schuimend paard, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieslotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:28

Adil18 schreef:
lowara schreef:
hoe zit het dan met van die hyperopgefokte paarden op bijvoorbeeld de renbaan? die schuimen ook als gekken maar als je zegt dat die ontspannen zijn?

Vandaar ook mijn vraag met het buitenritten maken en toch schuimen terwijl de ontspanning ver te zoeken is....met renpaarden inderdaad helemaal...!

Dit heeft denk ik te maken met het feit dat de paarden heet worden. Tong uitsteken ik weet het eigenlijk ook niet, k ben wel benieuwd!

Sam_Elena

Re: schuimend paard, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:12

Bienotje schreef:
vampiregirl schreef:
schuimen uit de mond is juist een slecht teken, een bit zorgt voor een hele onnatuurlijke interactie, normaal kan een paard niet slikken als ie loopt en niet lopen alstie slikt omdat de luchtpijp wijder wordt. Door het kauwen op het bit wordt speeksel aangemaakt waardoor het paard MOET slikken, meeste paarden kunnen dit niet kwijt en gaan dus schuimen.

Kun je dan mijn onderstaande constatering verklaren?
Juist nu ik meer gevoel krijg om met zachte hand toch goed mijn bijrijdpaard over de rug te laten lopen (drukt graag de rug weg, maar gaat gelukkig al beter), merk ik dat ie aan het einde van rijden/ les een beetje begint te schuimen. Gewoonweg witte lipjes, niet dat de vlokken er vanaf spatten ofzo hoor Knipoog
Daarvoor wanneer hij een tijdje het bit niet aan wilde nemen en met de neus eruit en uit elkaar liep had ie dat zo goed als nooit namelijk.

ik heb t niet zelf verzonnen Knipoog ik heb het uit een tijdschrift gehaald, maar tis logisch..
hier even het cytaat uit het desbetreffende tijdschrift
"De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij het paard strikt gescheiden. Als het paard gallopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar het spijsverteringskanaal stevig gesloten. Wanneer hij slikt is dit precies andersom. Door het bit in de mond worden 'eetsignalen' naar het brein gestuurd, de kauwreflex wordt geactiveerd, het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken en de aanmaak ban speeksel wordt geactiveerd. Zodra de ruiter het paard vraagt te gaan bewegen ontstaat er incompatiliteit (makkelijk gezegd: tegenstrijdigheid) een fysologisch conflict omdat het sympatische (anders gezegd alles waar 'actief' bij nagedacht wordt, dus bijvoorbeeld galloperen) en het parasympatische deel (anders gezegd, alles waar niet bij nagedacht wordt, alle processen in het lichaam, bijv vertering en ademhaling) tegelijkertijd worden geactiveerd. Het paard kan dus van nature niet tegelijk grazen en stappen/ draven/ galloperen.

ik hoop dat jullie iets van dit verhaal begrijpen

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:29

Moon schuimt ook altijd, meteen als ze haar bitje in heeft. maar bij haar is het ontspanning, heb een ander bitje gehad en daar deed ze t niet, maar die lag niet lekker in haar mond. Ze reed toen voor geen meter, toaal niet luisteren en veel trekken.

Maarja meningen verschillen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:43

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar: een aantal weken terug kwam ik toevallig een documantaire tegen op een duitse zender. Hierbij werd er een proef gedaan met een draver op een loopband met een endoscopie door de neus naar de keel. De keel/strottehoofd was hierbij constant in beeld. Het bleek uit deze test dat het paard wat hard moest draven op de loopband en dus zware inspanning moest leveren met een bit in de mond de luchtpijp veel minder ver open stond dan bij dezelfde test zonder bit. Zelfs een leek (wat ik ben op dit gebied) kon dat toch duidelijk zien. Het gaf wel stof om over na te denken iig.

Aan de andere kant belast ik mijn paard in zijn dagelijkse training zeker niet half zo zwaar als wat er met deze draver in de reportage werd gedaan. Dus in principe zou mijn eigen paard gewoon normaal zijn zuurstof moeten kunnen krijgen. Ik kan niet zeggen dat ik verschil merk of ik hem op een hackemore rijdt of op een bit. De tijd van terug op adem komen na een training blijft volgens mij gelijk. Maar ik kan me voorstellen dat het voor paarden die echt topprestaties moeten leveren zoals op een renbaan best het verschil zou kunnen zijn tussen winnen of niet.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:21

Vampiregirl, ik kan het citaat nog niet helemaal plaatsen.. Bloos

Als het bit de veroorzaker is, zou ik iedere keer na het rijden een schuimend paard verwachten. maar dit is dus niet het geval. Dat een paard bij inspanning meer zuurstof nodig heeft volg ik, dat een bit op een of andere manier deze zuurstoftoevoer kan beïnvloeden heb ik ook wel een idee bij. Maar hoe die link zich verhoudt naar schuimen mis ik nog even. Zonder bit doen paarden ook wel eens lekker briesen, proesten en/ of schuimen bij de mond in de wei ofzo.

Ik ben er nog niet echt van overtuigd Knipoog Ik blijf voorlopig nog even bij mijn eigen opvattingen denk ik. Haha!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:26

ik heb dat artikel ook gelezen wil het best wel aannemen, maar ik rij ook vaak bitloos met mijn paard en dan schuimt ze ook... mèt bitje = witte lipjes en zonder ook... ook als je naast haar staat en wat grondwerk doet of ze longeert begint ze te kauwen en schuimt ze een klein beetje... dus ik weet het niet zeker eigenlijk...hoewel die uitleg in dat tijdschrift heel logisch lijkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:27

mijn paardje heeft tijdens longeren nu ook sinds deze week een schuimrandje op dr lippen.
Ik neem aan dat dit komt omdat ze sinds deze week ontspannen loopt tijdens longeren.

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:03

ik kan jullie conclusies ook niet helemaal plaatsen, zoals ik al zei, ik heb t alleen maar uit een tijdschrift gehaald en het klinkt logisch Knipoog

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:31

ik heb er met mn instructice over gehad en volgens haar is het alleen maar goed. Ze vertelde heel veel dingen, maar dat ging boven mijn petje dus ben t jammer genoeg weer vergeten.

ze vertelde ook dat op een bepaald niveau van rijden dat sommige mensen hun paard een suikerklontje geven of iets anders wat de speekselkleiren aan het werk zet en daardoor lekker gaat schuimen, net voordat je de wedstrijd rijdt. Dan denkt de jury dat ie je bit dat dat paard het bit accepteerd enzo

Darts_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:50

ik dacht dat je dan een slecht bit had of dat er haken op de tanden van het paard zitten (ivm slikken van speeksel,Als dat niet goed kan gaat je paard schuimen

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:53

volgens mij is schuimen een goed teken..ik dacht dat het een teken van ontspanningg was en dat je paard het bit accepteerd..

linsy_molly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:33

mijn paard schuimd meestal als ik heel intensief bezig ben
tijdens een drukke buitenrit of tijdens lessen
dit is bij mijn paard een positief teken

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:49

ik heb geleerd dat schuimen heel goed is het is een teken dat je ontspannen bent met je handen..

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:57

Ik volg even, ik wil ook even mijn ding plaatsen en graag jullie visie erop horen Lachen

* Als ik met mijn paardje "speel" vb clickertraining doe, heef tze een wit schuimrandje langs de lippen Lachen
* als ik haar langdurig borstel ( waar zij enorm veel deugd vn heeft ) vind ik na verloop van tijd ook een wit schuimrandje langs de lippen
* als ik haar longeer ( met halster vb ) ook
* als ze vrijloopt ook

Maar tijdens het rijden heeft ze, als ze ontspannen maar toch goed heeft gewerkt, een goeie schuimmond. Echte vlokken.
Als ze tijdens het rijden gestressd en gespannen was is het echter niet normaal wat een grote hoeveelheden schuim zij produceert. Als ze dan eens met haar hoofd schudt vliegen de vlokken er zo vanaf. En dat schuimmondje kom zeker niet van de ontspanning. Wat is dat dan?

4 maanden geleden heeft de tandarts haar tandjes gedaan. Haar bitje is fijn genoeg en past goed in haar mond. Het is een enkelgebroken watertrensje.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:04

Darts_Horses schreef:
ik dacht dat je dan een slecht bit had of dat er haken op de tanden van het paard zitten (ivm slikken van speeksel,Als dat niet goed kan gaat je paard schuimen

Als een paard niet kan slikken gaat hij kwijlen, niet schuimen. Een schuimrandje is goed, overvloedig schuimen kan een teken zijn van stress.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:10

Ben het met missblue eens.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:17

Jamey schuimde vrijwel nooit tijdens het rijmen. Wel eens schuimende lippen, maar nergens klodders oid. Toen ze op een gegeven moment heel erg begon te schuimen en het zelfs aan het halster deed tijdens het longeren heb ik de tandarts erbij gehaald en ze had dus haken. Volgens hem kwam het schuimen daardoor. Daarna was het ook meteen over.

Groetjes Shalane

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:29

annika_s schreef:
volgens mij is schuimen een goed teken..ik dacht dat het een teken van ontspanningg was en dat je paard het bit accepteerd..

Hier het zelfde...
Maar even een vraagje aan de mensen die heel het topic gelezen hebben: Wat is nu de conclusie? Goed of slecht?
Aangezien ik neit van plan ben heel het topic te lezen.. Sigaar

mandy_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:16

hoe zit dat dan met mijn paard, loopt aan het eind van de les meestal prachtig is dan ook goed nat van het zweten en schuimt lekker, zelf tussen zen benen staat het schuim. maar doet tegenwoordig ook zen tong uit zen mond hangen als ik aan het rijden ben, instructreur heeft het na gekenen of zen bit verkeerd zat, maar die zat prima, dus hoe word dat dan verklaard..??

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:47

Uhm onze paarden schuimen als ze onstpannen zijn en het bit accepteren, het lijkt me dus een goed teken Knipoog Clown

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:47

mandy_1986 schreef:
hoe zit dat dan met mijn paard, loopt aan het eind van de les meestal prachtig is dan ook goed nat van het zweten en schuimt lekker, zelf tussen zen benen staat het schuim. maar doet tegenwoordig ook zen tong uit zen mond hangen als ik aan het rijden ben, instructreur heeft het na gekenen of zen bit verkeerd zat, maar die zat prima, dus hoe word dat dan verklaard..??

zij bedoelt hier met schuimen, schuimend uit de mond Knipoog

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:16

Ik heb altijd gehoord dat als een paard schuimt hij lekker op het bit kauwt en dat het dan goed is , maar als ik dit zo lees zijn de meningen hierover nogal verschillend.

Mijn pony schuimt niet als ze niet nagevelijk is & als ze gespannen is. Ze heeft een heel fijn dubbelgebroken bitje dat goed in haar mond past en 2 weken terug heeft de tandarts haar tandjes gedaan nu is ze veel makkelijker in de mond en schuimt ze ook veel eerder. Dus ik denk dat schuimen wel een goed teken is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:41

Lammert Haanstra aanhangers hier?

Las laatst in het boek ´longeren met lammert Haanstra´ namelijk en daar stond een verklaring. Het heeft te maken met de speekselklieren bij de kaak ergens. Inspanning veroorzaakt meer speeksel (net als bij de mens). Een gespannen paard zal draden van slijm kwijlen. Een ontspannen/ nageeflijk paard veroorzaakte op een of andere manier meer ruimte bij de speekselklieren waardoor het paard kan gaan schuimen. Overmatig schuimen met vlokken was volgens hem inderdaad een teken van aanspanning/ stress.

Even kijken of ik als ik tijd heb het binnenkort nog eens kan terug zoeken hoe het nu exact in elkaar steekt Knipoog

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:57

Mijn paardje heeft sinds een tijdje een nieuw bit. Die zit echt perfect en hij schuimt er lekker op.
Als je paard gaat kwijlen(speeksel) dan is dat een slecht teken. Meestal heeft je paard dan haken op zijn kiezen die de tandarts kan verwijderen.

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:35

vampiregirl schreef:
ik heb t niet zelf verzonnen Knipoog ik heb het uit een tijdschrift gehaald, maar tis logisch..
hier even het cytaat uit het desbetreffende tijdschrift
"De ademhalingsweg en het spijsverteringskanaal zijn bij het paard strikt gescheiden. Als het paard gallopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar het spijsverteringskanaal stevig gesloten. Wanneer hij slikt is dit precies andersom. Door het bit in de mond worden 'eetsignalen' naar het brein gestuurd, de kauwreflex wordt geactiveerd, het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken en de aanmaak ban speeksel wordt geactiveerd. Zodra de ruiter het paard vraagt te gaan bewegen ontstaat er incompatiliteit (makkelijk gezegd: tegenstrijdigheid) een fysologisch conflict omdat het sympatische (anders gezegd alles waar 'actief' bij nagedacht wordt, dus bijvoorbeeld galloperen) en het parasympatische deel (anders gezegd, alles waar niet bij nagedacht wordt, alle processen in het lichaam, bijv vertering en ademhaling) tegelijkertijd worden geactiveerd. Het paard kan dus van nature niet tegelijk grazen en stappen/ draven/ galloperen.

ik hoop dat jullie iets van dit verhaal begrijpen

Ik heb dat tijdschift ook de Horsimo toch?
Ik ben het ook met je eens.. Schuimen is niet goed..