Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:24

Die post slaat op iedereen die moeilijk doet om het moeilijk doen...

Niet logisch is nl niet altijd niet juist. Er zijn veel wegen die naar rome leiden, en ieder paard heeft zn eigen aanpak nodig. Paarden benaderen als eenheidsworst werkt niet.
Als je einddoel gelijk is, wat doet de weg ernaartoe er eigenlijk toe?

En dan nog, wat is je einddoel? Niet iedereen rijdt Prix StGeorge. Sommige mensen willen gewoon fijn rijden. Als dat niet volgens het boekje gaat, nou en?

Ik denk dat meer mensen met plezier moeten gaan rijden

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:34

Cer schreef:
Niet logisch is nl niet altijd niet juist. Er zijn veel wegen die naar rome leiden, en ieder paard heeft zn eigen aanpak nodig. Paarden benaderen als eenheidsworst werkt niet.

wie doet dat dan?
Citaat:

Ja, vind ik van wel.
Citaat:
En dan nog, wat is je einddoel? Niet iedereen rijdt Prix StGeorge. Sommige mensen willen gewoon fijn rijden. Als dat niet volgens het boekje gaat, nou en?

Een goede lesgever kijkt naar het niveau en het doel van de combinatie.
Citaat:
Ik denk dat meer mensen met plezier moeten gaan rijden

En daar ben ik het helemaal met je eens! En dat plezier moet imo ook worden gestimuleerd door betrokkenheid van de instructeur

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:45

Citaat:

Tyrza: wie doet dat dan?

Iedereen die probeert te leren paardrijden uit een boekje bijvoorbeeld (niet gericht tegen specifike personen trouwens). Mensen die niet kunnen improviseren omdat dat 'tegen de gangbare gewoontes' is.

Citaat:

Tyrza:Ja, vind ik van wel.

Nou, dan zijn we het hier gewoon oneens Niks mis mee.
Zolang je paardvriendelijk bezig blijft, maakt het mij niet uit hoe je er komt, als je maar komt waar je wezen wilt, ongeacht waar dat is. Voor de een is dat een rustige buitenrit, voor de andere is dat Lichte Tour of een combinatie tussen die twee.

Citaat:
En daar ben ik het helemaal met je eens! En dat plezier moet imo ook worden gestimuleerd door betrokkenheid van de instructeur

Daar gaat het hier toch niet om?

Ik lees vnl. kritiek over hoe hoog je je handen houdt, of je paard wel in de 'juiste' houding loopt. Dat je er rekening mee moet houden dat je dit, dat, zus, zo wel uitvoert, en allemaal tegelijk. (ik school stap voor stap).

Mijn ervaring met paarden bestaat vnl uit paarden die door eerdere ruiters zo vernacheld waren, dat de reguliere methodes niet werkten. Dan ga je improviseren, en dan merk je dat dat ook best gaat. Dat is wel gebaseerd op western manouvres, en juist DAAR gaan heel veel dingen mis. Maar aangezien paarden over de hele wereld hetzelfde zijn, kan ik me voorstellen dat dat voor andere takken van sport ook geldt.

Ik bedoel, er zijn belangrijker zaken om je druk over te maken, zoals eerder genoemde dwangmiddelen.. Ik persoonlijk zie liever een paard met zn neus voor de loodlijn en misschien wat lang in zn lijf, dan een paard die met zn kop op de borst getrokken wordt voor de 'verzameling', met een slof eraan, en sporen erin voor de 'drive'.
Dan denk ik 'met een beetje tijd komt dat lange paard er wel. Maar dat kort getrokken paard? hmm...

Wat is nou de echte aversie tegen AdB?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:50

Cer schreef:
Iedereen die probeert te leren paardrijden uit een boekje bijvoorbeeld (niet gericht tegen specifike personen trouwens). Mensen die niet kunnen improviseren omdat dat 'tegen de gangbare gewoontes' is.

Boekjes zijn er om een rode draad in de africhting te vormen. Ergens moet namelijk een lijn worden gesteld. Maar naar een boek rijden kan simpelweg niet. Of je moet wel ontiegelijk veel ruitergevoel hebben. Maar dat leer je dus ook niet uit een boekje

Citaat:
Daar gaat het hier toch niet om?

Ik lees vnl. kritiek over hoe hoog je je handen houdt, of je paard wel in de 'juiste' houding loopt. Dat je er rekening mee moet houden dat je dit, dat, zus, zo wel uitvoert, en allemaal tegelijk. (ik school stap voor stap).

Als hier bv wordt gesteld dat "stofzuigen" hetzelfde is als VWNW, dan kan ik me voorstellen dat hier kritiek op komt.

Goed, ik ga me zo maar eerst eens insmeren met zonnebrand, en dan maar eens lekker rijden. Tot vanavond!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 09:54

Lekker! Ik zit hier nog wel even....

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:30

Nog even over die extreme handhouding, mijn mentor moest dat helemaal nooit doen. Ik heb het hem in elk geval nooit zien doen in zijn lessen. De eerste les geeft hij de tip om je je handen zo hoog te houden, om los te komen van het 'vastzetten'. Maar daarna hou je gewoon je armen op 1 lijn, los en luchtig. Tot je paard snapt wat je bedoelt zeg maar. Ik snap ook niet wat daar mis aan is, en gebruik het nu ook voor mijn rijden.

Splinter

Re: Positieve/Negatieve ervaringen met methode Antoine De Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:10

Citaat:
Als hier bv wordt gesteld dat "stofzuigen" hetzelfde is als VWNW, dan kan ik me voorstellen dat hier kritiek op komt.

Dat is ergens fout gegaan Geloof dat al een paar keer gezegd is dat het NIET hetzelfde is
Dus bij deze is dat weer uit de wereld

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:12

Tyrza schreef:
1. Ontspannen
2. Aanleuning
3. Rechtrichten
4. Verzamelen
5. Oprichten

Hoe ik het zie: Je hebt de vijf fases van het rijden. Je werkt eerst aan ontspanning, dan aan de aanleuning, dan rechtrichten enz. Tijdens deze fase bereik je het einddoel, bijvoorbeeld het einddoel ontspanning, door gebruik te maken van takt en impuls. Daardoor staan takt en impuls niet op zichzelf, het zijn geen doelen waaraan je werkt, maar middelen waarmee je werkt. Of dit helemaal juist is, dat weet ik niet, maar zo zie ik het mijn logica. en zo lees ik het ook in het bericht van Yulan.

Cer schreef:

Hier ben ik het niet mee eens, in je bericht hierna verbeter je jezelf enigzins. Zolang de methode ervoor zorgt dat zowel de ruiter als het paard plezier hebben, vind ik de manier waarop je jouw einddoel bereikt niet zo belangrijk. De weg erheen moet wel paardvriendelijk zijn, het is niet zo dat het doel de middelen heiligt.

Trouwens over het handen hoog, in het begin rij je inderdaad met je handen hoog, maar dat schijnt later dus veel minder te zijn, als je meerdere fases achter de rug hebt. Daarnaast spelen gewichtshulpen ook een hele grote rol in het verhaal.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:31

Ik sluit bij je aan AstraGirlie en Menollyke;
Het hoger houden van de handen is idd niet het doel, het doel is om met onderarm, hand en teugel in 1 lijn naar het bit te doen lopen, zonder valse spanning.
Maar omdat heel veel mensen gewend zijn hun handen te laag te houden en daarmee op de teugels drukken, wordt er gevraagd om de handen hoog te houden (omdat dat op dat moment je gevoel is). Soms werkt het gewoon voor een ruiter om even iets uit te vergroten, dat wil niet zeggen dat dat voor altijd zo gaat. Maar het doel verandert daar niet door, te hoog is idd ook niet juist.

Hetzelfde voor het zgn stofzuigen; veel paarden kunnen door te kort en scheef gereden zijn, geen hals meer strekken. Door het paard recht te richten, ontspant het paard de rug en zal het (vrijwillig en graag) de hals willen strekken. Dit is het begin van het voorwaarts neerwaarts, het in je hand komen.
In deze methode leer je het paard door deze manier van onstpannen voorzichtig in de hand komen, door steeds iets minder teugel te geven en met een ontspannen hand contact te bewaren, die uit het paard komt het paard in de juiste houding te komen. Hoe sterker het paard wordt, hoe dichter je bij het "reguliere" plaatje komt, maar dan wel vanuit ontspanning en rechtgerichtheid.
Dus weer stofzuigen is niet het doel, maar een middel om er te komen.

Het grootste verschil met veel "rijmethoden" is dat het paard pas naar 'beneden' mag als hij rechtgericht is en niet eerder!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:12

menollyke schreef:
Tyrza schreef:
1. Ontspannen
2. Aanleuning
3. Rechtrichten
4. Verzamelen
5. Oprichten

Hoe ik het zie: Je hebt de vijf fases van het rijden. Je werkt eerst aan ontspanning, dan aan de aanleuning, dan rechtrichten enz. Tijdens deze fase bereik je het einddoel, bijvoorbeeld het einddoel ontspanning, door gebruik te maken van takt en impuls. Daardoor staan takt en impuls niet op zichzelf, het zijn geen doelen waaraan je werkt, maar middelen waarmee je werkt. Of dit helemaal juist is, dat weet ik niet, maar zo zie ik het mijn logica. en zo lees ik het ook in het bericht van Yulan.

Ik zie het nog anders Alle genoemde dingen zijn nl. tegelijkertijd aanwezig in meer of mindere mate. Ontspanning is dus zowel een doel als een middel. Spanning uit zich vaak in taktfouten bijvoorbeeld, en een gespannen paard heeft geen soepele aanleuning. De ruiter kan zeggen: mijn doel is een taktmatig lopend paard dus ik verbeter dat door middel van het verbeteren van de ontspanning, en daarmee maakt hij dus de ontspanning ook een doel. En dan kan het ook nog eens omgekeerd: ik besteed veel tijd aan het taktmatig lopen van het paard, laat een ander doel even liggen en daardoor ontspant mijn paard. Het Skala is nooit los van elkaar te zien.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:21

Cer schreef:
Paarden benaderen als eenheidsworst werkt niet.

Enerzijds ben ik het met je eens, anderzijds niet.
De aanpak per paard verschilt imo in die zin, dat je bijvoorbeeld per paard bekijkt of het meer nut heeft om een paard hoger of lager in te stellen, al naar gelang de bouw en de voorkeur van het paard. Dus je kunt niet zeggen: ik werk met elk paard richting halsstrekken en daar verbeteren ze van. Daarnaast dan nog de verschillen van: het ene paard maak je makkelijk los in galop, de andere in draf etc.

Maar er is zeker wel een rode draad in te ontdekken: een paard dat van nature graag tegen de teugel komt of hoog in een geforceerde houding loopt is altijd meer gebaat bij het werken in de lage lijn dan in de hoge lijn. Daarentegen is een paard dat juist aan zijn werk probeert te onttrekken door de lage lijn op te zoeken (bijv. proberen te hangen) meer gebaat bij het werk in wat hogere positie.

Daarnaast zit er nog een bepaalde vaste opbouw in die je met een paard moet bewandelen. Ik denk dat iedereen het met me eens is als ik zeg: eerst paard aan het been en dan pas aanleuning, anders krijgen we de befaamde krul.

In die zin zijn paarden wel weer eenheidsworst zoals jij het zo leuk zegt .

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 14:25

Binnekort komt hij bij ons op stal
Ga waarschijnlijk een les volgen van 45 min.
Dan horen jullie meer. Ik heb er al veel positiefs over gehoord van mensen van stal die er al bij gereden hebben.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:12

zo ben eindelijk weer bijgelezen
Ik las dat veel mensen tegen de manier van AdB zijn qua rechtrichten.

Ik heb een tijd les gekregen van een ZZ-zwaar ruiter en dat ging heel goed. Behalve dan als het ging om het rechtrichten. Heb geprobeerd om haar schoudervoor te krijgen, maar hierdoor ging ik helemaal scheef zitten en uiteindelijk liep me paard daardoor nog schever van. Ze liep zelfs in gallop op 3 (soms 4) sporen. Dit was dan voornamelijk op de linkerkant. Verder had ik ook problemen met schouder binnenwaarts op de linkerkant en travers op de rechterkant (als ik het mij nog goed kan herrineren ).
Nu loopt ze echt bijna helemaal recht, der kont gaat niet meer naar binnen in gallop. Het is nog niet perfect, maar we zijn op de goede weg.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:35

Volgens mij wordt er in meerdere of mindere maten niet goed gelezen.....

Er schrijft namelijk niemand dat zeh et niet eens zijn met AdB of mijn methode... Of zit ik er nu helemaal naast

Ik heb idd ook paarden die ram-kreupel waren duidelijk zien verbeteren !! Super !!!!! Maar ik vindt persoonlijk dat hij in zijn lesgeven een aantal stappen over slaat. Stappen die voor een aantal mensen als paal boven water staan als basis.... Maar er zijn legio mensen die de basis niet kennen...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 16:43

Fieuw .. weer bijgelezen
Nja, die eenheidsworst..moest toch eff lachen toen ik die uitdrukking las .
Wat ik hier en daar heb gelezen, klinkt me eiglijk wel goed in de oren qua toepassing op bv. mij ivm. de handhouding.
Ik heb jaren met lage handen gereden, en het is voor mij nog wat moelijk zo. Soms zijn m'n handen weer te hoog, dan wat weer te laag. Het is een kwestie van wikken en wegen, maar ik doe m'n best .

Over de takt en losgelatenheid.
Een ontspannen paard is losgelaten, daarover valt er in mijn ogen niet veel te betwisten. Een paard dat niet ontspannen is, is niet losgelaten, en eenmaal ie gaat 'loslaten' gaat ie zich ontspannen.
Over de takt, daaraan wordt aandacht besteed in alle stappen.
De stappen lopen in elkaar over, maar er komen altijd dezelfde stappen weer in voor. Een recht paard heeft een goeie drang naar voor (impuls) en een vlotte,gelijkmatige takt.
De stappen worden dus niet vernoemd, maar wel aangeroerd.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:48

Ik heb de topics van Antoine een beetje gevolgd en vond ook niet alle beelden positief. Toch zie ik wel wat in zijn trainingsmethode van het losrijden. Sambal mag eerst ook lekker aan een lange teugel wat aanmodderen, wordt dan opgepakt en even lekker goed over de rug losgereden.

Voorbeeldfoto's:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind hem zelf niet op de voorhand vallen maar merk wel dat hij in het begin wel wat terug valt in tempo. Goed drijven dus
Maar ik merk wel dat hij hier lekker los van wordt

Ook in het iets meer dragen van je handen zie ik wel wat. Hoeveel ruiters rijden niet met rechte armen en belemmeren zo hun paarden. Vooral als ik wat meer ga verzamelen gaan m'n handen als het ware iets omhoog.
Maar dan zijn m'n handen nog niet zo hoog als op de foto's van het topic van Yulan. Wel doe ik met de training m'n handen soms wel eens overdreven omhoog, maar dit is puur voor mezelf, voor m'n houding om te kijken of alles nog wel ontspannen is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:28

"Rare" methode of niet, hoe komt het dat al die paarden opknappen hierdoor? Ze zijn verreden door mensen die "gewoon" les hebben gehad. Zou het soms schorten aan rijtechnisch inzicht bij de reguliere instructeurs?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:34

Ik heb ook paarden op zien knappen bij wel gewone les.

Heel simpel, als je bagger les krijgt (en helaas zijn veel instructuers bagger) gaat het altijd beterder bij een betere instructeur.

Maar wat mij stoort bij het AdB methode, is dat handen werk.
Ik vind de hand de laaste hulp.
Hier komt hij als eerste.
Later moet je dat allemaal weer om gaan scholen.
En dat is dan een hele kunst.

waarom niet handen gewoon, en de rest met benen en zit?
Dat is imo altijd een basis waar je op elk paard op terug kunt komen.
Op elk moment.
Daarna niets om te scholen, maar simpel uit te bouwen.

Van het been naar de hand toe, het paard in het lijf recht werken.

Niet met je hand naar het been toe, dan mis je altijd de motor.
En om eerlijk te zijn die je dat stukje terug in de foto's

Ook met de motor werkend kan er ontspanning zijn

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:46

*puf* 9 pagina's bijgelezen.

Ik ben een 2 jaar geleden ook een week op stage geweest bij AdB met mijn headshaker. Met de Klassieke dressuurlesgever die ik hierna kreeg, heb ik op 2 lessen meer bereikt dan die week op stage bij Adb. Al was het hoofdschudden bij Adb ook wel wat afgenomen, maar dit vooral door middel van longeren met dubbele lijnen.

Ik denk dat Adb vooral bij de mensen die vroeger altijd slecht les hebben gehad, goede resultaten boekt. Maar het grootste deel van zijn leerlingen lopen volgens mij vast nadat dat beetje basis erin zit.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:53

Er wordt ontzettend veel met zit gewerkt bij deze methode, ik heb een ZZ-licht amazone zien trainen bij hem en die werkte voornamelijk met haar zit en been (waar een kinderspoortje aanzat).
Veel mensen vergeten trouwens ook bij dat handenwerk dat de hals de "balansstok" is van een paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 17:55

Ja, daarom moet je die niet opzij trekken imo

Maar dat op die zit rijden zie ik eigenlijk niet zo
Op het been ook niet
anders was er niet zoveel geslof

BlueMilk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:01

Die paarden sloffen niet...
En we rijden inderdaad wel op onze zit en been, maar daar kun je uit enkele foto's geen besluit uit maken hoor

Cardy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:03

Ludora schreef:
Volgens mij wordt er in meerdere of mindere maten niet goed gelezen.....

Er schrijft namelijk niemand dat zeh et niet eens zijn met AdB of mijn methode... Of zit ik er nu helemaal naast

Ik heb het dan ook niet over de hele methode, alleen over de manier waarop er wordt recht gericht (had het misschien beter moeten uitleggen ).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:03

Een paard op de voorhand en een achterhand in tokio sloft
Is ook niet aan het been.

De armen staan gespannen, dus word er teveel met de hand gedaan

en op deze foto's zie je dat ook, net als op de vele die hier al voorbij zijn gekomen, net als irl.

Bloemsuiker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:59

runningkawa schreef:
Een paard op de voorhand en een achterhand in tokio sloft
Is ook niet aan het been.

De armen staan gespannen, dus word er teveel met de hand gedaan

en op deze foto's zie je dat ook, net als op de vele die hier al voorbij zijn gekomen, net als irl.

Het kan zijn dat ik blind ben , maar ik zie ze zeker niet met hun handen werken (of zegmaar: heel weinig)! Ik heb ze al beide zien met een los teugeltje , in galop , steeds voltes rijden etc...