Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laralover

Re: Wanneer gebruiken jullie een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 22:59

Ik ben verder ook helemaal geen fan van hulpteugels. Ik zal ze ook nooit gebruiken, omdat ik helemaal niet wil leren hoe je ze moet gebruiken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:02

In principe rijd ik zonder, maar met springen en buitenrijden (nogal heftig paardje he) gaat er wel ff een martingaal aan, gewoon een stukje veiligheid. Buiten gaat er ook een ander bitje in, trouwens. In verband met "kop ervoor zetten en gewoon gaan met die banaan". En dat gaat prima.

megahelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:02

Ik snap niet wat mensen toch tegen hulpteugels hebben..
Als ik sommige mensen zie rijden kunnen ze beter met hulp teugels rijden dan verpesten ze het paard minder dan dat ze met rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:36

Dat is absoluut waar... ik heb op zich niets tegen hulpteugels, dat is gewoon een ding. Ik heb iets tegen de mentaliteit die er bij bepaalde mensen heerst om hulpteugels te gebruiken op rijtechnische problemen op te lossen. De enige hulpteugel die ik nog een beetje nuttig vind is een slof... maar hoeveel mensen gebruiken hem goed? Daardoor krijg ik er een antipathie tegen.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 23:43

Ik longeer wel met de pessoateugel, lekker lang en laag. Verder met rijden alleen de eerste paar keer het bos in een los martingaaltje. Wordt moe van mensen die met slof al beginnen met inrijden. Is met mijn paard ook gebeurd. Hij was anderhalve maand onder het zadel toen ik hem kreeg en heb er een maand over gedaan om hem weer lekker op zijn eigen benen te krijgen. Ze zullen zelf hun balans moeten vinden. Hij loopt nu met dressuur heel ontspannen en lekker door zijn rug in stap en draf, maar in galop is het vaak nog kaarsrecht met de neus vooruit! Haha! Hij moet zelf die balans vinden, darvoor ga ik hem toch niet rond trekken. In het bos vind ik al helemaal raar. Wat wilde je doen als je paard ervandoorgaat... zijn hoofd naar zijn singel trekken? Erg vreemd.. Prima als je zo'n teugel echt als hulp nodig hebt, maar tegenwoordig zie ik het iets te veel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 10:43

Maar hoe denken jullie dan over het volgende dillema, ik heb 2 keuzes:

- Of met mijn supersterke paard naar buiten met een hulpteugel. Soms een slof, soms wat anders. En ik moet die teugel er ook af en toe goed bijhouden om mijn paard in bedwang te houden.
- Of nooit meer naar buiten, en alleen maar binnen rijden zonder hulpteugels.

Ik ben zelf niet zo van de hulpteugels. Rij er binnen ook nagenoeg nooit mee. Soms wel eens om een keertje te proberen wat een bepaalde teugel doet, maar dan meer voor de ervaring. Heb mijn paard binnen ook prima onder controle. Op wedstrijden gaat het ook prima. Maar zodra we buiten zijn, gaat de rem eraf. Ik weet dat het een kwestie is van veel oefenen, maar ik heb het idee dat dit niet iets is wat er nog uit te rijden valt. Ze maakt zich gewoon vreselijk sterk buiten en is niet meer te stoppen. En ik wil toch ook niet dat mijn paard alleen de binnen- en de buitenbak ziet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:56

Hoe reageert jouw paard dan in een groepje, met andere paarden?
Als een paard zich zo sterk maakt, weet ik niet of je dit op kunt lossen met een hulpteugel, daar lopen ze na verloop van tijd toch ook doorheen. Mss dat samen met andere (rustige) paarden een idee is?

LynelOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:25

Hallo........ ik rij eigenlijk nooit met een bijzit teugel alleen met het longeren wat ik bijna nooit doe,,, dan doe ik er een bijzet teugel aan omdat mijn pony anders sterren gaat tellen en alles wat er om haar heem gebeurt iets belangrijker vind dan dat ik in het midden sta te schreeuwen dat ze nu is eindelijk moet gaan galopeeren maar over het algemeen luisterd ze prima en met het rijden heb ik dan ook geen bijzet of wat dan ook voor teugels nOdig maar ik heb onder het longeren er puur op zitten omdat ze dan beter naar mij luister en niet wat er om haar heen gebeurt.

Kussj LieSz & K-lyne

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:03

Buff schreef:
Wanneer grijpen jullie naar een hulpteugel? Welke gebruik je bij welke problemen? En hoe vaak? Krijg je resultaat? Doe je het onder begeleiding? Etc...

Altijd leuk discussies over hulpteugels, het ligt echt 100% aan de combinatie waar het over gaat dus discussie is vrijwel eindeloos maar blijft leuk natuurlijk Knipoog

-> Ik grijp naar mijn hulpteugel zodra mijn instructrice het meldde dat het wel verstandig zou zijn (ik ging met Z oefeningen bezig en mn pony is niet de makkelijkste.) Dus deze maatregel was puur om het mij wat lichter te maken en met oefeningen bezig te kunnen (bv travers ed.)
->Met dressuur gebruik ik dus enkel en héél af en toe een slof (stoffen).
->Niet vaak dus
->En alleen onder begeleiding behalve als ik thuis merk dat het verstandig is maar dan zal het nog niet eens 1x in de maand eerder 1x in het halfjaar zijn wil ik er zelf mee gaan rijden.

Met springen gebruik ik enkel een martingaal als ik hem een beetje heftig vind (bv in een crossparcours is het soms wel handig).

En daarnaast gebruikt mn vader nog touwtjes bij het longeren aan dubbele longe. That's it.

Jammer genoeg zie ik veel jonge combinaties de fout in gaan die ALLES compleet vastzetten. Maar veel kun je er toch niet aan doen. Hopen dat er mensen met verstand in de buurt rondlopen Lachen (ook al is het niet verkeerd bedoeld).

Succes nog met de discussie Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:49

Yamcha schreef:
Hoe reageert jouw paard dan in een groepje, met andere paarden?
Als een paard zich zo sterk maakt, weet ik niet of je dit op kunt lossen met een hulpteugel, daar lopen ze na verloop van tijd toch ook doorheen. Mss dat samen met andere (rustige) paarden een idee is?

In een groep in het nog erger. Dat doen we dus ook maar niet. Met één ander paard gaat het nog wel, zolang die maar achter d'r blijft. Zelfs naast elkaar rijden levert al heel veel drammen op. Ze zal en moet voorop lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:53

Pfff... dominante merrie dus... tja, dan zou je idd kunnen gaan denken aan een slof, maar of dat een oplossing is? Ik wet het niet....

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:19

Ik denk niet dat het ooit nog over gaat. Ze is al 15. Dus een oplossing... nee, ik denk het ook niet. Niet in de zin, dat ik 'm na een tijdje niet meer nodig zal hebben. Maar op het moment wel mijn enige middel om niet de hele week rondjes in de binnenbak te hoeven rondhobbelen, of om het hele bos in volle galop te zien, zonder te kunnen remmen. Ik weet het anders ook even niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:26

Nee, dan zou ik het idd ook niet weten...

Dizzy__Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:51

Ik rij sinds een week elke week 1x met slofteugel.
Dit omdat ik de pony net niet door het punt van nageefelijkheid krijg, en hij de neiging heeft om zijn neus vooruit te duwen.
Een martingaal gebruik in de rest van de week, tegen het omhoog gooien van zijn hoofd.
Met springen gebruik een een borsttuig, dit omdat ik dit mooier uit vind zien, en omdat het zadel dan niet kan verschuiven.
Maar als ik met slofteugel rijd hangt hij los, behalve als hij zijn hoofd omhoog gooit of zijn neus naar voor duwt, dan neem ik hem iets strakker zodat hij dat niet meer kan.
Longeren doe ik met Pessoa, zodat hij zijn achterhand ook meeneemt.
Wat vinden jullie hiervan? Alle reacties gewenst...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:55

Oud topic... 2006.. Ik tem ff

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:57

Dizzy__Love schreef:
Ik rij sinds een week elke week 1x met slofteugel.
Dit omdat ik de pony net niet door het punt van nageefelijkheid krijg, en hij de neiging heeft om zijn neus vooruit te duwen.
Een martingaal gebruik in de rest van de week, tegen het omhoog gooien van zijn hoofd.
Met springen gebruik een een borsttuig, dit omdat ik dit mooier uit vind zien, en omdat het zadel dan niet kan verschuiven.
Maar als ik met slofteugel rijd hangt hij los, behalve als hij zijn hoofd omhoog gooit of zijn neus naar voor duwt, dan neem ik hem iets strakker zodat hij dat niet meer kan.
Longeren doe ik met Pessoa, zodat hij zijn achterhand ook meeneemt.
Wat vinden jullie hiervan? Alle reacties gewenst...

passoa is echt top om mee te longeren hé!! :D

Dizzy__Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 15:20

Zou je maybe ook mijn andere punten willen argumenteren?
Zodat ik weet wat anderen ervan vinden

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:30

Oud topic ;)

IK TEM even

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:32

Dat was al gezegd. _O-

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 16:37

Bellatrix schreef:
Dat was al gezegd. _O-

:+ ach lezen is ook een vak ja :o hihi

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:50

Dit topic is uit 2006. Bij deze dus een slotje.