Foto's analyseren volgens de biomechanica

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Re: Foto's analyseren volgens de biomechanica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 12:06

Ik weet bijna zeker dat op foto 3,4,5 van de post van AnnoNiemand de piaffe is te zien en geen passage....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 12:52

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 13:22

MCE schreef:
[ [url=m/CZIHjl.jpg]Afbeelding[/url] ]

http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/passage

veel biomechanica bij beide??
paard heeft het moeilijk maar krijgt ruimte om te leren

excuus foto zonder cap

Paard heeft standbeen (rechtsvoor) vrijwel recht onder de massa dat geeft een goede balans. Het paard draagt meer gewicht op het achterbeen (zie doorveren koten achter en voor). Opperarm linksvoor en pijpbeen rechtsachter zijn bijna gelijk. Mss zou achterbeen nog ietsje pietsje (maar dat is muggenzifterij) verder omhoog kunnen voor betere balans. Paard heeft hoofd op loodlijn, maar lijkt zich toch wat te spannen achter de nek. Verder zou paard mss bekken iets meer kunnen kantelen voor een perfect plaatje.

Ruiter zit er mooi op, maar zou voor het perfecte onderbeen net wat meer onder lichaam moeten hebben om schouder/heup/hak te krijgen zodat je volledig in balans boven het paard zit.

Maar ziet er knap uit hoor! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:30

alle eer voor de amazone,

perfectie verkrijg je door oefenen en oefenen
elk paard/ruiter elk moment in de training geeft puntjes voor verbetering

dit is volgens mij een goede basis om op door te oefenen

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 13:44

Absoluut!!...perfectie bestaat bijna niet in onze sport...streven naar is altijd mooi. Maar we zijn bezig met levende wezens en zelf zijn we ook niet perfect...De weg is vaak mooier dan een einddoel...tenminste zo zou het mi moeten zijn...samenwerken naar een doel en vooral genieten onderweg. En vooral niet gefrustreerd raken als het doel niet haalbaar is...bijstellen is dan de juiste weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:56

manubres schreef:
Absoluut!!...perfectie bestaat bijna niet in onze sport...streven naar is altijd mooi. Maar we zijn bezig met levende wezens en zelf zijn we ook niet perfect...De weg is vaak mooier dan een einddoel...tenminste zo zou het mi moeten zijn...samenwerken naar een doel en vooral genieten onderweg. En vooral niet gefrustreerd raken als het doel niet haalbaar is...bijstellen is dan de juiste weg...

op dit moment in de training voor dit paard voldoende been, denk ik, meer kan het voor nog niet kwijt in de oprichting,

werken beide naar de perfectie toe, voor mij een goede basis, als de oprichting voldoende "spier kracht" heeft dan gaat het paard - na verloop van tijd in de training - amazone vanzelf goed/perfect zetten,
als het alles durchlässig en biomechanisch is

deze amazone heeft lijkt me ook een heel goed ruitergevoel

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:34

Citaat:
Hyperflexie is gewoon een beetje extra stretchen.

Citaat:
Wat “stretch” je precies? Waarom kan dat alleen in beweging?

Citaat:
De bovenlijn. Soms zitten paarden vast in een houding, met name bij een valse knik, waardoor ze kort worden in hals en rug, en dat is wat we niet willen. Met stretchen (en later hyperflexie, maar dat is bij een jong paard niet aan de orde) vragen we het paard lang te durven worden in de hals, naar het bit toe te komen, en dat bit mee te nemen naar voren en naar beneden, en hoe verder ze dat kunnen hoe losser ze worden.

Waarom in beweging: omdat het stilstaand heel simpel voor ze is, maar eigenlijk gymnastisch niet zoveel doet, tenzij je een paard hebt dat echt heel stijf is. In stap willen ze vaak al wat lang worden, maar omdat je ook wilt dat ze de achterhand goed blijven gebruiken, moeten ze meer oprekken.
In draf hebben de rugspieren weer een andere flow, en daar moeten ze op een andere manier in oprekken, en ga je ook met de balans wat meer spelen. Juist in de draf zie je vaak dat het paard gewoon inknikt en in die houding blijft, maar willen we de gang dynamisch houden, vloeiend en swingend, dan moet er een elastische verbinding naar de hand komen, en als die er is, dan gaan we het paard ook uitdagen zich daarin over de bovenlijn lang en los te maken en de hand mee naar voren en naar beneden te nemen.

En daarom mag die binnenhand nooit terugwerken, want het moment dat je dat doet, blokkeer je de achterhand, blokkeer je de schwung van achter naar voren, en gaat het paard zich opkroppen en aan de hand onttrekken.

Hmmm....
Oprekken van stijve spieren : graag.

Wat ik mis in dit verhaal zijn de 'buik'spieren. Wat bij Karin Leibbrandt 'rompstabiliteit' heet.

Een paard moet idd leren durven lang te worden in de hals, zonder op zijn neus te vallen.
Hoofd en hals wegen 'nog al wat', er moet dus 'tegenwicht' worden geboden, letterlijk.
Hiephoi : dat zijn dus de 'buik'spieren, de bekkenkanteling ('Hankenbiegung') de korte onderlijn, het 'zitten'.

Die andere 'flow' van de spieren in draf is mij niet geheel duidelijk, en de andere manier van oprekken ook niet echt.

Wat ik uit eigen ervaring kan vertellen
(in de Spaanse dressuur is deze kennis al eeuwen aanwezig)
in halt en stap is dat tegenwicht van de 'buik'spieren zo zwaar nog niet, "maar in draf kun je opnieuw beginnen". Het is veel zwaarder...
(Het taboe woord snelheid : draf is al gauw dubbel zo snel als stap, dus het tegenwicht moet ook dubbel zijn.)
... en vandaar dat de galop door de Spanjaarden wordt uitgesteld tot het dier met een correcte schouderbinnenwaarts in draf 'bewezen' heeft sterke 'buik'spieren te hebben, want ook in galop kun je weer een soort van 'van voor af aan beginnen'.
(Want nog hogere snelheid, dus een nog groter beroep op de 'buik'spieren voor rompstabiliteit.)

En bij het ontbreken van rompstabiliteit snap ik wel dat het dier gaat inknikken. 'Een paard moet wat' om niet om te vallen.

(Ooit had ik een nekblessuse die maar lastig genas. Op een goede dag kreeg ik een andere fysiotherapeut voor de neus, die mij aanmoedigde om 'met flink veel kracht' mijn bekken te kantelen. Dat kon ik, en mijn schoudergordel ontspande merkbaar. Ook in de gewone mechanica bestaan dit soort 'trucs' : stadsbussen met lage instap : dat kan, maar om de constructie werkbaar te maken MOET het dak verschrikkelijk stevig en stijf zijn.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:00

Het een kan niet zonder het ander imo :) core stability is een ding, en het stretchen van de bovenlijn gaat niet lukken als de onderlijn niet fors korter wordt :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:43

Babootje schreef:
@Annoniemand, wat me opvalt is dat alle "slechte" pasages (waarbij ik van een aantal uberhaupt niet kan zeggen dat het om een passage gaat) het om stills uit filmpjes gaat, terwijl alle "goede" passages foto's betreffen.
Ik vind ze dus op zn zachtst gezegd niet vergelijkbaar.

Excuus, ik bedoelde ook piaffe en niet passage. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:16

sanne83 schreef:
Citaat:
De bovenlijn. Soms zitten paarden vast in een houding, met name bij een valse knik, waardoor ze kort worden in hals en rug, en dat is wat we niet willen. Met stretchen (en later hyperflexie, maar dat is bij een jong paard niet aan de orde) vragen we het paard lang te durven worden in de hals, naar het bit toe te komen, en dat bit mee te nemen naar voren en naar beneden, en hoe verder ze dat kunnen hoe losser ze worden.

Waarom in beweging: omdat het stilstaand heel simpel voor ze is, maar eigenlijk gymnastisch niet zoveel doet, tenzij je een paard hebt dat echt heel stijf is. In stap willen ze vaak al wat lang worden, maar omdat je ook wilt dat ze de achterhand goed blijven gebruiken, moeten ze meer oprekken.
In draf hebben de rugspieren weer een andere flow, en daar moeten ze op een andere manier in oprekken, en ga je ook met de balans wat meer spelen. Juist in de draf zie je vaak dat het paard gewoon inknikt en in die houding blijft, maar willen we de gang dynamisch houden, vloeiend en swingend, dan moet er een elastische verbinding naar de hand komen, en als die er is, dan gaan we het paard ook uitdagen zich daarin over de bovenlijn lang en los te maken en de hand mee naar voren en naar beneden te nemen.

En daarom mag die binnenhand nooit terugwerken, want het moment dat je dat doet, blokkeer je de achterhand, blokkeer je de schwung van achter naar voren, en gaat het paard zich opkroppen en aan de hand onttrekken.

De eerste zin is een beschrijving van vwnw, een paard die de hand mee naar voren neemt. In LDR gaat de neus per definitie naar achteren.
Door een hals op te rollen, krijg je nauwelijks "stretch", hooguit bij de schoft breng je rek op de ligamenten die over de schoft lopen.
Stretchen an sich heeft weinig met de spieren te maken: stretchen is eigenlijk de zenuw-aansturing van je spieren laks maken, je vergroot de bereidwilligheid van je hersenen om je ledematen in potentieel gevaarlijke situaties te brengen.
Door de nek op te rollen, breng je het volledige lichaam uit balans. Je traint je paard eigenlijk om uit balans te gaan en daar niet op te reageren. De spieren, gewrichten en zenuw-innervatie van een hals is niet heel veel anders bij paarden dan bij mensen, je hoofd en je nek daar je ben je echt heel heel zuinig op. Als iemand die onder controle heeft, dan heeft diegene je onder controle.

Daarom vind ik het altijd opvallend dat voorstanders van dit soort technieken het niet over de enorme controle hebben die je neemt. Iedereen die ooit een paard met z'n neus naar beneden heeft gevraagd, weet dat het paard daardoor minder ziet en mentaal ontspant. Als je de neus ook nog naar achter brengt, heb je de grootste controle mogelijk. Dus je hebt een soort gecontroleerde "ontspanning" en als je vanuit daar dan zou proberen het paard ook te laten ontspannen in normale positie, zou ik er nog minder moeite mee hebben. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit. Dat is ook iets wat eigenlijk niet lukt, dat zie je ook bij paarden die heel veel vwnw gevraagd worden. Ze worden een soort van struisvogels die bij enge dingen hun kop in t zand steken :D.

Het is een wat hypothetische discussie, maar dit is wat er gebeurt als er géén kracht gebruikt wordt. Ik heb het niet vaak gezien zonder kracht, dus ik kan wel zeggen dat ik er nog nooit een los en sterk paard van gevoeld heb, maar uiteraard wordt bij elke rijstijl kracht gebruikt en zitten paarden vast, dus ik kan niet garanderen dat al die muurvaste paarden van de LDR komen, dat weet ik niet.

Ik vind al die plaatjes over piaffe en passage een beetje nutteloos :+ Ik zie plaatjes waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze net uit een piaffe komen, dan ziet het er al weer anders uit. Ik zie een paard goeie voorbeelden van paarden die volledig uit takt zijn en waar iemand achterover hangt aan de stang, maar ik word daar zo afgeleid door de enorme druk op het hoofd, dat ik het vrij nutteloos vind om dan nog over takt te beginnen :+

Ik denk juist dat het doel van iedere training een los en durchlassig paard moet zijn. Het paard moet er beter van worden en niet slechter. Muurvast komt bij allerlei rijstijlen voor en lijkt me een duidelijke aanwijzing dat er iets niet goed gaat.

Er zijn verschillende definities van LDR. Als de ruimte tussen kin en borst op het verst is dan heb ik er geen moeite mee mits de hand niet terug werkt. Kin op de borst is imo altijd een no-go.

Controle wordt verkregen door een afgedwongen houding. Een paard wat van achteren naar voren, nageeflijk en durchlassig is bepaald zelf de hoofdhouding afhankelijk van de mate van verzameling.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:16

manubres schreef:

Precies, mooi omschreven!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:31

Ik lees vanaf het begin al stil mee, omdat het best wel leerzaam is, alle theorie.
Hoe kijken jullie tegen onderstaande foto aan? (Dit spring gefokte paard, 1,87, heb ik een tijde bij gereden). Zelf zie ik een liftende schoft, neus net op/voor de loodlijn, aangespannen bovenlijn, gekanteld bekken en een staart die zegt: "Dit is moeilijk" en een iets onderstaand voorbeen..
Afbeelding

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:47

DJZ schreef:
Ik lees vanaf het begin al stil mee, omdat het best wel leerzaam is, alle theorie.
Hoe kijken jullie tegen onderstaande foto aan? (Dit spring gefokte paard, 1,87, heb ik een tijde bij gereden). Zelf zie ik een liftende schoft, neus net op/voor de loodlijn, aangespannen bovenlijn, gekanteld bekken en een staart die zegt: "Dit is moeilijk" en een iets onderstaand voorbeen..
[ [url=m/ysF7RI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doe je hier een piaffe?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:49

Volgens mij was ik hier er na enkele passen weer eruit aan het rijden, maar dat weet ik niet meer zeker :=

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 22:00

DJZ schreef:
Volgens mij was ik hier er na enkele passen weer eruit aan het rijden, maar dat weet ik niet meer zeker :=

Ik vind het er niet eens gek uitzien.
Wat ik zie: Linkervoorbeen, standbeen niet te ver onder het lichaam. Rechter achterbeen mooi dicht bij het lichaam. Dit zorgt ervoor dat het paard in balans kan blijven. Opperarm rechter voorbeen is redelijk gelijk met linker achterbeen. Voor het mooie zou beide benen wat actiever gebruikt mogen worden, meer mogen liften. Bekken lijkt wel gekanteld, maar zou voor het echte perfecte wat meer mogen gaan dalen. Lijkt wel meer gewicht op de achterhand te dragen (zie doorveren koten voor en achter). Hoofd is mooi op loodlijn, nek lijkt niet helemaal hoogste punt.

Al met al paard is goed in balans en draagt al meer gewicht op achterhand. Maar mist denk ik wat impuls om achterbeen en voorbeen wat actiever te gebruiken. En mss gebeurt dit nog niet omdat paard nog onvoldoende kracht/balans heeft om benen actiever te liften. Ondanks het staartgezwiep vind ik paard toch een ontspannen indruk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 08:46

voor mij is deze foto geheel niet juist vanwege de hals die niet doorloopt maar halverwege knikt
dan kan er imo geen goede verbinding zijn met achterhand nek niet het hoogste punt en juiste oprichting
paard moet teveel kracht gebruiken er is te weinig souplesse

maar wat kun je van een klein momentje zeggen

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 10:43

MCE schreef:
voor mij is deze foto geheel niet juist vanwege de hals die niet doorloopt maar halverwege knikt
dan kan er imo geen goede verbinding zijn met achterhand nek niet het hoogste punt en juiste oprichting

Die knik zijn manen.. :o

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:31

Mogen we echt alleen foto's van onszelf plaatsen? Ik kom net dus een mega interessante foto/filmpje tegen waar ik benieuwd bij ben of ik aan het juiste eind trek.

Het hele internet staat toch vol met openbare foto's en filmpjes, waarom mogen we die niet analyseren om er iets van te leren? De persoon kun je onherkenbaar maken of het hoofd weg knippen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:34

AnnoNiemand schreef:
Mogen we echt alleen foto's van onszelf plaatsen? Ik kom net dus een mega interessante foto tegen waar ik benieuwd bij ben of ik aan het juiste eind trek.

Het hele internet staat toch vol met openbare foto's en filmpjes, waarom mogen we die niet analyseren om er iets van te leren?

Hoe zou jij het vinden als een foto waar jij op het paard aan het rijden bent compleet geanalyseerd word zonder jouw toestemming? Ik zou dat zelf niet echt prettig vinden :)

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:42

Flubberboot schreef:
AnnoNiemand schreef:
Mogen we echt alleen foto's van onszelf plaatsen? Ik kom net dus een mega interessante foto tegen waar ik benieuwd bij ben of ik aan het juiste eind trek.

Het hele internet staat toch vol met openbare foto's en filmpjes, waarom mogen we die niet analyseren om er iets van te leren?

Hoe zou jij het vinden als een foto waar jij op het paard aan het rijden bent compleet geanalyseerd word zonder jouw toestemming? Ik zou dat zelf niet echt prettig vinden :)

Als je een foto op internet plaatst kan die overal voor gebruikt worden. Dat weet je van tevoren. En dan bedoel ik niet iets als commercieel gebruiken, want dat is natuurlijk niet toegestaan. Maar als iemand een foto op insta, fb, youtube of wat dan ook plaatst (openbaar). Tja. Dat vind ik prima materiaal om van te leren. Het is ook weer niet zo dat er iets ernstigs mee gedaan wordt, er wordt alleen van geleerd.
Dus ik begrijp niet helemaal waar dat stukje alleen eigen foto's vandaan komt. Volgens mij zijn er in alle jaren en alle evenementen behoorlijk wat foto's die online komen en waar mensen iets van kunnen vinden. Ik zie het verschil niet en vind het eerlijk gezegd nogal betuttelend.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 28-12-21 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 14:45

AlwaysH schreef:
MCE schreef:

Die knik zijn manen.. :o

????

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:04

Ik zie hier ook een knik in, en dat kan ik ook zien aan de halsspier die niet over de hele lengte aangespannen is, en het feit dat het paard geen ruimte heeft in de kaak.
Maar leuk onderweg hier, oprichting mooi, paard gaat netjes zitten ook, maar de staart geeft weerstand aan, en paard laat idd niet los in kaak en nek. Dus die weer even vooruit rijden, naar de ontspanning, paard weer vragen los te laten in de kaak en niet tegen de hand in te komen, en weer proberen, maar kleine stukjes, dit moment wil je eigenlijk vermijden.
Vóór dat dit gebeurt wil je eigenlijk al weer weggereden zijn.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:31

Mooi om te lezen, Avalanche.

Kom ik weer met een vraag. Mag ik dan wel een insta account naam noemen waar openbare filmpjes op te zien zijn waar ik vragen over heb? :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:35

Ik weet niet of dat volgens Boktregels mag?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 15:39

Weet ik niet of dat mag.

Als je het leuk vindt in het kader van biomechanica beweging te beoordelen heb ik nog wel een leuk filmpje :')

Deze dame wordt nog niet bereden, die is hier gewoon een feestje aan het bouwen, en ik ben hier ook absoluut niets aan het sturen of manipuleren. Dit is gewoon een blij paard :)