Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
atilla schreef:Kadankovitch schreef:Klopt dat wordt wel gezegd. maar waarom ziet men dan tal van paarden die intensief getraind zijn, bijzonder sterk bewegen , maar dan toch met zulke verschillende halzen?
Ik vrees dat men een te simplistische maatstaf zoekt om te beoordelen of men goed gewerkt heeft.
Volgens mij is de enige maatstaf een harmonisch bewegend paard dat in het werk niet negatief gespannen is. Maar dat is een moeilijk hanteerbaar criterium, dus grijpt men maar al te graag naar simpele maatstaven, zoals de dikte of vorm van de hals.
Inderdaad moet de opperspierbundel meer zichtbaar zijn dan de onderste halsspier, maar alleen in aanspanning. In rust is daar geen noodzaak toe. Meer dan zat paarden die correct getraind zijn en prima functioneren, staan in de stal te dromen als een oude schillenpaard. Die onderhalsspier mogen wij dan wel niet graag zien, deze heeft in de bewegingsafloop nog steeds een absoluut noodzakelijke functie. En wordt bijgevolg ook in correcte training nog steeds onderhouden. En in rust is deze spier ook noodzakelijk, dus ook zichtbaar.
Ook in rust lijkt mij dat de bovenste spier meer zichtbaar is simpelweg omdat deze meer getraind is. Spectaculair bewegen is niet hetzelfde als het lijf goed gebruiken toch?
Ik denk te zien dat het paard van bigben minder goed zijn bovenlijn gebruikt. Ik vind de rijfoto er overigens mooi uitzien. Volgens mij zie je op die standfoto ook wat bespiering missen bij de rug/schoft. Vandaar de wat iele hals.
Babootje schreef:SinneJ schreef:Een hals en een bouw kan zo enorm vertekenen en veranderen. Ik heb alles behalve ideaal puppypaard gekocht toen ik zelf 15 was;
[ [url=m/nNumHN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu:
[ [url=m/K7g1Sy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gsLZxg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hij zal nooit perfect worden, maar er kan echt heel veel gedaan worden met training en in aanspanning ziet het er zooo anders uit. Deze foto's zijn dan nog met spelen genomen, dus geen ideale aanspanning maar het schept een beeld; hij is enorm veranderd.
Ik geloof niet zo in paarden kopen op bouw. Ze tonen vaak hun talenten pas in beweging. En daar bedoel ik niet mee dat de mijne een gigantisch talent te noemen is
Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van goede bespiering trouwens. Dat heb je maar mooi voor mekaar gebokst SinneJ. Ik bedoel, een paard zo mooi in de bespiering krijgen vanaf puppy-paard is echt een verdienste.
Kadankovitch schreef:Meneer BigBen heeft foto van twee verschillende personen in zijn post opgeladen, daardoor ontstaat de indruk dat het om zijn paard/paarden gaat. Ik vrees dat het een vergissing is.
Hij wilde, als ik mij niet vergis, slecht aangeven wat hij van beide paarden [en een conclusie] vond.
BigBen schreef:Kadankovitch schreef:Meneer BigBen heeft foto van twee verschillende personen in zijn post opgeladen, daardoor ontstaat de indruk dat het om zijn paard/paarden gaat. Ik vrees dat het een vergissing is.
Hij wilde, als ik mij niet vergis, slecht aangeven wat hij van beide paarden [en een conclusie] vond.
Niet mijn paard, wél hetzelfde paard.
Diallo van CalipsoLover, vorige eigenaresse xTitanic.
Zie eerder in dit topic.
c_alsemgeest schreef:Wat ik heel interessant vind... welke paard in de sport of dekking vinden jullie nou de perfecte hals hebben?
Mag een natuurlijk perfecte en bespierde hals zijn of een goede "werkhals" die in rust niet zo goed lijkt maar in het werk uit blinkt.
Ik heb Jazz altijd een mooie hals vinden hebben.
Maar een echt goede "werkhals" (ja ik ga er straks patent op aanvragen) vind ik Sunrise van Bartels... die was OHZ opvallend beter qua lijn en spierspanning dan in rust. Viel me op toen ik de merrie in het echt zagnog steeds een mooie hals hoor maar zeker minder perfect qua richting dan je zou denken als je haar ohz zag.