Te bol voor je knol?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:36

Ras Stokmaat Gewicht paard Gewicht Ruiter Percentage
Shetlander 100cm 200KG 40 KG 20%
Ijslander 135cm 350KG 70 KG 20%
IJslander 140cm 450KG 90 KG 20%
Haflinger 145cm 500KG 80 KG 20%
Warmbloed 160cm 550KG 71 KG 16%
Warmbloed 172 cm 700KG 80 KG 13%
Koudbloud 165cm 800KG 96 KG 12%
Koudbloed 170cm 900LG 104 KG 12%

Of het klopt weet ik uiteraard niet maar dit Kwam ik een tijdje terug op deze site tegen, of het duidelijk is ik weet het niet maar dacht zal het is plaatsen, ;)
http://www.saddlefitservice.nl/zadel-pa ... werkwijze/
Laatst bijgewerkt door FemkeUtah op 29-10-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Desiree schreef:
Gillbo schreef:
Jeroen Dubbeldam 1,88, 80kg en Zenith 1,65.
Wat vinden jullie, kan dit?

Vind ik van wel. Jeroen kan keurig mee gaan met de beweging en zit zijn paard niets in de weg. En dat blijkt dan ook wel....

Ik denk dat je beter voorbeeld als Hugo Simon kunt pakken. Een kort dik manneke.

Vind ik ook hoor maar volgens vele hierboven maakt het niet uit of je goed of slecht rijd het gaat om het gewicht en lengte van de ruiter en de lengte en het gewicht van het paard.
Daarom was ik erg benieuwd naar die reacties
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 29-10-15 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Ja helemaal mee eens! BMHP!
Ongeacht welk ruitergewicht moet je de bespiering van je paard ook trainen zodat hij getraind staat om een ruiter te dragen!

Brainless

Een arabier van 375 kilo?
Zelfs toen de mijne (door ziekte) zwaar ondergewicht had, was hij zwaarder.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:37

Nikki schreef:
Pandameisje schreef:
mijn mening is als je meer dan 80 kilo bent dat je niet meer of fjorden haflingers enzo moet gaan zitten tot de 100 kilo kan je best nog op een fries of trekpaarden gaan zitten.

Zelf kom ik niet eens in de buurt van overgewicht dus kan wel mijn mening geven maar of die goed is idk XD

Op een fries??? no way!!!! en waarom zou je met 100 kilo op een trekpaard gaan zitten... gewoon NIET doen!

Daarom zei ik al idk of mijn mening goed is ik zit juist op ondergewicht dus jaa XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:38

BMHP schreef:
[naam] schreef:
Weet je wat me nu het meest frustreert aan dit topic?

Je kan gewoon niet tegenhouden dat te dikke en te zware mensen er niet op stappen. Hoeveel informatie en argumenten je ook geeft. Lekker egoistisch en eigenwijs blijven!
Helaas!

wat ook frustreert is dat mensen zich aan een 15 of 16 procent regel willen houden terwijl ze zich niet afvragen of ze de rug en buikspieren van hun paard wel goed hebben getraint.

Cayenne schreef:
Dit topic doet me denken aan een topic over het EK TREC team, waarbij de paarden allemaal in topvorm waren, maar er bij de ruiters duidelijk teveel gewicht aan zat. Die paarden moesten hun amazones en ruiters wel door bergachtig/heuvelachtig gebied dragen. Ik snap niet dat je daar vooraf niet goed over nadenkt.

daar wordt wel degelijk over nagedacht, want voor en na de POR worden de paarden onderzocht door een DA. Deze paarden worden ook op drukpunten en rugproblemen onderzocht.
Als je de bespiering van het paard niet op orde hebt komt je paard niet door de keuring.
Dat ook daar nog winst is te behalen is een open deur. ik wil overgens niet de indruk wekken dat ik dat allemaal prima vind, maar de discussie veranderen naar wat kan ik doen om de spieren van het paard geschikt te maken voor de ruiter.

In de endurance op internationaal nivo ligt het minimum gewicht van ruiter met zadel op 75 kg.
dus 120 of 160 km draven galoperen voor een (meestal) arabier met een gewicht van rond de 375 kg.
dat is 20 procent!
[naam] schreef:
Ondanks verschillende onderzoeken is dit onderwerp nog altijd een taboe, het is nog immer ‘not-done’ om iemand aan te spreken op zijn of haar gewicht. Zelfs niet op het web.

Dus, paardendames en heren onder ons; Hoe hard het ook klinkt, kijk naar je paard en als je niet onder de 15% kunt rijden (met zadel) is het tijd om in actie te komen.

De actie is zowel werken aan je eigen conditie alswel de conditie en bespiering van het paard.

Eindelijk iemand die het snapt! Top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:39

Elegante05 schreef:
Ben het volledig met je een [naam]....

Hoe jammer ook voor de persoon die te zwaar is, hetzij door overgewicht of te groot..
Daar mag je het paard niet mee belasten. Dan moet je idd gaan mennen bijvoorbeeld, paarden kunnen meer trekken dan dragen.

Iedereen moet naar zijn/haar lijf kijken om dingen wel of niet te kunnen doen.
Als je hardlopen heel leuk vind maar last hebt van de knieën dan kan het gewoon niet.
Als je graag een kat wilt, maar je bent er erg allergisch voor, dan kan het gewoon niet..
En als je paardrijden heel leuk vind maar erg zwaar bent, dan kan het gewoon niet..

Ik zie daar geen verschil in

Ik dus ook niet inderdaad.

MissBmx

Re: Te bol voor je knol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:42

Nikki en elegante hoe kijken jullie dan aan tegen Jeroen Dubbeldam op zenith?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:46

Niet... ik weet geen gewichten, maar ik neem aan dat ze beide in topconditie zijn. En daardoor de bespiering etc ook in orde zijn.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:48

Dee_Es schreef:
Jildau schreef:
Ik denk dat veel lichte mensen bijvoorbeeld 80 kilo als heul erg zwaar zien terwijl de gemiddelde vent, lange vrouwen maar ook vrouwen met 'rondingen' daar al heel gauw aan zitten. Heb zelf wel meegemaakt dat iemand zei dat er niemand van 80+ kilo op haar paard mocht zitten en dan wel mij vroeg terwijl ik wel zwaarder ben. ;) Denk dat het beeld wat iemand van een bepaald gewicht heeft vaak niet klopt.

Maar dan moeten dit wel lange mensen zijn anders zitten ze wel heel dicht tegen overgewicht aan toch?
(ik zie idd 80kg als best zwaar)

Maar goed, het is algemeen geaccepteerd dat je niet met 20kg overgewicht gaat hoogspringen, turnen, balletdansen etc omdat dat niet echt handig werkt. Waarom is het dan bij paardrijden dan ineens wel oké? En het is nou niet zo dat je niks met paarden kunt doen als je er niet op gaat zitten. Er zijn nog zoveel andere opties.

Maar ik zou nooit tegen iemand zeggen dat hij/zij te zwaar is voor zijn paard. Dat mogen mensen lekker voor zichzelf uitmaken. Het is zo'n gevoelig onderwerp dat ik daar niet snel over zou beginnen. Ik vind wel dat instructrices en jury's opmerkingen mogen maken over zowel de conditie van de ruiter als die van het paard.

Ik heb met 30 kilo overgewicht ook gewoon nog geturnd en gedanst. Waarom zou dat niet kunnen?

En ik ben inmiddels 50 kilo afgevallen en ben weer gaan paardrijden toen ik net onder de 100 kilo zat. Inmiddels weeg ik met mijn 1,74 ongeveer 75 kilo. Da's op het randje van overgewicht, maar als ik een cm langer zou zijn, was het dat niet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:52

Nikki schreef:
Niet... ik weet geen gewichten, maar ik neem aan dat ze beide in topconditie zijn. En daardoor de bespiering etc ook in orde zijn.

zoals ik al eerder schreef. Zenith 1,65 en Jeroen Dubbeldam 1,88 en 80 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:54

Gillbo schreef:
[naam] schreef:

zoals ik al eerder schreef. Zenith 1,65 en Jeroen Dubbeldam 1,88 en 80 kg.

Zoals ik al eerder schreef.
Citaat:
ik weet geen gewichten (Zie geen gewicht van paard), maar ik neem aan dat ze beide in topconditie zijn. En daardoor de bespiering etc ook in orde zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:59

Maar dat maakt dan toch niet uit, 80kg is 80 kg.
En blijkbaar is dat te zwaar voor een paard van 1,65.
En het gewicht van Zenith is ook niet zo van belang want als die 200kg overgewicht zou mogen hebben, mag er dan wel een zwaarder iemand op.
Deze combinatie voldoet zeker niet aan die 15% waar jij hierboven zo op doelt

Zo fel op te zware mensen maar als in de realiteit blijkt dat zelfs topsporters 80kg wegen dan is het ineens allemaal wel goed
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 29-10-15 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:03

Gillbo schreef:
Maar dat maakt dan toch niet uit, 80kg is 80 kg.
En blijkbaar is dat te zwaar voor een paard van 1,65.
En het gewicht van Zenith is ook niet zo van belang want als die 200kg overgewicht zou mogen hebben, mag er dan wel een zwaarder iemand op.
Deze combinatie voldoet zeker niet aan die 15% waar jij hierboven zo op doelt

Zo fel op te zware mensen maar als in de realiteit blijkt dat zelfs topsporters 80kg wegen dan is het ineens allemaal wel goed

Ho ho, heb je mij horen zeggen dat het goed is?

Ik heb netjes gezegd dat ik het gewicht van het paard niet weet, maar er wel van uit ga dat het paard en hij zelf in topconditie is. Dat jij daar nu zo'n achterlijke conclusie uit trekt is niet mijn fout.

Ik blijf bij de 10-15% regel, in wat voor geval dan ook! Al kijk ik wel naar ras, bespiering, conditie en alle andere nodige factoren.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:05

Brainless schreef:

dat kan, maar veel waarschijnlijker is dat jouw paard toen ook onder bespierd was.
Paarden in nederland zijn in verweg in de meeste gevallen te zwaar, gezien de titel dus te bol!
Het probleem is dat jullie blijven vergelijken en niet naar de conditie van je eigen paard kijken.

De discussie over (over)gewicht is kwetsend voor heel veel mensen die er hard aan werken, en vaak ook heel hard werken aan het paard.
Er wordt op onzinnige zaken zoals een 15% regel veroordeelt, niets gevraagd over een passend zadel en nog minder over hoe de rug te trainen.

80 is een getal net als 100 of 50, niet zeggend over de situatie, maar bokt heeft ziijn mening klaar!
Nederlandse paarden worden te sterk ingeschat maar zijn in werkelijkheid te bol, het gewicht van een ander wordt structureel als te zwaar aangeduid.
en als je vet hebt kan je niet rijden.

sorry dit is een waardeloos kwetsent topic geworden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:06

Desiree
Ik weet 80 kilo.
Rij op een breed (verwar niet met vet) paard.
Ja mijn buik is voornamelijk dat dode gewicht. Maar wiebelt minder na dan cup D als ik filmpjes van mezelf vergelijk met andere.

Schadelijk.
Nee denk van niet .
Anders stapte ik niet op.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:08

Voor een kwpner van die lengte is 650kg wel een gemiddeld gewicht.
MAar waarom is gewicht van belang want als Zenith,, moddervet zou zijn en 200kg te zwaar is mag er dan wel een zwaarder persoon op. Ik snap die berekening echt niet

Aan de ene kant wordt er geroepen. 10%-15% is de stelregel maarrrrrr andere factoren zijn ook van belang. Dus eigenlijk zijn er genoeg redenen om van die regel af te wijken.

dan vraag ik mij af kan je dus wel zomaar iemand op zijn/haar gewicht beoordelen

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:10

BMHP schreef:
Brainless schreef:

dat kan, maar veel waarschijnlijker is dat jouw paard toen ook onder bespierd was.
Paarden in nederland zijn in verweg in de meeste gevallen te zwaar, gezien de titel dus te bol!
Het probleem is dat jullie blijven vergelijken en niet naar de conditie van je eigen paard kijken.

De discussie over (over)gewicht is kwetsend voor heel veel mensen die er hard aan werken, en vaak ook heel hard werken aan het paard.
Er wordt op onzinnige zaken zoals een 15% regel veroordeelt, niets gevraagd over een passend zadel en nog minder over hoe de rug te trainen.

80 is een getal net als 100 of 50, niet zeggend over de situatie, maar bokt heeft ziijn mening klaar!
Nederlandse paarden worden te sterk ingeschat maar zijn in werkelijkheid te bol, het gewicht van een ander wordt structureel als te zwaar aangeduid.
en als je vet hebt kan je niet rijden.

sorry dit is een waardeloos kwetsent topic geworden.

Helemaal met je eens.
Maar anderzijds door het telkens zelf vergelijken met anderen maken de meesten het topic gewoon onnodig kwetsend voor zichzelf vind ik dan.
Ik sta volledig achter BMPH en Nikki.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:11

Gillbo schreef:
Voor een kwpner van die lengte is 650kg wel een gemiddeld gewicht.
MAar waarom is gewicht van belang want als Zenith,, moddervet zou zijn en 200kg te zwaar is mag er dan wel een zwaarder persoon op. Ik snap die berekening echt niet

Aan de ene kant wordt er geroepen. 10%-15% is de stelregel maarrrrrr andere factoren zijn ook van belang. Dus eigenlijk zijn er genoeg redenen om van die regel af te wijken.

dan vraag ik mij af kan je dus wel zomaar iemand op zijn/haar gewicht beoordelen

Nee tuurlijk niet! Dan wordt het alleen maar erger voor 'm...!

Nee, aan die regel houd ik me vast. (En ik hoop oprecht de rest van de wereld ook!) Maar ga er dan wel van uit dat het paard in topconditie, topgewicht, goed harnanchement heeft etc etc etc....
Die factoren tellen allemaal mee.

Ja, dat kan, en dat heb ik al eerder toegelicht.

Edit: ja ik ga lekker... iemand met overgewicht toezeggen dat je niets aan het paard ziet vind ik onnodig. Laat haar maar inzien wat het na verloop van tijd kan doen met haar bloedmooie en onschuldige paardje.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-10-15 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:11

bruintje123 schreef:
Desiree
Ik weet 80 kilo.
Rij op een breed (verwar niet met vet) paard.
Ja mijn buik is voornamelijk dat dode gewicht. Maar wiebelt minder na dan cup D als ik filmpjes van mezelf vergelijk met andere.

Schadelijk.
Nee denk van niet .
Anders stapte ik niet op.

ik denk dat ieder gewicht op een paardenrug schadelijk is,of dat nu veel of weinig is.
Op een paard zitten heeft de mens bedacht,voor zijn eigen plezier/gemak.Het paard is daar niet voor gemaakt natuurlijk.Maar dat is een andere discussie.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:13

Wel geerke, het gaat nu over hoe schadelijk te schadelijk is. Niet gemaakt om gewicht te dragen maar welk gewicht kan niet meer gecompenseerd worden door spiertraining en dergelijke? Anders kan je dergelijke discussie helemaal niet meer voeren en moeten we gewoon allemaal naast ons paard aan het werk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:15

Moderatoropmerking:
Ondanks dat dit een discussie is die veel gevoelens oproept wil ik jullie wel vragen om netjes te blijven discussiëren. Dat is de afgelopen pagina's ook gelukt, het is dus niet nodig om persoonlijk te worden.

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:19

Citaat:
Wat ik sowieso gek vind is het argument 'max 20% van het paardengewicht inclusief tuigage klopt niet want dan zou heel Nederland moeten stoppen met rijden'. Nee, het klopt wel; als je vanuit het dier kijkt is dat inderdaad zo, dan zou heel Nederland of moeten stoppen met rijden, of moeten lijnen voor ze aan boord klimmen, of een paardenras moeten zoeken met een stevigere bouw.

Precies dit, omdat het onhaalbaar gevonden wordt, zal het dus wel niet kloppen..? Dat slaat nergens op. Misschien is het dan idd zo dat half paardrijdend Nederland zal moeten stoppen in theorie, maar dit lijkt me meer over al deze mensen dan over de stelling 'max 15-20%' zeggen :x

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:20

Ik denk dat wanneer je het zelf met een realistische blik bekijkt en wanneer je op je gevoel afgaat , je het het beste kan inschatten.

Op mijn zoektocht naar een paardje heb ik op verschillende paarden gereden. Onder andere op een ( slanke ) haflinger van 1.45 m. Ik weeg zonder tuig ongeveer 70 kg en het voelde gewoon niet goed. De verkopers zeiden dat het makkelijk kon , maar ik ben zeer blij dat ik op m´n gevoel ben af gegaan en het paard niet heb gekocht. Ook ben ik bij een tinker ( van 1.62 m ) wezen kijken en daar was ik naar mijn mening absoluut niet te zwaar voor. Net zoals ik naar een KWPN van 1.72 m ben wezen kijken. Voelde ook goed ! :j

Ik vind mezelf nu te zwaar voor paarden / pony´s onder de 1.60 m en geen haar op m´n hoofd die ervoor zorgt dat ik op een smalle haflinger of ijslander zal stappen ( want het zijn tenslotte ´sterke´ paardjes he ).

Ook ik zie ( volwassen ) mensen op de manege rijden van waar ik van denk : Je hebt een brein gekregen , gebruik het dan ook ! :o . Maar het ergste zijn de ervaren instructeurs die er niets van zeggen , want zolang er geld binnenkomt is het goed ( ! ). :n

De procenten lijken mij niet juist. Ik bedoel , er tellen zoveel meer dingen bij dan alleen het gewicht van het paard. Een dunne ruiter kan minder in de weg zitten , ja , maar er is echt een limiet. Voor mij is dat 85 kg + tuig. :)

Kort samengevat: Ik denk dus dat je je helder verstand en gevoel moet gebruik en een beetje logische met oog voor het dier moet kunnen nadenken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 13:20

Ik vind juist een goede balans tussen ruiter en paard erg belangrijk.
Dat hangt voor mij niet af van een kilo meer of minder. (extreem) overgewicht vind ik dan weer een ander verhaal
Ik laat me dan niet zo beïnvloeden door cijfertjes en kijk liever nar het algehele plaatje

Ik vraag me terdege ook af wat karakter voor een invloed heeft op je paard.
Mensen zijn hier soms(niet persee in dit dit topic) zo ontzettend stellig en hard, met echt een gebrek aan sociale vaardigheden en inlevingsvermogen
Dan vraag ik mij of hoe kunnen die paardrijden, zien alleen het gebrek van een ander.En zelfreflectie is juist iets wat je enorm moet beheersen als je paardensport beoefend.
Maar dat is weer een andere discussie