Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:27

Nikass schreef:
Misschien lees ik niet goed, maar ik heb nog geen antwoord gelezen op mijn vraag. Ik stel hem nog een keer:

Hoe wordt er vastgesteld dat paardrijden schadelijk is? > Is daarbij een vergelijkbaar onderzoek gedaan naar 20+ paarden die in hun leven nog nooit gereden zijn, en zijn daarbij ook alle overige factoren (huisvesting, voeding, afstamming ed) meegenomen?
Want als je het één niet tegen het andere kunt afzetten, hoe kun je dan de oorzaak van de schade vaststellen?

Dat had ik ook al gevraagd, en ook geen antwoord op gekregen :D

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:28

Gini schreef:
JoyJoy4 schreef:
@Gini

Of wel het in handen zijn en bereden worden doet een paard meer goed dan dat het schade aan richt.

Ik kom oprecht niet tot die conclusie.

Er is een bereden paard >> paard raakt geblesseerd >> paard moet op rust op wei >> paard krijgt slechtere hoeven
Conclusie: op de wei staan is ook schadelijk
Ik vind het een hele gekke sprong.

Het in handen zijn en bereden worden vind ik ook twee verschillende dingen. Een paard moet inderdaad regelmatig in handen komen om een goede zorg te verzekeren. Een paard het maar laten uitzoeken op de wei, daar ben ik ook absoluut niet zo voor.

Blessure, hoevebevange of iets anders is in de natuur = RIP paard.
Ja ook in de natuur wordt een paard wel eens ziek of raak geblesseerd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:29

Ik weet alleen maar dat paarden uit natuurgebieden die nooit iets voor de mens gedaan hebben, deze schade niet vertonen. Er is geen specifiek onderzoek gedaan met de condities zoals jij hierboven schetst, het zijn empirische ondervindingen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 12:34

Everwind schreef:
Nikass schreef:
Misschien lees ik niet goed, maar ik heb nog geen antwoord gelezen op mijn vraag. Ik stel hem nog een keer:

Hoe wordt er vastgesteld dat paardrijden schadelijk is? > Is daarbij een vergelijkbaar onderzoek gedaan naar 20+ paarden die in hun leven nog nooit gereden zijn, en zijn daarbij ook alle overige factoren (huisvesting, voeding, afstamming ed) meegenomen?
Want als je het één niet tegen het andere kunt afzetten, hoe kun je dan de oorzaak van de schade vaststellen?

Dat had ik ook al gevraagd, en ook geen antwoord op gekregen :D

Er zijn wilde paarden, onbereden paarden en wilde paarden onderzocht.
bereden paarden tonen absoluut een ander beeld.
Maar het zou mooi zijn wanneer nog veel meer mensen hun paarden aanbieden voor onderzoek na overlijden, ik overweeg dat wel te doen.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:36

prompter schreef:
Ik weet alleen maar dat paarden uit natuurgebieden die nooit iets voor de mens gedaan hebben, deze schade niet vertonen. Er is geen specifiek onderzoek gedaan met de condities zoals jij hierboven schetst, het zijn empirische ondervindingen.

Hoe weet je dat dan? Daar is wel onderzoek naar gedaan?

Kuggur

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:41

Wel dat leven in de vrije natuur wordt nogal geromantiseerd, zeker hier op bokt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:51

JoyJoy4 schreef:
Gini schreef:

Ik kom oprecht niet tot die conclusie.

Er is een bereden paard >> paard raakt geblesseerd >> paard moet op rust op wei >> paard krijgt slechtere hoeven
Conclusie: op de wei staan is ook schadelijk
Ik vind het een hele gekke sprong.

Het in handen zijn en bereden worden vind ik ook twee verschillende dingen. Een paard moet inderdaad regelmatig in handen komen om een goede zorg te verzekeren. Een paard het maar laten uitzoeken op de wei, daar ben ik ook absoluut niet zo voor.

Blessure, hoevebevange of iets anders is in de natuur = RIP paard.
Ja ook in de natuur wordt een paard wel eens ziek of raak geblesseerd.

Dat klopt, maar daarmee haal je er wel een heel ander onderwerp bij. De vraagstelling gaat duidelijk over gedomesticeerde paarden en of het rijden op de rug altijd schadelijk is.

Een vergelijking met wilde paarden en wat in de natuur al dan niet dodelijk zou zijn, lijkt me daarbij niet echt passen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:55

Everwind schreef:
prompter schreef:

Hoe weet je dat dan? Daar is wel onderzoek naar gedaan?

Daar heb ik het niet over, de bevindingen die ik ken komen niet uit een specifiek onderzoek, zo bedoel ik dat :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:33

Ninx schreef:
Avalanche schreef:
Denk dat Benzz aardig op een lijn zit met mij :o

Maar ook dan: deel kennis! Deel mensen waarvan je vindt dat ze goede kennis delen zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.

We weten nu dat degenen die hiervoor genoemd werden het niet goed doen.
Maar wie doet het wel goed? En hoe vinden we die mensen?

En op welke manier doen leibbrand en consorten het verkeerd? Met andere woorden: op welke manieren ondervindt het paard schade door hun wijze van trainen?

Doordat zij wel heel inhoudelijke, diepgaande en goed te volgen informatie delen zijn ze heel toegankelijk.

We hebben gewoon niets aan verzuurde bejaarde ruiters (ik ben zelf ook de jongste niet meer! Haha) die roepen dat vroeger alles beter was, maar niet delen WAT er beter was en HOE je dat doet

Die antwoorden ga je denk ik niet krijgen... :o

Zelf vind ik de basis van waaruit Mireille werkt wel goed, het is paardvriendelijk, er wordt niks afgedwongen en mensen leren zo op die manier een goede basis aan. Karin ken ik wat minder goed.

Het is imo wel echt alleen basis, het belangrijkste stuk wat er na komt zie ik er niet en ik zie ook veel paarden scheef in hun lijf lopen terwijl hun baasjes denken dat ze aan het rechtrichten zijn maar nog niet helemaal snappen dat je daar activiteit van achter uit nodig hebt en nageeflijkheid, lengtebuiging en schoudercontrole.

Ga ik delen wat ik een fijne manier vind en dat is hoe een paard opgeleid wordt via de Duits klassieke manier, het skala..zoals een Jessica Bredow, Ingrid Klimke en ook Carl Hester en Charlotte Dujardin kunnen een fijn stukje rijden en daarnaast paarden ook heerlijk paard laten zijn.
Hoe hun werken daar is gelukkig ook genoeg over te vinden op Youtube.

In Nederland, Rien van de Schaft.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 05-03-23 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:37

Gini schreef:
JoyJoy4 schreef:
Bij ons op stal hadden we een paard met een blessure die tijdje alleen in de wei heeft gestaan. En ik had het niet verwacht maar moet toch concluderen dat alleen in de wei staan ook schadelijk is voor een paard. Vooral de hoeven gingen erg hard achteruit. Gelukkig wordt er weer regelmatig met hem gestapt en paard vind fijn om regelmatig uit te zijn.

Maar dit gaat over een geblesseerd paard, dan spelen er toch meerdere factoren mee?
Het paard was geblesseerd, had dus pijn of op zijn minst ongemak, stond waarschijnlijk op medicatie, viel ineens terug in de training, kreeg waarschijnlijk minder intensief de dagelijkse zorg die een bereden paard krijgt (borstelen, hoeven die schoongemaakt worden, misschien zelfs in de lak, ...).
Daar kan de wei bij wijze van spreken ook niets aan doen. :D

Dat hoeft niet, als een paard minder beweegt dan is er ook minder doorbloeding in de hoeven omdat het hoefmechanische minder geactiveerd wordt. En in die zin kan ik me voorstellen dat de hoeven dan achteruit kunnen gaan.

Ken er trouwens wel meer die achteruit gingen door bijvoorbeeld een pensioen. Ik denk dat er nog weleens onderschat wordt hoe belangrijk het is om een paard goed in de spieren te houden en veel te laten bewegen. (oja en dit waren geen stalpaarden hoor)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:44

Citaat:
Zelf vind ik de basis van waaruit Mireille werkt wel goed, het is paardvriendelijk, er wordt niks afgedwongen en mensen leren zo op die manier een goede basis aan. Karin ken ik wat minder goed.

Het is imo wel echt alleen basis, het belangrijkste stuk wat er na komt zie ik er niet en ik zie ook veel paarden scheef in hun lijf lopen terwijl hun baasjes denken dat ze aan het rechtrichten zijn maar nog niet helemaal snappen dat je daar activiteit van achter uit nodig hebt en nageeflijkheid, lengtebuiging en schoudercontrole.

Ga ik delen wat ik een fijne manier vind en dat is hoe een paard opgeleid wordt via de Duits klassieke manier, het skala..zoals een Jessica Bredow, Ingrid Klimke en ook Carl Hester en Charlotte Dujardin kunnen een fijn stukje rijden en daarnaast paarden ook heerlijk paard laten zijn.
Hoe hun werken daar is gelukkig ook genoeg over te vinden op Youtube.

Ik ken Karin beter dan Mireille.
In principe wordt het Skala uitgevoerd (maar niet als in 'eerst aan de teugel', dat moge duidelijk zijn).

Maar qua training vind ik het wat raar om te stellen "ik zie ook veel paarden scheef in hun lijf lopen terwijl hun baasjes denken dat ze aan het rechtrichten zijn".
Aangezien rechtrichten een proces is, met spieropbouw, gewenning en soms compleet anders leren bewegen heb je dat soms...
En ik kan ook weinig met "maar nog niet helemaal snappen dat je daar activiteit van achter uit nodig hebt en nageeflijkheid, lengtebuiging en schoudercontrole".
Ook daar wordt aan gewerkt, zij het wellicht iets anders dan te doen gebruikelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:47

Misschien leg ik het niet goed uit, ik zie paarden gelongeerd worden zonder dat er aanspanning van achteruit is. Paarden zijn niet nageeflijk en mensen denken wel dat ze aan het rechtrichten zijn, maar wat ik zie is dat ze aan het gymnastiseren zijn. Prima, ook belangrijk. Het is alleen niet hetzelfde.

Wie het skala volgt daar hoeft een paard ook niet eerst aan de teugel, maar wel moet wel tact, ontspanning, en impuls zijn. Nageeflijkheid volgt vanzelf.

Oftewel, er zit een verschil tussen een paard rechter proberen te maken en een echt rechtgericht paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:51

Ninx schreef:
Avalanche schreef:
Denk dat Benzz aardig op een lijn zit met mij :o

Maar ook dan: deel kennis! Deel mensen waarvan je vindt dat ze goede kennis delen zodat anderen daar hun voordeel mee kunnen doen.

We weten nu dat degenen die hiervoor genoemd werden het niet goed doen.
Maar wie doet het wel goed? En hoe vinden we die mensen?

En op welke manier doen leibbrand en consorten het verkeerd? Met andere woorden: op welke manieren ondervindt het paard schade door hun wijze van trainen?

Doordat zij wel heel inhoudelijke, diepgaande en goed te volgen informatie delen zijn ze heel toegankelijk.

We hebben gewoon niets aan verzuurde bejaarde ruiters (ik ben zelf ook de jongste niet meer! Haha) die roepen dat vroeger alles beter was, maar niet delen WAT er beter was en HOE je dat doet

Ik moest er even over nadenken.
Rien van der schaft met stip op 1. Ernest van Loon, vooral het boek ruiters en rechters. Knollentuin hier op bokt, super fijne instructeur, weet waar ze het over heeft. Vakvrouw. Anky, de clinics, ook weer heel veel van geleerd. Margriet Bouwmeester. Super in Centered Riding.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:16

Hmmm, ik heb ook veel geleerd van Rini van der Schaft en Ernest van Loon.
We schrijven 1977. Ik heb een verzorgpaard en die mevrouw lest bij Van der Schaft. In hetzelfde jaar (of iets daarvoor) stond 'Ruiters en Rechters' als 'vervolgverhaal' in de Hoefslag.

Één van de dingen die mij puzzelden: dat verhaal dat je aan het bit moet trekken (...) en dat het paard dan ontspant.
Beide heren waren het er niet zo mee eens.
En Rini op mijn verzorgpaard - die man is een 'geschoold natuurtalent': hij zit en het paard loopt goed.
(Dat wist hij wel, maar kon het niet echt goed uitleggen.)
Later leerde ik over centered riding en de Alexander techniek.

Ook was er het verhaal dat wellicht teruggaat op Baucher. Over hoe wonderlijk het kaakgewricht is.
... en dat je via het kaakgewricht het hele paard kunt ontspannen.

Anno nu vind ik dit 'kaak' verhaal kloppen, zowel voor mensen als voor paarden, maar er is wel een beperking.
Als je redelijk ontspannen bent, als paard of mens, 'en er gaat iets mis', kun je dat direct "terugzien" in de mond/ de kaak/ het kaakgewricht. En kun je via het kaakgewricht een soort golf van ontspanning in werking laten treden. (Bijv. klein kneepje links.)
Maar voorbij een bepaalde hoeveelheid spanning - en onbalans geeft veel spanning - komt er niets van terecht.
(En als dat af en toe gebeurt ga ik gewoon stappen en nadenken. Paard moe? Doe ik iets anders fout? Verticale balans intact? Kan ik in stap beide achterbenen onder de massa brengen? Heb ik in de oefening een stap overgeslagen...? Beetje extra opwarmen? Andere aanvliegroute voor deze oefening...?)

En dan is er ook nog Linda Tellington en de methode Feldenkrais. Met onder andere het centrale thema van coördinatie en balans als voorwaarden om prettig te kunnen bewegen. En dus als voorwaarde om te rijden/ bereden te worden.
En uiterst gedegen manieren, die simpeler lijken dan ze zijn, om een paard (of mens) hierbij te helpen.

En ik kreeg in 1972 een boek van mijn vader cadeau: Alois Podhajsky: De Kunst van het Paardrijden.
(Wat ik half uit mijn hoofd kende - en mij jarenlang een soort reserve tegenover manegelessen en een heleboel andere mensen heeft gegeven.)
En ik roep al een jaar of twintig (deels ook uit bescherming) 'dat ik Spaans rij'.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:19

Janneke2 schreef:
Ook was er het verhaal dat wellicht teruggaat op Baucher. Over hoe wonderlijk het kaakgewricht is.
... en dat je via het kaakgewricht het hele paard kunt ontspannen.

Anno nu vind ik dit 'kaak' verhaal kloppen, zowel voor mensen als voor paarden, maar er is wel een beperking.
Als je redelijk ontspannen bent, als paard of mens, 'en er gaat iets mis', kun je dat direct "terugzien" in de mond/ de kaak/ het kaakgewricht. En kun je via het kaakgewricht een soort golf van ontspanning in werking laten treden. (Bijv. klein kneepje links.)

Dat is een kip-ei verhaal in mijn opinie. Alles werkt op elkaar in, maar je kunt zeker vanuit de kaak het hele paard ontspannen, maar dat vraagt ook heel veel ervaring en gevoel (en dan doel ik op door ervaring verkregen gevoel).
Het is ook het idee achter LDR, het paard stretchen, waarbij je vraagt de onderkaak te ontspannen, en als kaak en nek ontspannen zijn, gaan hals en rug mee daarin, waarbij je wel absoluut de kanttekening moet maken imo dat je nooit meer mag vragen dan het paard aankan, dus als je ook maar een beetje weerstand voelt stoppen, en dat is niet perse in strijd met een weerstandbiedende hand. Je moet wel weerstand bieden maar het geheel moet elastisch blijven en zacht, nooit hard en statisch.

Aan het eind van de dag pak je les van meer mensen en je neemt mee waar je wat mee kunt. Ik heb het zelf altijd heel fijn gevonden bij heel verschillende mensen les te nemen en niet om alles te gaan doen wat zij doen, maar wel ter voorkoming van een stuk tunnelvisie. Ik kan echt wat autistisch zijn in die dingen en dan 1 ding heel goed vinden, en de rest niets.
Ik vind het zelf fijn om van verschillende technieken gebruik te kunnen maken, zowel naast als op het paard.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:25

Kuggur schreef:
Wel dat leven in de vrije natuur wordt nogal geromantiseerd, zeker hier op bokt.

Dat is wellicht zo, maar het gaat niet perse over de natuur hier.
Hier gaat het over een paard waar goed voor gezorgd word, het verschil is of je er op gaat zitten of niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:52

En nu even terug naar de praktijk.

Waarom in vredesnaam kunnen al die versleten, beschadigde paarden dan zo vrolijk oud worden?
Omdat ze geen pijn tonen? (dan zijn ze daar wel verrekte selectief in, waarom zouden ze dat doen? Ze kijken mij al beledigd aan als ik aan een korstje pulk)

Ik heb er hier 1 die ik al 23 jaar onder het zadel en hij doet het nog gewoon. Vrolijk en wel. Daar heb ik bosritten van 3 uur mee gereden, Z dressuur en L eventing. En nu nog loopt hij vief voorop. Liep met 26 jaar nog een oefencrossje met een blije kop.
En de andere inmiddels ook al dik 8 jaar. Grappig dat die alleen mooier, groter, sterker is geworden dan.

Waar blijft die slijtage? Wanneer gaan ze kapot?
oh wee en onheil. Ik wacht met knikkende knietjes af. :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:34

pillow schreef:
Een paard is dus niet om op te rijden. Mogen ze wel als trekdier gebruikt worden.

Met het juiste tuig is dat een wereld minder schadelijk ja.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:27

Maar om terug te komen op de ethische discussie:

ja paarden gaan kapot. Ze gaan kapot van leven. Wij gaan kapot van leven. Daar doe je niks aan. Of je iets nu gebruikt of misbruikt, vroeg of laat gaat er iets kapot. Soms gaat iets zelfs sneller kapot als jet niet gebruikt.

Dan hebben mensen verzonnen dat een bepaald aantal levensjaren hoort bij verschillende diersoorten incl onszelf. En we vinden dat we die richting op moeten streven en/of die grens steeds moeten opschuiven. daar zijn we voor onszelf én voor onze dieren succesvol in. Wij en onze paarden worden én steeds ouder én doen dat bij een betere kwaliteit van leven.

Daarnaast leren we steeds bij. Dingen die ooit als 'goed voor ons' zijn uitgevonden weten we nu van dat ze dat misschien niet zijn of zelfs slecht. We leren steeds meer dus komen er ook steeds meer factoren bij die in het hoekje 'slecht voor ons' terecht komen. (roken, alcohol, zitten, cocaine, stress etc etc etc vs op stal staan, hoefijzers, zadels etc). Als ik voor mezelf leer dat iets slecht is, laat ik het niet acuut uit mijn handen vallen (nooooit meer een wijntje/snoep/zitten) maar weeg ik zaken wel af. Hoeveel, hoe vaak, wat vind ik acceptabel.

En zoals ik mijn paarden niet uit de wei haal of apart zet na verhalen over gebroken benen in de wei. Zo accepteer ik wel meer risico's in het leven.

Dus schrik ik nooit terug van een constatering dat iets slijtage oplevert. Ik wil weten welke factoren van invloed zijn op die slijtage/het risico, op welke termijn je problemen kunt verwachten, hoe je kunt werken aan de tegenhanger van schade, namelijk herstel. Ik wil schade helemaal niet uitsluiten ik wil het managen.

En dan ga ik met 'al mijn kennis' terug naar mijn paarden en KIJK en controleer. Hallo paard, heb je overall een goed humeur? heb je ongemakken? Ben je te motiveren om te werken? Hoeveel inspanning heb ik daar voor nodig? Hoe is dat morgen en overmorgen? En geniet gewoon nog steeds van de samenwerking.
Want ik voeg iet positiefs toe aan het leven van mijn paarden. Ze hebben een heerlijk vrij en veilig leven met heel veel eigen keuze mogelijkheden. Ik zorg met ons werk voor een mooie fysieke en mentale toevoeging aan een anders nogal gezapig saai leven (voor een van oorsprong prooi/rondtrekkend dier op 1ha gehouden).
En ja, als ze na 5 jaar rijden blessures zouden krijgen zou ik me echt ellendig voelen en achter mijn oren gaan krabben. Maar dat is niet zo. Want mijn paarden (en dat zijn uiteindelijk de enige waar ik echt invloed op heb. Dus zijn die voor mij relevant ondanks de lage n) hébben geen problemen. Nu niet en morgen ook niet. In mijn wereld loopt er één al 23 jaar met plezier onder het zadel zonder problemen en heb ik geen abonnement op kreupele, versleten of zieke dieren.

En ik vind het helemaal dikke prima als iemand anders er anders in staat. Maar dat is dan jouw keuze en afweging. Dat is geen universele waarheid. En niet op meer of minder gebaseerd dan mijn keuze. Dus doe ook niet alsof dat wel zo is (om terug te komen op de video in de OP, die van hypotheses aan elkaar hangt)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:38

Huertecilla schreef:
pillow schreef:
Een paard is dus niet om op te rijden. Mogen ze wel als trekdier gebruikt worden.

Nee dus, uit het onderzoek (van Zefanja) blijkt dat ook paarden die alleen betuigd zijn elleboogschade oplopen.

Dus dat doet mij afvragen, hoe ontstaat die elleboog schade?

Ze denkt zelf dat het komt door het op de voorhand lopen, dat zou interessant zijn want dat zou betekenen dat al die dressuurruiters het zo slecht nog niet doen. :+ (even gechargeerd gezegd he, de manier waarop is natuurlijk bepalend)

De tweede vraag is, hoe erg is het? is het iets waar ze last van krijgen/ pijn aan hebben of houden?

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:21

Elisa2 schreef:
Huertecilla schreef:

Nee dus, uit het onderzoek (van Zefanja) blijkt dat ook paarden die alleen betuigd zijn elleboogschade oplopen.

Dus dat doet mij afvragen, hoe ontstaat die elleboog schade?

Ze denkt zelf dat het komt door het op de voorhand lopen, dat zou interessant zijn want dat zou betekenen dat al die dressuurruiters het zo slecht nog niet doen. :+ (even gechargeerd gezegd he, de manier waarop is natuurlijk bepalend)

De tweede vraag is, hoe erg is het? is het iets waar ze last van krijgen/ pijn aan hebben of houden?

Op de voorhand lopen alle paarden van nature. Ook die die niet bereden worden. Lijkt me een nogal vreemde conclusie dus... Zéker als volwassen, onbereden paarden niet zijn meegenomen in het onderzoek. Ik snap nog steeds niet hoe je kunt concluderen dat iets slecht is en zorgt voor slijtage (rijden), terwijl je niet onderzoekt of iets dat niet aan die factor wordt blootgesteld ook een zelfde soort schade heeft of niet... Straks blijken ongereden paarden dezelfde schade te hebben en kan je onderzoek de prullenbak in. Of, je weet het niet, dat ongereden paarden schade hebben die gereden paarden niet hebben en we toch iets goeds blijken te doen. :)

Maar idd, dan is de gedachtegang van de dressuurruiters zo slecht nog niet :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:43

Everwind schreef:
Ik snap nog steeds niet hoe je kunt concluderen dat iets slecht is en zorgt voor slijtage (rijden), terwijl je niet onderzoekt of iets dat niet aan die factor wordt blootgesteld ook een zelfde soort schade heeft of niet... Straks blijken ongereden paarden dezelfde schade te hebben en kan je onderzoek de prullenbak in.

Dit is precies waarom er bij wetenschappelijke onderzoeken een controlegroep nodig is, en waarom die onderzoeken altijd dubbelblind moeten worden uitgevoerd.

Het dubbelblinde aspect is er vooral om eventuele vooroordelen buiten de deur te kunnen houden (wetenschappers zijn net mensen in die dingen) en de controlegroep is er zodat je kunt weten wat er gebeurt in een alternatief scenario. Zijn dan de uitkomsten van beide groepen gelijk, dan weet je dus idd zeker dat dat rijden of trekken geen invloed heeft, en moet je de oorzaak van die schade in andere dingen zoeken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:55

Avalanche schreef:
Everwind schreef:
Ik snap nog steeds niet hoe je kunt concluderen dat iets slecht is en zorgt voor slijtage (rijden), terwijl je niet onderzoekt of iets dat niet aan die factor wordt blootgesteld ook een zelfde soort schade heeft of niet... Straks blijken ongereden paarden dezelfde schade te hebben en kan je onderzoek de prullenbak in.

Dit is precies waarom er bij wetenschappelijke onderzoeken een controlegroep nodig is, en waarom die onderzoeken altijd dubbelblind moeten worden uitgevoerd.

Het dubbelblinde aspect is er vooral om eventuele vooroordelen buiten de deur te kunnen houden (wetenschappers zijn net mensen in die dingen) en de controlegroep is er zodat je kunt weten wat er gebeurt in een alternatief scenario. Zijn dan de uitkomsten van beide groepen gelijk, dan weet je dus idd zeker dat dat rijden of trekken geen invloed heeft, en moet je de oorzaak van die schade in andere dingen zoeken.

Er staat mij bij dat er onderzoek gedaan is naar de gewichtsverdeling van een paard. En dat er niks waar is van dat 'meer gewicht op de voorhand' verhaal OF het was zo dat 'meer gewicht op de achterhand nemen' niet bestond.
Ik meen dat het een onderzoek van utrecht was. Bak/Back?
Kan het alleen niet meer vinden.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:59

pol013 schreef:
Avalanche schreef:

Er staat mij bij dat er onderzoek gedaan is naar de gewichtsverdeling van een paard. En dat er niks waar is van dat 'meer gewicht op de voorhand' verhaal OF het was zo dat 'meer gewicht op de achterhand nemen' niet bestond.
Ik meen dat het een onderzoek van utrecht was. Bak/Back?
Kan het alleen niet meer vinden.

Ik zal ook eens zoeken straks. :)

Avalanche

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 11:21

Interessant, Pol. Normaal gezien zijn de onderzoeken vanuit Utrecht echt heel correct uitgevoerd.