Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:03

TamaraFloor schreef:
Toch grappig. Er wordt gezegd dat dat tong probleem gekomen is door verkeerd rijden.
Sommige paarden hebben nu eenmaal een kleinere mond of dikkere tong.
Ik ben geen penny meisje dat het lief voor mijn paard vind.
Ik rijd bitloos met een reden.

Neuzen stuk rijden...
Als ze meer op de achterhand komen heb je minder in je handen. In mijn ogen word het allemaal bereikt op zit en minimaal met de handen. Dus dat het niet diervriendelijk is om bitloos te starten op hoger niveau vind ik echt onzin! Er word dus gezegd dat je door aan je paard zijn mond te trekken hem verzameld en opgericht moet krijgen.

Heel apart.

Wat zie je ruiters doen met de handen als ze terugrijden van een uitgestrekte gang naar een verzamelde gang, of een piaffe of passage?
Wat doen ze met de handen? Opvangen toch? geeft het paard op dat moment dan makkelijker na op het bit of op druk op de neus?
Waarmee zou je het makkelijkste de juiste finetuning m.b.t. zit/been/hand verkrijgen? (de combinatie voor het regelen van de energiebaan)?

Kijk beide moet mogelijk zijn, maar als het om finetuning gaat.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:08

MarjanB schreef:
Ik merk dat die ophoudingen ook doorkomen via bitloos. Je kan er in mijn ogen net zo klein of grof mee zijn als met een bit. Daarbij moet een paard ook op je beweging terug willen komen en niet alleen op de hand. Ik weet niet hoe dat is als je van begin af aan bitloos rijd. Ik heb al veel kunnen oppakken voordat ik zonder bit door de baan ging. Maar merk geen verschil tot nu toe ophouding is ophouding links is links en rechts is rechts.

Klopt, ik ga juist meer naar houding en kleinere ophoudingen en een zachtere verbinding, juist met je hand naar voor terug kunnen rijden en op achterbeen zetten, in een doorhangende teugel komt een ophouding ook door..
En LL paard 1 was zz-Z en paard 2 zz-l en met beide reed ik geregeld op touwhalstertje , ik heb het dus over de hogere oefeningen .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:10

Laat de KNHS gewoon bitloos toestaan op alle niveaus, dan bewijzen de bitloze ruiters vanzelf wel dat alle oefeningen ook bitloos te rijden zijn.

Het was wachten totdat de eerste ruiters zouden stuklopen op het niet meer bitloos kunnen rijden na L.

Of zijn ze soms bang dat ineens blijkt dat dressuur op hogere niveaus ook zonder bit kan :+ :D

Charlotte Dujardin rijdt haar paarden bitloos en ik durf te wedden dat ze best bitloos in de ring zou willen verschijnen, maar het mag gewoonweg niet....
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-03-15 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:12

Yvank_ schreef:
Omdat de KNHS van mening is dat die oprichting niet zonder bit op een paard vriendelijke manier verkregen kan worden. En eerlijk is eerlijk ik zie nooit bitloze combinaties die wel op een lichte verbinding de oprichting kunnen behalen.

Nee dat iemand dat bitloos zou bewijzen dat het wél kan is natuurlijk heel eng! Dat moet je je mening bijstellen. Het is veiliger vast te houden aan wat je geleerd hebt vroeger.

Citaat:
Kennis die jury is moet bij een bitloze 9 van de 10 x opschrijven 'paard hangt in de neusriem'

en hoeveel paarden hangen er in het bit?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:16

Arabesk schreef:
Laat de KNHS gewoon bitloos toestaan op alle niveaus, dan bewijzen de bitloze ruiters vanzelf wel dat alle oefeningen ook bitloos te rijden zijn.

Het was wachten totdat de eerste ruiters zouden stuklopen op het niet meer bitloos kunnen rijden na L.

Of zijn ze soms bang dat ineens blijkt dat dressuur op hogere niveaus ook zonder bit kan :+ :D

Charlotte Dujardin rijdt haar paarden bitloos en ik durf te wedden dat ze best bitloos in de ring zou willen verschijnen, maar het mag gewoonweg niet....

Dat zie jij helemaal verkeerd :+
Een stuk ijzer bepaalt echt wel hoe een paard zijn benen zet en een houding aanneemt. Wij kunnen toch ook geen oefeningen doen? Wij moeten toch ook perse wat in onze mond hebben voor we kunnen lopen? :+

TamaraFloor

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:03

Fine tunen kan dus alleen met bit? Met druk in de mond?
Onzin natuurlijk.
Met dit hoofdstel komt de druk verdeeld over het hoofd. Dus je kan het ook andersom zien.
Misschien kan je juist wel beter fine tunen dan.
Ik zeg niet dat het allemaal via getrek in de mond voor elkaar te krijgen is. Maar dat is wel hoe je het vaak ziet.
Nogmaals ik rijd niet voor mijn lol bitloos. Ik rijd ook liever met bit. Dan hoefde ik hier niet over na te denken.
Maar helaas is het anders.
Wat ik al eerder gezegd heb, ook aan de lijn komt de tong er uit. Het is zowel aan de lijn als onder het zadel niet continue de tong eruit.
Maar ik merk dat ze een bit niet fijn vind.
Ik heb al bijna alle bitten geprobeerd en heb nu een bit gevonden wat niet slecht gaat. Ik rijd in mijn les met bit. Omdat mijn instructrice dan elke seconden kan zeggen wat ik moet doen.
Op deze manier proberen we het voorzichtig op te pakken.
Dit omdat ik tot nu toe geen andere keuze heb.
Er zitten soms goede dagen tussen en soms heeft helemaal niet.
Het liefst blijf ik bitloos.
Omdat paardlief dat fijner vind.

En het wil wel wat zeggen dat mensen het vaak niet eens door hebben dat ik bitloos rijd. Pas als ik dichtbij kom.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:15

Het gaat er ook helemaal niet om dat bitloos een wondermiddel is maar dat de ruiters die bitloos willen dat ook moeten kunnen starten.

Het is toch bizar dat we alleen oefeningen hebben die blijkbaar alleen bereikt kunnen worden door een staafje in de mond. Zou het gymnastiseren van een paard niet moeten kunnen op de manier die het paard en/of de ruiter fijn vind?

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 20:20

Helemaal mee eens! Het moet toch gewoon niet uitmaken met wat voor hoofdstel je je oefeningen correct kan laten zien?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:20

Van oudsher zien ze ook graag wat uniformiteit in het harnachement, net zoals je vroeger vanaf de M1 met sporen moest rijden.

Dat is ook onzin, maar het is een organisatie die met elke verandering moeit heeft en altijd eerst tegenstribbelt.

Het kan inderdaad zo zijn dat combinaties vastlopen in een bepaalde klasse, maar dat kan ook gebeuren wanneer ze met bit rijden. En juist als de oprichting bij een bitloze combinatie volgens de KNHS op een dieronvriendelijke tot stand komt dan kan een jurylid ingrijpen. Dat horen ze bij elke combinatie waar dat aan de orde is te doen.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:28

Ik zag toevallig vandaag een stukje op bitloosrijden.info over de KNHS en het bitloos starten in dressuurwedstrijden.

Het schijnt allemaal te maken te hebben met het soort aanleuning dat men graag wil zien op de wedstrijden. Dit is de aanleuning zoals deze bedoelt wordt door het scala van africhting:
een zachte verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond, de werkgroep KNHS ziet de bitloze optoming dus als een ander soort aanleuning omdat er geen verbinding is tussen hand en mond maar tussen hand en (afhankelijk van systeem) neus/kaak.

Er zijn in 2009 wel proeven geweest met bitloze KNHS wedstrijden, om te kijken of het in 2010 ingevoerd zou kunnen worden. Verder vervolg hierop weet ik niet, maar ik neem aan dat het te weinig succesvol is geweest, anders zouden er wel meer bitloze wedstrijden georganiseerd worden of zouden bitloze combinaties ook gewoon mee mogen doen tijdens de reguliere wedstrijden.

edit: [VN] Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden
ik zie nu net dit nog staan: bericht op bokt uit 2013 dat het vanaf april 2014 toegestaan zou zijn tot de L2 om bitloos te starten in de gewone rubriek omdat de proeven succesvol zouden zijn geweest. Ze willen dit ook nog verder gaan uitbreiden wanneer de doorstroom vanuit B en L gewoon prima is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:33

Het gekke is dat mijn pony snel vast zit op rechts (meerdere oorzaken, wordt met succes aan gewerkt :) ) maar met zowel bit als bitloos voelt dat voor mij hetzelfde.

Hij pakt het bit ook niet vast (dan zou het te hoog of te laag hangen) zoals wel eens gezegd wordt, maar houdt de kaak vast.

Ik beleef weinig verschil in aanleuning, ik vind hem zonder bit wel lichter en fijner, maar het is niet ineens een heel ander gevoel of manier van contact houden.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:51

Dat is echt fijn om te horen!
Ervaringen van andere die dus hetzelfde voelen met als zonder bit.
Dat is waar het ook om gaat.
Dat het als hetzelfde gezien gaat worden.

Waarom zou je met druk in de mond een ander effect moeten krijgen dan met druk op de neus,kaak,hoofd?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:56

_black_rose_ schreef:
edit: [VN] Bitloos dressuur geïntegreerd in KNHS basiswedstrijden
ik zie nu net dit nog staan: bericht op bokt uit 2013 dat het vanaf april 2014 toegestaan zou zijn tot de L2 om bitloos te starten in de gewone rubriek omdat de proeven succesvol zouden zijn geweest. Ze willen dit ook nog verder gaan uitbreiden wanneer de doorstroom vanuit B en L gewoon prima is.

Volgens mij is dat enkel een uitspraak van die NVBP, niet van de KNHS. NVBP stelt:
Citaat:
Natuurlijk zal de mogelijkheid worden uitgebreid naar de M en de Z zodra er voldoende ruiters door de L2 met winstpunten zijn gekomen.

Geen idee waar ze dat op gebaseerd hebben, want dan moet het aantal bitloze combinaties wel geregistreerd worden.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:04

De site bitloospaardenrijden.info zegt inderdaad hetzelfde TamaraFloor:
De hoofd-halshouding is niet anders aan het bit dan zonder bit. Het gaat zich hier puur om de formulering die jaaaren geleden is bedacht.

Ik ben even weinig thuis in de dressuur als in de KNHS-wedstrijden dus vergeef me als ik het verkeerd uitleg maar bovenstande site gaat ervan uit dat de aanleuning veel meer een gevolg is van de manier waarop een paard reageert op hulpen (durchlässigheit) dat dan weer bereikt kan worden vanuit ontspanning en het stuwende vanuit de achterhand waardoor het paard niet op de voorhand loopt en daar dus de ruimte heeft om vanuit zijn hele wervelkolom los te laten en zijn buik en rugspieren correct aan te spannen (ofzoiets) dit is ook direct de hele functie van het rijden met aanleuning: een paard dat prettig aan de hulpen staat en het gewicht van de ruiter goed kan dragen.

Ze geven ook aan dat ze kans dat mensen aan het paard met een valse knik loopt, en daarmee zijn lichaam dus niet goed gebruikt en hij eerder schade oploopt veel groter is met bit dan zonder bit.

Persoonlijk denk ik dat bitloze rijden in de dressuur veel meer aangemoedigd zou mogen worden. Maar ik begrijp dat het ook veel te maken heeft met traditie en misschien zelf een beetje wat de boer niet kent....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:06

TamaraFloor schreef:
Dat is echt fijn om te horen!
Ervaringen van andere die dus hetzelfde voelen met als zonder bit.
Dat is waar het ook om gaat.
Dat het als hetzelfde gezien gaat worden.

Waarom zou je met druk in de mond een ander effect moeten krijgen dan met druk op de neus,kaak,hoofd?

Het druk/zwaartepunt ligt wel op een iets andere plek... de verbinding met de mond is van zichzelf elastischer (kaken kunnen meebewegen terwijl het hoofd stil blijft) Maar dat verschil zal je imo enkel merken met een correct lopend paard. Die van mij is ook prima bitloos te rijden incl wissels ed. Maar toch krijg ik hem op het bit iets mooier in de oprichting en aanleuning. Dat is de finetuning die LL bedoelt denk ik. :) Het voelt imo wat fijner en elastischer aan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:09

Ik denk dat je met een bit een paard wat makkelijker kunt laten nageven op druk van je hand.
Op de neus zal een paard dat eerder negeren.

Tenminste zo heb ik het ervaren.

Het is trouwens eenvoudig op te lossen door van achter naar voren te rijden en het paard zelf je hand te laten zoeken.
Ik ben echt meer op zit en benen gaan rijden en m'n pony reageert hier ook beter op dan met bit, wellicht leidt het gevoel van het bit af van de andere hulpen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:58

mijn merrie schuimt en kauwt gewoon terwijl er geen bit in zit. Denk dat het bit meer tussen onze oren zit dan die van het paard

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:04

Arabesk schreef:

Klopt! Maar ik durf er vergif op in te nemen dat, ook al had zij de keuze gehad(!), zij OS Rio niet bitloos zou starten!

Feit is wel dat zij haar paarden dusdanig heeft afgericht dat de optoming voor haar geen beperking is, maar besef wel dat dit maar voor weinig is weggelegd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:06

Kahawa schreef:
Wat is eigenlijk het argument van de KNHS tegen het 18+springen? Ik zie alleen maar grote voordelen. Enige nadeel is de extra organisatie, maar als al gebleken is dat dat geen enkel probleem is..

Dierwelzijn, het niet in de hand willen werken van niet-passende combinaties.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:16

Ik ben ook L2 met punten voor de M en rijd bitloos. Mijn paard heeft een probleem in de mond en met bit ben ik constant in gevecht. En als ik de teugels loslaat vecht ze met het bit.
Jaren geleden is er een proef geweest. Combinaties mochten zonder wedstrijd klassering ooit willekeurige klasse inschrijven. Er zijn dus mensen ver boven hun niveau gestart. Dat is niet representatief.
De KNHS zou er denk ik goed aan doen om ruiters met behaalde punten m- proeven voor te laten rijden en dan opnieuw een besluit t er nemen. Nu is er ooit iets geprobeerd en worden we afgescheept met een 6 jaar oude motivatie. Er is in die tijd veel gebeurd.
Daarnaast denk ik dat materiaal verbeterd is. Ik heb zelf een hoofdstel kaakgekruist en snelle release. Ik moet mijn zit wat extra gebruiken En het voelt wat anders.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:48

Sinds ik bitloos rijd met mijn "Arabier"! rijd ik regelmatig WP (ook boven de 190 en 200) en deel ik ook mee in de prijzen. Ja het is mogelijk om zonder de geijkte rassen en optoming in de prijzen en WPs te rijden.
We zijn nu L1+8 en ik verwacht in de lente in de L2 te kunnen starten.
Bijna twee weken geleden heb ik weer eens met een bit gestart. Drama!! 174 punten en een gespannen en overstuur paard. De tweede proef bitloos gestart en daarvoor 184 punten gekregen.

Volgens mij zou er een evaluatie zijn maar als de jury nergens aangeeft dag de proeven bitloos gestart worden valt er niets te evalueren ook.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 07:14

MarjanB mijn paard heeft precies hetzelfde.
Die schuimt en kauwt ook bitloos...

Als we nou dit hele gesprek opsturen naar de knhs haha!
Dan zien ze alle argumenten om het eindelijk opnieuw onder de loep te nemen.

Vooral ook als ik hoor dat de testen op die manier gegaan zijn en bovendien 6 jaar terug terwijl het pas is toegestaan vanaf vorig jaar april.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:33

Citaat:
Volgens mij zou er een evaluatie zijn maar als de jury nergens aangeeft dag de proeven bitloos gestart worden valt er niets te evalueren ook.

Die evaluatie is geweest en daarom is dus aangepast dat de ruiters gewoon in reguliere rubrieken mee kunnen doen. (Veilig genoeg en niet dermate veel ruiters dat een aparte rubriek bestaansgrond heeft).

Persoonlijk denk ik: Joh, tel je zegeningen dat je tm L2 bitloos mag. In alle andere landen is het volkomen out of the question.
Zit je op het eind dan kun je verschillende dingen doen:
- een pioniersrol op je nemen en HC gaan starten in het M en die winstwaardige resultaten naar de KNHS sturen omdat je bewezen hebt dat die verzameling en oprichting wel kunnen.
- een bitfitter mee laten zoeken naar een trensje wat wel past zodat je met bit verder kunt.
- stoppen met de wedstrijdsport of opnieuw beginnen met een jong paard en wachten tot het eventueel veranderd als er genoeg mensen bitloos L2 zijn.

De knhs leest allang mee dus met mailen schiet je niks op.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 07:46

Ja een nieuw paard kopen omdat ik bitloos wil starten!
Das een goeie! Die had ik nog niet bedacht.
Wat een onzin natuurlijk. Ja HC starten oftewel voor spek en bonen mee doen...
Bitfitter. Als ik dacht dat dat de oplossing zou zijn had ik dat allang gedaan.

Knhs moet gewoon niet zo moeilijk doen. Laat ons maar bewijzen dat het geen verschil hoeft te maken met of zonder bit.
En dat kan alleen door het toe te staan.
En om de bitloze combinaties te registreren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:55

De houding van Urielle gaat beter werken dan de houding van TamaraFloor.
Met schoppen tegen de regels kom je er niet.