DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:47

Je zou dan toch bijna verwachten dat de speekselklieren niet werken, het opgezwollene lijkt mij dan toch dat het niet goed werkt.

Overigens heeft mijn paard dat na een dag op de wei ook. Die gaan in de zomer ook niet meer weg. Dan zou hij toch kwijlend rond moeten lopen??

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:41

Als een paard zich vastzet dan worden de speekselklieren juist afgesloten dus wat er nu gezegd wordt is wel heel tegenstrijdig.

Ik kan me goed voorstellen dat Anky en co het zo langzamerhand helemaal gehad hebben met mensen die gewapend zonder enige kennis maar met een fototoestel eens even de hele wereld gaan vertellen hoe vreselijk het wel niet is wat ze doen... vooral als blijkt dat diezelfde mensen nog geen draf van galop kunnen onderscheiden!

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:56

horseyfries schreef:
vooral als blijkt dat diezelfde mensen nog geen draf van galop kunnen onderscheiden!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 14:04

Dat stukje video stopt helaas op het moment dat het paard weer meer naar boven wordt ingesteld. Ga eens kijken bij de gemiddelde landelijke Z en/of lagere wedstrijden, daar zie je ook overmatig teugelgebruik met of zonder stang. Ik heb op zich niet zo'n moeite met LDR, mits het kort is en even doorvragen lijkt mij beter dan constant zitten te zaniken aan zo'n paard zijn/haar mond zonder goed voorwaarts te rijden. Een steekdraf vind ik persoonlijk niet om aan te zien omdat vrijwel nooit het achterbeen erbij is.

Ennuh aan alle mensen die in dit topic commentaar leveren: Doen jullie altijd alles volgens het boekje of zit je ook wel eens meer te rotzooien met je handen dan de bedoeling is..... oftewel wie zonder zonde is, werpe de eerste steen

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:11

pantarhei schreef:
Dat stukje video stopt helaas op het moment dat het paard weer meer naar boven wordt ingesteld. Ga eens kijken bij de gemiddelde landelijke Z en/of lagere wedstrijden, daar zie je ook overmatig teugelgebruik met of zonder stang. Ik heb op zich niet zo'n moeite met LDR, mits het kort is en even doorvragen lijkt mij beter dan constant zitten te zaniken aan zo'n paard zijn/haar mond zonder goed voorwaarts te rijden. Een steekdraf vind ik persoonlijk niet om aan te zien omdat vrijwel nooit het achterbeen erbij is.

Ennuh aan alle mensen die in dit topic commentaar leveren: Doen jullie altijd alles volgens het boekje of zit je ook wel eens meer te rotzooien met je handen dan de bedoeling is..... oftewel wie zonder zonde is, werpe de eerste steen

Heb je de 5minuten montage gezien?
Dat korte filmpje stelt nog niet zoveel voor.

En ik trek bijna nooit aan de teugels.
Ik laat ze altijd los hangen en met halsring is het teugelgebruik een beetje moeilijk lijkt me...
Soms heb je een ongeluk maar dat komt niet altijd voor en is het ook niet express.
Wat LDR betreft is het juist wel express om het paard zo te laten lopen.
Als andere mensen LDR rijden is het altijd verkeerd he...
Maar als het Anky doet is het goed?
Terwijl ik geen verschil zie tussen het 'verkeerde' gebruik en Anky's 'goede' gebruik.

Als ik mijn paard dit express zou aan doen (hoe kort of lang dan ook) zou ik me dat nooit kunnen vergeven.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:17

Zeg mensen SCHAAM JULLIE!!!!
Waar slaat dit nu op, mensen persoonlijk aanvallen! Zou je het recht in haar gezicht durven zeggen wat jullie hier schrijven? Nee. Houd dan ook je mond!
Ik ben zelf ook absoluut anti LDR. Maar toch heb ik genoten van Anky in de ring. Ze is een geweldige ruiter, buiten het LDR gebeuren. Ruiters die hun paard zo perfect onder controle hebben, bestaan niet veel. Neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen. Kijk ook eens naar de goede eigenschappen. (En nee LDR hoort er imo niet bij, dat gaat fout bij alle andere ruiters dan haar.)

En ja, zo'n gezicht zou ik ook trekken, als iets waar je zoooo ontzettend hard voor gewerkt hebt, zooo erg de grond ingeboord wordt. Met een woord SCHANDALIG wat jullie hier doen. Bel der op en zeg het haar, maar niet zo stiekem graag!

Als je mee wilt praten, doe dat op een nette manier en voeg inhoudelijk iets toe.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:52

Woodstock schreef:
Zeg mensen SCHAAM JULLIE!!!!
Waar slaat dit nu op, mensen persoonlijk aanvallen! Zou je het recht in haar gezicht durven zeggen wat jullie hier schrijven? Nee. Houd dan ook je mond!
Ik ben zelf ook absoluut anti LDR. Maar toch heb ik genoten van Anky in de ring. Ze is een geweldige ruiter, buiten het LDR gebeuren. Ruiters die hun paard zo perfect onder controle hebben, bestaan niet veel. Neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen. Kijk ook eens naar de goede eigenschappen. (En nee LDR hoort er imo niet bij, dat gaat fout bij alle andere ruiters dan haar.)

En ja, zo'n gezicht zou ik ook trekken, als iets waar je zoooo ontzettend hard voor gewerkt hebt, zooo erg de grond ingeboord wordt. Met een woord SCHANDALIG wat jullie hier doen. Bel der op en zeg het haar, maar niet zo stiekem graag!

Als je mee wilt praten, doe dat op een nette manier en voeg inhoudelijk iets toe.

Doe eens rustig man we hebben het hier alleen maar over de waarheid hoor.
Ik zou echt niet van iemand kunnen genieten waarbij het paard moet lijden hoe mooi de gangen ook zijn.
En als je het haar echt in het gezicht zou zeggen wat bereik je ermee?
Dan zou je net zo goed met Tony Hawk om de beker kunnen skaten.
En ja makkelijk om je paard zo onder controle te houden.
Kan ik ook met LDR.
Leuk he een paard 100% onder controle te hebben

En ik zou graag eens weten hoe zei haar paarden traint.
Ik geloof niet dat ze haar paarden slaat maar ik zou gewoon haar normale trainingmanier eens willen zien.
Want een paard zijn iniatief wegnemen is wel erg makkelijk.
Als je weet hoe ze traint, zeg het me dan, laat foto's zien en filmpjes, en ga niet zeggen dat ze haar paarden zo mooi onder controle heeft zonder de training te kennen.

Citaat:

Achja ik zou ook zo een gezicht trekken als ik weet dat er foto's zijn waar de paarden pijn uitdrukken en dat nog met mijn methode wordt veroorzaakt.
Daar zou ik mij kapot voor schamen als dat zo was.
Als er mensen zijn die zeggen dat dat paard pijn heeft, uitdrukt en het dierenmishandeling is.
En vooral als ik er niet zeker van ben wát ik aan het doen ben.
Raar ik dacht ergens gehoord te hebben dat deze methode vroeger in Engeland is afgeschaft...

Ps: heb je haar telefoonnummer?

Toevoeging:
Je zegt dat we ook naar de positieve aspecten moeten kijken ok.
Ze is een goede ruiter maar een paard echt goed onder controle te hebben zonder dwang en hulpmiddelen?
Nee sorry dan neem ik liever zulke mensen als voorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:08

hns schreef:

Het spijt me wel maar vind het wel erg zielig dat je blijkbaar één stukje tien keer vertraagd en in fotoshots in een filmpje moet knippen en plakken om de indruk te geven dat het géén momentopname is.
Alle andere beelden zijn bepaald niet schokkend te noemen, ga maar eens opnamen maken van zgn. klassieke ruiters tijdens het losrijden voor een NK en speel die allemaal vertraagd af. Want wat me opvalt is dat je zelfs in de vertraagde beelden stille ruiterbenen ziet, geen constant gepor en geprik, en dat het enige wat gedaan wordt is de stelling en het afbuigen verder doorvragen dan "normaal".

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:10

Hns, wie jij als voorbeelden neemt moet jij weten maar dat er geenéén van jouw voorbeelden in de wedstrijdsport actief is is veelzeggend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:15

horseyfries schreef:
Het spijt me wel maar vind het wel erg zielig dat je blijkbaar één stukje tien keer vertraagd en in fotoshots in een filmpje moet knippen en plakken om de indruk te geven dat het géén momentopname is.

Nou, het lijkt mij dus wel duidelijk dat het geen momentopname is, anders hadden er, zelfs vertraagd niet, zulke beelden van kunnen zijn

horseyfries schreef:
Want wat me opvalt is dat je zelfs in de vertraagde beelden stille ruiterbenen ziet, geen constant gepor en geprik, en dat het enige wat gedaan wordt is de stelling en het afbuigen verder doorvragen dan "normaal".

Dat viel mij ook op, maar wat mij vooral opvalt is dat er zelfs amper been gegeven wordt (bij sommigen wel, trouwens, maar ook veel weer helemaal niet) en heel veel gepluk en geruk aan de teugels is. Waar ik weer een totaal andere mening over heb dan jij dat hebt, waarschijnlijk.
Ik zie niet dit rustig aan kan voelen in de mond van het paard?

kohtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:18

het valt me op dat een hoop tegenstanders nog geen b proef rijden ! zins ik mijn paard ldr rij is hij veel soepeler en blijer

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:20

Het lijkt jou wel duidelijk dat het géén momentopname is als de maker van het filmpje blijkbaar zoveel moeite heeft om schokkende beelden te vinden dat hetzelfde paard op hetzelfde moment op verschillende plekken in het filmpje teruggeplakt is??

Je ziet deze ruiters nooit been en hand tegelijk gebruiken, één paard wordt duidelijk gecorrigeerd omdat hij net iets sneller moet blijven achter maar het is duidelijk dat het paard tijdens die correctie voor de ruimte krijgt om weg te gaan. Gepluk en geruk aan de teugels zie ik niet, alleen doorvragen aan één kant of naar beneden toe om het paard nog verder nageeflijk te krijgen. Geruk wil zeggen dat je trekt en weer loslaat, doorvragen wil zeggen dat je je hand laat staan en druk op de teugel houdt tot het paard loslaat. Dat zie ik hier, geen geruk en gepluk!

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:23

horseyfries schreef:
Hns, wie jij als voorbeelden neemt moet jij weten maar dat er geenéén van jouw voorbeelden in de wedstrijdsport actief is is veelzeggend.

Ik zeg toch:
Dan neem ik liever zulke mensen als voorbeeld.
Ik was vroeger Anky fan.
Maar die dingen die ik als voorbeeld neem kunnen niet in de wedstrijdsport voorkomen.
Wedstrijd rijden mag niet zonder bit en al helemaal niet met halsring.
Makkelijk he.
Alhoewel ik me er zeker van ben dat die mensen een wedstrijd makkelijk aan kunnen.
Leuk voorbeeld hiervan:

In de hal waren een paar mensen zich voor de wedstrijd aan het voorbereiden en hadden bij sommige dingen moeilijkheden.
Komt mijn vriendin met halsring aan en rijdt de hele proef perféct.
Die andere zag je echt koken van woede
Jáhaa het gaat ook makkelijk zonder al die hulpmiddelen en daarvoor zijn deze methodes een stuk paardgerichter.
En je leert daardoor ook nog écht goed rijden.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:26

Het is inderdaad erg gemakkelijk om te zeggen dat je het allemaal in je eigen achtertuin zoveel beter kan en doet en dat je vriendin de proef perfect zou hebben gereden ALS ZE GEJUREERD ZOU ZIJN (was je even vergeten....)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:30

horseyfries schreef:
Het lijkt jou wel duidelijk dat het géén momentopname is als de maker van het filmpje blijkbaar zoveel moeite heeft om schokkende beelden te vinden dat hetzelfde paard op hetzelfde moment op verschillende plekken in het filmpje teruggeplakt is??

Het lijkt jou duidelijk dat het een momentopname is terwijl er beelden zijn die op het goede tempo afgespeeld al zo'n 10 seconden duren? 10 seconden een momentopname waarbij een ruiter met de handen loopt te zagen en het paard met de kin tegen de borst wordt gedwongen? Dat soort 'momentopnames' horen naar mijn mening niet voor te komen in een 'warming-up'
Dat terugplakken is naar mijn idee trouwens gedaan om het shockerende effect ietwat te verhogen.

Citaat:
Je ziet deze ruiters nooit been en hand tegelijk gebruiken, één paard wordt duidelijk gecorrigeerd omdat hij net iets sneller moet blijven achter maar het is duidelijk dat het paard tijdens die correctie voor de ruimte krijgt om weg te gaan. Gepluk en geruk aan de teugels zie ik niet, alleen doorvragen aan één kant of naar beneden toe om het paard nog verder nageeflijk te krijgen. Geruk wil zeggen dat je trekt en weer loslaat, doorvragen wil zeggen dat je je hand laat staan en druk op de teugel houdt tot het paard loslaat. Dat zie ik hier, geen geruk en gepluk!

Doorvragen, noem jij dat doorvragen? Ben jij ook zo'n ruiter die z'n paard constant heen en weer zaagt naar beneden, en dat dan 'vragen' noemt? Nageeflijkheid komt vanuit je been, niet vanuit een zagende ('vragende', zoals jij dit kennelijk noemt) hand.
Ik zie hier dus echt niet alleen maar handjes die netjes doorvragen.. maar voornamelijk gesleur. Je ziet duidelijk dat veel ruiters hun handen absoluut niet stilhouden, en niet op de (naar mijn mening) juiste hoogte houden.. veel te ver omhoog, of omlaag naast de schoft..
Nogmaals, ik zie niet in hoe een paard op deze manier het bit ooit kan accepteren als de ruiter zo onrustig met de handen is?

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:40

kohtje schreef:
het valt me op dat een hoop tegenstanders nog geen b proef rijden ! zins ik mijn paard ldr rij is hij veel soepeler en blijer

Ben je je er wel zeker van dat die blij is?
Er zeggen zoveel mensen dat hun paarden blij zijn.

Afbeelding
Foto die een vriendin van me heeft gemaakt.

waarom denk je dat ik het doe?
Ze vindt het leuk.

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:44

horseyfries schreef:
Het is inderdaad erg gemakkelijk om te zeggen dat je het allemaal in je eigen achtertuin zoveel beter kan en doet en dat je vriendin de proef perfect zou hebben gereden ALS ZE GEJUREERD ZOU ZIJN (was je even vergeten....)

Nee waren er niet die andere ruiters geweest die vaker wedstrijden rijden.
Je kon het vergelijken, en je zag duidelijk het verschil.

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 18:45

Wat was er ook alweer niet goed aan LDR?
De open mond? De blik in de ogen? De soms hoge handhouding?

Gunst, het komt ook bij niet LDR voor!

JIJ wilde het verschil zien, maar dat kun je toch niet objectieve jurering noemen?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:02

Wat onze HE vriend zonder bitten en sporen doet ziet er af en toe leuk uit. Als je goed naar die paarden kijkt, kun je dan echt zeggen dat ze een gelukkige blik in de ogen hebben ?
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 11-06-06 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:04

horseyfries schreef:

Gunst, het komt ook bij niet LDR voor!

JIJ wilde het verschil zien, maar dat kun je toch niet objectieve jurering noemen?

Ik heb het nu niet over de LDR of over de pijnuitdrukkingen van het paard.
Ik heb het over controle, gangen en de figuren.
Mijn vriendin kon alles zonder problemen, halt houden, de figuren zonder problemen rijden, precies op de juiste plekken aandrafen etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:09

horseyfries schreef:

Voor mij zijn dit overigens vooral de onnatuurlijke houding die de paarden moeten aannemen voor een langere tijd dan ik 'goed' acht, en de manier waarop paarden in deze houding gereden worden..

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:11

En die springfoto vind jij een voorbeeld van een blij paard in een natuurlijke houding met een mooie aanleuning?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:13

De reden dat ik ook niet graag meer kijk naar springwedstrijden op TV

Overigens, het 1 praat het ander niet goed. Omdat het 1 er 'slecht' uitziet en iets anders er ook 'slecht' uitziet, is het 1 niet ineens minder slecht of zelfs goed..

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:20

Nee, maar het is op zijn zachtst gezegd vreemd dat tegenstanders die menen in de blik van de ogen van een paard te kunnen zien hoe vreselijk ze LDR vinden ten eerste de één geen draf van galop kan onderscheiden en de ander nu ook van zijn eigen paard met dezelfde blik in de ogen zegt "dat ze het zo leuk vind"....