Anne_GTI schreef:Libke had het niet over sederende middelen. Er zijn andere middelen die niet onder doping vallen waarbij je toch de scherpe kantjes eraf haalt. Die worden overal veelvuldig gebruikt op wedstrijden.
Bedoeld ze dan niet kalmerende middelen, sederen is volgens mij wel een graadje zwaarder.
EDIT; ja dus, we postten tegelijk.
) en longeerlijn een paar schoenen versleten om hem aan alles te laten wennen. Daarna ben ik begonnen met onder de man op de weg uit te stappen, steeds een paar meter verder. En ik stond toen op de Kleihoogt in Berkel en Rodenrijs, en geloof me, dat is best een enge straat waar ze kei hard rijden. Dat uitstappen ging steeds verder en een rondje werd eerst een paar keer gemaakt met een ouder bekend paard. Ook op ruiterpaden in de buurt heb ik altijd gebruik gemaakt van een ander paard erbij die voorop kan en overal langs ging. Nu is Pablo zover dat hij een koppaard is bij andere paarden. En als je denkt, dat was makkelijk, nou nee, want ik ben heel bang geweest en heb 2,5 jaar niet onder de man durven galoperen. Vertrouwen moet je winnen, niet afdwingen en daarom vind ik sedatie niet kunnen. Sorry Kim. 
. Is het iets wat door de FEI gewoon is toegelaten? Want in mijn sport mag praktisch niks gebruikt worden, de dopingcontroles zijn streng, dus ik ben benieuwd waar jij het over hebt, ik ken het in elk geval niet
.