Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:57

Niet mee eens.
Hier de luxe dat een van onze kuddes van 5 paarden al ruim 10 jaar bij elkaar staan en de basis hierarchie is nog nooit veranderd.
De enige ruin is de chef, mijn oude merrie komt daarna. Daarna komen de twee oude merries en als laatste de pony.
Dat ze onderling vriendschappen hebben die bij de een sterker zijn als de ander en de een daarom soms makkelijker mee kan eten klopt, maar de hierarchie is er altijd en in dezelfde volgorde geweest. Al die tien jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:59

Ygritte schreef:
brokjes schreef:
Waarom zouden paarden wel iets moeten doen voor hun onderhoud? Ze zijn toch afhankelijk van hun verzorging door de mens? Moeten baby's ook iets doen voor hun onderhoud?

Die afhankelijkheid is inderdaad ook nog een aspect van paardenhouden wat ik toch onprettig vind. Een paard is afhankelijk van mensen voor voedsel, leefruimte, en zelfs: zijn leven zelf.

Er wordt wel gezegd "paarden vinden het leuk", "paarden werken graag mee".. Maar ze MOETEN in onze huidige constructie wel meewerken met mensen, of ze hebben vrij veel kans om een tik te krijgen/gestraft te worden/of zelfs geslacht te worden. Een paard dat niet goed meewerkt zal al snel niet meer zijn stal uitkomen en niet zo goed behandeld worden als een paard dat wel vriendelijk en meegaand is. Dus is er een vrij grote prikkel voor individuele paarden EN paarden als diersoort om niet te verzetten bij ongemak, en om te schikken. Je zou kunnen zeggen dat daar ook voordelen uit voortkomen, zoals bestaanszekerheid (een paard met eigenaar hoeft zich weinig zorgen te maken over hongersnood bijvoorbeeld), maar een groot nadeel is dat veel paarden eigenlijk niet de optie hebben om "nee" te zeggen tegen werk. Ze zijn geboren in een contract met mensen die daar voorwaarden aan verbonden hebben, maar die voorwaarden zijn door paarden niet vrij op te zeggen.

Je zou natuurlijk kunnen zeggen: ook mensen worden geboren in een contract met voorwaarden, waar ze moeten werken om in hun levensonderhoud te voorzien, maar dat is toch anders: een mens heeft geen eigenaar die ze naar de zin moeten maken. De moderne, westerse mens kan bijvoorbeeld de keuze maken om als zelfstandige te gaan werken, of om zelf zijn of haar baan en taken en leven in te delen. Die keuze hebben paarden niet.

Natuurlijk is dat afhankelijke en meewerkende er met de jaren op die manier ook ingefokt: een paard waar niet mee te werken is, zal zich door de eeuwen heen minder snel hebben voortgeplant omdat mensen ook bepalen welke van de paarden zich voortplanten en welke niet.

Maar dan nog, als je het erg zou doortrekken: we hebben het over een soort Stockholm Syndrome, of afhankelijkheid, of zelfs (zoals iemand hier een vrij extreme vergelijking maakte) slavernij. Als een paard stopt met meewerken, bijvoorbeeld door te steigeren en te weigeren mee uit de wei te komen, of in een stal gezet te worden, of bereden te worden, kan dat best wel eens gevaarlijk zijn voor dit individuele paard en/of paarden in het algemeen, want zo'n paard zal meer pijnprikkels te verduren krijgen en kan uiteindelijk zelfs zijn leven verliezen. "Nee" zeggen is vaak niet echt een optie.

Dus is meewerken, en pijn en ongemak niet laten zien, toch de veilige keuze, maar of het oprecht is wat een paard intrinsiek wil, of dat het een eerlijke contract is met een vrije keuze waarin ze ook kunnen weigeren, dat is niet zo.

Nu ben je wel erg bezig om de excessen tot algemeen gebruik te promoveren.

Ik denk niet dat mijn instructrice zo dom is om het goed te vinden maar anders zou ik je van harte uitnodigen om deze ideeën te projecteren op met name de zwarte van haar. Ik vrees dat je de vijf minuten niet gaat vol maken en dat we je dan in zo'n grijze auto met twee vlaggetjes op de neus af moeten voeren......

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:03

ygritte: zelf vermoed ik eerder dat paarden een hogere tolerantie/ grotere bandbreedte hebben voor 'druk' van alles van een vlieg tot een 'dreun'. Dus voor ze iets als echt onaangenaam classificeren. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs. Maar ik kan bijna niet anders dan het spel (en eigenlijk zelfs het groomen) van mijn 2 ruinen aanschouwen en zoiets concluderen. Dat je dát voor je lol doet ontgaat mij als mens echt.
Dus ik kan ook maar slecht harde uitspraken doen over wanneer een paard iets geweld vind.
Ik heb ze bijvoorbeeld nog nooit bang voor een zweep gekregen. Wat voor mij een heel duidelijke bovengrens is (waar je ook van weg wil blijven, begrijp me niet verkeerd) Maar waar de grens dan precies wel ligt tussen helemaal niet gebruik maken van een zweep en angst voor de zweep blijft een beetje een grijs gebied.

brokjes: babys hoeven bij mensen niet te werken. Maar veulens ook niet. Van een kleuter verwacht je op een gegeven moment ook dat ie zijn eigen troep wat gaat opruimen. En nog later naar school gaat.

Het is wel grappig om te zien hoe mensen hier verschillende de vrijheid van de mens zien. Wij hebben namelijk best wat te kiezen. Maar (tenzij je in de extremen wil gaan) toch ook vanalles niet.
En misschien gaat het daar ook wel over bij afhankelijkheid. Meer dat je je vrij voelt. Dan dat je het perse ook echt tot in detail bent.
En net dat stukje kun je zo slecht aan een dier vragen. En eigelijk zelfs maar heel beperkt aan een mens. Want ook wij accepteren bepaalde dingen vaak toch ook gewoon zoals ze zijn (zoals dat je toch een bepaald aantal uur minimaal aan het werk moet zijn als je mee wil draaien in de mensen kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:04

@Ygritte heel goed uitgelegd. Dat is precies het stukje aangeleerde hulpeloosheid waar ik het eerder over had.
Slavernij is onvrije arbeid waarbij de werker lijfelijk eigendom is van de meester (Amnesty International). Of de arbeid onvrijwillig is bij paarden, kunnen we lang over discussiëren en daar weet niemand een eenduidig antwoord op. Dat de arbeid onvrij is, is voor mij wel helder.

@pol013, baby's worden uiteindelijk zelfstandige individuen. Veulens niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:05

Over het algemeen gaat hun communicatie wel zachtzinnig! Geweld tegen elkaar brengt risico's met zich mee die goed moeten worden afgewogen: gewond raken is erg onveilig voor een paard. Maar we zien onderlinge communicatie bij onze gedomesticeerde paarden waarin we geen rekening houden met familiebanden, elkaar leren kennen op eigen voorwaarden etc. Ook weer onderzoek waaruit blijkt dat onze paarden 20 keer meer geweld gebruiken dan wilde paarden onderling.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:07

ikke schreef:
Ygritte schreef:
Er wordt wel gezegd "paarden vinden het leuk", "paarden werken graag mee".. Maar ze MOETEN in onze huidige constructie wel meewerken met mensen, of ze hebben vrij veel kans om een tik te krijgen/gestraft te worden/of zelfs geslacht te worden. Een paard dat niet goed meewerkt zal al snel niet meer zijn stal uitkomen en niet zo goed behandeld worden als een paard dat wel vriendelijk en meegaand is. Dus is er een vrij grote prikkel voor individuele paarden EN paarden als diersoort om niet te verzetten bij ongemak, en om te schikken. Je zou kunnen zeggen dat daar ook voordelen uit voortkomen, zoals bestaanszekerheid (een paard met eigenaar hoeft zich weinig zorgen te maken over hongersnood bijvoorbeeld), maar een groot nadeel is dat veel paarden eigenlijk niet de optie hebben om "nee" te zeggen tegen werk. Ze zijn geboren in een contract met mensen die daar voorwaarden aan verbonden hebben, maar die voorwaarden zijn door paarden niet vrij op te zeggen.

Je zou natuurlijk kunnen zeggen: ook mensen worden geboren in een contract met voorwaarden, waar ze moeten werken om in hun levensonderhoud te voorzien, maar dat is toch anders: een mens heeft geen eigenaar die ze naar de zin moeten maken. De moderne, westerse mens kan bijvoorbeeld de keuze maken om als zelfstandige te gaan werken, of om zelf zijn of haar baan en taken en leven in te delen. Die keuze hebben paarden niet.

Natuurlijk is dat afhankelijke en meewerkende er met de jaren op die manier ook ingefokt: een paard waar niet mee te werken is, zal zich door de eeuwen heen minder snel hebben voortgeplant omdat mensen ook bepalen welke van de paarden zich voortplanten en welke niet.

Maar dan nog, als je het erg zou doortrekken: we hebben het over een soort Stockholm Syndrome, of afhankelijkheid, of zelfs (zoals iemand hier een vrij extreme vergelijking maakte) slavernij. Als een paard stopt met meewerken, bijvoorbeeld door te steigeren en te weigeren mee uit de wei te komen, of in een stal gezet te worden, of bereden te worden, kan dat best wel eens gevaarlijk zijn voor dit individuele paard en/of paarden in het algemeen, want zo'n paard zal meer pijnprikkels te verduren krijgen en kan uiteindelijk zelfs zijn leven verliezen. "Nee" zeggen is vaak niet echt een optie.

Dus is meewerken, en pijn en ongemak niet laten zien, toch de veilige keuze, maar of het oprecht is wat een paard intrinsiek wil, of dat het een eerlijke contract is met een vrije keuze waarin ze ook kunnen weigeren, dat is niet zo.

Ik denk niet dat mijn instructrice zo dom is om het goed te vinden maar anders zou ik je van harte uitnodigen om deze ideeën te projecteren op met name de zwarte van haar. Ik vrees dat je de vijf minuten niet gaat vol maken en dat we je dan in zo'n grijze auto met twee vlaggetjes op de neus af moeten voeren......

Precies! Het rijden van paarden op een manier zonder dwang is niet mogelijk, want dat kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Ik snap ook wel degelijk dat een paard de optie geven om "nee" te zeggen en autonomie te geven ervoor kan zorgen dat een ritje nogal, eh, hectisch en minder prettig wordt voor de mens, zegmaar. :+ :7

Dus is paardrijden eigenlijk niet gewoon ethisch onhoudbaar? Om het veilig te houden voor jezelf moet je wel op zo'n manier rijden dat een paard niet veel inbreng heeft. Maar dit wordt dus vaak gedaan met gewelddadige dwang, waarvan ik absoluut niet denk dat het excessen zijn. Ik ben in veel maneges en pensionstallen geweest, en kreten als "aanpakken", "geef hem eens een schop", "tik hem eens flink aan", "Hij voelt het niet hoor!" waren eerder wel dan niet aanwezig in lessen en in de wandelgangen.

Ik vind het ook nogal een aanname om te stellen dat paarden de pijn van een trap of een tik wel niet zullen voelen. Paarden laten wel degelijk merken dit te voelen, hoewel ze zich inderdaad soms afsluiten omdat iets routine is (net zoals andere dieren en mensen die regelmatig een klap krijgen doen).

Ik denk eigenlijk dat het hele idee van dieren zien als gebruiksvoorwerpen die je wat ruwer mag behandelen dan mensen omdat ze toch niets voelen/niet meteen luisteren/zo ook naar elkaar communiceren uit de 18e en 19e eeuw komt en tot nu eigenlijk de norm is geweest, maar dat dit over enkele jaren net zo ouderwets is als mensen die hun hond slaan om vals te maken. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:13

josien_m_ schreef:
Over het algemeen gaat hun communicatie wel zachtzinnig! Geweld tegen elkaar brengt risico's met zich mee die goed moeten worden afgewogen: gewond raken is erg onveilig voor een paard. Maar we zien onderlinge communicatie bij onze gedomesticeerde paarden waarin we geen rekening houden met familiebanden, elkaar leren kennen op eigen voorwaarden etc. Ook weer onderzoek waaruit blijkt dat onze paarden 20 keer meer geweld gebruiken dan wilde paarden onderling.

Communicatie? Ja die wel ja.
Maar spel niet altijd.

Daarom zeg ik bandbreedte; Ik zeg niet dat ze geen pijn voelen. Ik zeg alleen dat ze er mogelijk een ruimere definitie op na houden bij het woord pijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:21

brokjes schreef:
Ik heb geprobeerd om de openingspost zo duidelijk en volledig mogelijk te maken. En het vooral bij mezelf te houden. Ik wil niemand aanvallen met dit topic! Ik hoop ook op een fijne en respectvolle discussie.

Ik ben nog niet bijgelezen, maar wilde alvast even zeggen dat ik het moedig vind dat je deze discussie opent. Vind het heel knap dat je ook daadwerkelijk de daad bij het woord hebt gevoegd. Ik denk vaak over deze ethische kwesties na en ben nog niet zo ver als jij (sterker nog, heb net mijn eerste paard gekocht).

Heb als vegetariër hetzelfde met veganisme: om echt ethisch bezig en consequent te zijn, zou ik veganist moeten worden. Ook die stap moet ik nog zetten.

Lees later bij, moet eigenlijk examen studeren :+ .

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:37

miereneter schreef:
brokjes schreef:
Ik heb geprobeerd om de openingspost zo duidelijk en volledig mogelijk te maken. En het vooral bij mezelf te houden. Ik wil niemand aanvallen met dit topic! Ik hoop ook op een fijne en respectvolle discussie.

Ik ben nog niet bijgelezen, maar wilde alvast even zeggen dat ik het moedig vind dat je deze discussie opent. Vind het heel knap dat je ook daadwerkelijk de daad bij het woord hebt gevoegd. Ik denk vaak over deze ethische kwesties na en ben nog niet zo ver als jij (sterker nog, heb net mijn eerste paard gekocht).

Heb als vegetariër hetzelfde met veganisme: om echt ethisch bezig en consequent te zijn, zou ik veganist moeten worden. Ook die stap moet ik nog zetten.

Lees later bij, moet eigenlijk examen studeren :+ .

Daarom is dit topic ook zo goed, om verschillende meningen te horen. Gelukkig blijft het respectvol.
Mijn ogen zijn wel geopend sinds ik buiten woon en mijn dieren ruimte kan bieden. Dan zie je (natuurlijk niet helemaal optimaal) wat natuurlijk gedrag is.
En ook ik eet nog vlees hoor, maar wel biologisch en uit de buurt. Mede omdat ik heb gezien hoe varkens ( bij mij) genieten van ruimte en elkaar. Idem voor mijn paarden. Bij mij ligt de grens toch wel op rijden. Zelf heb ik het idee dat wandelen of naast de fiets ze wel lol in hebben. Tevens blijven ze aardig in proportie. Is dat natuurlijk, nee. Maar wel zoals ik dat nu voor mijzelf kan verantwoorden. Ben benieuwd hoe ik er over paar jaar in sta.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:38

Ygritte schreef:

Precies! Het rijden van paarden op een manier zonder dwang is niet mogelijk, want dat kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Ik snap ook wel degelijk dat een paard de optie geven om "nee" te zeggen en autonomie te geven ervoor kan zorgen dat een ritje nogal, eh, hectisch en minder prettig wordt voor de mens, zegmaar. :+ :7

Dus is paardrijden eigenlijk niet gewoon ethisch onhoudbaar? Om het veilig te houden voor jezelf moet je wel op zo'n manier rijden dat een paard niet veel inbreng heeft. Maar dit wordt dus vaak gedaan met gewelddadige dwang, waarvan ik absoluut niet denk dat het excessen zijn. Ik ben in veel maneges en pensionstallen geweest, en kreten als "aanpakken", "geef hem eens een schop", "tik hem eens flink aan", "Hij voelt het niet hoor!" waren eerder wel dan niet aanwezig in lessen en in de wandelgangen.

Ik vind het ook nogal een aanname om te stellen dat paarden de pijn van een trap of een tik wel niet zullen voelen. Paarden laten wel degelijk merken dit te voelen, hoewel ze zich inderdaad soms afsluiten omdat iets routine is (net zoals andere dieren en mensen die regelmatig een klap krijgen doen).

Ik denk eigenlijk dat het hele idee van dieren zien als gebruiksvoorwerpen die je wat ruwer mag behandelen dan mensen omdat ze toch niets voelen/niet meteen luisteren/zo ook naar elkaar communiceren uit de 18e en 19e eeuw komt en tot nu eigenlijk de norm is geweest, maar dat dit over enkele jaren net zo ouderwets is als mensen die hun hond slaan om vals te maken. :j

Maar wie behandelt zijn paard nu ruw? ik niet..helemaal niet nodig als je consequent met ze om gaat en werkt op basis van vertrouwen en vragen. Zit daar soms lichte dwang/ druk bij?: Ja, maar geen geweld.

Dat dit niet overal gebeurd weet ik en is ook een doorn in mijn ogen, het is namelijk helemaal niet nodig om ruw met deze mooie dieren om te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:40

Gini: het gaat er in de hondensport nou juist vaak helemaal niet vriendelijk aan toe. Er wordt nog heel veel met - verkeerd gegeven -straf gewerkt, met dwang en zelfs met stroom. Maar meer nog dan dat gaat er heel veel onbedoeld fout omdat er te weinig inzicht is in hondengedrag. Zeker ook bij instructeurs.
Ook een paard opnieuw voor de hindernis zetten en een paar ferme tikken geven valt wat mij betreft onder onkunde.
Dit heeft weinig te maken met het rijden an sich.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 06-08-20 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:41

Elisa2 schreef:
Ygritte schreef:

Maar wie behandelt zijn paard nu ruw? ik niet..helemaal niet nodig als je consequent met ze om gaat en werkt op basis van vertrouwen en vragen. Zit daar soms lichte dwang/ druk bij?: Ja, maar geen geweld.

Dat dit niet overal gebeurd weet ik en is ook een doorn in mijn ogen, het is namelijk helemaal niet nodig om ruw met deze mooie dieren om te gaan.

Kijk maar eens op maneges en wedstrijden. Als wij zo met onze honden in de openbare ruimte om zouden gaan (schoppen, slaan, ze in een kleine ruimte dwingen met lijnen en een zweep) dan zou ter plekke de pleuris uitbreken.

Elisa2

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:43

Maneges kom ik al heel lang niet meer..maar daar zit natuurlijk uberhaupt het laagste niveau. Wedstrijden heb ik 15 jaar gereden, ik weet hoe het er aan toe kan gaan en zie daar ook zeker nog punten die voor verbetering vatbaar zijn. Maar imo is het dus belangrijker om beter met de dieren om te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:43

Paardenfan nogmaals: nee hoor. Ga maar eens een tijdje observeren op een doorsnee hondensport vereniging of op een druk bezocht uitlaatveldje. Er breekt helemaal geen pleuris uit... Kijk gewoon op straat hoeveel honden er om de haverklap een ruk in hun nek krijgen omdat ze aan de riem trekken of uitvallen naar andere honden. Hoe er tegen ze geschreeuwd wordt.
Foutief en hardhandig gedrag naar honden is behoorlijk geïntegreerd.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:46

Nikass schreef:
Paardenfan nogmaals: nee hoor. Ga maar eens een tijdje observeren op een doorsnee hondensport vereniging of op een druk bezocht uitlaatveldje. Er breekt helemaal geen pleuris uit...

Ik zit niet zo in de honden. Hoe staat het dan daar met het kritisch vermogen van de hondenbezitters? Spreekt men elkaar erop aan?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:48

De snoeken aan de riem met slipkettingen zijn daar ook normaal.
dat is echt niet minder erg dan dat tikje met de zweep. Dus nee bij hondenverenigingen beter dan bij paarden, nee.

Maar een uitspraak als hij voelt het niet zoals Ygritte schrijft heb ik dan bijvoorbeeld nog nooit gehoord.

daarom gaf ik ook eerder al aan, wat is je referentiekader?
Waar ik heb gereden was het geen rotknol als er iets niet ging, maar moest je naar jezelf kijken waarom je onduidelijk was.

Ik denk wel dat de laatste jaren met die verwende kinderen van tegenwoordig die ook geen tegenslag meer mogen hebben, de dieren er wel eerder onder lijden.
want stel toch eens dat de instructrice zegt, je moet wat meer oefenen of je niveau is nog te laag voor dat paard of die oefening, dan breek te hel los met vader en moeder die als eerste verhaal komen halen over hun geweldige kind dat AL 2 jaar op paardrijden zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:59

Captain schreef:
De fok zelf is ook gewoon niet OK met sommige aspecten. Inderdaad merries die gewoon verkracht worden, maar ook het hengstig spuiten en spoelen etc. Dat doen we bij mensen toch ook niet? Enkel als ze daar zelf voor kiezen..

Dat vind ik ook. Misschien is dat weer een andere discussie omdat het hier vooraleerst om het rijden van paarden ging?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:07

Nikass schreef:
Dit heeft weinig te maken met het rijden an sich.

Hier ben ik het dan weer mee oneens.

Als de meerderheid van ruiters, waaronder veel op bokt, toch dingen zeggen als "pak 'm aan", 'doe niet koetsjie-koetsjie maar wees duidelijk", "hij voelt het niet hoor, doe maar eens harder/duidelijker", dan denk ik dat de praktijk van dwang met geweld (hetzij niet meteen het "ik trap mijn paard helemaal in elkaar" geweld, maar het "ik geef een tik of klap als een paard de verkeerde kant op loopt") toch erg verbonden is met het concept "paardrijden".

Rijden zonder dergelijke dwang kan bijna niet. Een paard inrijden zonder dat je hem bedwingt en ongemakkelijke dingen laat ondergaan kan ook bijna niet, en ik heb meerdere paarden van zeer dichtbij ingereden zien worden. Paarden die bijvoorbeeld de eerste paar keer de neiging hebben weg te schieten en dan toch flink aangezet worden tot (hard) lopen of paarden die opkomen en dan een flinke tik krijgen. Paarden die ineens harder lopen als er een zweepje opgepakt wordt. Het zweepje wordt misschien niet gebruikt, maar het paard legt wel degelijk de associatie met slaan blijkbaar, en die associate (die ik angst zou noemen, of: vermijden van pijn) zorgt er voor dat het paard wel degelijk doorloopt.

Natuurlijk zien ruiters zichzelf niet als geweldenaars en zal de gemiddelde ruiter echt absoluut geen paard afrossen, maar het geweld lijkt wel verweven met de praktijk op allerlei kleine manieren. Duwen, trekken, tikken is genormaliseerd in het paardrijden en paardenhouden, in zoverre dat het veel ruiters denk ik niet eens meer opvalt.

Bij honden en katten zie ik dit (veel) minder. Natuurlijk zijn daar ook eigenaren die wel slaan en die ook in de competitie niet vies zijn van pijnprikkels gebruiken, maar de hondensport op zichzelf is natuurlijk wel een veel kleinere groep dan de paardensport bij paarden. Bij de meeste honden zie ik geen genormaliseerd geweld. Genormaliseerde verwaarlozing, ja (waar de gemiddelde eigenaar het misschien helemaal prima vind een hond jarenlang weinig uit te laten, zwaar overgewicht te geven, of weinig contact met soortgenoten). Maar geweld? Nee, dat is echt niet genormaliseerd voor de gemiddelde huishond denk ik. Het gemiddelde paard krijgt op een dag denk ik (veel) meer duwen, tikken, en petsen dan de gemiddelde hond.

Hoe dat komt? Honden zijn denk ik sowieso makkelijker zonder gevaar voor mensen te handhaven (kleiner, minder gevaar dat ze bijv. over je heen lopen en op die manier fysiek pijn doen). Mensen die honden houden hebben minder snel ook een competitie-element dan mensen die paarden houden, want een paard is nou eenmaal zo duur dat het voor velen toch een sport is (met een competitie-element) dan een gezelschapsdier. En uit die competitie komt inderdaad sneller accepteren van stress en geweld om TOCH dat beetje extra uit de prestatie te halen.

Wat misschien ook helpt: honden hebben tienduizenden jaren voorsprong op paarden als het gaat om domesticatie, wonen bij mensen in huis, en worden door velen echt gezien als een gezinslid en huisgenoot. Voor velen zijn paarden toch meer een sport-investering of een hobby-element (zoals iemand hier oneerbiedig zei, een tennisracket) dan een gezinslid, dus emotioneel zal de grens naar geweld ook sneller bereikt zijn dan bij een geliefd gezinslid.

En daarbij: paarden zijn van oudsher echt gebruiksdieren, zoals veel vee. Ik denk dus dat mensen, bewust of onbewust, paarden sneller zien als een groter, logger voorwerp zoals een motor, en meer zoals veel mensen koeien zien. Ook daar hebben mensen vaak minder een emotionele band en connectie mee zoals met een hond, en er wordt vaak gedacht dat koeien en varkens bijvoorbeeld een minder gevoelsleven of mindere intelligentie hebben dan honden of katten. Ik denk wel dat dit voor veel mensen niet bewust is en dat het wel degelijk een aangeleerd patroon is wat normaal gevonden wordt in de paardenwereld, dat slaan en trekken. :j

"Hij voelt het niet, kan wel harder!" heb ik trouwens vooral op maneges gehoord. Ik heb op drie maneges gereden als kind en jongvolwassene, en dit was een kreet die ik echt vaak hoorde. Dan kun je zeggen "Tja, een manege, dat is zo'n specifieke omgeving.." maar het feit wil dat de meeste mensen leren rijden op maneges, en dat de manege dan juist zo'n plek is waar mensen de attitude tegenover rijden en paarden leren en aanleren.

Bij 'eigen' paarden zal een instructeur misschien minder snel zeggen "hij voelt het niet, harder!", misschien omdat dat toch een meer emotionele band met het dier is dan op een manege, maar daar hoorde ik wel dingen als "Wees streng!" "Wees duidelijk!" "Geef hem meteen een tik, actiereactie!", "Laat hem er niet mee wegkomen!"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:12

Ygritte schreef:
ikke schreef:

Nee. Een paard kan prima inbreng hebben. Het is aan ons om te waken dat er geen onveilige situaties ontstaan.

Ik vraag me af wat jouw referentiekader is dat je zo blijft hameren dat al dat geweld niet te rechtvaardigen is. Ik zie echt niet waar al dat geweld zo uitgebreid en stelselmatig gebruikt wordt als jij suggereert.

Ja, er zijn best dingen die beter kunnen; er kan een hoop veel beter maar je moet je ook afvragen op hoeveel paarden dat excessieve geweld wordt gebruikt in verhouding tot de totale paardenstapel in NL.

Dat rechtvaardigt het geweld niet maar plaatst het wel in de juiste context van een relatief kleine groep ruiters/paarden.

Omdat er een handjevol hufters meer om geld en prestige geven dan om een paard maakt niet dat ik dan maar moet ophouden met paarden houden of dat ik dan ook wel met veel dwang of geweld mijn paarden zal onderdrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:22

@ikke, dat geweld alleen voorkomt bij een handjevol ruiters is echt een misvatting. En wat is geweld? Voor mij is dat niet enkel een bit door de mond heen trekken of met sporen rijden tot het bloedt. Dat dat geweld is, mogen duidelijk zijn.
Maar geweld kan ook metaal zijn, of gewoon kleiner fysiek geweld. Ik heb ontzettend veel dwang gezien bij paarden. Dwang vind ik ook geweld. Dit kan al zo klein zijn als uit de wei halen en daarmee trekjes geven aan het halster. Paard wilt niet, maar moet toch. Dat is dwang, dat is geweld.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:28

brokjes schreef:
@ikke, dat geweld alleen voorkomt bij een handjevol ruiters is echt een misvatting. En wat is geweld? Voor mij is dat niet enkel een bit door de mond heen trekken of met sporen rijden tot het bloedt. Dat dat geweld is, mogen duidelijk zijn.
Maar geweld kan ook metaal zijn, of gewoon kleiner fysiek geweld. Ik heb ontzettend veel dwang gezien bij paarden. Dwang vind ik ook geweld. Dit kan al zo klein zijn als uit de wei halen en daarmee trekjes geven aan het halster. Paard wilt niet, maar moet toch. Dat is dwang, dat is geweld.

Ja, dat ben ik wel met je eens maar hoe vaak zie jij dat? Waar zie je dat? Zijn dat allemaal verschillende mensen of zit daar een connectie achter (instructie, stal, regio)

En dan nog; omdat die personen geweld gebruiken moet ik mijn paarden maar doodongelukkig laten worden op een weilandje en er alleen maar naar kijken?

Nou, ik stel proefondervindelijk vast dat het NIET gewaardeerd wordt dat ik niet met ze ga rijden.
Ik ben tijdelijk niet in staat ze te rijden en hoewel ze veel aandacht krijgen van mijn bijrijdsters, is dat toch niet goed genoeg.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:29

brokjes schreef:

En ook tussen een trekje aan het halstertouw bij miniem verzet en een paard tot bloedens toe met sporen of zweep afrossen zitten talloze gradaties van geweld.

Een tik op de billen als een paard niet doorloopt is ook geweld. Een tik met de zweep als een paard naar binnen valt. Een duw om een paard achter je te laten lopen in plaats van voor. Even trekken en een tik met een halstertouw als een paard in de staak gaat voor een trailer. En ook: been geven, even doordrukken, even een harder schopje. Een pets op de hals als een paard tegen je aandrukt.

Dit is ook dwang en geweld, en een soort geweld dat bijna dagelijks genormaliseerd is zodat ruiters het niet zien als geweld, maar als "gewone omgang". Maar bijvoorbeeld het tikken, duwen, trekken en petsen is bij honden en katten veel minder normaal.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:33

Meen je dat nou brokjes? Die van mij wil ook de wei wel eens niet uit. Maar moet die toch echt om bv niet hoefbevangen te raken en ik hem toch graag zijn grasjes gun. En niet vervelend bedoelt, maar meekrijgen doe ik hem dan ook niet. Kijk dat ik dan de mazzel heb dat de pony altijd gelijk komt, op de biets naar wat lekkers en dat ik die dan zo kan halsteren en meenemen, zodat de grote toch maar denkt; "oliebol laat ik nou maar komen anders laat ze mij alleen achter en dat wil ik ook niet". Krijg ik hem toch mee.

En wat nu als je bv ineens moet uitwijken voor iets? En hij net even op dat moment bedenkt van oh laat ik eens midden op de weg stil gaan staan? Niet vervelend bedoelt hoor, maar mooi dat hij een brul krijgt en dat hij op moet schieten met luisteren, want daar is op dat moment geen ruimte voor.

Het is toch net als met een kind? Je houd ervan, je zorgt ervoor, maar als het zichzelf in een foute of gevaarlijke situatie brengt, moet die luisteren en wel op slag! ook voor de eigen veiligheid.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:35

Ygritte schreef:
brokjes schreef:

En ook tussen een trekje aan het halstertouw bij miniem verzet en een paard tot bloedens toe met sporen of zweep afrossen zitten talloze gradaties van geweld.

Een tik op de billen als een paard niet doorloopt is ook geweld. Een tik met de zweep als een paard naar binnen valt. Een duw om een paard achter je te laten lopen in plaats van voor. Even trekken en een tik met een halstertouw als een paard in de staak gaat voor een trailer. En ook: been geven, even doordrukken, even een harder schopje. Een pets op de hals als een paard tegen je aandrukt.

Dit is ook dwang en geweld, en een soort geweld dat bijna dagelijks genormaliseerd is zodat ruiters het niet zien als geweld, maar als "gewone omgang". Maar bijvoorbeeld het tikken, duwen, trekken en petsen is bij honden en katten veel minder normaal.

Interessant is dus in hoeverre je deze dwang achterwege kan laten zonder gevaar voor mens en paard. Ik ga nu mijn paarden ook niet meer wegdoen omdat dan de kans groot is dat ze op een manege terecht komen. Ik geef ze nu een paard waardig leven, maar moet toch echt even een halster omdoen voor de smid. Ook een wormkuur duw ik erin.

Zouden we ze ooit zo kunnen domesticeren dat ze echt vrijwillig bij ons zijn? Mijn katten hebben mij niet nodig, genoeg prooi en water in de buurt. Toch komen ze regelmatig binnen voor aandacht.
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 06-08-20 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:36

Wat bij mij op komt: hebben jullie kinderen?