paard voorwaarts te rijden, want dat is iets heel anders. en er is een verschil tussen een spoor aanleggen of een spoor inprikken!!!!

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:06

Ik vind het niet slecht zolang je ze maar goed gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:02

Mijn paard vind het prettiger als ik met sporen rijd, dan zonder

Heeft ie dat gezegt tegen je dan? Haha!

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 00:39

Ik vind het niet slecht als mensen met sporen rijden, vanaf de M dressuur moet je zelfs met sporen rijden. Ik vind het wel stom als mensen met sporen rijden en vervolgens de hele tijd zeuren dat hun paard te snel is terwijl ze er de hele tijd in zitten te pikken. Ook afgelopen zondag zag ik weer een paard wat helemaal een open onstoken plek had van de sporen, dat vind ik pas zielig! Je kunt sporen gebruiken zolang je ze maar goed gebruikt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:21

Ach, bij de ZZ GP in Aerdenhout zag ik ook op het inrijdterrein die toch maar even de sporen omwisselde voor een langere versie. Helemaal enthousiast werd ze, toen ze merkte dat ie van dat geprik goed schrok (been zonder prik gaf ze eigenlijk niet).

Erg triest vind ik dat, zeker op dat niveau Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:40

QQQQ schreef:
Ach, bij de ZZ GP in Aerdenhout zag ik ook op het inrijdterrein die toch maar even de sporen omwisselde voor een langere versie. Helemaal enthousiast werd ze, toen ze merkte dat ie van dat geprik goed schrok (been zonder prik gaf ze eigenlijk niet).

Erg triest vind ik dat, zeker op dat niveau Verdrietig

wat is daar erg aan Clown (dat vetgedrukte)

Ik ken er ook zoveel die een Z2 paard met wieltjes rijden en een M paard met knoppen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:49

rijden met sporen is niet slecht, als je er maar mee om kan gaan. Dat is toch met alles zo? net als de zweep, kan je je paard ook helemaal mee afraggen in principe Verward en al die hulpteugels dan? Wat ik al zei als je er mee om kan gaan is er niks slechts aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:14

ik vind het ook zo erg mensen die zegen dat zer ermee om kunnen gaan maar ondertussen rijden ze vet met de tenen naar buiten waardoor dat spoor dus ook telkens tegen de buik aan komt met drijven...oh heb foto's gezien..nou..

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:02

-oja, ik moet omloggen Bloos -

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:03

VivaLaVida schreef:

Ik ken er ook zoveel die een Z2 paard met wieltjes rijden en een M paard met knoppen...
Ze wisselde niet van paard, alleen van spoorlengte (allebei wieltjes), omdat ie naar haar zin niet genoeg doorliep. Daar zijn sporen dus niet voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:16

o, ik dacht dat ze van paard verwisselde!
Maar nee, dat vind ik ook niet wat, voor t voorwaarts heeft het toch weinig zin. En als je paard het GP niet aan kan omdat het te moeilijk word dan moet je ook aan je paard denken en niet van sporen verwisselen. Ik snap ook niet dat je zo ver bent, en dan nog niet snapt dat dat geen zin heeft!

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:30

ik vind rijden met sporen opzich ook niet erg
zolang je er maar goed mee om kan gaan

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:24

QQQQ schreef:
VivaLaVida schreef:

Ze wisselde niet van paard, alleen van spoorlengte (allebei wieltjes), omdat ie naar haar zin niet genoeg doorliep. Daar zijn sporen dus niet voor bedoeld.

Ik vind daar niks mis mee, ik heb ook wel eens tijdens het losrijden mijn sporen verwisseld voor een paar langere, allebei met wieltjes. Als ik met losrijden merk dat m'n paard niet goed op mijn been reageert, en ook weinig respect heeft voor m'n spoor, sorry mensen, dan doe ik dus echt mijn lange sporen van 6 cm om ! En als het moet zelfs ook scherpere.
Ik weet dat er nu waarschijnlijk boze reacties komen, maar sommige paarden hebben wat meer nodig dan andere.
Ik rij ook paarden met een glad wieltje of een stomper spoor, het hangt helemaal van het paard af.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:08

Wat een onzin stelling zeg? Aangezien sporen vanaf de M verplicht zijn kunnen dus alleen B en L ruiters rijden?

Goed rijden doe je niet DOOR je sporen net zoals je niet persé goed rijdt DOORDAT je zonder sporen rijdt. Ik krijg regelmatig mensen in de les die denken heel paardvriendelijk bezig te zijn en geen sporen aanhebben waardoor ze elke pas het paard schoppen om toch reactie te krijgen. Doe dan alsjeblieft een spoor aan, leer je paard zelf door te lopen zodat je je been stil kan houden en dan ben je mét spoor een stuk paardvriendelijker bezig.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:44

Ja ik vindt een spoor dus niet om je paard voorwaarts te maken of te houden, Als je dat zonder spoor niet kan ben je in mijn ogen niet goed bezig

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:49

@ Babette. Misschie een idee om je paarden meer basis werk te laten doen. Ik ben namelijk nog geen een paard tegen gekomen die ik gecorrigeerd heb die niet ZONDER spoor voorwaarts.
Een paard wat geen respect heeft voor een spoor heeft eigenlijk geen respect voor de ruiter. Ik krijg het bij elk paard voor elkaar dus je doet wat fout en dan gaat jouw smoesje niet op.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:17

Ik ben geen fan van sporen maar ik heb ze ook nooit/weinig nodig gehad. Idd met springen en dressuur, vooral hoger is het noodzakelijk en soms zelfs verplicht. Verder dan knopspoortjes wil ik ook eigenlijk niet gaan. Wieltjes of zo heb ik een hekel aan. Als je paard niet vooruit te branden is, neem dan wat langere, maar wieltjes vind ik niks, bah.

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:32

R_ChiChi schreef:
Ik ben geen fan van sporen maar ik heb ze ook nooit/weinig nodig gehad. Idd met springen en dressuur, vooral hoger is het noodzakelijk en soms zelfs verplicht. Verder dan knopspoortjes wil ik ook eigenlijk niet gaan. Wieltjes of zo heb ik een hekel aan. Als je paard niet vooruit te branden is, neem dan wat langere, maar wieltjes vind ik niks, bah.

Een ongenuanceerde mening vind ik dit. Waarom heb je een hekel aan wieltjes ? En waarom wel langere sporen nemen ?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:48

Ik denk dat wieltjes in sommige gevallen juist vriendelijker is dan een lange spoor. En nogmaals een spoor is niet om je paard vooruit te branden maar ter verfijning van je hulp bij de verzameling die nodig is bij de zwaardere oefeningen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:51

Ik vind wieltjes zelf juist prettiger (grof wiel). En idd, langere spoor is niet om je paard voorwaarts mee te rijden. Ik heb ze expres iets langer gekocht omdat ik zelf nogal klein ben en dan net iets beter bij haar buik kom. Ik vind wieltjes juist vriendelijker dan stompe sporen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:54

Zijn de regels veranderd ofzo? Bij mijn weten is het gebruik van sporen vanaf M-dressuur niet verplicht maar het gebruik van de zweep verboden. Het 1 houdt toch niet automatisch het ander in?! Zelfde geldt toch ook voor het gebruik van stang/trens, in Z is het toegestaan, maar toch niet verplicht?!
Anders heb ik het toch altijd, commentaarloos, fout gedaan Knipoog .

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:01

Naar mijn idee is in de M spoor verplicht. Nooit geweten waarom eigenlijk

Babette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:14

Marije1984 schreef:
@ Babette. Misschie een idee om je paarden meer basis werk te laten doen. Ik ben namelijk nog geen een paard tegen gekomen die ik gecorrigeerd heb die niet ZONDER spoor voorwaarts.
Een paard wat geen respect heeft voor een spoor heeft eigenlijk geen respect voor de ruiter. Ik krijg het bij elk paard voor elkaar dus je doet wat fout en dan gaat jouw smoesje niet op.

Smoesje ? Ik heb al vele paarden naar het Z en ZZ gereden, dus dan kun je volgens mij wel iets. Ik zeg heus niet dat ik een superruiter ben ofzo, ik heb ook geen goud gewonnen op de Olympische Spelen, maar ik weet wél wat ik doe.
Dat is dan meteen ook één van de voorwaarden om goed met sporen te kunnen rijden, je moet een stil been hebben en weten wat je doet.
Maar even voor alle duidelijkheid : ook zonder sporen kan ik een paard rijden, en dan kan ik ook gewoon een Z proef rijden.