Het grote probleem van Anlehnung volgens de FN Richtlinien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:46

Xavier, jij staat ook niet echt open voor correcties he!

Ik heb inmiddels al 3x gecorrigeerd dat een dragende (bolle) rug een gestrekte rug is die juist NIET aangespannen is.

Als je spieren aanspand krijg je flexie. Dus span je de rug aan dan buigt de rug en ontstaat de holle rug.

In de levade (of vergelijkbare zaken op 2 benen) is de rug maximaal aangespannen.

Ik denk dat je wellicht in de war ben door het veel gebruikte woord: spanningsboog.
Maar dit heeft niet direct te maken met het aanspannen van rugspieren.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:17

Sizzle schreef:
Xavier, jij staat ook niet echt open voor correcties he!

Ik heb inmiddels al 3x gecorrigeerd dat een dragende (bolle) rug een gestrekte rug is die juist NIET aangespannen is.

Als je spieren aanspand krijg je flexie. Dus span je de rug aan dan buigt de rug en ontstaat de holle rug.

In de levade (of vergelijkbare zaken op 2 benen) is de rug maximaal aangespannen.

Ik denk dat je wellicht in de war ben door het veel gebruikte woord: spanningsboog.
Maar dit heeft niet direct te maken met het aanspannen van rugspieren.

Sizzle, alsjeblief nuance. Ik leg dit punt letterlijk uit in mijn initieel betoog. Natuurlijk is enige aanspanning in de rugspieren niet correct, dat is juist één van mijn kritieken op de FN Richtlinien.

Nogmaals een poging (voor de letterlijke citaten zie originele post):

Premisse 1: FN Richtlinien hanteren een steeds aangehouden druk die als een concrete kracht dient in te werken op het paard (niet vanuit de teugelvoering, die heeft immers een 'begrenzend' effect, maar door de strekking van het paard zelf). Volgens de Richtlinien leidt dat automatisch tot een correcte buiging (in de zin dat zij geen conditionerend leerproces impliceren).

Vraag: waarom hanteert men deze druk om flexie te bestendigen.

Antwoord volgens Heuschmann (waarvan ik vind dat hij inderdaad correct beschrijft wat de biomechanische gevolgen zijn, of deze gevolgen op zich correct zijn is een andere zaak):

FN aanleuning -> 'gedragen rug' gekarakteriseerd door 'aangespannen rugspieren' (wat in zijn betoog niet hetzelfde is als volledig opgespannen rugspieren, deze aangespannen rugspieren worden echter gevoerd over een bolle rug) -> deze aanspanning is nodig voor de Schwung die de FN beoogt (ik stel niet dat Schwung uit de rug komt, enkel dat die deze rug behoeft aldus Heuschmann)

bijkomende vergelijk van Heuschmann met andere dressuurtradities (verwijzende naar de la Guerinière, de Franse en Oliveira): andere dressuurmethoden hebben niet deze aanleuning -> 'losse rug' waarbij de rugspieren niet zijn aangespannen -> geen correcte Schwung volgens de FN Richtlinien

Premisse 2: de lange en laterale rugspieren bezitten geen weefsel dat een continue aanspanning faciliteert (dit stel ik ook in mijn initieel betoog, Heuschmann stelt dit ook om het belang van vwnw aan te duiden, maar laat na om dezelfde premisse te respecteren in zijn concept van de 'gedragen rug').

Gevolg: Daar het aanspannen van de rugspieren afwijkt van hun natuurlijke functie -> concept van de gedragen rug met aangespannen rugspieren vastgesteld door Heuschmann als typerend voor de FN Richtlinien is nefast.

conclusie: de aanleuning bestendigt een oneigenlijke aanspanning van de rugspieren dat kan worden aangeduid als een nefast effect.

Ik denk dat Heuschmann gelijk heeft wanneer hij erop wijst dat dit effect wordt gecreëerd door de FN aanleuning. Op basis van het bovenstaande logisch bewijs denk ik echter dat dit nefast is. De zogenaamde 'losse rug' (die overigens ook bol is) van andere methodes is bijgevolg de correcte. Het verklaart echter wel waarom de FN Schwung (die van achteren door deze aangespannen rug loopt) verschilt van die in andere methoden (wat vaak een a priori grond vormt voor FN ruiters om net andere methodes af te wijzen)

Ik stel dus voor alle duidelijkheid dat de rugspieren niet blijvend mag aangespannen noch blijvend opgespannen mag worden. De rugspieren moeten alternerend contraheren en ontspannen zoals ze natuurlijk doen. De mate van die alternerende contractie zal echter verschillen naar mate de verzameling. Het concept van de FN Richtlinien lijkt gepaard te gaan met althans een lichte aanspanning van deze rugspieren over een bolle rug.

Jouw correcties zijn dus absoluut terecht, het zijn ook mijn correcties. Niettemin dien je ze niet aan mijn adres te maken, maar aan het adres van de FN Richtlinien (indien Heuschmann biomechanische verklaring klopt, maar dat lijkt mij wel zo).

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:27

XavierB schreef:
En dan komen natuurlijk de boutades, of in de woorden van Philippe Karl (ik heb het al geciteerd, maar ik ga het nog eens doen, want hij heeft overschot van gelijk): "using the esoteric and mundane statements which are the specialty of the dressage world".

Mocht het inderdaad niet gaan over de welzijn van het paard, dan had ik er al niet zoveel tijd in gestoken (niettemin, de detail discussies kunnen mij ook wel boeien). Dus even de boutades doorprikken (voor zij die niet graag veel lezen, heb ik de kernwoorden in het vet aangeduid):

Aratje schreef:
"Zelfs de grote leermeesters lopen tegen problemen aan die ze soms niet 100 % kunnen oplossen. We zien het niet omdat ze die paarden niet aanhouden. Niemand is dus alwetend in deze. Bescheidenheid is de eerste stap naar het goed doorgronden van onze geliefde sport en soms zelfs kunst. Op de rug van een paard is geen plaats voor EGO."

Zeer zeker! Maar bescheidenheid is niet tegengesteld aan kennis vergaren. Bescheidenheid leidt tot het stellen van vragen en het beargumenteren waarom je iets denkt en niet ophouden tot alle kleine vraagjes zijn opgelost (vandaar mijn lange posts, ik wil niet zomaar op basis van eigen autoriteit stellingen maken zoals contact = druk bijvoorbeeld).

Bescheidenheid leidt tot een open houding naar iedere vorm van paardentraining maar ook om iedere vorm kritisch in vraag te blijven stellen (te beginnen met wat je zelf doet). Het halsstarrig vasthouden aan een eigen methode getuigt echter van weinig bescheidenheid. Het stellen van 'zo is het', het ontwijken van elementaire tegenargumenten en het 'spelen op de man in plaats van op de bal' (ik doel hier niet op jou Ariatje), geeft blijk van zo een halstarrigheid wanneer men met tegenargumenten wordt geconfronteerd waarop geen logisch en concreet antwoord kan worden geformuleerd (een zogenaamde 'unconvenient truth'). Ik begrijp het ergens wel hoor: wat wij denken en wat wij doen maakt onze identiteit (het EGO waarover je spreekt), het feit dat er paarden in het spel zijn waarom wij geven, versterkt dat identificerend gevoel. Wanneer je spreekt over het overstijgen van het EGO ten voordele van het paard, dan wil dat juist zeggen dat wanneer je nieuwe informatie krijgt om die eerst kritisch te bevragen (inhoudelijk dus) en wanneer die de kritische test heeft doorstaan om daar vervolgens rekening mee te houden en die te implementeren.

Daarom dat ik mij niet vastpin op een methode, ik pin mij vast op alle methodes, ik contrasteer ze. Waar een bepaald aspect van één methode substantieel lijkt af te wijken van de anderen dan stel ik vragen, dan probeer ik na te gaan wat er precies aan de hand is. Soms gaat het om variëteiten die je eigen methode kunnen verrijken of die je kan toepassen ten aanzien van een specifiek paard (en niet ten aanzien van een ander paard). Soms gaat het om een verschil in toepassing. En soms gaat het om fundamentele verschillen waar één methode suboptimaal (soms zelfs abusief) is ten aanzien van een ander (dat is zeker zo in het geval van hyperflexie). Niettemin deze zaken zij niet "beyond the grasp of human understanding" zoals de Engelsen het zo eloquent kunnen verwoorden. Maar je moet je er wel aan zetten, niet in het minste ten voordele van het paard. Je hebt inderdaad gelijk, dat vereist bescheidenheid en een kritische houding.

maar nu komen de boutades natuurlijk:

Ariatje schreef:
Echte deskundigheid zit in de praktijk, daar leert men. Hier discusieert men! Ook goed en soms verhelderend. Maar heel vaak verwarrend en zelfs onjuist. Wil men leren rijden en het begrijpen klim op 200 verschillende paarden, les bij 100 instructeurs en neem 30 jaar tijd.... Tegen die tijd kun je bescheiden concluderen dat je wel IETS weet maar lang niet ALLES.

Fout! Maar een steeds wederkerende stelling. Deskundigheid zit hem eerst in de zogenaamde 'theorie' die de basis vormt voor de 'praktijk'. Ik verwijs wederom naar het concept van de denkende ruiter van Max von Weyrother (hoewel Pluvinel dit ook al stelde): vooraleer je iets goed kunt doen, moet je weten wat goed is

Zeker in het geval van paarden, die zoveel ogenschijnlijk stilzwijgend kunnen tolereren van onze menselijke soort, kunnen foute praktijken zo makkelijk worden gelegitimeerd (kijk maar naar LDR). Het is een continue bewustwording ten aanzien van wat we doen, die dergelijke legitimatie kan doorprikken. In dat licht blijft de wetenschap immers ook een belangrijke kompas. Inderdaad met 'kennen' en 'discussie' zal je niet leren rijden, maar je zal wel kunnen uitmaken hoe je het best leert rijden.

In die zin heb je gelijk wanneer je stelt:

Citaat:
Er is echter een machtig middel dit tegen te gaan en dat is INFORMEREN. Maar de opleidingen hebben ernstig aan kwaliteit ingeleverd. Iedereen waant zich op net een deskundige, leest een boek, volgt een clinic et voila.....

Mag ik je dan ook vragen om de informatie die ik hier heb [url]uiteengeschreven[/url]rond het concept aanleuning volgens de FN Richtlinien te integreren (ik stel die niet, ik geef ruim en breed aan waar ik de informatie vandaan haal, nogmaals sorry dat dan lange posts worden, maar ik deel je mening dat men zich dient te 'informeren'). Wanneer je met die informatie niet akkoord bent (en dat is je volste recht), wil je in de geest van deze stelling ons de informatie (geen stelling) aanreiken waar wij verkeerd zijn.

Een dergelijke onderzoekende houding lag immers aan de basis van het doorprikken van de LDR methode zoals je zelf stelt:

Aratje schreef:
LDR staat al volop ter discussie. Wanpraktijken komen steeds meer aan het licht. Waar geld en roem regeert delft een paard soms het onderspit. Dat doet zeer te moeten constateren. Er is echter een machtig middel dit tegen te gaan en dat is INFORMEREN

Maar moet ik nu begrijpen dat de FN Richtlinien zijn vrijgesteld van dezelfde kritische houding? In mijn betoog beargumenteer ik waar het probleem met aanleuning precies ligt, net zoals moet beargumenteerd worden waar het (veel veel veel grotere) probleem met hyperflexie ligt. Ik wijs immers op een aantal suboptimale, nefaste en zelfs potentieel abusieve implicaties:

- Ik denk dat Heuschmann nog steeds gelijk heeft wanneer hij spreekt over de 'gedragen rug' als een gevolg van de aanleuning die de FN beoogt (dat is waar ik ook denk dat het vage concept van 'meer bodem' zien). Die gedragen rug impliceert een beperkte doch blijvende aanspanning in de rugspieren. Die rugspieren zijn niet gemaakt om blijvend aan te spannen. Dat is een duidelijk nefast effect voor het paard, denk je niet? (in mijn initieel betoog citeer ik Heuschmann ter zake)
-Het proces van gewenning (habituatie) is een wetenschappelijk bewezen feit waarvan zelfs de werking op neurologisch vlak is aangetoond. Die gewenning treedt op bij aangehouden drukken en leidt conditio sine qua non tot de noodzaak van hogere drukken (tenzij een conitionering inwerkt, gezien die sensitatie bestendigd).
- de potentieel abusieve effecten: de duidelijke correlatie tussen teugeldruk en mentale stress en het probleem van aangehouden aversieve stimuli.

Dit zijn elementen die niet enkel met een 'foute uitvoering' hebben te maken, maar met het concept van aanleuning die de FN voorstelt. Ik hoop dat iedereen het belang van deze vragen inziet. Ik vrees echter dat niet iedereen het belang van deze vragen wil inzien. Het is immers makkelijk om kritisch naar buiten te kijken, de bescheiden vrouw/man kijkt ook kritisch in eigen boezem.

Ariatje schreef:
Laat de moderne dressuur modern zijn en de klassieke dressuur klassiek. Er is geen goed of fout. Het enige wat dringend aandacht behoeft is het welzijn van de dieren. In training, wedstrijd, reizen etc...
Het is aan de betreffende organisaties te bepalen wat zij willen zien en hoe. Het is aan de ruiters, eigenaren, publiek en bevoegde instanties of we dit ook WILLEN zien

Deze vaststelling is correct: sportdressuur - moderne klassieke dressuur - traditionele dressuur zijn verschillende zaken. Ik vind dat eigenlijk vreemd, daar ze in hun meest basale principe hetzelfde beogen, namelijk de meest verfijnde opleiding van een paard. Het verschil is de implementatie van die vormen van dressuur: de eerste doelt op het representeren van zo een opleiding in competitief sportverband, de tweede doelt op het zo goed mogelijk opleiden van een paard binnen de 'coarsing' praktijken van zijn tijd en binnen de restricties die toen golden (en dan vooral binnen de cavalerie), de derde voorstond een kunst die uiting moest geven aan een adellijke identiteit als een centraal element binnen de sociale en politieke cultuur. In zijn meest vroege gedaante impliceerde dat voor traditionele dressuur het uitvoeren van een martiale praktijk (tot ca. Pluvinel voor de Franse traditie). Er zit dus een zeker verschil in applicatie, maar er zou geen verschil mogen zitten in de eigenlijke fundamentele kwaliteiten (tenzij sportdressuurpaarden plots een totaal andere soort worden van zodra zij de sportarena betreden stoppen met paard te zijn).

Dat er geen goed of fout is, dat is pertinent verkeerd. Jouw voorbeeld van LDR geeft net aan dat een 'fout' wel degelijk kan bestaan. Natuurlijk gaat het niet steeds om een absoluut goed of fout. Laat mij daarom even een Skala der methoden suggereren:

- Wanneer het mentale en fysieke welzijn van een paard in het gedrang komt, dan is er wel degelijk een goed of fout. Ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn, hoop ik. Of de FN aanleuning effectief abusief is, zover durf ik niet te gaan, maar dat deze methode net omwille van het drukgebruik, een risico op dergelijke praktijken inhoudt, dat blijkt toch wel letterlijk uit wetenschappelijk onderzoek, en dat zou ons moeten bekommeren).
- Er is echter ook de kwestie van nefaste effecten (in de zin van ongeigenlijke rugspieraanspanning of in de zin van gewenning). Een methode die dergelijke effecten niet impliceert bestempel ik als beter.
- En dan stelt zich de vraag van optimaliteit: Welke methode is het lichtst? Welke methode leidt tot de meest verfijnde communicatie (conditionerend vs mechanisch effect; in mindere mate de kwestie van aangehouden druk)?

Ik denk dat dat zeer zinvolle vragen zijn die je niet met praktische deskundigheid zal oplossen. Mensen met enkel praktijkkennis weten heel goed hoe je iets moet doen, maar daarom weten ze nog niet waarom ze het doen of zelfs vaak wat ze precies doen. Geloof mij de LDR heeft ook zijn praktijkdeskundigen en Anky of Edward schreeuwen ook hoe zij ervaren dat hun paard beter loopt.
Wat wij WILLEN zien zou in welke vorm van paardenopleiding zou steeds moeten bepaald worden door de eigenheid van het paard, nooit door de appetijt van de mens.

Misschien een laatste bemerking mbt spordressuur: De FN Richtlinien en de evolutie in de dressuursport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is net daarom dat deze Richtlinien, of (toegeven vaak) afgietsels ervan, momenteel de visie op wat dressuur precies is niet enkel domineert maar vrijwel monopoliseert. Ik wijs echter sportpraktijken niet af (er zijn er die dat wel doen), maar wel tot wat de sportdressuur is herleid. Een drift die overigens niet enkel aan LDR is te wijten, ook al in de jaren tachtig, toen de FN Richtlinien een quasi monopolie in de sport had verworven, zagen we reeds praktijken die abusief te noemen zijn in de zin van te hoge teugeldrukken en een valse knik in de nek. Het is net binnen de structuur, de regelgeving en de effectieve beoordelingen die sinds de jaren vijftig zijn geëvolueerd dat net een voedingsbodem lijkt te zijn ontstaan voor LDR. Had de sportpraktijk Rollkur en LDR geen forum gegeven, dan was het vandaag geen probleem. Dat moet ons op zijn minst zeer ernstige vragen stellen bij wat sportdressuur precies voorstaat en maakt de vraag naar wat dressuur precies behoort te implementeren des te belangrijker.

Je haalt quotes uit hun verband en zet ze in een discussie tegen een ander dan door mij bedoelde achtergrond. Dat geeft exact mijn stelling weer dat men moet leren vanuit de praktijk. Wat niet automatisch inhoudt dat men geen theoretische basiskennis behoort te hebben. Maar het theoretisch beheersen zegt helemaal niet dat men het in de praktijk ook kan uitoefenen. Daar wringt hem voor mij de schoen. Er zijn legio hele goede ruiters die het niet kunnen overbrengen aan derden. Eenmaal op of naast een paard zijn ze geniaal. En dan zijn er die het in theorie allemaal zo leuk kunnen brengen maar eenmaal op een paard er niets van bakken. Er is maar één die kan duidelijk maken of de theoretische kennis ok daadwerkelijk de juiste is en dat is het paard. Maar " het paard" komt in vele varianten, karakters, fysieke gesteldheid. Dáár heeft de theorie soms geen passende oplossing voor en komt de vakmanschap van de praktijk om de hoek kijken.

Het zijn altijd nog mens en paard die het moeten uitvoeren. Een boek kan dan soms behoorlijk in de weg zitten omdat mensen geneigd zijn vast te houden aan het geschreven woord. Bijzondere situaties vergen vakmanschap, inzicht en emphatie. Lang niet alles leer je uit een boek. Als dat zo was hadden we geen scholen nodig. Kreeg iedereen bij de geboorte een handleiding mee en zoek het maar uit. Zo simpel is het allemaal niet.

Lees mijn reacties nog eens 5, 10, 25 keer. Op andere momenten van de dag, in een andere moodstelling. Je zal zien dat je er verschillend naar gaat kijken. En misschien andere conclusies trekt dan nu. En met paarden trainen/ rijden is het niet anders. We maken fouten, reageren soms verkeerd en als we de rust nemen het nog eens goed te evalueren zien we ineens waar de schoen wringt. Dan kan het al 100 keer op papier hebben gestaan maar is nooit goed geland omdat we het niet gevoeld of ervaren hebben. Zelfkennis en idd ja bescheidenheid.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 15:17

Pfft, ik vind dat je veel woorden nodig hebt Xavier. Volgens mij moet je, als je het echt wil weten, les gaan nemen bij een hele goede instructeur en daar van leren wat je moet voelen en hoe je dat gevoel kunt bereiken.
De praktijk is de beste leermeester.
Contact zonder druk? Het is maar wat je onder druk verstaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:17

Je leest echt niet :n

Een BOLLE rug is per definitie GEEN aangespannen rug.
Een HOLLE rug is WEL een aangespannen rug.

Sla aub het anatomie boek nog eens open.

Jij legt op alle slakken van een ander 10 kg zout, maar jij zegt gewoon inmiddels tot 4x toe hetzelfde fout....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:21

ariatje schreef:
Simpelman schreef:

Bijzet en Chambon zijn totaal verschillende dingen.
Ik gebruik principieel geen bijzetteugels, ik heb er nog nergens iets anders uit voort zien komen dan paarden die in de krul gaan lopen.
De Chambon helpt het paard om zich te leren los laten tijdens het werk.

Onzin! Een bijzet kan zeker in het werk aan de hand zeer nuttig zijn. Het ligt stil stabiel en steunt het paard soms waar nodig. Alle klassieke scholen maken er gebruik van. Voor de rest in er idd veel rotzooi verzonnen die een katrolwerking hebben zodat de ruiter niet de blaren in de handen krijgt van het gewicht in de mond wat zij zelf oproepen...

Afbeelding

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:33

Dan laat ik het jou over de Quatre Ecoles uit te leggen dat ze het niet meer moeten gebruiken.

Weet wanneer je ze kunt, moet en mag gebruiken. Niet te vergeten ook HOE!

Men hoeft tijdens longeersessies geen bijzet te gebruiken om een paard los te krijgen. En al helemaal geen chambon. Bij voldoende actie het paard in zijn natuurlijk basistempi laten lopen, niet aan zn kop trekken, duidelijke eerlijke hulpen, rust en regelmaat en alles komt als vanzelf, gratis en voor niets. Tot aan oprichting aan toe indien nodig.

Bijzets hebben een specifieke werking maar ook deze worden helaas vaak op het verkeerde moment in de africhting, door verkeerde personen op een verkeerde manier toegepast.

Simpelman

Re: Het grote probleem van Anlehnung volgens de FN Richtlinien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 20:56

Ken je Manolo Mendez?

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 21:25

Sizzle schreef:
Je leest echt niet :n

Een BOLLE rug is per definitie GEEN aangespannen rug.
Een HOLLE rug is WEL een aangespannen rug.

Sla aub het anatomie boek nog eens open.

Jij legt op alle slakken van een ander 10 kg zout, maar jij zegt gewoon inmiddels tot 4x toe hetzelfde fout....

Nogmaals niet mijn stelling, Heuschmanns stelling. Maar zijn biomechanische verklaring klopt. Ook al kun je twijfelen aan zijn rijkunst, hij is niettemin een dierenarts dus degelijk onderlegd in deze praktijken. Ik ben zelf een gediplomeerd bioloog van de Universiteit Gent en heb twee jaar het practicum morfologie van de vertebraten gegeven aan de Universiteit van Antwerpen. Niet dat dat op zich iets bewijst, maar het geeft iets weer over de vooropleiding.

Niettemin: wanneer de rug gebold wordt door het nuchaal ligament samen met de bovennekspieren vooraan en/of de gluteus spieren achteraan, dan kan de rugspier perfect aangespannen worden. Ik betwijfel samen met jou of een continue aanspanning voordelig is.

De m. latissimus dorsi en m. longisissmus dorsi hebben immers een belangrijke verantwoordelijkheid in wat men Schwung noemt. Het alternerend opspannen en ontspannen in reactie op de spieren van de achterhand is net hetgeen de kracht uit de achterhand voorwaarts doorheen het lichaam stuwt. Iedere voelende ruiter kan dit aanvoelen wanneer hij rijdt (zelfs in stap). Dit wordt bijvoorbeeld mooi uitgelegd in Dr. Nicholson, Biomechanical riding. Dressage a rider's atlas. De rugspieren kunnen dus wel degelijk aangespannen en zelfs opgespannen worden over een bolle rug. We zouden ons immers vragen moeten stellen wanneer deze spieren dat niet meer zouden doen over een bolle rug. Ook al zal een opstijven van deze spieren (dat is iets anders dan aanspannen) de doorgezakte rug bestendigen wanneer een ruiter initieel op het paard plaatsneemt.

Spierwerking gebeurt nooit geïsoleerd. Het moet gezien worden in het biomechanisch geheel. Zo zullen bepaalde bovennekspieren die verantwoordelijk zijn voor de oprichting van het hoofd, tevens een rol spelen in het bollen van de rug (zelfs bij voorwaarts neerwaarts).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:34

Praten jullie langs elkaar heen?

Een holle rug wil zeggen een aangespannen (voor)rug, meestal door stress of oprichting door inwerking van het bit en daarmee onwerkzaam in de beweging.
Een bolle rug is rijkunstig losgelaten en dus in staat aan te spannen en mee te werken in de beweging.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:37

Dat zeg ik al vanaf pagina 1.
Schijnt nogal moeilijk te begrijpen te zijn.
Als Heuschman serieus zegt dat de rug in het vwnw AANspant dan is dat gewoon fout. Ik geloof ook niet dat hij dat zegt.
Hij zegt misschien dat er spanning op komt.

Oprekken kan spanning geven en er kan kracht op komen te staan maar er vind geen aanspanning plaats. Aanspannen is een actieve samentrekkende kracht van de spier.
Zolang zulke termen doorelkaar heengebruikt worden is het vragen om langs elkaar heen praten.

In de beweging zorgen de buikspieren voornamelijk voor de opwaartse beweging waarna de opwaartse beweging door het aanspannen van de rug gedempt wordt.
Hoe losser de rugspieren gelaten worden hoe meer opwaartse kracht vanuit het gewicht van de romp. Hoe meer dempende aanspanning vanuit de rug, hoe vlakker de gang.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:39

De rug spant aan in de beweging, zoals het hoort. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:45

Buigen en strekken= flexie en extensie
In de dynamische beweging vinden beide ritmisch plaats.
In vwnw ligt de nadruk op extensie (vooral losgelaten rug waarbij gestreched wordt) in de (hoge)verzameling op flexie (meer nadruk op aangespannen rug om als hevel te dienen om de voorhand te verlichten). De afwisseling houdt het paard gezond.

Overigens zijn buikspieren nurtig in de welving maar niet hoofdverantwoordelijk. Dat doet de hals.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:53

Ik ga heuschman eens even uit de kast vissen.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:58

Heuschmann: bei tief eingestellter kopf-hals-achse ziehen die muskeln der oberhalslinie -zusammen mit der passiven wirkung des nackenbandes- die langen dornfortsätze des widerristes tendentiell nach vorne und können so über das rückenband den rücken anheben und somit den langen rückenmuskel ENTLASTEN. Dieser is somit frei beweglich.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 21:58

@Ariatje: Het was niet mijn bedoeling om je uit de context te citeren. Ik nam jouw paragrafen vrijwel in hun geheel over juist om dit te vermijden. Mijn excuses als ik jouw mening op eender welke manier verkeerd heb weergegeven.

Inderdaad je hebt de 'hoe' (en trouwens ook de 'wanneer') vraag. Deze vragen zijn er van praktische aard en ik geef je gelijk dat we die niet met woorden alleen zullen oplossen. Een forum, dat jammer genoeg gebonden is aan het geschreven woord, geeft ons dus niet de meest ideale tool om deze vragen ten volle te lijf gaan.

De 'hoe doe ik iets' (dressuur- en rijtechniek) en 'wanneer behoor ik dat te doen' (timing) vloeien echter voort uit 'wat' en vooral 'waarom' doe ik dit. Dergelijke vragen zijn wel degelijk theoretisch van aard en kunnen hier gesteld worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:00

Zie citaat boven.
Heuschmann stelt dat bij lage diepe hoofd-hals houding de rugspieren zich kunnen ontspannen, dus niet aanspannen.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 22:07

Sizzle schreef:
Heuschmann: bei tief eingestellter kopf-hals-achse ziehen die muskeln der oberhalslinie -zusammen mit der passiven wirkung des nackenbandes- die langen dornfortsätze des widerristes tendentiell nach vorne und können so über das rückenband den rücken anheben und somit den langen rückenmuskel ENTLASTEN. Dieser is somit frei beweglich.

Lees het citaat in de initiële post alstublieft: zoals ik al zei (maar ik begin het beu te worden om voor papegaai te spelen) stelt hij een ontspanning van de rugspier voor in relatie tot het bollen van de rug. maar trekt die conclusie niet door wanneer het gaat om 'gedragen rug'

Citaat:
"De term 'schwung' lijkt in paardenkringen zeer uiteenlopend te worden begrepen en er wordt hierover heel verschillend gesproken. Naar mijn mening wordt deze term vaak ronduit verkeerd begrepen. Enerzijds wordt deze gebruikt bij loperige, volledig uit elkaar gevallen paarden zonder goed aangespannen rugspieren, waarbij het achterbeen niet extra ondertreedt maar naar achteren wordt weggedrukt. Anderzijds - en dat is wezenlijk problematischer - worden gespannen passen en zweefpassen met hoge cijfers en overeenkomstige positieve commentaren gewaardeerd. Schwung in de zin van de klassieke rijkunst komt echter altijd voort uit het achterbeen. Het is het resultaat van een consequente versterking van de strekspieren (strekkers) en de daaruit voortvloeiende extra buigmogelijkheden van de achterbeengewrichten. De mate van schwungontwikkeling stemt altijd overeen met de mate van verzameling. De ontwikkeling van schwung heeft niets te maken met een kunstmatig vastgehouden rug, een lang aanghouden van de beweging van de achterste ledematen in de zweeffase en dus met een spectaculaire bewegingsafloop van de draf met een langzaam achterbeen. Dit 'spastische' zweven ruïneert de psyche en eht lichaam van onze paarden. Het mag niet zo zijn dat fouten waar men al in de 50er jaren (vgl. Erich Glahn) met grote bedenkingen op wees, tegenwoordig weer in versterkte mate voorkomen, getolereerd en gehonoreerd worden en bovendien nog economisch beloond worden ook."
(Heuschmann, op. cit., pp. 114-115)

In het vet staat letterlijk dat voor hem de rugspieren aangespannen dienen te zijn (ik heb de Nederlandse vertaling hier omdat die net iets makkelijker aan te schaffen was, mocht hier een essentiële vertalingsfout zijn gemaakt, dan mag je daarop zeker wijzen). Trouwens voor de verstandige lezer van Heuschmann (met loperige, uit elkaar vallende paarden duid hij wellicht impliciet op methodes die de wat hij aanduidt als de 'losse rug' bestendigen)

Indien ik het mij goed herinner komt dit uit zijn verklaring van Schwung.

Mensen uiten kritiek op mijn uitgebreide posts, maar blijkbaar schrijf ik nog niet genoeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:12

Schwung kan niet zonder aan en ontspanning, maar waar jij dan vandaan haalt dat daarvoor druk op het bit moet worden uitgeoefend ontgaat mij.
Heuschmann plaatst notabene zelfs een foto van verzameling met doorhangende teugel om correcte aanspanning te illustreren.

Sorry, maar die ellelange texten gaan zo van hot naar het er echt geen rode lijn meer te vinden is voor mij hoor.
En dat terwijl ik gewend ben om de hele dag wetenschappelijke texten te lezen en te schrijven.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 22:30

Nog ter aanvulling:

stel dat de rug steeds zou hollen bij het aanspannen van de rugspieren: dan zou het paard alternerend bollen en hollen in de rug op natuurlijke wijze daar de rugspieren alternerend opspannen en ontspannen.

Voor zij die graag experimenten doen:
- neem een stuk karton, noem dit karton ruggengraat
- druk het karton neder (dat is het gewicht van de ruiter die de rug doet verzakken)
- bol het karton opwaarts door aan beide uiteinden van het karton inwaarts en ietwat neerwaarts te duwen. Noem jouw linkerhand mijnheer nuchaal ligament en bovennekspier, noem jouw rechterhand mevrouw de achterhand spieren (vooral gluteusspieren): nu heb je de rug gebold (daarom dat vwnw als een onderdeel van losgelatenheid voor aanleuning komt volgens de FN Richtlinien. Met dit inzicht heb ik overigens geen enkel probleem)
- vraag iemand om nu een elastiek van ongeveer dezelfde lengte als het karton diagonaal over het karton te leggen. Noem die elastiek nu de rugspieren. Je kan die elastiek reeds op zekere 'spanning' brengen en dan rytmisch vanuit die spanning op- en ontspannen (dat is wat Heuschmann ziet in een gedragen rug, ik volg hem dat dit inderdaad één van de resultaten is van de aanleuning volgens de FN Richtlijnen, ik volg hem echter niet in het feit dat dit een must is). Je kan de elastiek volledig ontspannen houden en vanuit die ontspanning rytmisch op- en ontspannen. Dat gebeurt natuurlijk in een paardenrug en ook in de door Heuschmann genoemde 'losse rug' van andere dressuurmethodes.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:33

XavierB schreef:
@Ariatje: Het was niet mijn bedoeling om je uit de context te citeren. Ik nam jouw paragrafen vrijwel in hun geheel over juist om dit te vermijden. Mijn excuses als ik jouw mening op eender welke manier verkeerd heb weergegeven.

Inderdaad je hebt de 'hoe' (en trouwens ook de 'wanneer') vraag. Deze vragen zijn er van praktische aard en ik geef je gelijk dat we die niet met woorden alleen zullen oplossen. Een forum, dat jammer genoeg gebonden is aan het geschreven woord, geeft ons dus niet de meest ideale tool om deze vragen ten volle te lijf gaan.

De 'hoe doe ik iets' (dressuur- en rijtechniek) en 'wanneer behoor ik dat te doen' (timing) vloeien echter voort uit 'wat' en vooral 'waarom' doe ik dit. Dergelijke vragen zijn wel degelijk theoretisch van aard en kunnen hier gesteld worden.

Dank je, dit komt me al heel wat serieuzer over en geeft mogelijkheden tot verdere uitwisselingen.

Wat me tegen staat aan alles theoretisch te willen verklaren, oplossen of te leren is dat het snel manko kan gaan. Zoals ik ooit eens tegen een hedendaagse Maestro zei: Een paard kan niet lezen en hoeft zich daarom ook totaal niet aan het geschreven woord te houden. Dit naar aanleiding dat een van mijn hengsten tot zijn stomme verbazing tegen de basis beginselen van de biomechanica in ging. We hebben er hartelijk om kunnen lachen maar het toont eens te meer aan dat theorie en praktijk lang niet hand in hand hoeven te gaan.

Dus is praktijk in mijn visie belangrijker dat theorie. Theorie is noodzakelijk maar niet zaligmakend.
En hoe we hier ook met z'n alle kunnen steggelen:

Er is er maar een die ALTIJD gelijk heeft en dat is het PAARD!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 22:39

Dat wat een must is?
Die zin is erg onduidelijk. Op wat slaat het woordje 'dat' terug? Op de correcte aanspanning van de rug of op de aanleuning?

Even concreet: waar vind jij dat heuschmann zegt dat je voor een correct ruggebruik een constante druk op de mond moet hebben.
In mijn boek staat het tegenovergestelde. Daar staat dat een constante druk de beweging en dus schwung verstoord.

Ik vraag me af wat de orinele uitspraak van losse rug is.
Ik zie niet direct een synoniem.

Edit: gevonden.
Hij spreekt daar over paarden die met weinig zweefmoment en weinig achterbeen zonder veel aan en ontspanning voortbewegeny Hij noemt dit een 'andere' vorm van aanleuning die voor het paard net zo goed onschadelijk is en een ander doel dient. Hiernaar verwijst hij ook bij recreatieve ruiters die fluitend aan een losse teugel rijden.
Andere vorm van sport, onschadelijk voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 05-09-15 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 22:53

ariatje schreef:
XavierB schreef:

Dank je, dit komt me al heel wat serieuzer over en geeft mogelijkheden tot verdere uitwisselingen.

Wat me tegen staat aan alles theoretisch te willen verklaren, oplossen of te leren is dat het snel manko kan gaan. Zoals ik ooit eens tegen een hedendaagse Maestro zei: Een paard kan niet lezen en hoeft zich daarom ook totaal niet aan het geschreven woord te houden. Dit naar aanleiding dat een van mijn hengsten tot zijn stomme verbazing tegen de basis beginselen van de biomechanica in ging. We hebben er hartelijk om kunnen lachen maar het toont eens te meer aan dat theorie en praktijk lang niet hand in hand hoeven te gaan.

Dus is praktijk in mijn visie belangrijker dat theorie. Theorie is noodzakelijk maar niet zaligmakend.
En hoe we hier ook met z'n alle kunnen steggelen:

Er is er maar een die ALTIJD gelijk heeft en dat is het PAARD!

Ik ben het met je eens, beide zijn nodig

het paard heeft inderdaad altijd gelijk: maar hoe maken we een onderscheid tussen wat het paard werkelijk aangeeft en wat mensen er vaak in lezen? Dat is een vraag die mij steeds bezig houdt, deels uit mijn ervaring als gewezen gedragsbioloog, wanneer ik bij mijn paarden ben.

Om eens niet naar de LDR wereld terug te grijpen waar men vaak ook wijst op hoe ongestoord hun paarden lopen, een voorbeeld van buiten de dressuur wereld. Namelijk de Join-up methode van Monty Roberts. Roberts stelt dat zijn methode werkt omdat je de taal van het paard spreekt en dat het paard dit onmiddellijk begrijpt. Hij gaat daar zelfs verder in en in zijn boek heeft hij een hele reeks aan specifieke gebaren die het paard zogezegd begrijpt en die van nut zijn tijdens de zogenaamde join-up techniek.

Nu deze stelling is door Konstanze Krueger onderzocht in haar artikel 'Behaviour of horses in the ‘‘round pen technique’’', Applied Behaviour Science (2006), waaruit bleek dat de Join-up helemaal niets met een paardentaal die paarden onmiddellijk begrepen had te maken (hoewel mensen oprecht daarin geloofden op basis van wat ze zagen en zelf ervoeren). Het was wederom een proces van conditionering dat aan de basis lag en dat geleidelijk werd bestendigd. De hoeveelheid aan gebaren van de Equus taal van Roberts bleken overigens volledig irrelevant, daar ze de Join-Up ook hadden getest aan de hand van iemand met een laken over het hoofd (moet trouwens een prachtig beeld zijn geweest). Dus hoewel de methode werkte, was wat men in het paard las feitelijk vrij verkeerd. Niettemin produceert dat een grote groep aan mensen die geloven dat zij daarom zomaar met het paard kunnen 'spreken' en drijft dat toch een zekere antropomorficatie bij sommigen (niet altijd een even goede zaak).

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:05

Aangezien ik een zeer diverse achtergrond heb kijk ik waarschijnlijk anders tegen het africhten van paarden aan dan mensen die in een discipline zijn blijven hangen. Iedere dsicipline leverde mij inzichten. Een daarvan komt uit de circuswereld en die zal ik nooit vergeten. Het zal jou als gedragsbioloog wel aanspreken:

In de wereld van het circus wil men de paarden zelfverzekerd, stoer en extravert hebben. Ook is een hoge mate van eigen inbreng heel belangrijk ( binnen de grenzen van het veilige en wat de shownummers toestaan.) Dan krijg je de meest indrukwekkende shows. Echter het werken met stoere zelfverzekerde extraverte paarden is niet bepaald voor iedereen weggelegd. Al helemaal niet als er 6 van die testosteron heertjes tergelikertijd los in de piste lopen. Zodra ze op tweebenen hoog boven je uit toornen moet je niet onder de indruk geraken en het vertrouwen hebben in de uiterst sensibele dieren die van nature eerlijk en zuiver in hun gedragingen zijn. Maar jouw ook met een uithaal van het leven kan beroven.

Zodra de mens, die werkt met deze krachtpatsers, niet in staat is het wezen te doorgronden en te begrijpen onstaat er een ongelijke en onwaardige verhouding. Het paard wordt dwangmatig beleerd en zijn eigen inbreng ontnomen. Hierdoor onstaat frustratie en krijgt men tijdbommetjes. Deze moeten dan weer nder nog meer fysieke of mentale dwang getraind worden en de circel is rond. Lichtheid ver te zoeken, alsmede plezier en een juiste fysieke opbouw.

In de moderne dressuur vindt ( naar mijn mening en deze uitspraak is dus ook voor mijn conto ) veelal te veel fysieke druk plaats. In de NH wereld te veel verborgen psychische druk.

Ik duik alvast onder voor alles en iedereen die nu over me heen komt vallen...lol
Laatst bijgewerkt door ariatje op 05-09-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 23:07

Sizzle schreef:
Dat wat een must is?
Die zin is erg onduidelijk. Op wat slaat het woordje 'dat' terug? Op de correcte aanspanning van de rug of op de aanleuning?

Even concreet: waar vind jij dat heuschmann zegt dat je voor een correct ruggebruik een constante druk op de mond moet hebben.
In mijn boek staat het tegenovergestelde. Daar staat dat een constante druk de beweging en dus schwung verstoord.

Ik vraag me af wat de orinele uitspraak van losse rug is.
Ik zie niet direct een synoniem.

Edit: gevonden.
Hij spreekt daar over paarden die met weinig zweefmoment en weinig achterbeen zonder veel aan en ontspanning voortbewegeny Hij noemt dit een 'andere' vorm van aanleuning die voor het paard net zo goed onschadelijk is en een ander doel dient. Hiernaar verwijst hij ook bij recreatieve ruiters die fluitend aan een losse teugel rijden.
Andere vorm van sport, onschadelijk voor het paard.

inderdaad. Om de post op het punt van aanleuning te houden, ben ik in mijn initiële post niet ingegaan op het feit dat hij claimt dat andere methoden niet over de rug lopen (maar hij verwijst vooral naar de Franse, zie de polemiek met Philippe Karl waar Simpleman ook al naar verwees) omdat dit ons bij het punt van het initieel bollen van de rug zou brengen (onder meer vwnw, de kritiek van de Franse methode op specifiek vwnw, hoewel die ook een concept van allongement heeft, de visie van Nuno Oliveira ter zake, enzovoort enzovoort, dat zou een afzonderlijk topic behoeven).

Op vlak van het bollen van de rug en in tweede instantie het vragen van longtitudinale buiging die deze bolling verderzet en bestendigd, wil ik enkel maar aanwijzen dat daar niet het fundamentele verschil tussen een 'losse rug' en 'gedragen rug' (in de invulling van Heuschmann) kan liggen, daar Oliveira bijvoorbeeld (die ook met een 'losse rug' werkt) bijvoorbeeld wel een concept van allongement hanteert dat duidelijk analoog is aan vwnw uit de Duitse traditie.

De Franse traditie is ter zake een complex geval op zich (omdat we het dan ook moeten hebben over hun nadruk op de achterhand die teruggaat op l'Hotte). Zeer boeiend maar, zoals reeds gezegd, dat zou een afzonderlijk topic behoeven.

correctie: Heuschmann stelt niet dat de losse rug paarden niet over de rug lopen, hij stelt dat ze op de voorhand lopen (my mistake, daarom dat ik net graag letterlijk citeer om zo een lapsi te vermijden). Niettemin een zware aantijging waarmee ik het overigens niet eens ben.
Laatst bijgewerkt door XavierB op 05-09-15 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt