Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:40

SinneJ schreef:
Bij mij wekt dit filmpje de indruk van pijn of angst vanwege iets niet snappen/kunnen, maar 'uittesten' zie ik er niet in.

Ik geloof ook niet in uittesten. Het is een paard en geen mens. Een paard handelt vanuit zijn instinct en denkt niet, ik ga mijn baasje vandaag even lekker uittesten. Een vriendin van mij is ook zo rennerig. Zodra je je benen maar iets aanlegt is hij weg. Hij snapt dingen gewoon niet. Persoonlijk zou ik eerst alles vanaf de grond goed bevestiging. Bij mij was het daarna opstappen en wegrijden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:45

Ik kan me voostellen dat een flinke druk op de tong en mondhoeken voor een paard onaangenaam zijn.
Dit lijkt mij voor een paard reden om dit te vermijden.

Wanneer er dus veel druk is bij de aanleuning dan zal die druk veroorzaakt worden door het te kort instellen, zo kort dat het paard dit nog niet aankan en probeert ervan af te komen.
Eerst door er tegenin te gaan later door achter de loodlijn te gaan.

We noemen dat in de krul rijden.

In mijn ervaring is de druk die een paard uitoefent bij de aanleuning niet voldoende om onze afhangende onderarm van zijn plaats te trekken.
Die onderarm kun je daarom gewoon af laten hangen, handen gedragen 10 cm voor de buik.
We moeten nooit vergeten dat aanleuning een woord is dat zegt dat het PAARD aanleunt, en dus niet iets dat de ruiter doet.
Een paard in aanleuning strekt zich naar het bit en onderhoudt daar een zacht contact mee zoals een kleuter de hand van zijn ouders vast houdt.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:58

Prima topic, ik zal voornamelijk in de meeleesstand staan maar ik ben wel benieuwd naar jullie opinie over dit filmpje, dit komt volgens mij uit de zelfde tijdsgeest als E van Loon. Dus met betrekking tot de teugel voering wellicht interessant.

https://www.facebook.com/HDV12Book/vide ... =2&theater

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:00

LoveUggs schreef:
Jaa in het filmpje zie je heel duidelijk 'ons probleem'. Hij loopt lekker en ineens gaat de knop om, vliegt hij weg in galop of hout zijn hoofd de lucht in een valt naar binnen. Volgende moment heb ik hem weer waar ik wil een loopt hij braaf verder, om het vervolgens weer opnieuw te doen. Ik heb hem gister ook steeds op de volte gezet als hij zo raar deed. Op een gegeven moment idd de voltes gaan verkleinen als hij zo hard ging en in rustig tempo weer vergroten

No offence maar ik krijg de indruk dat je paard echt ergens last van heeft, hoe loopt ie aan de longe? Weet je voor 200% zeker dat je zadel écht past? Ik geloof niet in 'raar' doen, je paard wil je wat duidelijk maken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:23

Starbreeze schreef:
LoveUggs schreef:
Jaa in het filmpje zie je heel duidelijk 'ons probleem'. Hij loopt lekker en ineens gaat de knop om, vliegt hij weg in galop of hout zijn hoofd de lucht in een valt naar binnen. Volgende moment heb ik hem weer waar ik wil een loopt hij braaf verder, om het vervolgens weer opnieuw te doen. Ik heb hem gister ook steeds op de volte gezet als hij zo raar deed. Op een gegeven moment idd de voltes gaan verkleinen als hij zo hard ging en in rustig tempo weer vergroten

No offence maar ik krijg de indruk dat je paard echt ergens last van heeft, hoe loopt ie aan de longe? Weet je voor 200% zeker dat je zadel écht past? Ik geloof niet in 'raar' doen, je paard wil je wat duidelijk maken.

Celiien schreef:
Probleem is dat hij bij grondwerk en in stap het allemaal goed doet, en bij mij in draf dus ook. Het is ook echt geen lichamelijk probleem, pony is vorig jaar ivm peesblessure door de volledige medische molen gegaan. Oktober weer begonnen vanuit de basis en inndecember lagbhet zadel niet goed en 8 weken niet gwreden ivm zadelmaker die niet eerder kon. Sinds maart weer aan het werk, en ja ook wederom rustig aan.

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:36

Ah oké, ik heb er naar gezocht maar kon die info niet vinden :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:43

Lastig... ik heb wel het idee dat je paard aan het wegrennen is voor "iets", verzet zich in het begin tegen ieder contact met het bit. Ik denk dat het lastig is om dit via bokt op te lossen. Ik zou zelf investeren in een goede lesgever.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:44

Heel moeilijk ja, medische molen, betekent dat ook dat je b.v. rug en halsfoto's hebt laten maken? Tanden misschien?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:46

Ik zal helaas vanavond geen filmpje kunnen doen, wordt later deze week :j

Rug, hals, is allemaal
Op de foto geweest. Benen ook. Niks te zijn , geen artrose, KS niks.
Maar ik kom hier later op terug, er zijn even andere dingen nu dus verlaat even t topic :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:58

Ik volg mee. :-) zal misschien wel eens een filmpje plaatsen maar daar ben ik nog niet zeker van. :o
In verband met teugeldruk ben ik van mening dat je verschillende soorten paarden hebt. En licht is niet altijd goed. Mijn vorige merrie was enorm sterk en moeilijk in de mond. Met haar was ik blij als ze lichter en gevoeliger werd. Met mijn huidige lusitano hengst ben ik blij als hij sterker wordt vanvoor in plaats van krulletje net iets achter de teugel.
Ik heb ook altijd de indruk dat als je paard echt goed van achter naar vanvoor loopt dat je een meer stabiele houding krijgt en ook iets meer druk in je hand krijgt, waar je heel makkelijk kunt gaan regelen, een elastische druk zeg maar. Een aangename maar heel gevoelige druk, waar je heel makkelijk verbinding kan blijven (onder)houden. Vind het moeilijk om het gevoel te omschrijven. Maar is zeker geen teugelgewicht gevoel hoor, bij geen 1 van mijn paarden, die allemaal anders zijn/waren in het aannemen van de teugel en een andere teugeldruk hadden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:10

Ik vind dat Simpelman het weer perfect weet te omschrijven.
Het paard leunt tegen de teugel aan, het hangt niet en het ontwijkt ook niet.
Het geeft je het gevoel dat je een verbinding via een zijden draadje hebt, een heel aangename verbinding zonder verstoring maar ook een verbinding die je heel gemakkelijk weer kwijt kan raken. Je hebt niet echt een duidelijk 'gewicht' in de hand, zoals bv. het gewicht van de teugels. Maar je hebt wel iets in de hand, iets wat je allebei 'draagt' en in evenwicht houd.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:41

Appelflapje schreef:
De filmpjes van Anne_Sproet vind ik er erg fijn uitzien! Paard lijkt zich mooi los te laten en zijn rug te stretchen met het neusje steeds voor de loodlijn, waardoor de passen ook mooi ruim zijn.

Bedankt voor het compliment :) echt leuk om te horen!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:53

Nieuw topic *\o/*

Nieuwe poging: iemand nog commentaar/tips? :)

Hierbij wat longe filmpjes van Lito, mijn 22 jarige. Hij is z'n hele leven verkeerd getraind, grotendeels door mij. Zie waar we vandaan komen:

Hij heeft het afgelopen jaar amper iets gedaan behalve met een te strakke longeerhulp af en toe in de molen lopen. We moeten dus alles opnieuw opbouwen: conditie en de juiste spieren. Het is dan ook lang nog niet perfect maar ik ben al heel blij met hoe hij het oppakt.

Stap:

Draf:

Galop:

Eigen commentaar:
- ik moet stoppen met dat constante klikken! Ik werd er zelf gek van toen ik de filmpjes terug keek :') Ik had geen idee dat ik het deed :o
- hij moet nog verder zakken
- neusje er meer uit

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 01:08

KoudbloedKim schreef:
Time is money voor een hoop mensen, maar stappen overslaan kan je ook veel geld gaan kosten.

Idd. En daarom staat onze jonge topper - na zadelmak gemaakt te hebben - nu lekker t/m september op de wei met vriendjes. Dus geen foto's anders te plaatsen dan deze

En we gaan nog niet naar huis, nog lange niet, nog lange niet, tralala *\o/* *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 01:10

Celiien schreef:
Ik zal helaas vanavond geen filmpje kunnen doen, wordt later deze week :j

Rug, hals, is allemaal
Op de foto geweest. Benen ook. Niks te zijn , geen artrose, KS niks.
Maar ik kom hier later op terug, er zijn even andere dingen nu dus verlaat even t topic :)

Ik vroeg me even af... Is jouw paard ook een draver?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 01:15

_Marinke_ schreef:
Ik vind dat Simpelman het weer perfect weet te omschrijven.
Het paard leunt tegen de teugel aan, het hangt niet en het ontwijkt ook niet.
Het geeft je het gevoel dat je een verbinding via een zijden draadje hebt, een heel aangename verbinding zonder verstoring maar ook een verbinding die je heel gemakkelijk weer kwijt kan raken. Je hebt niet echt een duidelijk 'gewicht' in de hand, zoals bv. het gewicht van de teugels. Maar je hebt wel iets in de hand, iets wat je allebei 'draagt' en in evenwicht houd.

Voor mij deed het kinderhandje m wel. :D :D.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 01:32

@Horseware: 22 jaar zeg je? Dat geef je m niet hoor. Mijn complimenten. Vond de proef, waarbij hij uit de bak sprong veruit de beste. :+ Voor een paard dat vrijwel zn hele leven verkeerd getraind is loopt ie er nog best puik bij. Daarom vraag ik me af wat vind je er nu zo verkeerd aan? Ik bedoel, het kan allemaal beter maar zo verkeerd is dit nu ook weer niet.
Hij loopt sommige stukjes iets te diep, maar bij de middendraf klim ie er dan weer mooi uit. Achterhand is wat stijf (maar ja 22 jaar) en hij loopt iets teveel in een houdinkje van zichzelf.
Het is al een beetje laat, heb niet heel goed gekeken, dus tips komen nog. 1tje viel me alvast op (houd je been lang)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 03:32

@Horseware,

Je bent lekker bezig.
Geduld nu, gewoon doorgaan.

Dat klikken is jouw innerlijke spanning veroorzaakt doordat je denkt dat het allemaal perfect moet gaan?
Laat je paard zichzelf vinden en zijn, vraag hem van daar uit te doen voor je.

@Babootje,
Pas op voor die vos, die neemt het niet serieus.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 06:56

Simpelman schreef:
@Babootje,
Pas op voor die vos, die neemt het niet serieus.

Hihi nee, die vindt de jouwe maar een mietje, zo knuffelen met het baasje! :')

Hèhè gisteren een mijlpaal in mijn leven! Na 100den keren gevraagd te worden om les te geven had ik enkele weken geleden toegezegd met als enigste vraag of ik mocht beginnen met een proefles. Ik ben direct voor de leeuwen gegooid (lees: bende kinderen die niet op hun mond gevallen zijn) en wat is de groep zo verschillend!
Mijn doel in mijn lessen is om de kinderen het dressuur rijden leuk te gaan vinden, ze springen allemaal graag en dat wist ik al (het is de pony afdeling van mijn club). Dus ik hoop al spelenderwijs aan de slag te gaan met dressuur. Daar wordt mijn creativiteit toch goed onder vuur gelegd :=
En mijn besluit na de eerste les is dat er nog veeeeeeeel werk aan de winkel is, heel veel.. Maar ik zie het denk ik wel zitten :Y)
Dit is mijn eerste stap in de paardenwereld om te tonen dat dressuur belangrijk is en dat het leuk kan zijn. Je kan toch niet beter beginnen dan je eigen club? :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:41

horseware, dat ziet er toch al goed uit! Het heeft even tijd nodig voordat ze dit helemaal snappen. Maar ze zijn nooit te oud om het te leren. Die van mij heeft ook heel erg de neiging om in een houding te lopen en dat is dan dus net achter de loodlijn (hij is met slof gereden) en dat heeft ook gewoon tijd nodig. En het maakt niet uit of je er hulpteugels aan doet of gewoon aan een halster longeert. Het gekke is dat hij dit onder het zadel niet doet. Maar ook daar moet ik voorzichtig zijn en niet te veel met mijn handen willen regelen want dan kruipt hij achter de teugel of komt omhoog. Je moet er even handig in worden om het contact te behouden. Maar ook ik ben niet te oud om nog te leren!

Ik heb nu ook een chambon en daar loopt hij tot nu toe het beste op. En hij laat al mooie stukken zien met zijn neusje voor de loodlijn en zijn snufferd naar beneden.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:06

@ horseware, ik vind het er goed uit zien hoor! Ik denk als je zo doorgaat dat het vanzelf goed komt en hij steeds verder durft te zakken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:15

@Horseware, een mooi voorbeeld om te laten zien dat het nooit te laat is om anders te gaan trainen :) Leuke paarden heb je!

Algemene vraag: geeft een chambon of gogue echt dat kleine zetje om de neus eruit te doen met longeren en rijden?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:39

Ik zou geen goque gebruiken want die loopt vanaf het bit weer terug naar de borst waardoor ze hun neus niet kunnen uitschuiven want dan lopen ze weer tegen het bit aan. Een chambon is eigenlijk een halve gouqe. Voor mij werkt het......

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:24

Ik ben benieuwd wat jullie van deze combi vinden. M'n broertje (11jr) en Peruaanse Paso x Draver, Hydalgo. Hy is heel gevoelig, pakt snel stress. Inmiddels is hij een stuk meer ontspannen te rijden, maar heb het idee dat hij dan snel te diep gaat lopen en je het contact verliest. Wordt wel steeds minder, toen we hem nog niet zolang hadden was het met de neus op de grond. Wanneer je hem weer wat op wilt pakken pakt hij vaak weer iets stress met het gevolg dat hij met z'n hoofd in de lucht loopt. Wordt wel steeds minder. Hij loopt het liefst hard en recht. Heb geen foto's van mijzelf op Hy, m'n broertje rijdt hem ook het meeste.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:27

Ik vind het een leuke combi en het ziet er eigenlijk best ontspannen uit. Echter wordt aanleuning nemen voor het paard bemoeilijkt omdat hij geen bit in heeft.