Centered riding, meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Re: Centered riding, meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:10

Wtf is dat dan weer :=

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:16

Ik volgde Wendy Murdoch op fb, maar het ging op den duur alleen nog maar over surefoot. Toen ben ik afgehaakt. Ik kan me niet voorstellen dat een paard daar nou echt beter van gaat worden. :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:36

Selina schreef:
Wtf is dat dan weer :=

Dat was ook mijn eerste reactie toen ik het ergens op FB voorbij zag komen omdat een vage kennis van mij er kennelijk geweest was. Toen klikte ik het aan en zag dat mensen heel enthousiast aan het reutelen waren. Daarna heb ik even mezelf ingelezen op de website, waar ik een verhaal vond dat wel heel erg rammelde. Nog eens goed gekeken en mezelf verbaasd dat mensen zoveel geld aftikken voor een middagje placemat-staan met je paard. :roll: Mijn kritische vragen werden afgeserveerd met vage 'bewijzen' als 'ik zag het paard veranderen' waar nog 100 andere verklaringen voor zijn dan het staan op een hondenspeeltje. En ik stond natuurlijk weer niet open voor dingen met vage onderbouwing. Nee gelukkig niet, ik ben nog steeds alleen te overtuigen met een goed onderbouwd verhaal.

Doet me herinneren aan de tijden van KFH met zijn dure clinics......... (Iemand schreef daar ooit een briljant stuk over, de pagina bestaat niet meer, gelukkig heb ik de tekst een keer doorgekopieerd naar bokt Arabesk @ [VNA] Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring? )

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:15

Ik geloof toch wel in dat soort dingen.. als mens zijn er talloze manieren om in balans te komen.. cesartherapie, flexchair etc.
Voor t paard is het ook belangrijk om in balans te komen en ook bij paarden zijn daar verschillende manieren voor.. op dit moment ben ik bezig met connected groundwork daarvoor.. wij zijn tijdens de lessen continu bezig mijn paard te leren niet enkel op linksvoor te staan maar op 4 benen.. Tijdens die lessen zie ik aan hem dat het best wat van hem vraagt ondanks dat het lijkt dat hij niets doet.. overigens heeft mijn instructrice mij ook geholpen goed recht te worden en in balans te komen maar 10 minuten zo staan was al best inspannend omdatje zo gewend bent aan de houding die je jezelf aangeleerd hebt

Ik denk dat dat met die bewegende (door lucht dus) platen continu opzoek moet naar de goede balans.. beetje hetzelfde als mensen die op zo'n plaat met een halve bal eronder gaan staan of het zitten op n flexchair..

Verricht het wonderen.. nee dat denk ik niet.. maar dat het paard moet gaan nadenken over zijn balans is iig al een winst behaald

Ik heb t geld er niet voor maar het is wel iets wat ik zou willen proberen met mijn paard ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:24

Ik denk dat rijden over verschillende ondergronden veel effectiever is; zandgrond, bosgrond, grind, takken op de grond etc. En je weiland uitdagend maken qua bodem, dus niet alles keurig vlak getrokken. Daar worden ze echt vanzelf wel bodemwijs op.

En als je dan alsnog de behoefte voelt om een middagje placemat/hondenspeeltje te staan met je paard, koop je bij de action voor een paar euro die rommel. Kom, we gaan hier toch geen 350 voor neertellen :+

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:31

Lees en praat later ook graag mee :-)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:34

Arabesk schreef:
Ik denk dat rijden over verschillende ondergronden veel effectiever is; zandgrond, bosgrond, grind, takken op de grond etc. En je weiland uitdagend maken qua bodem, dus niet alles keurig vlak getrokken. Daar worden ze echt vanzelf wel bodemwijs op.

En als je dan alsnog de behoefte voelt om een middagje placemat/hondenspeeltje te staan met je paard, koop je bij de action voor een paar euro die rommel. Kom, we gaan hier toch geen 350 voor neertellen :+

qua geld vind ik het idd veel te duur.. je betaalt voor de commercie..
bodem uitdagend genoeg maken is helaas niet altijd genoeg weet ik uit ervaring..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 22:36

Arabesk, geen idee waar jij placemats ziet, ik zie ze in elk geval niet. Ik ben inderdaad ook naar de clinic geweest en ik heb het twee heel leerzame dagen gevonden. Zowel voor mezelf als voor mijn paard, ik weet zeker dat we hier verder mee kunnen. En ja, ze komt voor vier dagen Nederland naar Europa, ontwikkelt allerlei zaken, is er volop mee bezig, maar doet ook heel veel op het gebied van Feldenkrais. De hele manier van doen omtrent Surefoot maakt dat je toch heel anders naar je paard gaat kijken of je het wil of niet en alleen dat is al heel wat waard. Ik persoonlijk vond het het geld dubbel en dwars waard.
Het rijden op verschillende ondergronden heeft ook waarde, maar weer op een heel andere manier dan wat Surefoot doet. Daar wordt een paard wel handiger van, maar dat kan het ook zonder connectie met zijn achterhand te hebben. Overigens wordt het ook gebruikt bij hondenrevalidatie en dat is dan ineens wel algemeen geaccepteerd? Het is ook niet alleen het staan op die dingen, maar er zit een hele filosofie achter en die heb je niet als je zelf zonder verdere kennis aan de gang gaat, het is geen schriktraining o.i.d.
Je kan voor mijn idee niet goed oordelen over iets dat je niet kent, dan had je toch die € 125,-- er tegenaan moeten gooien, zodat je zelf kon zien wat het doet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:49

Arabesk schreef:
Doet me herinneren aan de tijden van KFH met zijn dure clinics......... (Iemand schreef daar ooit een briljant stuk over, de pagina bestaat niet meer, gelukkig heb ik de tekst een keer doorgekopieerd naar bokt Arabesk @ [VNA] Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring? )

Briljant stuk. Ik heb er even een citaat uit gekopieerd wat mij betreft de kern raakt en wat ik nu ook zie gebeuren op het moment dat er wat kritische vragen rondom CR gesteld worden.

Het zichzelf indekken tegen enige vorm van kritiek is fenomenaal: wie het tijdens de demonstratie afbolt, ‘is er nog niet klaar voor’. Wie hem niet gelooft, heeft waarschijnlijk één of ander diepgeworteld probleem dat dankzij KFH nu ineens aan de oppervlakte is gekomen. Wie tussendoor op de tribune zit te praten heeft geen respect voor KFH die al zijn energie zo nederig met het publiek wil delen. Wie graag actie met paarden wil zien, die ‘wil’ teveel, en dat is niet goed en leidt tot niets.

Is het niet de goeroe in kwestie, dan zijn het wel de volgelingen die alle kritiek heel defensief weerleggen.

Jet schreef:
Je kan voor mijn idee niet goed oordelen over iets dat je niet kent, dan had je toch die € 125,-- er tegenaan moeten gooien, zodat je zelf kon zien wat het doet.

In je ontwikkeling als ruiter is tijd je belangrijkste goed, en daarnaast geld. Van beide hebben we nooit genoeg. Bij de selectie van zinvolle workshops, clinics en lessen is mijn belangrijkste criterium altijd 'practice what you preach'. Bij de betere trainers/ruiters/goeroe's zul je zien dat zij vaak binnen een kwartier of half uur al verbetering laten zien/resultaat behalen (met een leerling of met een paard). En dat zichtbaar voor een buitenstaander/toeschouwer. Bij de betere ruiters zie je bijvoorbeeld al dat een paard binnen een half uur verbeterd. Die hoeven niet een uur lang te preken om te vertellen wat ze doen, de resultaten spreken dan voor zich.

Ik vind de theorie van CR heel hoogdravend, maar tot nu toe vind ik de uitvoering ruk. Zoals ik al eerder zei; ik ben nog geen goed filmpje tegengekomen van een CR instructeur of leerling die echt mooi aan het rijden was en een paard goed aan het lopen had. Tegenwoordig kun je via het internet al heel goed vooronderzoek doen. in de regel is alle info al beschikbaar en met een beetje gezond verstand kun je dan al een goede afweging maken of iets de moeite waard is of niet. Ieder zichzelf respecterend goeroe/trainer/instructeur zorgt er in de regel wel voor dat er over hem of haar de juiste info te vinden is op internet. Die hebben niets te verbergen, die zijn open en transparant over kun kunnen en resultaten. Dus nee.... Indien je goed vooronderzoek doet, hoef je niet daadwerkelijk dure cursussen te volgen om te kunnen bepalen of iets van toegevoegde waarde is of niet.

Het argument dat CR alleen gaat over houding en zit, en niet over het rijtechnische aspect vind ik niet opgaan. Je kunt niet prachtig mooi zitten als ruiter op een paard dat loopt als een natte krant. Je kunt dan hooguit mee zijn in de beweging. Maar op een paard dat loopt als een natte krant kun je niet je houding, balans, coördinatie en de inwerking van je zit verder ontwikkelen zonder het paard rijtechnisch te gaan verbeteren/beinvloeden. Houding en zit en rijtechniek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is een wet van communicerende vaten. Daarom vind ik het ook onbegrijpelijk dat de toelatingscriteria van de opleiding zo laag is. Daarmee heeft het gehele CR gebeuren zich imo enorm gedegradeerd.

Je kunt imo dan beter een goede ruiter in jouw favoriete discipline (of dat nou dressuur, western, endurance oid is) opzoeken die daarin goed resultaat behaald en er ook nog eens mooi opzit en daar je licht op gaan doen.

Arabesk schreef:
Het paard wordt er ontspannen van, ja maar dat wordt ie ook van gezellig samen in de bak staan en vriendelijk een rondje lopen. Bovendien subjectief en kunnen er nog 100 andere verklaringen zijn waarom een paard anders wordt. Als dat al zo is, want ik kan me voorstellen dat je na 350 euro uit de zak te zijn geklopt ook wel verandering wíl zien.

En dit is wat ik ook vaak zie gebeuren. Het verhaal er omheen is zo hoogdravend, dat mensen zich daarmee graag willen identificeren. Ze hebben daarnaast grof geld betaald en er veel tijd in gestopt. Dat dat gebeurd vind ik begrijpelijk. En ik geloof ook dat er zuiver goede bedoelingen aan ten grondslag liggen. We willen goed op ons paard zitten, we willen het goed doen en er is een grote behoefte aan kennis. Als je er dan al die tijd, geld en energie in hebt gestoken, dan wordt het steeds moeilijker om op een bepaald moment toe te kunnen geven dat je eigenlijk nog geen steek bent opgeschoten.

Wat volgens hierbij vaak een oorzaak is, is dat mensen niet echt een duidelijk concreet doel voor ogen hebben WAT ze nu willen realiseren met hun paard. Als je dat wel hebt, wordt de selectie van instructeurs/cursussen etc ineens veel makkelijker. Dan ga je slechts met mensen in zee die jouw einddoel al bereikt hebben. Of er heel dicht in de buurt komen. En dan niet in woorden, maar in daden.
Dat scheelt geld en tijd.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:00

We gaan nu wel het doel van dit topic voorbij. Dit topic is voor ervaringen van mensen die de lessen nemen of geven. Het gaat nu al pagina's over het naar beneden halen van deze manier van lesgeven. De kritische mensen: hebben jullie zelf een CR les gevolgd? Zo nee, doe dat eerst en deel dan je ervaring. Niet op voorhand al negatief doen.

Voor mij (en paard) werkt het. Het stukje houding en zit zijn we allang gepasseerd in de lessen, we werken nu aan het ondertreden van de achterkant, buiging, stelling, tempocontrole. Dus het is echt niet zo dat het paard vergeten wordt, maak je maar geen zorgen.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:13

Dat is juist wat ik fijn vindt aan CR: het is niet alleen het paard, of alleen je zit, maar de combinatie. Mijn les begint altijd eerst met wat oefeningen vanaf de grond, oefeningen voor het paard dus. En vervolgens mag ik erop. Nu zit ik nog wel in het begin van de lessen en was er zo veel mis met mijn zit, dat daar nog wel een belangrijke focus op is. Voordat ik met CR begon wist ik dat ik waardeloos zat, maar daar is mijn nooit echt iets over gezegd. Maar doordat ik al beter zit (we zijn er nog niet), loopt mijn paard direct al beter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:15

Selina schreef:
De kritische mensen: hebben jullie zelf een CR les gevolgd? Zo nee, doe dat eerst en deel dan je ervaring. Niet op voorhand al negatief doen.

jasmijn78 schreef:
Dus nee.... Indien je goed vooronderzoek doet, hoef je niet daadwerkelijk dure cursussen te volgen om te kunnen bepalen of iets van toegevoegde waarde is of niet.

Selina schreef:
Voor mij (en paard) werkt het. Het stukje houding en zit zijn we allang gepasseerd in de lessen, we werken nu aan het ondertreden van de achterkant, buiging, stelling, tempocontrole. Dus het is echt niet zo dat het paard vergeten wordt, maak je maar geen zorgen.

Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat je in je vooronderzoek wat over het hoofd hebt gezien. Positieve ervaringen van anderen vormen ook altijd waardevolle informatie. Om die ervaring op waarde te schatten wil ik altijd wel graag meer weten over degene die dat zegt. Aangezien het voor jou dus wel heeft gewerkt, kun je mij daar dan wat van laten zien? Wellicht veranderd dat mijn beeld van CR. Of wordt juist mijn beeldvorming bevestigd, dat kan ook. Eerst zien, dan geloven ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:27

Selina, je hebt gelijk, we wijken erg van de CR af momenteel. WM is wel begonnen als CR-instructeur, maar is haar eigen weg ingeslagen en eigenlijk hoort dat hier in dit topic niet thuis.

Ik denk voor mezelf dat een goede houding en zit en rijden met gevoel voor je/het/een paard de basis is voor een goedlopend paard onder een ruiter. Je kan nog zo'n topper van een paard onder je hebben, maar als je zelf als een krant zit, doet het paard van alles onder je wat je zelf niet bedacht hebt.

Goede resultaten in de dressuur vind ik persoonlijk geen garantie voor goed paardrijden, laat staan voor goed lesgeven, dat is wat ik zie in mijn omgeving en daar hoef ik dus dan geen les van. Dan maar liever van iemand die zich niet "bewezen" heeft, maar die het paard voorop stelt en de ruiter probeert gevoel voor het rijden/de omgang met paarden bij te brengen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:41

Het doel van dit topic, ja oke, maar kritisch zijn mag ook. Op het eerste gezicht leek het mij ook wel wat CR. Had me al eens verdiept in hoe je instructeur kon worden, maar toen ik het hoogdravende gezwam tegenkwam had ik zo mijn twijfels. Nu kwam ik dit topic tegen en zag dat jasmijn precies het gevoel dat ik had uitstekend verwoordde. (en dat terwijl Jasmijn en ik meestal lijnrecht tegenover elkaar staan in discussies) Je moet gewoon goed zitten op je knol, daar is al dat ingewikkelde gezwets niet voor nodig. En het verwijt zal natuurlijk zijn dat 'wij' te dom zijn om dat gezwets te snappen.

Dat filmpje van de schimmel arab die zo ontzettend slecht loopt en die CR instructeur zwamt maar door en door, schokkend!!

Van een vriendin kreeg ik nog een Duits artikel toegezonden dat aangeeft dat de zo bejubelde CR houding niet zo best is http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A ... =1AQFOAF86
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-07-15 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:42

Jet schreef:
Goede resultaten in de dressuur vind ik persoonlijk geen garantie voor goed paardrijden, laat staan voor goed lesgeven,

Dat kan. Maar een goed resultaat kan meer zijn dan een klassering in de dressuur. Dat kan ook een goed resultaat zijn in een andere discipline. Het hoeft ook niet van een wedstrijdruiter afkomstig te zijn. gewoon een stukje beeld waarop een paard en ruiter te zien is die echt iets noemenswaardig laten zien. Die in harmonie zijn. Die bijvoorbeeld in de dressuur een stukje laten zien wat rijtechnisch klopt en van een goed niveau is. Via de digitale weg of in het echt. Voor mij is dat voldoende.

Er zijn mensen die ik bewonder die nog nooit een ring van binnen hebben gezien. En er zijn er die dat wel doen. Wat zij allen gemeen hebben is dat ze met een paard iets noemenswaardigs kunnen tonen in de praktijk. En dat ook doen omdat ze geloven in hun eigen kracht en staan voor wat zij zeggen en doen. Open en transparant. Die voorbeelden mis ik in CR. ik ben niet kritisch omdat ik graag de azijnpisser wil uithangen. Ik ben kritisch omdat ik ernstig twijfel aan de toegevoegde waarde. in theorie vind ik dat CR een aantal goede aspecten bevat. Dus ergens denk ik dat er een toegevoegde waarde kan zijn. Maar ik heb het juiste voorbeeld nog niet gevonden waar theorie en praktijk congruent aan elkaar waren. kan altijd zijn dat ik wat gemist heb. Maar tot nu toe stuit ik alleen maar op defensieve reacties met weinig steekhoudende argumenten en een hoop dooddoeners.

Als blijkbaar zoveel mensen zweren bij CR, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om er wat goede voorbeelden van te vinden? Wie kan mij wat laten zien? Hoewel ik kritisch ben, ben ik wel oprecht geïnteresseerd. En als er echt aanleiding toe is, ben ik ook zo flexibel om mijn mening bij te stellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:43

jasmijn78 schreef:
Als blijkbaar zoveel mensen zweren bij CR, dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om er wat goede voorbeelden van te vinden? Wie kan mij wat laten zien? Hoewel ik kritisch ben, ben ik wel oprecht geïnteresseerd. En als er echt aanleiding toe is, ben ik ook zo flexibel om mijn mening bij te stellen.

Ik ook, dus wie heeft er een goed filmpje :Y)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:49

Ik voel niet de behoefte rijfoto's of filmpjes van mij te plaatsen om te laten zien hoe ik met deze manier vooruit ben gegaan. Wetende dat mensen altijd iets vinden om over te zeuren.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:51

Wat voor mij het waardevolste is, is dat CR mij een hoop meer duidelijkheid gaf over mijn zit, houding en de houding van mijn paard..
Dat nog nooit iemand opgemerkt heeft dat ik niet goed zit in de galop en hoe dat komt..
Dat ik ook hier op bokt altijd weer lees 'hakken uitdrukken' terwijl als je je heup/knie/been goed hebt liggen je hakken vanzelf goed komen

En zo zijn er meerdere voorbeelden.. voor mij zijn de lessen iig altijd heel waardevol geweest en nu met de connected aanvulling zijn ze nog beter..
En tenslotte staat en valt alles met een goede instructeur natuurlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:57

Je houding en zit kun je ook zelf kritisch beoordelen, manegespiegels, winkelruiten, filmopname etc

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:06

Arabesk schreef:
Je houding en zit kun je ook zelf kritisch beoordelen, manegespiegels, winkelruiten, filmopname etc

Ik zelf heb daar niet het oog voor.. en soms zie/voel ik dat het niet goed is maar dan weet ik nog niet hoe ik het op moet lossen ;)
Nu heb ik ook niet het makkelijkste paard om te rijden en zijn er veel instructeurs die niet goed met mijn paard uit de voeten kunnen.. wellicht speelt dat ook mee dat ik in de traditionele dressuur gewoon vastloop

En als student rider heb ik ook gemerkt dat de ene instructrice de andere niet is ;)
Maar ook dat is bij de orun en alle andere stromingen zo ;)

Mijn eigen instructrice heb ik eigenlijk nog nooit echt zelf zien rijden.. op dit moment is haar paard niet 100% en daarvoor was ze zwanger.. maar eigenlijk maakt het me ook niet zoveel uit hoe zij op haar paard zit als ze mij maar goed kan begeleiden met mn eigen paard en dat doet ze beter dan ieder ander ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:07

Als we onszelf zo goed kunnen beoordelen, waarom neemt men dan nog les? ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:36

Wat opvallend is, is dat de aanhangers eigenlijk melden dat zijzelf het levende bewijs zijn van de toegevoegde waarde van CR, maar als je dan vraagt om daar wat van te laten zien, dan is niemand thuis.

Op zich begrijp ik de angst om iets van jezelf te plaatsen op internet, want je loopt inderdaad het risico dat men daarover gaat zeuren. Anderzijds denk ik dat als het gewoon goed is wat je doet/bereikt hebt, dat de resultaten voor zich spreken. Wat mij betreft mag het ook een stukje film van iemand anders zijn die CR tot in de finesses beheerst. Want ergens zijn jullie toch ook geïnspireerd geraakt? Iets heeft voor jullie toch ook de aanleiding gegeven om dit te gaan doen? Waar het mij om gaat is dat ik graag een beeld wil hebben bij het beoogd eindresultaat.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:37

Arabesk schreef:
jasmijn78 schreef:

Ik ook, dus wie heeft er een goed filmpje :Y)

Ik kan hier zo geen filmpje plaatsen (zit op mijn werk. zal zo op mijn telefoon eens kijken)

Maar heb je al eens gekeken naar de officiele site? Sally Swift is de grondlegger van de Centered Riding. door medische oorzaak heeft zij dit 'gevonden' om zo je eigen lichaam optimaal te kunnen gebruiken.

Arabesk schreef:

Je kan dit inderdaad doen via de spiegel JA, maar niet ieder leek kan dit. Zo rijd ik met mijn bekken, die beweegt continu mee met mijn paard, maar weet jij hoe je dit moet doen? weet iemand die van de manege af komt hoe die dit moet doen? Juist je rug gebruiken? Voor het beeld in de spiegel kan je recht zitten, maar zit je dan ook wel recht, heb je je ruggenwervel op de juiste manier op elkaar gestapeld, let je daarbij correct op je ademhaling?
Geloof mij dat kan je niet allemaal via de spiegel doen als je aan het rijden bent. en láng niet iedere standaard ORUN instructeur let hier op of weet dit uberhaupt..

Nee voor mij geen standaard instructeur meer. puur omdat er nu écht op mij gelet wordt en op mijn paard als combinatie. Er wordt op een eerlijkere manier gekeken naar hoe ik mijn paard rijd. Veel van de 'Klassieke methode' is toch deels gebasseerd op 'dwang'. wie niet luisterd krijgt een tik en heeft het maar te doen. Daar heb ik nogal klaar mee. Voordat mijn paard op zijn falie krijgt heb ik eerst bijmezelf na gegaan wat er fout is gegaan in mijn hulpen naar hem. Dankzij CR rijd ik voornamelijk op mijn zit, ben ik af van de ruk en pluk methode omdat ik mijn lichaam juist gebruik.

Ja ik wil best wel een x vergelijking foto's opzoeken, maar die heb ik zo 1.2.3. en zal ik even moeten zoeken waar ik die heb misschien op mijn telefoon..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:48

Ik dacht eerder altijd dat het prima was om "overstrekt" te zitten om mooi recht op het paard te zitten, nu voel ik het verschil, maar zonder CR was ik waarschijnlijk alleen een plaatje na blijven streven.
Net als het "2 dimensionaal" doorzitten, leek mij altijd prima, nu voel ik de diagonale beweging beter en ook het zijdelings zakken van je bekken.
Er zijn best mensen die dat van nature al goed doen, maar dat zijn dan weer zulke talenten, die kunnen mij daar niet verder mee helpen, die weten niet hoe ze dat doen en snappen niet dat dat bij een ander niet vanzelf gaat.
En deze dingen maken niet ineens een wereld van verschil, maar de paarden laten echt wel merken verschil te voelen en zelf vind ik het fijn om meer bewust bezig te zijn met mijn zit en de inwerking daarvan en ook bij mijn lesklanten, ik kan nu beter onder woorden brengen wat ze echt moet veranderen en vaak is het meer een kwestie van loslaten ipv meer doen.

Zelf film ik eigenlijk nooit en heb ik dus geen beeldmateriaal.. wel jammer eigenlijk, misschien iets om wat mee te doen in de toekomst!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:56

Ik heb wat foto's op facebook gevonden van dik 2 jaar geleden.
Plaats deze foto's NIET om commentaar te krijgen maar om een verschil te laten zien. Daarbij ben ik niet ver gevorderd in CR maar wel overtuigd :)

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na meerdere CR lessen:

Afbeelding

Afbeelding

er staan verschillende Centered Riding filmpjes op youtube.