Buitenrijden met Sedalin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dilemma

Als het werkt is het goed?
6 (18%)
Sederen voor het rijden is not done
26 (81%)

Totaal aantal stemmen: 32

Sosha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:20

Anne_GTI schreef:
Libke had het niet over sederende middelen. Er zijn andere middelen die niet onder doping vallen waarbij je toch de scherpe kantjes eraf haalt. Die worden overal veelvuldig gebruikt op wedstrijden.

Bedoeld ze dan niet kalmerende middelen, sederen is volgens mij wel een graadje zwaarder.

EDIT; ja dus, we postten tegelijk.

zobras

Re: Buitenrijden met Sedalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:26

Mijn bekkie viel nu toch wel even open, sederen voor een buitenrit gaat mij dus echt te ver. Ik ben een grote bangerik op paarden, heeft me jaren geduurd om mijn paard te durven te vertrouwen, maar geen haar op mijn hoofd heeft eraan gedacht om sedatie te geven voor een rustige buitenrit. Temeer omdat mijn vorige paard juist kon flippen door de sedatie heen en dan nog meer over de kook was dan zonder vind ik het dus zelfs een groot risico op grotere ongelukken met dan zonder.

Mijn voorkeur ging toch echt meer uit naar op andere manieren zoeken naar het winnen van vertrouwen van jullie beide. Paard kent niets, leer hem dan het kennen en sedeer hem niet zodat hij dan de werkelijkheid niet naar de juiste waarde kan inschatten. Wat ik me ook verbaas, is dat de meeste paarden juist op een eerste rit overdonderd zijn, super braaf en pas gaan spoken na meerdere ritten. Dus betekend dit dat nu de sedatie steeds wordt aangepast?

Pablo heb ik aan het handje, met hoofdstel, zweepje (meer om de auto's op afstand te houden ) en longeerlijn een paar schoenen versleten om hem aan alles te laten wennen. Daarna ben ik begonnen met onder de man op de weg uit te stappen, steeds een paar meter verder. En ik stond toen op de Kleihoogt in Berkel en Rodenrijs, en geloof me, dat is best een enge straat waar ze kei hard rijden. Dat uitstappen ging steeds verder en een rondje werd eerst een paar keer gemaakt met een ouder bekend paard. Ook op ruiterpaden in de buurt heb ik altijd gebruik gemaakt van een ander paard erbij die voorop kan en overal langs ging. Nu is Pablo zover dat hij een koppaard is bij andere paarden. En als je denkt, dat was makkelijk, nou nee, want ik ben heel bang geweest en heb 2,5 jaar niet onder de man durven galoperen. Vertrouwen moet je winnen, niet afdwingen en daarom vind ik sedatie niet kunnen. Sorry Kim.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:32

libke schreef:
God Jongens ,ik ga het nog één keer zeggen ik heb het niet over Sedalin maar een gewoon anti-stress middel wat absoluut geen doping is en geen sedatie en mijn merrie wordt meer dan eens gecontroleerd en ze heeft dus geen doping in haar lijf !!!Biotine is toch ook geen doping net als zoveel andere dingen .En mijn merrie staat niet in Belgie maar In duitsland voor het geval je ging suggereren naar de domme belgen

Ik moet eerlijk toegeven dat ik al aan Belgische dierenartsen en wielrenners begon te denken . Is het iets wat door de FEI gewoon is toegelaten? Want in mijn sport mag praktisch niks gebruikt worden, de dopingcontroles zijn streng, dus ik ben benieuwd waar jij het over hebt, ik ken het in elk geval niet .

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:40

De Fei hanteert de nultolerantie ,in het middel zit absoluut geen doping of wat dan ook dus de merrie is nog nooit positief geweest .maar zoals ik al zei dat was in haar eerste internationale seizoen en dan voornamelijk in het indoor waar ze iets claustrofobisch was zeg maar en vooral op het voorterrein met al die drukte erg stressy was .
Pompertje het is vrij verkrijgbaar op de veeartsenij klinieken ..zij hebben het toen aan mij voorgesteld toen ik zei dat Marien z'n stresskip was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:57

Volgens mij mag je sedasan niet gebruiken op wedstrijd.Toen ik van stal moest veranderen, heb ik van de dierenarts phytocalm voorgeschreven gekregen een middel op basis van kruiden wat wel tijdens wedstrijden gebruikt mag worden.Sedasan/sedalin is in belgie alleen op voorschrift bij de apotheek of dierenarts verkrijgbaar.Of je moet goede relatie's hebben

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:08

veraA schreef:
Als je samen met hem toch in de bak nog regelmatig rondjes vliegt, dan lijkt het mij zeer onverstandig om met hem naar buiten te gaan.

Tja, ik heb zo'n knol die op wedstrijden nog wel eens wil spetteren, maar als ik met hem langs de straat ga is er helemaal niets aan de hand...

silvana schreef:
Of je moet goede relatie's hebben

Dat valt reuze mee...

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:13

@KarinvdM, maar ik vind wedstrijd iets heel anders als gewoon thuis in de bak

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:26

veraA schreef:
@KarinvdM, maar ik vind wedstrijd iets heel anders als gewoon thuis in de bak

Ja, dat is ook zo.
Maar jij weet niet hoe druk de straat is waar ik rijd als we naar buiten gaan...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:27

KiWiKo schreef:
hebben we gedaan, we zijn al 3 maanden aan het "wandelen "

Aangezien het dier na die 3 maanden volgens jouw eigen zeggen nog altijd 'niet verkeersmak was' had ik toch wat langer "gewandeld" aan de hand (opgetuigd of niet). In ieder geval totdat het paard keer op keer rustig reageert op het drukke verkeer en je aan een halster + boogje in het touw wel rustig de kruisingingen over kan steken. Pas dan lijkt het me verantwoord er ook nog eens op te gaan zitten en de route te rijden.

Een paard wat al 50x een vrachtwagen heeft gezien schikt misschien daar nog wel van.. een paard dat al 100x die vrachtwagen heeft gezien niet meer. En in dat laatste geval was de Sedalin ook overbodig geweest, en waren je cap, bp en eventueel de slof toch genoeg geweest naar mijn mening

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:29

Even een moderator opmerking tussendoor

Ik vind dit een erg interessant topic worden . Veel verschillende mensen uit verschillende disciplines . Leuke discussie zo .

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:32

Ff iets kort door de bocht, maar wel iets wat mij door het hoofd schoot. Kim, jij geeft les, geef je dit advies ook aan je leerlingen? Persoonlijk vind ik het super als je toegeeft dat je het eng vind met hem naar buiten te gaan, dat helpt enorm om ook angstige leerlingen te helpen en dat ze je gaan vertrouwen. Maar dat juist jij met een paard met sedalin op pad gaat had ik niet verwacht, juist omdat je ook instructrice bent...

edit * Bedoel dus, hoe gaan jou leerlingen dit opvatten en hoe vinden andere bokkers dit?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:39

Nou...ben het topic door geworsteld

Had het hele sedeer verhaal al van Kim gehoord maar ok.
Persoonlijk vond ik dit een beste actie, heb Toronto een paar keer in actie gezien en kan het me voorstellen dat Kim dit als plossing gekozen heeft.
Ze heeft tussendoor een uur gewacht om te kijken hoe die reageerde, dit was positief (moet zeggen dat de sedalin bij Par met 2 streepjes na een uur uitgewerkt was,dus of je ook echt met verdoving gereden hebt Kim,dat betwijfel ik nog een beetje )

Ik ga verder maar niet met modder gooien, vind het ook niet echt netjes dit hier te plaatsen, ook al stond er geen naam bij.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:41

Apple schreef:
Even een moderator opmerking tussendoor

Ik vind dit een erg interessant topic worden . Veel verschillende mensen uit verschillende disciplines . Leuke discussie zo .

Ja, dat is het ook.

Mijn paard is super verkeersmak. Tractoren, giertanks, combines en wat ik allemaal tegen kan komen, dat boeit hem niet. Zolang het van achteren komt geeft het echt helemaal niks, van voren is het soms wat enger.
Jumping Amsterdam met veel publiek, dat boeit hem ook niet.
Maar die ene golfer op een buitenwedstrijd in Exloo, die kan werkelijk doodeng zijn...

Zo simpel is het dus niet altijd...

Mijn vorige paard was in het bos en langs de weg ook heel braaf, maar langs een groepje mensen op een kluitje bij de ringmeester waren reden tot grote angst en stress.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 14-05-06 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:41

Ik heb alleen pagina 1 gelezen, en ik kan eigenlijk best begrijpen dat iemand zijn paard een beetje (2 streepjes) sedalin geeft. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een paard heb die compleet doorslaat buiten en totaal in paniek raakt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:39

WildWings schreef:

Aangezien het dier na die 3 maanden volgens jouw eigen zeggen nog altijd 'niet verkeersmak was' had ik toch wat langer "gewandeld" aan de hand (opgetuigd of niet). In ieder geval totdat het paard keer op keer rustig reageert op het drukke verkeer en je aan een halster + boogje in het touw wel rustig de kruisingingen over kan steken. Pas dan lijkt het me verantwoord er ook nog eens op te gaan zitten en de route te rijden.

Een paard wat al 50x een vrachtwagen heeft gezien schikt misschien daar nog wel van.. een paard dat al 100x die vrachtwagen heeft gezien niet meer. En in dat laatste geval was de Sedalin ook overbodig geweest, en waren je cap, bp en eventueel de slof toch genoeg geweest naar mijn mening

heb je niet goed gelezen paard is verkeersmak geboren, dat heb ik geschreven........ hij heeft nooit gereageerd, alleen met belangstelling, op verkeer de vuilniswagen heeft ie helemaal staan besnuffelen terwijl het ding de containers leegkieperde . het verkeer was voor mij geen issue omdat ik weet dat hij daar niet op reageert

@ eleonoor, nee ik zou dat niet een van mijn leerlingen aanraden.

Nog even voor de duidelijkheid... ik heb een uur gewacht voor het opstappen, heb even gelongeerd voor het opstappen en ben met een ervaren boscrosser naar buiten gegaan

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:43

Dan heb jij, Charos, waarschijnlijk nooit meegemaakt dat een paard die altijd ergens van doorslaat heel vaak juist met sedalin volledig gaat flippen. Mijn vorige paard deed dat. Eerst gaf je hem een klein beetje sedalin, dan leek het alsof hij rustig was. Deed je dat wat je wilde (hij raakte in paniek van scheren), geen even goed en dan ineens ging de knop om en was hij erger dan zonder sedalin. Heb van dierenartsen begrepen dat dit een bekend fenomeen is van sedalin. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je met zo'n paard op een buitenrit zit. Die is dan voor de rest van zijn leven verknalt buiten. Met mijn vorige paard ben ik daarna 2 jaar bezig geweest met scheertraining om hem dan alleen met praam nog te kunnen scheren omdat ik met sedalin te gevaarlijk vond.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:46

daarom heb ik ook een uur gewacht

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:49

Bij sommige paarden begint de werking pas NA een uur (of langer).
Het is niet zo dat zodra je de spuit geeft, het dier pats boem rustig of juist onrustig is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:52

klopt maar in een uur kan je redelijk inschatten hoe het paard reageert

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:55

Kim, ik heb toen ook een uur ruim gewacht. Gevolg was uiteindelijk een paard die volledig over de zeik was en daarna twee dagen stoned stond. Sedasan of Sedalin is helaas niet zo onschuldig als in deze topic wordt gemaakt en daar wilde ik voor waarschuwen. Verder aan iedereen om uit te zoeken wat ze met het risico gaan doen. Een uur wachten geeft namelijk absoluut geen garantie of het spul werkt of niet en wat de gevolgen zijn als je naar buiten gaat. Vraag het een dieren arts maar. Sorry Kim, maar kan het nog steeds niet als een goede oplossing vinden en zou toch meer gezocht hebben in andere methodes om het vertrouwen in je paard te heroveren ipv sedasan te gebruiken.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 07:57

Even een vraagje, Kim. Vind je het echt leuk (voor jezelf) om op deze manier met je paard om te gaan?
Is geen aanval, maar door al die voorzorgsmaatregelen te moeten nemen zou voor mij er de lol (van omgaan met je paard) snel vanaf zijn.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:02

Ik heb een geweldig fijn paard en ik geniet elke dag van hem. Nu dat ik weet waar de valkuilen zitten en hoe hij reageert buiten, zie ik er geen probleem in om zonder sedatie naar buiten te gaan.

@ eleonoor, elke vorm van medicatie kan een contrawerking geven..... ik heb ook wel eens meegemaakt dat een peerd dood neerviel van ventipulmin......

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:29

Een meisje dat een arabier had twee huizen verder bij mijn oude verzorgpaarden, gaf haar arabier altijd een biertje voor het rijden. Anders was ie te wild.

De boer van mijn verzorgpaarden zei toen een keer tegen haar
"misschien kan je die borrel beter zelf nemen"

Er zijn 1000 en 1 betere oplossingen dan je paard sederen. Zelfs het probleem met trailerladen met mijn paard, dat toch echt heel ernstig was, een hele spuit Sedallin anders ging ie er echt niet op, is nu opgelost met een andere methode zonder een vorm van sedatie. Hij loopt er nu makkelijker op dan een gemiddeld paard.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 15-05-06 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:31

KiWiKo schreef:
as je bedenkt dat ik in galop NOG achterstevorend stond voordat ik kon reageren dan geeft het je vast de matevan sedatie weer..........en ik heb geen talent maar met jonge paarden kan ik lezen en schrijven

Het kan nog altijd dat je in die situatie dan onderuit gaat door de sedatie. Maar dat is gelukkig niet gebeurd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 08:37

KiWiKo schreef:

@ eleonoor, elke vorm van medicatie kan een contrawerking geven..... ik heb ook wel eens meegemaakt dat een peerd dood neerviel van ventipulmin......

En ik van Sedalin...

Als je de scherpe kantjes eraf wilt halen, waarom zet je hem dan niet eerst flink aan het werk in de bak ofzo? Ik denk dat dat meer effect heeft