nuscaniels schreef:En echt ik vraag dit uit nieuwsgierigheid waar is zo een paard dan mee te motiveren.
Ander paard voorop in ieder geval niet.
Mens voorop wel, wat buiten nog te doen is maar in een bak toch wel erg zwaar wordt, zeker als je wil draven en galopperen.
Zodra mens echter niet voorop loopt loopt paard ook niet meer.
Stemcommando's zitten erop wat aandraven of galopperen betreft, elke 4 a 6 passen dit commando moeten herhalen is toch een stuk vervelender en minder effecief.
Ja langzaam stappend paard kan ja, laat dat tijdelijk maar weg want na 14 jaar is daar weinig verandering in gekomen. Nadeel is alleen dat ze soms zodanig langzaam gaat lopen dat ze sloft,struikelt en daardoor op haar snufferd valt.
Voordeel van die tik aan het begin was doordat consequent vol te houden het steeds minder tot niet meer nodig was zolang je maar minimaal 3x per week dressuurmatig in de bak bezig was. En dat dan ook niet stopzetten voor een vakantie van 2 weken ofzo,anders weer terug bij af.
Dus buiten ontspannende buitenritten, andere paarden mee, iemand mee ernaast waar kan ik haar mee motiveren.
Wat precies zou kunnen helpen is lastig te zeggen, wat werkt verschilt soms zo per paard. Het lijkt alsof je in ieder geval een bepaalde ingang gevonden hebt: als een persoon voorop laten gaan helpt, is dat misschien een ingang voor de training?
Traag zijn kan zoveel oorzaken hebben: het kan lichamelijk zijn (je geeft al aan dat hij daar wel een zwakke plek heeft), het zadel kan een remmende invloed hebben, de ruiter kan met zijn zit belemmeren. Het kan een motivatie probleem zijn, dat het paard het niet leuk, afwisselend of interessant genoeg vind. Het kan een trainingsprobleem zijn: geen duidelijke hulpen, niet consequent genoeg. Het kan een mentaal probleem zijn: veel paarden worden van spanning trager.
Naast een zweep zijn er andere dingen die meer motiverend kunnen zijn: een geluid, een plastic zakje etc. Je kan het helemaal over een andere boeg gooien en meer met positieve bekrachtiging gaan werken: belonen met de clicker of voer gebruiken op strategische plekken om te motiveren ergens sneller heen te lopen.
Soms is het één duidelijk probleem, soms is het van alles een beetje
Ik bedoel mijn opmerking trouwens absoluut niet persoonlijk, het is helemaal niet makkelijk en ik wil ook zeker niet doen alsof dat wel zo is.
Het gaat naar mijn idee ook niet echt om de oplossing. Het gaat om de gedachte: wil ik wel of niet op deze manier omgaan met mijn paard? Als het antwoord daarop nee is, dan betekent dat niet dat er een kant en klaar alternatief is. Soms zal dat misschien betekenen dat je voor nu met een traag paard zit en dat is ook gewoon ok!