Citaat:
Zelf vind ik de basis van waaruit Mireille werkt wel goed, het is paardvriendelijk, er wordt niks afgedwongen en mensen leren zo op die manier een goede basis aan. Karin ken ik wat minder goed.
Het is imo wel echt alleen basis, het belangrijkste stuk wat er na komt zie ik er niet en ik zie ook veel paarden scheef in hun lijf lopen terwijl hun baasjes denken dat ze aan het rechtrichten zijn maar nog niet helemaal snappen dat je daar activiteit van achter uit nodig hebt en nageeflijkheid, lengtebuiging en schoudercontrole.
Ga ik delen wat ik een fijne manier vind en dat is hoe een paard opgeleid wordt via de Duits klassieke manier, het skala..zoals een Jessica Bredow, Ingrid Klimke en ook Carl Hester en Charlotte Dujardin kunnen een fijn stukje rijden en daarnaast paarden ook heerlijk paard laten zijn.
Hoe hun werken daar is gelukkig ook genoeg over te vinden op Youtube.
Ik ken Karin beter dan Mireille.
In principe wordt het Skala uitgevoerd (maar niet als in 'eerst aan de teugel', dat moge duidelijk zijn).
Maar qua training vind ik het wat raar om te stellen "ik zie ook veel paarden scheef in hun lijf lopen terwijl hun baasjes denken dat ze aan het rechtrichten zijn".
Aangezien rechtrichten een proces is, met spieropbouw, gewenning en soms compleet anders leren bewegen heb je dat soms...
En ik kan ook weinig met "maar nog niet helemaal snappen dat je daar activiteit van achter uit nodig hebt en nageeflijkheid, lengtebuiging en schoudercontrole".
Ook daar wordt aan gewerkt, zij het wellicht iets anders dan te doen gebruikelijk.