Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:30

QQQQ schreef:
Karl66 schreef:
Die foto's vallen sowieso niet te vergelijken, in geen van beide gevallen is de horizon, de oude foto is bergopwaarts gefotografeerd en die van Anky bergafwaarts. Daardoor
lijkt

op de oude foto of het paard het achterbeen veel verder onderbrengt.

Nou, het verschil in bergopwaarts van het paard is groter dan het verschil in horizon hoor.

Bijgaand nog een oude foto waar het volgens mij het verschil (let op hoofd halshouding ) te zien is
Afbeelding

Voor de record dit is Richard L. Watjen een zeer bekende duitse dressuurruiter en heeft het boek Het dressuurrijden geschreven (staat altijd in het rijtje bij de andere beroemde schrijvers/ruiters) Het boek is trouwens een collectorsitem.

Schangah

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:51

Afbeelding
Ik heb de foto van Anky er nog even bijgezet om het verschil beter te kunnen laten zien
Let ook op het verschil met het achterbeen en de hoofdhalshouding!

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:45

Ja ik zie het verschil ook duidelijk , zie ook liever de oude foto. Maar tijden veranderen . Ik hebt trouwens nog een vraagje nu we toch bezig zijn met de piaffe . Als Anky de overgang van passage naar piaffe maakt gaan haar paarden (zowel Bonfire als Salinero ) meestal versnellen , waarom , heeft dit te maken met LDR ? Ik heb altijd geleerd dat de tact hetzelfde moet blijven. Kijk een paard wat uit moet strekken mag ook niet vesnellen dus ik neem aan een paard wat verzamelen moet mag ook niet versnellen of trager worden. Wie heeft dit nog meer gezien of heeft hier antwoordt op.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:42

ik ben niet zo voor LDR, het lijkt mij als paard zijnde ook niet fijn om een uur zo te lopen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:45

Schangah schreef:
Afbeelding
Ik heb de foto van Anky er nog even bijgezet om het verschil beter te kunnen laten zien
Let ook op het verschil met het achterbeen en de hoofdhalshouding!

Ik be het helemaal met je eens, maar dat had je vast al wel verwacht Heb jij dat boek gelezen trouwens van die duitse dressuurruiter?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:09

andafries schreef:
Ja ik zie het verschil ook duidelijk , zie ook liever de oude foto. Maar tijden veranderen . Ik hebt trouwens nog een vraagje nu we toch bezig zijn met de piaffe . Als Anky de overgang van passage naar piaffe maakt gaan haar paarden (zowel Bonfire als Salinero ) meestal versnellen , waarom , heeft dit te maken met LDR ? Ik heb altijd geleerd dat de tact hetzelfde moet blijven. Kijk een paard wat uit moet strekken mag ook niet vesnellen dus ik neem aan een paard wat verzamelen moet mag ook niet versnellen of trager worden. Wie heeft dit nog meer gezien of heeft hier antwoordt op.

Je hebt in feite wel gelijk. Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat de achterbenen meer gewicht opvangen. Bovendien moet het paard bij het eruit rijden van piaffe naar passage blijven aantreden en de kans bestaat gauw dat een paard trager wordt en niet meer ondertreed (wat Tolstoi nog eens wilde doen).

Als ik zou moeten kiezen, zie ik liever een paard vlugger dan trager worden bij de pa/pi/pa overgangen vanwege de efficientie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:22

Na het een ander gelezen te hebben over LDR (jaaaa, ik begin het machtig interessant te vinden ) vraag ik me af of jullie niet allemaal iets vergeten: de bouw van een paard.

Dit lijkt me namelijk een essentiele factor, ik denk dat dit namelijk ook kan bepalen of een paard uberhaupt wel LDR kan....is dit zo of niet

Maar misschien zit ik hier wel fout, misschien iemand die me uit de brand kan helpen met deze vraag

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:37

Inderdaad Tyrza trager worden vindt ik ook het ergst maar toch tactmatig blijven is dus het beste . Ben zojuist naar Levade geweest , veel circus maar toch heel mooi . Daar reed ook iemand met een Andalusier paard liep mooi tactmatig in de piaffe maar toen hij hem aantikte ging het paard ook versnellen , jammer toch.

Adil 18 ik ben geen LDR expert maar ik denk ook dat de bouw een essentiele factor is . Ik denk dat je een barok paard minder LDR moet toepassen. Alhoewel Tineke Bartels schijnt ook een Fries LDR te rijden. Maarja ik denk dat de LDR experts hier wel antwoordt op hebben .

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:47

Naturlijk is de bouw van het paard een belangrijk punt; vergelijk de paarden in de bovenstaande foto's maar eens met elkaar !

Dressuur is altijd al veel show geweest vind ik. Het is ontstaan in het leger omdat de paarden gehoorzaam moesten zijn in tijden van oorlog. Paarden leerden allerlei kunstjes om hun berijders te helpen met het bevechten van de vijand. Dit was ook voor een groot gedeelte indruk maken op de vijand (show dus). De Levade is puur show en natuurlijk ook de spaanse rijschool in Wenen.

Er is niks mis met wat show, maar het paard moet hierbij in zijn waarde gelaten worden en daar gaat deze discussie nu net over (en niet over wel of niet show, de één gaat voor show en de ander voor de africhting en de omgang met het dier, of van beide een beetje...).

Als ik de spagaat moest aanleren met mijn heupdysplasia, dan zou het mens onterend zijn en zou ik niet in mijn waarde gelaten worden, maar een vriendin van mij die kamioen turnen is geweest die doet het zomaar weer als ze een maandje oefent.

Zo belangrijk is de bouw t.a.v. training!

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:57

andafries schreef:
Adil 18 ik ben geen LDR expert maar ik denk ook dat de bouw een essentiele factor is . Ik denk dat je een barok paard minder LDR moet toepassen. Alhoewel Tineke Bartels schijnt ook een Fries LDR te rijden. Maarja ik denk dat de LDR experts hier wel antwoordt op hebben .

Mijn ervaring met Friezen in dat ze juist erg makkelijk opkrullen, dus LDR lijkt me voor een Fries helemaal niet zo moeilijk. Niet dat ik LDR rij met Femke, ik ben juist bezig haar aan te leren diep en ontspannen te kunnen lopen...

Maar wel weer grappig is dat Baukje, de halfzus van Femke, veel korter was in haar hals en geneigd was ´bergopwaarts´met de kin op de bosrt te lopen en mij zo eigenlijk al mijn stuurmogelijkheden ontnam. Femke steekt van haarzelf uit al meer haar neusje naar voren en heeft ook een veel langere hals.

Toch denk ik eerder Femke met LDR te kunnen rijden dan Baukje, we zullen er helaas nooit meer achter kunnen komen...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:58

_tarja_ schreef:
Karl66 schreef:
Die foto's vallen sowieso niet te vergelijken, in geen van beide gevallen is de horizon, de oude foto is bergopwaarts gefotografeerd en die van Anky bergafwaarts. Daardoor lijkt op de oude foto of het paard het achterbeen veel verder onderbrengt.

Daar ben ik het echt niet mee eens! Je ziet duidelijk het verschil in achterbeen gebruik. En dan maakt het niet uit hoe het gefotografeerd is! Al doe je het vanuit kikkerstand Je ziet duidelijk op de oude foto dat het paard meer kantelt in zijn bekken.

Als je de foto's rechtzet, zie je dat ze allebei het achterbeen evenver onderbrengen. kwestie van nameten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:00

Sowieso moeilijk op dit soort foto´s te gaan vergelijken...als de ene foto een fractie later is gemaakt in de beweging dan de andere kun je al snel een ander beeld krijgen....Deze foto´s lijken me qua moment overigens nagenoeg gelijk

mienemien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:01

als 1e de foto;s op pagina 1 geven níet weer hoe het LDR nu echt is. het rond en diep is hier duidelijk maar het laag ontbreekt. en 2 ach ik ga hier niet veel woorden aan vuil maken : ' De beste stuurlui staan aan wal.'

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:01

Fronton schreef:
Karl66 schreef:
En dat geldt dus idem dito voor een ruiter die LDR toepast, simpel eigenlijk he?

Nee, dat is niet waar. Maar ik had wel verwacht dat je het zo wilde draaien.
Als je je paard lekt prikt met sporen, dan is duidelijk zichtbaar dat je verkeerd bezig bent. Met LDR echter, zien veel mensen helaas de valse knik over het hoofd die ze zelf in hun paard rijden. De verschutting is net zo groot.

Zowel van het gebruik van sporen als het gebruik van LDR, gaat de suggestie uit dat je een ervaren ruiter bent, in het ene geval met een onafhankelijke zit en het andere geval met veel ruitergevoel.

Dus in dat opzicht is het gewoon te vergelijken.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:02

_tarja_ schreef:
Karl66 schreef:
Die foto's vallen sowieso niet te vergelijken, in geen van beide gevallen is de horizon, de oude foto is bergopwaarts gefotografeerd en die van Anky bergafwaarts. Daardoor
lijkt

[]

op de oude foto of het paard het achterbeen veel verder onderbrengt.

[/color]
Daar ben ik het echt niet mee eens! Je ziet duidelijk het verschil in achterbeen gebruik. En dan maakt het niet uit hoe het gefotografeerd is! Al doe je het vanuit kikkerstand Je ziet duidelijk op de oude foto dat het paard meer kantelt in zijn bekken.

Quote Karl66
[color=#BF00FF]Als je de foto's rechtzet, zie je dat ze allebei het achterbeen evenver onderbrengen. kwestie van nameten.

Het gaat om het kantelen van de bekken! Daar valt niet op na te meten...dat zie je gewoon. Ook de hoofd-halshouding is bij beide anders. Het paard op de oude foto gaat 'denkt'echt naar voren heeft goed oprichting...bij saliner heb ik eerder het idee dat hij liever achter de loodlijn kruipt. Dit is absoluut geen kwestie van nameten! Het kantelen van de bekken zie je neit me je lineaaltje....dan zie je aan de buigin in het gewricht..en die is duidelijk anders dan bij salinero
[/quote]

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:06

klParcival schreef:
als 1e de foto;s op pagina 1 geven níet weer hoe het LDR nu echt is. het rond en diep is hier duidelijk maar het laag ontbreekt. en 2 ach ik ga hier niet veel woorden aan vuil maken : ' De beste stuurlui staan aan wal.'

AMEN!! DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL MENSEN!!!
kom op je maak je niet zo druk het werkt een paard blijft echt niet jaar op jaar keer op keer een topprestatie leveren als hij/zij niet lekker in zijn vel zit of als hij verkeerd behandelt word.. dat kán niet.. waar haalt iedereen zowiezo het lef vandaan om hier commentaar op te geven? Zijn júllie soms olympische kampioenes? zijn jullie soms GP ruiters? zolang je dat niet bent moet je geen commentaar geven, je hebt die kennis niet, hún wel, ze zullen echt wel weten wat ze doen!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:09

Adil18 schreef:
Na het een ander gelezen te hebben over LDR (jaaaa, ik begin het machtig interessant te vinden ) vraag ik me af of jullie niet allemaal iets vergeten: de bouw van een paard.

Dit lijkt me namelijk een essentiele factor, ik denk dat dit namelijk ook kan bepalen of een paard uberhaupt wel LDR kan....is dit zo of niet

Maar misschien zit ik hier wel fout, misschien iemand die me uit de brand kan helpen met deze vraag

Kijk maar naar die foto van Richard L. Watjen, Dat paard heeft veel minder ruimte in z'n hals kaakverbinding, die zou het fysiek gezien niet eens kunnen.

Adil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:10

DresslOver schreef:
klParcival schreef:
als 1e de foto;s op pagina 1 geven níet weer hoe het LDR nu echt is. het rond en diep is hier duidelijk maar het laag ontbreekt. en 2 ach ik ga hier niet veel woorden aan vuil maken :
' De beste stuurlui staan aan wal.'

AMEN!! DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL MENSEN!!!
kom op je maak je niet zo druk het werkt een paard blijft echt niet jaar op jaar keer op keer een topprestatie leveren als hij/zij niet lekker in zijn vel zit of als hij verkeerd behandelt word.. dat kán niet.. waar haalt iedereen zowiezo het lef vandaan om hier commentaar op te geven? Zijn júllie soms olympische kampioenes? zijn jullie soms GP ruiters? zolang je dat niet bent moet je geen commentaar geven, je hebt die kennis niet, hún wel, ze zullen echt wel weten wat ze doen!

Iedereen mag gewoon zijn of haar mening geven hoor, daar hoef je echt geen gp ruiter voor te zijn.

En dan nog wat, denk je nou werkelijk dat alle topruiters met dit systeem rijden? nee! en waarom niet? Omdat niet iedereen vertrouwen heeft in dit systeem en twijfelt aan het effect ervan!!!! ja zelfs topruiters!!!!!! dus is dit best discutabel!!!
Laatst bijgewerkt door Adil op 09-04-06 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:10

Adil18 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens dat je ook naar de bouw van het paard moet kijken! Niet ieder paard kan de LDR methode aan. En dat vind ik dus eigenlijk vreemd. Dressuur is er voor het paard en het paard niet voor de dressuur. Het is toch raar dat er dan een methode wordt bedacht die niet elk paard aan kan? Ik denk dat de achterliggende gedachte van dressuur rijden helemaal weg vervaagd is doordat mensen willen presteren in de sport.
En tuurlijk moet je ieder paard weer op een andere manier rijden......maar deze methode kan maar heel weinig paarden aan

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:13

Tarja, print de foto's maar eens uit, leg ze zo dat de horizon recht is, dan zie je dat op de oude foto het paard zijn bekken niet verder kantelt, dit lijkt alleen maar zo door de perspectivische vertekening.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:13

Karl66 schreef:
Adil18 schreef:

Kijk maar naar die foto van Richard L. Watjen, Dat paard heeft veel minder ruimte in z'n hals kaakverbinding, die zou het fysiek gezien niet eens kunnen.

Volgens mij kan je op die foto's niet goed genoeg zien hoeveel ruimte er zit tussen kaakbeen en atlas. Dan moet je er echt naast staan en meten hoeveel vingers ertussen kunnen.
En op de foto's loopt salinero veel dieper als dat andere paard, dus je vergelijking is op die manier ook niet goed te zien.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:15

_tarja_ schreef:
Adil18 schreef:

Ik ben het helemaal met je eens dat je ook naar de bouw van het paard moet kijken! Niet ieder paard kan de LDR methode aan. En dat vind ik dus eigenlijk vreemd. Dressuur is er voor het paard en het paard niet voor de dressuur. Het is toch raar dat er dan een methode wordt bedacht die niet elk paard aan kan? Ik denk dat de achterliggende gedachte van dressuur rijden helemaal weg vervaagd is doordat mensen willen presteren in de sport.
En tuurlijk moet je ieder paard weer op een andere manier rijden......maar deze methode kan maar heel weinig paarden aan

Sja, dan begin je je wel af te vragen waar we nu eigenlijk allemaal mee bezig zijn met z´n allen.....Ik denk dat sommige ruiters inderdaad met het oog op de overwinning het welzijn van hun paard nog wel eens, misschien onbewust, op het spel zetten....

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:17

Karl66 schreef:
Tarja, print de foto's maar eens uit, leg ze zo dat de horizon recht is, dan zie je dat op de oude foto het paard zijn bekken niet verder kantelt, dit lijkt alleen maar zo door de perspectivische vertekening.

Ik heb het trouwens over de oude foto die ik heb geplaatst op pagina 8 eej Volgens mij zitten wij allebei bij een andere foto. Maar dan nog ...als ik naar de foto op deze pagina kijk...dan blijf ik bij mijn mening! Het paard op de oude foto maakt zijn rug veel boller, heeft een beter oprichting en ja...toch kantelt hij beter! Ik heb ze naast mekaar gezet in zo'n programma'tje...en allebei de horizon goed gezet(heeft een vriend gedaan die verstadn heeft van computers ) zeg maar...en ik blijf bij mijn mening

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:19

@Adil18
Dat denk ik dus ook! Dit gaat om de topsport en er is veel geld aan verbonden...deze mensen moeten er ook van leven!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:23

Tarja en Adil, dan kunnen jullie vast ook als eersten eindelijk eens uitleggen op wat voor manier het welzijn van die paarden op het spel gezet wordt.