[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:45

Ik heb al een keer gezegd dat een martingaal een uitzondering is, die is echt gemaakt om het bit op de lagen in te blijven laten werken als het hoofd van het paard omhoog komt om de sprong te taxeren.

En vaardigheid staat los van de hulpteugel. De hulpteugel blijft zo zich slecht ook als er nuttig gebruik van gemaakt kan worden, en de ruiter die hem gebruikt is per definitie minder vaardig/geduldig als die die het zonder op kan lossen en daar gaat het om, de stelling is nog steeds dat een goede ruiter zonder kan.

Een ruiter die vaardig is, zou ik zeggen.

"Goed" en "slecht" worden hier en daar verkeerd begrepen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:46

Bandida schreef:
neetje86 schreef:
ja idd, wat heb je nou over je paard te zeggen zonder bit

Meer als over mijn paard (ieder paard) mét bit. Maar dat komt niet uit het niets aangewaaid natuurlijk. Dacht je dat je je paard kon stoppen op een bit als die echt niet voor je wil stoppen? Think again..
Maar ik voel al dat dit een zinloze discussie gaat worden. Ik ga me maar weer verschuilen in een of ander bitloos topic

Gelijk heb je.
Hier heb je een onoverbrugbare kloof tussen iemand die dagelijks weerstandsloos rijdt en iemand die zich niet kan voorstellen dat het juist de essentie is dat het paard zonder beperkende controle niet in paniek ráákt en vlucht.

'Maar hoe heb jij je paard dan onder controle?' vroeg een leerling me hier toen ik praktijkvoorbeelden liet zien. "Niet" is het antwoord. Mijn paard wil wat ik wil omdat het geleerd heeft dat dit de beste (veiligste) oplossing is.
Dat is de scheiding tussen controle willen hebben en loslaten. Tussen zekerheid willen en vertrouwen hebben.
Daar kun je lang en breed over schrijven maar zo lang dat muntje niet is gevallen is de discussie ongelijkwaardig, is er geen sprake van uitwisseling van ideëen.

Zo heb jij gezien hoe Capricho van alles liep te verzinnen om het mij naar mijn zin te maken, een beloning te verdienen. Uit zichzelf, zonder beperking. Relatieve elevatie; achterhand eronder, voor omhoog, zelfs hals 'hengstig' zonder beperking aan de voorkant, zonder drijven aan de achterkant.
Zo heb jij gezien wat het effect is als je het paard zélf laat ontdekken wat relatieve elevatie is en oplevert.
Jij kan wat en waarom zien omdat je jouw ervaring hebt met Huli.

Hoe leg ik SuperPepijn uit dat het een probleem is dat er geen wildvreemde bij me kan komen en niet dat mijn paard wegloopt wanneer ik onverhoopt wat ongelukkig van Capricho afdonder?! Dat het bepaald geen onderwerp is dat hij met of van me zou vluchten.
Dat hij wíl wat ik wil.
Dat kan SP zich toch niet voorstellen; gelooft hij toch niet.

@SuperPepijn: léés mijn site en de vermelde bronnen gewoon eens zonder de blokkeringen van 'ja, maar' = ' nee, want ik kan het me niet voorstellen'
Er ligt echt een wéreld voor je open als het muntje eenmaal is gevallen. Niet makkelijk, maar je wil dan echt niet meer terug.
Valt het niet, ja, dan houdt het op. Voor joú, maar dat is niet hetzelfde als niet bestaan, niet kunnen.
Vergelijk het met empathisch gevoel. Als je dat niet hebt, kan je het je ook niet voorstellen, kan niemand je er iets over leren.
Maar goed; waar geen wil is is geen weg. De weg is je gewezen: veel succes.

Terug naar het topic: 'hulp'teugels? Verbeter je paard, begin bij jezelf!

HC

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:48

en wanneer ben je ooit kundig en vaardig genoeg om te zeggen dat je alle problemen kan oplossen? je kan alleen maar bijleren.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:52

neetje86 schreef:
nou ik heb 2x met een bitloos hoofdstel gereden heb er oko echt 1. maar die ene keer is niet heel goed bevallen ze is er heletijd vandoor gegaan en gaan bokken en ik kon dr echt niet tegen houden. dus nee niet alle aarden reageren er goed op. ik heb trouwens zo'n side pull hoofdstel.
Als het met bit èn hulpteugels niet lukt, verwacht dan geen wonderen van het omhangen van een bitloos hoofdstel of halsring .
Zo werkt het niet.

shetlandlove

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:55

@ HC => Ik denk dat veel mensen het eng vinden om geen controle over hun paard te hebben. Ik zelf zit er ook mee. Ik heb een draver, en die staan nou niet bekend om hun rustige karakter, hij wil er wel eens vandoor kletteren, je kan zeggen wat je wilt, maar als ik niet met hackamore zou rijden heb ik geen controle. Ik vind het echt doodeng als ie er vandoor kletterd, we moeten vaak een heel stuk over de weg naar huis toe, en dat is geen prtje met een gemiddelde snelheid van zo'n 60 km per uur...
Dit is voor mij trouwens geen rden om met hulpteugel te gaan rijden, maar ik snap anderen die dat wel doen heel goed.
Neetje (sorry dat ik jou noem) geeft zelf ook al aan dat ze haar paard niet vertrouwd en hij het gewoon doorheeft dat ie haar eraf kan gooien als hij dat wil. Met hulpteugel is ze zelfverzekerder, rijd ze zelfverzekerder en komt ze zelfverzekerder over. Dit merkt haar pony ook.

Ik heb respect voor de mensen die hun paard zonder de gebruikelijke optoming "onder controle" houden, en ik zou het dolgraag zelf ook willen doen, maar ik vertrouw mijn paard gewoon niet genoeg. In de bak doet hij het primna hoor, maar heb ik hem niet onder controle, hij draaft en gallopeert als ik dat wil, maar stoppen doet ie niet als ik dat wil. hij maakt ook geen voltes op mijn been, puur omdat ie mijn been niet snapt, dus wat begin ik dan als ik zo het bos in wil? Niets dus...Daarom voor mij een hack en voor sommigen dus een hulpteugel (al hoop ik niet dat dat een slof is, man wat heb ik een hekel aan die dingen)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:55

Biepje schreef:
en wanneer ben je ooit kundig en vaardig genoeg om te zeggen dat je alle problemen kan oplossen? je kan alleen maar bijleren.

Wie heeft het over alle problemen? We hebben het hier over rijden zonder hulpteugels. En hoe zijn die problemen ontstaan? In een normale africhting kom je helemaal geen problemen tegen waar je hulpteugels voor nodig hebt!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:57

QQQQ schreef:
neetje86 schreef:
nou ik heb 2x met een bitloos hoofdstel gereden heb er oko echt 1. maar die ene keer is niet heel goed bevallen ze is er heletijd vandoor gegaan en gaan bokken en ik kon dr echt niet tegen houden. dus nee niet alle aarden reageren er goed op. ik heb trouwens zo'n side pull hoofdstel.
Als het met bit èn hulpteugels niet lukt, verwacht dan geen wonderen van het omhangen van een bitloos hoofdstel of halsring .
Zo werkt het niet.

Inderdaad. Het zit hem in de rijkunst, niet in de middelen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:58

in de ideale africhting niet nee, maar vaak is die niet zo ideaal en kan zo'n hulpteugel wel van pas komen, ook al ben je een ruiter die normaal best zonder kan.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:04

@Shetlandlove, nogmaals, het gaat erom dat jij dus niet vaardig/zelfverzekerd genoeg bent om het zonder te doen, maar dat wil niet zeggen dat het paard net zo "gek" is bij een ander. Je gebruikt dus de hulpteugel om een gebrek aan vaardigheid/zelfvertrouwen te overbruggen. Iets wat een "goede" lees vaardiger, ruiter niet hoeft te doen. En dat is de stelling. Dat die zonder kunnen.

Ik vind een hackamore inschakelen nog weer wat anders. Je werkt dan sterker in op de neus. Een hulpteugel werkt krachtiger in op de mond. Let op ik zeg niet dat het een beter is dan het ander, maar dat het in een andere categorie thuishoort.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:07

Biepje schreef:
in de ideale africhting niet nee, maar vaak is die niet zo ideaal en kan zo'n hulpteugel wel van pas komen, ook al ben je een ruiter die normaal best zonder kan.

Natuurlijk kan een hulpteugel van pas komen, maar is dat dan niet even ongeduld van de ruiter? Want je kunt dingetjes ook oplossen zonder alleen duurt het dan langer voordat dingen bevestigd zijn.

Waarom is de africhting vaak niet ideaal? Waar gaat het dan mis? Meestal omdat men paarden overneemt, geestelijk of lichamelijk, toch? Ergens maakt de ruiter een fout of is de ruiter niet geduldig genoeg.

En van pas komen is wat anders dan "noodzakelijk" en de stelling blijft dat je zonder kunt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-05-06 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:09

ja, maar het probleem is er dan wel en wat dan? dan is een hulpteugel vaak handig als begrenzing.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:13

Lees mijn edit, er is geen noodzaak, de stelling is dat je zonder kunt en dat blijft.

Ik snap die obsessie met begrenzing (door dwang) ook niet. Gewoon een weerstandbiedende hand is bv toch ook begrenzing, waarom moet dat met een kracht die tig keer harder op de mond aankomt met een hulpteugel die naar beneden en naar achteren trekt (inkomt, als je over het woord trekken valt)?

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:14

Ik vind trouwens grondwerk ook een hele mooie en goeie vorm van bezig zijn met je paard en de communicatie paard-mens verbeterd er vaak ook door. Dit is natuurlijk wel weer iets heel anders dan hulpteugels.

Ik ken trouwens iemand die in haar linkerhand sterker is als in haar rechter en haar paard hierin meeneemt. Zij heeft dus de keus gemaakt om links met een bijzet te rijden, zodat links en rechts gelijke druk is. Beter voor het paard en zij kan de tijd nemen om zichzelf te corrigeren
Dit vind ik dan wel weer een prima ding om een hulpteugel voor te gebruiken.

@ Lusitana => zoiets bedoelde ik dus eigenlijk ook, door een hulpteugel ga je zelfverzekerder rijden, maar dan is het niet voor het paard, maar voor de ruiter.
En wat ik met mijn hackamore wel durf, durf ik dus met een hulpteugel niet. ik ben erg bang dat ik een hulpteugel verkeerd ga gebruiken, en dan is het hele effect weg. DAarom voor mij de keus om niet met hulpteugel te gaan rijden, omdat ik vind dat ik daar meer kwaad dan goed mee kunt doen. (begrijp me niet verkeerd, ook een hack kan dat en dat weet ik dondersgoed!)

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:16

nou wil ik wel eens een vraag stellen. heb jij ooit al eens een slof in je handen gehad en die dan vervolgens correct gebruikt? in de zin van de begrenzing en dus niet van de dwang?

je hebt zo'n slof namelijk vast op een punt samen met je teugels net op dat moment dat je paard kan zeggen "ok, het is goed, ik vertrouw je". je loopt daar niet aan te trekken of te sleuren, je rijdt je paard voorwaarts, je werkt ermee en je vraagt eens met je binnenbeen-buitenteugel. exact hetzelfde, alleen kan je paard zijn neus niet omhoog zwaaien. is dat nu dwang? dat noem ik evenveel dwang als je paard in de stal zeggen dat hij niet opzij mag.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:17

je kan gewoon niet altijd zonder.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:20

maar enfin, om het niet altijd over slof te hebben...

gogue? daar ben ik pas tegen...

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:23

Als je mij bedoelt Biepje ja ik heb 1 keer heel fijn met eenslof gereden! ik had er begeleiding bij, echt dat mens wist hoe ze met een slof om moest gaan. Ik voelde mijn paard gewoon van achter komen, terwijl hij bij mij nooit een stap aan de teugel heeft gelopen (heb ik hem ook nooit gevraagd ) Dat was een heel fijn gevoel. Ik wilde dit zo graag nog een keer voelen, hebdus nog een keer met slof gereden, maar toen met iemand anders erbij. Mijn paard in de stress, ik in de stress. Daarom mijn mening dat een slof meer kwaad dan goed kan. Ik wil echt nooit meer met zo'n ding rijden! Ik heb nu een fijne instructrice en zij neemt de tijd die ik en mijn paardje nodig hebben. Hij zakt nu met zijn hoofd, gewoon aan de losse teugel! Dat is het resultaat dat ik graag wil zien en ik kan het zonder slof bereiken

Ik heb oook ervaring met thiedeman, maar die had ik veel te los, dus nooit geen effect van gemerkt
en ook de martingaal, maar dit omdat het betreffende paard met haar hoofd sloeg. Na een paar keer was het over en is de martingaal er dan ook afgegaan.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:25

nee ik bedoelde eigenlijk Lusitana . maar jouw inbreng is ook enorm nuttig. dat bedoelde ik ook net. en jij hebt dat gevoel ook gekregen door juist eens even aan de slag te gaan met die slof.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:29

DAt was een super gevoel, echt waar! Maar omdat de 2e ervaring zo slecht uitpakte, wil ik dus liever niet meer met slof rijden. Alleen als dat zelfde meisje mij helpt zou ik het aandurfen, verder echt niemand anders meer!
En ik zie zoveel mensen hun paard de vernieling in helpen doordat ze met slof rijden en er totaal niet mee om kunnen gaan (ik spreek uit ervaring, helaas )
Ik zou liever zien dat die mensen les nemen dan dat ze ineens aan een of ander hulpteugel beginnen...

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:30

ja tuurlijk, ik heb al genoeg verreden paarden gezien die kapot zijn gereden door die slof... het is die onkunde daar juist bij die mensen, ze gebruiken hem niet waarvoor die hulpteugel hoort.

Fantine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:32

maar komt al dat gebruik van hulpteugels niet ook (voor een deel) voort doordat dat hoofd tegenwoordig zo belangrijk is?
het paard moet in die houding punt. en dan maar de snelste en voor hun makkelijkste manier pakken?

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:34

Dit trouwens met meerdere hulpteugels...

Ik ken ook een paardje dat niet meer zonder martingaal gereden kan worden. Dan vraag ik me toch af hoe ver je het hebt laten komen...

Veel mensen vergeten ook dat het paard a.h.w. vanachter uit de teugel in moeten worden gereden, maar de meesten lossen alles van voren op.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:36

Fantine schreef:
maar komt al dat gebruik van hulpteugels niet ook (voor een deel) voort doordat dat hoofd tegenwoordig zo belangrijk is?
het paard moet in die houding punt. en dan maar de snelste en voor hun makkelijkste manier pakken?

ja, en daar komt dan dat fout gebruik uit voort. dat hoofd is tegenwoordig zo belangrijk, dat moet naar beneden, want dan kan je goed rijden. of dat denk je dan toch...

en voor dat doel is het natuurlijk heel makkelijk, neem een slof of een gogue , een keer goed links trekken, een keer rechts en rijden maar.

begrenzen is iets anders, dat is gewoon eum rijden...

shetlandlove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:36

Fantine schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Het liefst zo snel mogelijk naar de Z, geen tijd voor onzin...

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:38

ik heb oko wel ens met slof gereden (op mn oude verzorg paard en het moest echt van die eigenaar) maar mijn toemalige instructrice zei dat als je niet met een slof kan rijden en hem verkerd gebruikt, dat het net zoiets is als een baby met een scheermesje laten spelen! hier ben ik toen zo van geschrokken dat ik dat ding nooit meer om heb gedaan en dus moest stoppen met het verzorgen van die pony. een thiedeman is veel minder schadelijk als een slof aangezien deze zichzelf uitschakeld als hij niet meer nodig is. (mijn thiedeman hangt trouwens echt heel los en werkt eigelijk niet in)